Wereldpremière: Revolutie in de parkeergarage – Volkswagen laat de laadrobots los

Wereldpremière: Revolutie in de parkeergarage – Volkswagen laat de laadrobots los

  • Volkswagen Group Components onthult visionair laadconcept
  • Rijdende robots zullen EV’s in de toekomst volledig zelfstandig opladen
  • Elke parkeerplek kan een laadpunt worden

Volkswagen biedt een blik op een toekomst waarin elektrische auto’s niet langer op zoek moeten gaan naar laadplekken. De mobiele laadrobot van Volkswagen Group Components neemt die taak over en rijdt volledig zelfstandig naar de EV.

De laadrobot, die wordt geactiveerd via een app of car-to-X-communicatie, zet zelfstandig koers naar het op te laden voertuig en communiceert ermee. Van het openen van de laadklep over het aansluiten van de stekker tot het loskoppelen, het volledige oplaadproces verloopt zonder enige menselijke tussenkomst. Het opmerkelijke is dat de mobiele robot een aanhangwagentje naar de auto brengt dat als rijdende energiebron dient. De robot sluit dat aan en laadt zo de batterij van de EV op. De mobiele energiebron blijft tijdens het laden bij de auto. Ondertussen gaat de robot nog andere elektrische auto’s opladen. Wanneer het laadproces afgelopen is, haalt de robot de rijdende energiebron zelfstandig op en brengt hij ze terug naar haar oplaadstation.

“De mobiele laadrobot kan een revolutie teweegbrengen op het vlak van opladen, bijvoorbeeld in parkeergebouwen, op parkeerplaatsen of in ondergrondse garages. Met hem brengen we namelijk de laadinfrastructuur naar de auto in plaats van omgekeerd. Op die manier maken we in één klap en zonder ingrijpende infrastructuurwerken van bijna elke parkeerplaats een laadpunt”, vat Mark Möller, hoofd ontwikkeling van Volkswagen Group Components, de zaken samen. “Het is een visionair concept dat echter vrij snel realiteit kan worden wanneer de randvoorwaarden kloppen”, zo gaat Möller verder. Volkswagen Group Components onderzoekt diverse benaderingen voor de uitbouw van de laadinfrastructuur en heeft al een aantal producten met succes ontwikkeld. Zo bestaat de toekomstige laadfamilie reeds uit een flexibele snellaadpaal en een DC-wallbox. Klantgerichte, intelligente en flexibele laadoplossingen vormen de kern van het onderzoek. Verdere innovatieve producten zoals de laadrobots bevinden zich in de ontwikkelingsfase.

 

Autonoom, compact en flexibel

Het concept bestaat uit een compacte zelfrijdende robot en flexibel te verplaatsen energiebronnen, de zogenaamde accuwagons. Wanneer die volledig opgeladen zijn, hebben ze een energie-inhoud van ongeveer 25 kWh. Een laadrobot kan meerdere accuwagons tegelijk slepen. Wanneer hij wordt opgeroepen via een app of car-to-X-communicatie brengt hij een energiebron naar de elektrische auto en koppelt hij die zelfstandig aan. Eenmaal aangesloten maakt de accuwagon met geïntegreerde laadelektronica DC-snelladen tot 50 kWh mogelijk.

De zelfstandig rijdende robot is uitgerust met camera’s, laserscanners en ultrasoonsensoren. De combinatie van deze systemen zorgt ervoor dat de robot niet alleen het hele laadproces zelfstandig kan voltooien, maar ook dat hij vrij door de parkeerruimte kan rijden, omdat hij potentiële hindernissen herkent en erop kan reageren. Afhankelijk van de grootte van het parkeergebouw of de ondergrondse garage kunnen meerdere laadrobots parallel worden ingezet, zodat een groot aantal voertuigen tegelijk kan worden bediend.

 

Elke parkeerplek kan een flexibel laadpunt worden

Voor de mobiele laadrobot zijn heel wat gebruiksscenario’s mogelijk. Hij is namelijk meer dan een robotarm die een auto met een vast verankerde laadpaal verbindt. In de plaats daarvan kunnen automobilisten om het even welke parkeerplek kiezen, onafhankelijk van een eventueel beschikbaar laadpunt. De robot brengt de laadpaal in de vorm van de mobiele energiebron recht naar het voertuig. Voor uitbaters van parkeerplaatsen, parkeergebouwen en ondergrondse garages kan op die manier elke parkeerplak snel en eenvoudig worden geëlektrificeerd. “In deze aanpak schuilt een enorm economisch potentieel”, zegt Möller. “Niet alleen de bouwwerken voor de plaatsing van een laadinfrastructuur maar ook de kosten kunnen door het gebruik van robots gevoelig worden verlaagd.”

Door zijn compacte constructie is de laadrobot perfect geschikt voor toepassingen in krappe parkeerplaatsen zonder laadinfrastructuur, zoals bijvoorbeeld ondergrondse garages. Möller zegt daarover: “Ook het bekende probleem van een laadpaal die door een andere wagen wordt geblokkeerd verdwijnt met ons concept. U kiest gewoon een parkeerplek naar wens. Onze elektronische helper doet de rest.”

De mobiele laadrobot is een concept van Volkswagen Group Components, dat hiermee een blik biedt op de toekomst van de laadinfrastructuur. Een datum voor een eventuele marktintroductie werd nog niet bepaald.

Volkswagen zet zich op verschillende vlakken in voor de uitbouw van de laadinfrastructuur. Samen met zijn verdelers rolt het bedrijf tot 2025 in heel Europa in totaal 36.000 laadpunten uit. Een groot deel daarvan zal publiek toegankelijk zijn. Met de ID.Charger komt een eigen wallbox voor thuisladen op de markt. En via de joint venture Ionity neemt Volkswagen deel aan de bouw van 400 snellaadparken langsheen Europese snelwegen. Op middellange termijn moet het opladen van een elektrische auto zo simpel worden als het laden van een smartphone.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy