“We brengen MEB van het land naar het water”

“We brengen MEB van het land naar het water”

 

De Volkswagen-groep engageert zich duidelijk tot het klimaatakkoord van Parijs en zet vastberaden door met milieuvriendelijke aandrijftechnieken en productiemethoden. Het bedrijf heeft zich ertoe verbonden om in de hele groep tegen 2050 in balanstermen CO2-neutraal te worden. Een belangrijke bijdrage hiertoe is de duidelijke nadruk op elektromobiliteit. De volledig elektrische platforms van de groep zijn in dit verband een belangrijke troef. Een groot deel van de 26 miljoen volledig elektrische voertuigen die tegen 2030 worden verwacht, zijn gebaseerd op het modulair elektrisch platform (MEB). Naar verwachting zullen er in de komende tien jaar 19 miljoen de weg op gaan.

 

Als gemeenschappelijk platform voor verschillende merken maakt het de productie van elektrische voertuigen op lange termijn efficiënter, variabeler en kosteneffectiever. Tegelijkertijd biedt Volkswagen het MEB als een industriële oplossing aan andere fabrikanten aan. Nu heeft ook de Oostenrijkse fabrikant van zonnejachten, Silent-Yachts zich verzekerd van de MEB-knowhow. In een interview leggen Michael Jost, Head of Group Strategy Product en CSO van het merk Volkswagen, en Silent-Yachts CEO Michael Köhler uit hoe de samenwerking tot stand is gekomen. En waarom het MEB zeer geschikt is voor gebruik op volle zee om klimaatneutrale mobiliteit mogelijk te maken.

 

Interview met Michael Jost and Michael Köhler

Michael Jost, hoofd Group Strategy Product en CSO van het merk Volkswagen, en Michael Köhler, CEO van de fabrikant van zonnejachten Silent-Yachts, praten over hoe het modulair elektrisch platform MEB van de weg naar de open zee gebracht wordt - ‘verpakt’ in het hedendaagse CUPRA-design.

 

Hoe is de samenwerking tussen Volkswagen en Silent-Yachts tot stand gekomen?

Jost: Binnen de Volkswagen-groep hebben we een innovatiefonds opgericht om vernieuwende bedrijfsideeën te bevorderen. Ongeveer 18 maanden geleden werd mij een project voorgesteld om het MEB in een jacht te gebruiken. Aanvankelijk vond ik het een absurd idee. Maar toen leerden we de potentiële partner kennen, Silent-Yachts. We waren onder de indruk van hoe toegewijd het bedrijf is aan het onderwerp van CO₂-neutraliteit als leverancier van zonne-elektrische jachten en het bedrijf wordt in de sector al lang beschouwd als een pionier op het gebied van duurzaamheid. Ik heb toen met Michael Köhler besproken wat wij in een samenwerking zouden kunnen leveren - namelijk emotioneel design en beproefde technologie om zo het modulair elektrisch platform MEB voor het eerst van land naar water te brengen.

 

Köhler: Als ontwikkelaar en fabrikant van elektrische zonnejachten zijn efficiënte aandrijvingen heel belangrijk voor ons. Motoren en batterijen zijn er in overvloed, maar er is nauwelijks een complex autonoom systeem dat alles in één kan doen - van het opladen van de batterijen via de zonnepanelen tot de integratie van een generator en walstroom. Voordien hadden wij een batterij- en motorsysteem ingebouwd waar we heel tevreden over waren en waarmee we duizenden en duizenden mijlen hadden gevaren op verschillende wateren en zelfs over de Atlantische Oceaan. Het probleem was schaalvergroting en leverbaarheid.

 

Wat bedoelt u daarmee?

Köhler: Met onze 400 medewerkers produceren wij in zeer kleine hoeveelheden, elk stuk wordt individueel vervaardigd - dit beïnvloedt niet alleen de prijs, maar ook de beschikbaarheid. Maar we willen blijven groeien - en een sterke partner als Volkswagen, die innovatieve technologieën brengt en over een bijbehorend leveranciersnetwerk beschikt, is daarbij natuurlijk zeer nuttig. De nadruk ligt hier op efficiëntie. Dit geldt zowel voor onze zonnepanelen, die wij op het dak hebben gemonteerd, als voor de motoren. We moeten de maximale hoeveelheid energie op het jacht produceren en gebruiken op een beperkte oppervlakte. Alleen op die manier kunnen we de prestaties leveren die we nodig hebben om succesvol te zijn - en wat dat betreft kunnen we veel van Volkswagen leren. Het feit dat we elektromotoren installeren met 2x50 kW, 2x150 kW en 2x300 kW, afhankelijk van het model boot - precies het gamma dat Volkswagen ook aanbiedt - maakt de zaken eenvoudiger, en we kunnen dus Volkswagen-aandrijvingen gebruiken zonder grote beperkingen en ombouwmaatregelen.

 

Wat levert Volkswagen precies?

Jost: Onze Spaanse CUPRA-collega's leveren het design en wij de op MEB gebaseerde aandrijving - d.w.z. batterijen, pulsgestuurde regelaars en de motoren uit het Volkswagen-gamma. Onze softwarepartners passen ook toepassingen aan - een pulsgestuurde regelaar wordt anders geprogrammeerd voor een auto dan voor een jacht. Silent-Yachts kan de interfaces van onze software ook verder aanpassen aan hun behoeften. Ons huidige plan is om tot zes batterijen per jacht te installeren en 500 kW vermogen mogelijk te maken voor jachten van 50 voet en meer.

 

Wat is het bouwschema?

Jost: Ons doel is om in de loop van 2022 een model in het water te hebben. Dan zullen we zien hoeveel er gebouwd worden, en de markt zal moeten beslissen. Eén ding is zeker: de productie van een schip duurt aanzienlijk langer dan die van een auto.

Köhler: Jachten zijn inderdaad geen massaproduct zoals auto's, alleen al wat de constructie betreft zijn zij veel uitgebreider. Een voorbeeld: als je 24 uur per dag werkt in een drieploegensysteem, duurt het ongeveer vier weken om alleen al de romp te bouwen. Er moeten veel productiestappen na elkaar worden uitgevoerd, waardoor de minimale productietijden weer aanzienlijk langer worden. Ons doel is om na een aanloopperiode van vier jaar ten minste 50 eenheden per jaar te produceren van het op het MEB gebaseerde model Silent Yacht 50, en meer indien nodig. Vervolgens willen wij ook in alle andere modellen Volkswagen-onderdelen installeren.

 

Welk voordeel bieden zonne-elektrische jachten voor klanten?

Köhler: De meeste eigenaars van een jacht, of zij die er een charteren willen snel van A naar B; B moet tegelijk niet ver van A liggen en de tocht naar de volgende baai of het volgende eiland mag niet meer dan een uur duren. Dergelijke afstanden kunnen gemakkelijk worden afgelegd met elektrische aandrijvingen. Een tochtje met een elektrisch jacht werkt ongeveer zo: je vaart naar je favoriete baai en je gaat zwemmen. Gedurende die tijd laden de zonnepanelen de batterijen op. Na het zwemmen vaar je terug naar de aanlegplaats en je hebt geen brandstof verspild, je hebt het milieu niet vervuild en je hebt gewoon genoten van de rust en de stilte. Dat is het duurzame comfort dat wij, samen met Volkswagen en CUPRA, beloven aan iedereen die bij ons aan boord stapt. En dit alles met in principe onbeperkt bereik. Als het elektrische bereik is opgebruikt, springt de ingebouwde dieselgenerator in noodgevallen bij.

 

Waarom loont het project voor Volkswagen?

Jost: Voor ons is de naleving van het klimaatakkoord van Parijs van het grootste belang - als bedrijf willen we daarom op alle niveaus klimaatneutrale mobiliteit bevorderen. Bovendien laten we met deze samenwerking zien dat ons MEB-platform ook geschikt is voor andere mobiliteitsbedrijven en daar ook voor openstaat. Met stille jachten op MEB-basis kunnen we ook de CO₂-uitstoot op het water naar nul brengen. Dit is een goede stap voor wereldwijde klimaatbescherming.

 

 

 

Michael Jost, hoofd Group Strategy Product en CSO van het merk Volkswagen, en Michael Köhler, CEO van de fabrikant van zonnejachten Silent-Yachts, praten over hoe het modulair elektrisch platform MEB van de weg naar de open zee gebracht wordt - ‘verpakt’ in het hedendaagse CUPRA-design.

 

Volkswagen brengt het modulair elektrisch platform MEB naar het water en werkt samen met Silent-Yachts, een pionier in zonne-elektrische jachten. Ook CUPRA is betrokken bij het project.

Schaalbaar, robuust, schoon en CO2-neutraal - met het modulair elektrisch platform (MEB) heeft de Volkswagen-groep een gemeenschappelijk platform ontwikkeld voor elektrische mobiliteit voor al zijn merken. Het MEB maakt de productie van elektrische voertuigen op lange termijn efficiënter en kosteneffectiever. Tegelijkertijd heeft Volkswagen zijn nieuwe platform opengesteld als industriële oplossing voor andere fabrikanten en streeft het ook naar samenwerking in andere sectoren.

Neem bijvoorbeeld scheepsbouw: in de toekomst zal de Volkswagen-groep samenwerken met Silent-Yachts, een fabrikant en pionier van zonne-elektrische catamarans. De SILENT 55 op de foto hieronder is bijvoorbeeld in staat 160 kilometer per dag af te leggen met uitsluitend zonne-energie. Het doel: het combineren van individuele mobiliteit en duurzaamheid.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy