VW Commercial Vehicles elektriseert de IAA 2018 met vijf nieuwe emissievrije modellen

VW Commercial Vehicles elektriseert de IAA 2018 met vijf nieuwe emissievrije modellen

Vrijdag 28 september 2018

  • De I.D. BUZZ Cargo op basis van de I.D. family licht de sluier van een nieuw Transporter-tijdperk.
  • De Crafter HyMotion met waterstof-brandstofcel biedt een rijbereik tot 500 km.
  • De ABT e-Caddy, met een rijbereik van ongeveer 220 kilometer, kan al medio 2019 op de markt komen.
  • Het batterijconcept van de ABT e-Transporter is schaalbaar opgebouwd: de klant kan zo kiezen tussen 208 en 400 km rijbereik.
  • Volkswagen Commercial Vehicles stelt de Cargo e-Bike, de modernste elektrische bakfiets voor de stad, voor.
  • Een studiemodel van de Transporter met 48 V ‘Mild Hybrid’ combineert de turbodieselmotor (TDI) met elektrische aandrijving.

Volkswagen Commercial Vehicles elektriseert als het ware de sector met een offensief in e-mobiliteit: op de 69e editie van het IAA bedrijfswagensalon (van 20 tot 27 september) pakt de specialist van innovatieve transportoplossingen uit met maar liefst vijf nieuwe emissievrije voertuigen. Hiermee toont het merk meteen een nieuwe matrix voor commerciële electromobiliteit. Het zijn stuk voor stuk wereldpremières, de I.D. BUZZ CARGO, de ABT e-Transporter, de ABT e-Caddy, de Cargo e-Bike en ten slotte de Crafter HyMotion, die met een waterstof-brandstofcelaandrijving uitgerust is. Een studie van een Transporter bestelwagen met 48 V zogenaamd ‘milde’ hybrideaandrijving viert ook zijn première.

 

Wereldpremière I: I.D. BUZZ CARGO

Het eerste nieuwe model van de e-mobiliteitscampagne stelde Volkswagen precies een maand geleden voor: de nieuwe e-Crafter. De voorverkoop van deze elektrische bestelwagen zal nog in september starten. Op het IAA bedrijfswagensalon 2018 krijgt de e-campagne nog meer wind in de zeilen. Een hoogtepunt hierbij is het studiemodel I.D.BUZZ CARGO - de eerste bedrijfswagen op basis van de nieuwe I.D.-familie met het modulaire platform voor e-aandrijving (MEB). Hij fascineert met een progressief design-DNA, een uitzonderlijk ruimteaanbod, een geautomatiseerde rijmodus (I.D.Pilot), een digitaal laadsysteem en een groot rijbereik. Met de MEB is een rijbereik van ongeveer 330 tot meer dan 550 kilometer (volgens WLTP norm) mogelijk, afhankelijk van de batterijgrootte en het gekozen model.

 

Wereldpremière II: Crafter HyMotion

Volkswagen Commercial Vehicles bewandelt ook nieuwe wegen met de wereldpremière van de Crafter HyMotion, een bestelwagen met waterstof-brandstofcelaandrijving. De Crafter HyMotion werd ontworpen voor langere afstanden. Want hoe groter de dagelijks af te leggen afstanden zijn, hoe interessanter de waterstof-brandstofcelaandrijving wordt voor grote bedrijfsvoertuigen. De in de Crafter HyMotion ingebouwde tanks bevatten 7,5 kg waterstof. Daarmee komt een bestelwagen van 4,25 ton meer dan 500 kilometer ver. Het bijtanken van een Crafter HyMotion gebeurt even snel als bij zijn conventioneel aangedreven broer. Dit maakt de nieuwe versie met nuluitstoot bijzonder interessant voor commercieel gebruik. Ondanks het duidelijk grotere rijbereik heeft de Crafter HyMotion nog een groter nuttig laadvermogen dan de e-Crafter. Momenteel is de Crafter HyMotion nog een studiemodel. Zodra de infrastructuur echter voldoende is uitgebouwd, zou de bestelwagen met zijn emissievrije elektrische motor zijn commercieel debuut kunnen beleven. Na de Caddy Maxi HyMotion, die in 2009 voor het eerst werd voorgesteld in het kader van de Hydrogen Road Tour, is de Crafter HyMotion nu al de tweede studie van Volkswagen Commercial Vehicles met waterstof-brandstofcel.

 

Wereldpremière III: ABT e-Transporter

Al acht decennia biedt Volkswagen Commercial Vehicles zijn bestelwagengamma aan. Nu zet het merk de aandrijving van zijn bestseller onder stroom: met de wereldpremière van een taxi-conceptauto.

ABT e-Transporter. Deze conceptauto werd samen met ABT e-Line GmBh ontworpen, en zorgt als emissievrije bestelwagen voor hoogspanning op de IAA voor bedrijfsvoertuigen: het batterijssyteem van deze elektrische bestelwagen is schaalbaar, om zo - met het oog op een mogelijke serieproductie voor de meest uiteenlopende toepassingen en budgetten - de meest passende oplossing te bieden. In de basisconfiguratie heeft de Transporter een lithium-ionbatterij met een energiecapaciteit van 37,3 kWh aan boord; een tweede batterijversie biedt een capaciteit van 74,6 kWh. Het rijbereik ligt tussen 208 en 400 km.

 

Wereldpremière IV: de ABT e-Caddy.

Het tweede model dat samen met ABT e-Line ontworpen werd en dat zijn wereldpremière viert op de IAA is de ABT e-Caddy. Hij zal reeds medio volgend jaar op de markt komen. Volkswagen Commercial Vehicles stelt deze ABT e-Caddy ook in een taxiversie voor.

Met recht en reden: deze taxi is gebaseerd op de verlengde Caddy Maxi en biedt ruim plaats aan vijf personen en hun bagage. Met een rijbereik tot 220 kilometer (prognosewaarden NEDC) is dit emissievrije voertuig op maat gesneden om in de groene zones van onze Europese steden ingezet te worden. Voor de aandrijving van de ABT e-Caddy zorgt een 82 kW sterke elektrische motor. Voor de stroom zorgt een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 37,3 kWh. De ABT e-Caddy heeft een topsnelheid van 120 km/u is met een laadvolume van 4,3 m3 een van de ruimste elektrische voertuigen van zijn klasse.

 

Last but not least, biedt Volkswagen Commercial Vehicles met de studie van een Transporter bestelwagen een vooruitblik op de toekomstige zogenaamde Mild Hybrid-systemen. De nieuw getekende Transporter heeft een 48 V parallel mild-hybridsysteem aan boord. Het bestaat uit een 2.0-viercilinderturbodiesel (TDI van 75 kW/102 pk) en een elektrisch 48 V-systeem, dat een vermogen van 27 kW levert. De TDI drijft permanent de voorwielen aan, het elektrische systeem indien nodig ook de achterwielen. Op die manier beschikt deze Transporter dus over vierwielaandrijving. Het elektrische systeem wordt via een lithium-ionbatterij (met een capaciteit van 2,5 kWh) van stroom voorzien.

 

Wereldpremière V: Cargo e-Bike

Volkswagen Commercial Vehicles schrijft op de IAA 2018 ook geschiedenis met de eerste elektrische fiets van het merk: de Cargo e-Bike, ‘s werelds meest vooruitstrevende bakfiets. Een zogenaamde ‘lastmileserver’ als bedrijfsvoertuig. Deze driewieler zal al in 2019 op de markt komen.

 

De Cargo e-Bike is een pedelec, die de fietser met zijn 250 W sterke middenmotor bij het trappen ondersteunt tot een snelheid van 25 km/u. Het voordeel van een pedelec is dat hij overal kan worden ingezet, zelfs in voetgangerszones. De energie voor de elektrische motor wordt geleverd door een lithium-ionbatterij. De aandrijving en de robuuste architectuur van deze bakfiets zijn berekend voor een maximaal draagvermogen (inclusief de rijder) van 210 kg. Vooraan is de Cargo e-Bike met twee wielen uitgerust. Daartussen bevindt zich dan een diep geplaatste laadvloer. Daarop wordt een laadbox van 0,5 m3 verankerd. De innovatieve kinematica van de vooras zorgt ervoor dat de getransporteerde goederen niet meehellen in de bochten, maar steeds waterpas en stabiel blijven. Deze kanteltechniek is totaal nieuw. De nieuwe Cargo e-Bike zal in de fabriek van Volkswagen Commerial Vehicles in Hannover gebouwd worden.

 

 

Wereldpremière I: de I.D. BUZZ Cargo

Het eerste bedrijfsvoertuig op basis van de I.D.-familie: de elektrisch aangedreven I.D. BUZZ CARGO licht de sluier van een nieuw Transporter-tijdperk.

  • I.D. BUZZ CARGO heeft het potentieel om geschiedenis te schrijven als een van de modernste bestelwagens.
  • Een nieuw, digitaal laadsysteem in het laadruim van de Transporter brengt het Internet of Things aan boord.

 

Hij is veruit de bekendste Transporter: de Bulli. Nu toont Volkswagen Commercial Vehicles met de wereldpremière van de nieuwe I.D. BUZZ CARGO hoe een elektrisch aangedreven en volkomen nieuw ontwikkelde Bulli het spectrum van de Transporters kan opentrekken. Meer bepaald als bijkomend model naast de bestseller T6. De conceptstudie met de volledig geautomatiseerde rijmodus I.D.Pilot geeft ook een vooruitblik op het midden van het komende decennium.

 

De Transporter-studie , die op het IAA bedrijfswagensalon in Hannover gepresenteerd wordt, is een avant-garde zustermodel van de I.D. BUZZ. Deze laatste werd in 2017 in Detroit conceptstudie voorgesteld, vond wereldwijd een enthousiaste weerklank en zal vanaf 2022 in serie geproduceerd zal worden. Het is de eerste Transporter op basis van de I.D.-familie, een nieuwe generatie elektrische voertuigen die scoort met een groot rijbereik, een progressief design-DNA en een indrukwekkend ruimteaanbod.

 

Het gemeenschappelijke technische kader van de I.D.-modellen is het nieuwe modulaire platform voor e-aandrijving (MEB). Een nieuwigheid in de laadruimte is een volledig digitaal laadsysteem, waarmee Volkswagen Commercial Vehicles het snelste Internet of Things aan boord brengt.

 

Een ander kenmerk van de I.D. BUZZ CARGO is de schaalbaarheid van de batterijen. In functie van het gekozen gebruik en het budget kan hij met verschillende batterijgroottes worden geleverd. Met het MEB is, afhankelijk van de batterijgrootte en het gekozen model, een rijbereik van ongeveer 330 tot 550 km (volgens WLTP) haalbaar.

 

 

Wereldpremière II: de CRAFTER HYMOTION

De Crafter HyMotion is een ruime bestelwagen voor lange afstanden met waterstof-brandstofcel.

  • Met waterstof-brandstofcel aangedreven Crafter-concept haalt een rijbereik van 500 km.
  • De Crafter HyMotion kan op de markt worden gebracht zodra de infrastructuur op het vlak van tankstations is uitgebouwd.

 

Zopas heeft Volkswagen Commercial Vehicles met de wereldpremière van de e-Crafter de eerste grote elektrische bestelwagen voorgesteld. Amper een maand later viert de volgende emissievrije versie van de ultramoderne bestelwagen haar wereldpremière op het IAA bedrijfsvoertuigensalon: de Crafter HyMotion, een bestelwagen met brandstofcelaandrijving. In tegenstelling tot de e-Crafter, die al in de loop van de maand september besteld kan worden, is de Crafter HyMotion nog een studiemodel. Het technische concept staat evenwel dicht bij serieproductie.

 

HyMotion staat voor de begrippen Hydrogen en beweging, voor rijden op waterstof. De HyMotion werd ontworpen om grotere afstanden emissievrij af te leggen. De e-Crafter daarentegen werd ontwikkeld voor besteldiensten, servicebedrijven en vaklui die vooral korte afstanden afleggen in de stad. Daar komen de sterktes van de e-Crafter met zijn lithium-ionbatterij en zijn rijbereik tot 173 kilometer (WLTP) echt tot hun recht.

 

Hoe groter de dagelijkse afstanden worden, hoe interessanter brandstofcelaandrijving wordt voor het segment van de grote bedrijfsvoertuigen, aangezien het rijbereik groot is en de tankstops erg kort zijn. Dit zijn belangrijke criteria voor het just-in-timegoederenverkeer. Het laadvermogen ligt op het huidige niveau van dieselvoertuigen.

 

De in de Crafter HyMotion ingebouwde tanks bevatten 7,5 kilo waterstof. Daarmee komt de bestelwagen van 4,2 ton meer dan 500 kilometer ver. In plaats van de grote aandrijfbatterij van de e-Crafter zorgt een kleinere lithium-ionbatterij met een capaciteit van 13,1 kWh voor de aandrijving van de Crafter HyMotion. De 30 kW sterke brandstofcel fungeert hierbij als range extender. De 100 kW sterke elektrische motor en de versnellingsbak deelt de Crafter HyMotion met de e-Crafter. Het verbruik ligt rond 1,4 kg waterstof per 100 km. Een voorbeeld van het rijbereik: op het 623 kilometer lange traject van Hannover, de hoofdstad van Nedersaksen, tot München, de hoofdstad van de deelstaat Beieren, zou de Crafter HyMotion slechts één keer moeten tanken. Duur van zo’n tankstop: vier minuten.

Vooralsnog zijn aandrijfsystemen met brandstofcellen nog duurder dan zuiver elektrische systemen. Uit analyses van het Volkswagen-concern kan evenwel worden afgeleid dat de fabricagekosten van deze beide emissievrije systemen in het jaar 2025 gelijkwaardig zullen zijn. Inmiddels zal binnen die periode ook de infrastructuur van waterstoftankstations duidelijk verbeterd zijn. Vandaag zijn er in Duitsland al vijftig tankstations. Eind dit jaar zullen er dat al 100 zijn. Tot 2023 zal het net nog verder uitgebreid zijn tot 400 stations. De infrastructuur zal daarmee binnen de komende vijf jaar voldoende groot zijn om de inzet van commerciële voertuigen met waterstof-brandstofcel praktisch mogelijk te maken. Tussen 2025 en 2030 kan het aantal waterstoftankstations tot 1.000 stijgen. Als parallel hiermee de prijzen van de componenten van dit toekomstgerichte aandrijfsysteem dalen, kan dit vanaf 2025 de doorbraak van de waterstof-brandstofcel inluiden. Volkswagen Commercial Vehicles is daar goed op voorbereid met innovatieve voertuigconcepten als de Crafter HyMotion.

 

Werking van de brandstofcel

In twee zinnen uitgelegd: een waterstof-brandstofcel benut de chemische reactie-energie van waterstof (H2) en zuurstof (O) om elektrische energie op te wekken. Als ‘uitlaatgas’ ontstaat enkel zuivere waterdamp. In detail toegelicht: het centrale element van iedere afzonderlijke brandstofcel, waarvan meerdere in één blok (‘stack’ in het Engels) samengevoegd zijn, is een protongeleidend membraan. Dit membraan bevindt zich telkens tussen de anode en de kathode. Aan de kant van de anode stroomt waterstof, aan de kant van de kathode stroomt lucht in de cel. Bij dit proces reageren waterstof en zuurstof met elkaar en verbinden ze zich aan de kant van de kathode tot water. De brandstofcel zet de chemische energie die vrijkomt in dit oxidatieproces, de zogenaamde ‘koude’ verbranding, rechtstreeks om in elektrische energie.

 

Het Crafter-gamma: een overzicht

Volkswagen Commercial Vehicles heeft met de huidige Crafter een van de meest innoverende en efficiënte grote bestelwagens in haar assortiment. Geen enkel ander bedrijfsvoertuig in deze klasse biedt een meer binnenruimte, een optimaler laadvermogen, een even innoverende waaier aan rijhulp- en infotainmentsystemen, beter onderling gekoppelde systemen voor online wagenparkbeheer en een even groot spectrum aan aandrijf- en koetswerkvarianten.

 

Toen hij in de herfst van 2016 op de markt kwam, was de Crafter uitgerust met voorwielaandrijving en had hij een maximaal totaalgewicht van 3,5 ton. Sedertdien heeft Volkswagen Commercial Vehicles het aantal aandrijvings- en koetswerkcombinaties consequent uitgebouwd – om voor alle denkbare transportvereisten oplossingen op maat te kunnen bieden. Zo wordt de Crafter sinds midden 2017 ook met achter- en vierwielaandrijving (4MOTION) aangeboden.

 

De jongste telg in dit gamma is de nieuwe e-Crafter. De lancering van deze innovatieve emissievrije bestelwagen, die perfect geschikt is voor het stedelijke bestelverkeer, viel precies samen met de opening van de IAA op 20 september 2018.

 

Qua koetswerk biedt Volkswagen Commercial Vehicles de verdere afgeleiden van de Crafter als bestelwagen aan, maar ook als combi, met enkele of dubbele cabine (dieplader, kiepauto en chassis) en met gesloten koffer. Daarnaast is hij met twee wielbasissen (3,64 en 4,49 meter) en in verschillende lengtes verkrijgbaar. In functie van de aandrijvings-, motor- en transmissiecombinatie is de Crafter geschikt voor laadvermogens tussen de 3.000 en 5.500 kg.

 

De Crafter TDI wordt aangedreven door een viercilinder turbodieselmotor, de e-Crafter door een elektrische motor. Partikelfilters en SCR-katalysatoren verlagen de uitstoot van de efficiënte TDI-motoren. Ze zijn verkrijgbaar in de volgende vermogens: 75 kW/102 pk, 90 kW/122 pk, 103 kW/140 pk en 130 kW/177 pk.

 

 

Wereldpremière III: de ABT E-TRANSPORTER

De elektrische ABT e-Transporter geeft een eerste vooruitblik op de toekomst van de bestseller T6.

  • Zuiver elektrisch aangedreven ABT e-Transporter maakt zijn debuut op de IAA voor bedrijfsvoertuigen als taxiconcept.
  • Twee verschillende batterijgroottes zorgen voor een rijbereik van 208 tot 400 kilometer (NEDC).

 

Volkswagen Commercial Vehicles rijdt op de IAA 2018 de succesvolle Transporter van de T6-generatie het elektrische tijdperk binnen met de wereldpremière van de ABT e-Transporter. Vooralsnog is deze emissievrije allrounder technisch en visueel nog een studiemodel. Dit concept kan echter binnen het jaar een seriemodel worden. Op de IAA presenteert Volkswagen Commercial Vehicles de ABT e-Transporter als een geruisloos voortglijdende ‘space taxi’ met tot negen zitplaatsen. Technisch gezien is deze conceptstudie een voo van een voorloper want het is de eerste compleet elektrisch aangedreven versie van de bestseller. Het batterijsysteem van de ABT e-Transporter is schaalbaar en biedt zo met het oog op een mogelijke serieproductie de meest uiteenlopende toepassingen, aangepast aan elk budget. In de basisconfiguratie beschikt de Transporter over een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 37,3 kWh, de tweede batterijversie heeft een capaciteit van 74,6 kWh. Het rijbereik ligt met deze twee batterijen tussen 208 en 400 kilometer (prognosewaarden volgens NEDC).

 

Met een laadcapaciteit tot 7,2 kW is een lege batterij van 37,3 kW binnen vijf uur en 10 minuten weer volledig opgeladen, in Quick Charge-modus bij 40 kW kan de batterij zelfs in 40 minuten tot 80 procent worden geladen. Bij de grote batterij (74,6 kW in plaats van 37,3 kW) verdubbelen deze oplaadtijden.

 

ABT e-line GmbH heeft deze emissievrije Transporter in samenwerking met Volkswagen Commercial Vehicles ontwikkeld. ABT e-Line GmbH is een onderneming van de ABT-groep, waartoe ook het bekende ABT Sportsline behoort, een onderneming die op het gebied van voertuigveredeling en de motorsport hoogst succesvol is en zowel in de racerij als bij serieauto’s gezien mag worden als een trendsetter inzake elektromobiliteit. Zo startte het ABT-team met succes in het FIA Formule E-kampioenschap met een kampioenstitel voor Lucas Di Grassi bij de piloten en daarbovenop nog het teamklassement. Met de ABT e-Transporter werd een emissievrij voertuig met een zeer hoge gebruikswaarde ontwikkeld. De Transporter, met een topsnelheid van 120 km/u, biedt met beide batterijvarianten een laadvolume van 6,7 m3. Met de kleinere batterij bedraagt het laadvermogen 1.050 kg. In combinatie met de grotere batterij bedraagt dit 750 kg. Het totaal toelaatbare gewicht bedraagt in beide gevallen 3.200 kg.

 

De ABT e-Transporter is gebaseerd op de versie met langere wielbasis van de T6 (3.400 mm). De totale lengte van deze conceptstudie is 5.406 mm.

 

Als verdere afgeleide versies zijn naast de in Hannover getoonde taxi (Caravelle voor personenvervoer) ook een gesloten bestelwagen (met flexibele bruikbare laadruimte) en een combi (met verschillende zit- en laadruimtevarianten) mogelijk.

 

 

 

Wereldpremière IV: de ABT E-CADDY

De elektrisch aangedreven ABT e-Caddy zal al in 2019 emissievrij van wal kunnen steken.

  • De nieuwe ABT e-Caddy zal met een volledig opgeladen batterij afstanden tot 220 km afleggen.
  • De ABT e-Caddy, met een topsnelheid van 120 km/u, is gebaseerd op de grote Caddy Maxi en biedt 4,2 m3 laadvolume.

 

Volkswagen Commercial Vehicles zal al midden 2019 een zuiver elektrisch aangedreven ABT e-Caddy op de markt brengen. Het nieuwe emissievrije model viert zijn wereldpremière op de IAA in Hannover. Met een rijbereik tot 220 km (prognose volgens NEDC-normen) is de ABT e-Caddy ideaal om zowel voor commercieel als privégebruik ingezet te worden in Europese stadscentra.

 

In Hannover presenteert Volkswagen Commercial Vehicles de ABT e-Caddy als een uiterst ruime taxi voor vijf personen en hun bagage. De aandrijflijn van de ABT e-Caddy werd door ABT e-Line GmbH ontwikkeld. In het kader van dit strategische partnerschap met Volkswagen Commercial Vehicles ontstond ook de studie van de ABT e-Transporter, die ook getoond wordt op de IAA. De ABT e-Caddy wordt aangedreven door een 82 kW sterke elektrische motor, die de voorwielen aandrijft. Een lithium-ionbatterij levert de stroom. De capaciteit van deze batterij bedraagt 37,3 kWh. Aparte vermogenselektronica regelt de vermogensoverdracht tussen batterij en motor. De overbrenging gebeurt door middel van een automatische 1-trapsversnellingsbak. Als ze aan aansluitingen tot 7,2 kW laadcapaciteit (bijvoorbeeld wallbox) gekoppeld wordt, is de lege batterij in minder dan zes uur weer volledig opgeladen. In de Quick Charge-laadmodus met 40 kW laadcapaciteit is de batterij in amper 49 minuten weer tot 80 procent opgeladen.

 

De ABT e-Caddy, met een topsnelheid van 120 km/u, zal als Maxi met lange wielbasis (+320 mm) op de markt komen en met een laadvolume van 4,2 m3 tot de ruimste elektrische wagens in zijn klasse behoren. Het maximale nuttige laadvermogen bedraagt 635 kg. De ABT e-Caddy kan bestelwagen kan geconfigureerd worden als een gesloten bestelwagen (zonder ramen achteraan) of als combi (met dubbele ramen achteraan), maar ook een versie voor personenvervoer is voorzien.

 

 

Wereldpremière V: de CARGO E-BIKE

Volkswagen Commercial Vehicles stelt ‘s werelds modernste elektrische bakfiets voor.

  • De cargo e-Bike heeft als nieuwigheid askinematica die de getransporteerde lading in balans houdt.
  • Voor de pedelec met drie wielen is geen rijbewijs vereist. Hij zal al in 2019 op de markt komen.

 

Volkswagen Commercial Vehicles zal nagenoeg in alle segmenten innovatieve emissievrije voertuigen aanbieden. Tegen deze achtergrond werd de eerste elektrische bakfiets van het merk ontwikkeld: de Cargo e-Bike. Bedoelt om gebruikt te worden in binnensteden, op productiesites, in allerhande bedrijven of hotels: de lijst van toepassingen is oneindig. Een vooruitstrevende ‘lastmileserver’ als bedrijfsvoertuig. De marktinvoering is reeds in 2019 voorzien.

 

De Cargo e-Bike van Volkswagen is een pedelec die de fietser tot een snelheid van 25 km/u bij het trappen ondersteunt met zijn 250 watt sterke (48 V) middenmotor. De voordelen: de bakfiets kan zonder rijbewijs en verzekering worden gebruikt en zo goed als overal worden ingezet. De energie voor de motor wordt geleverd door een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 500 Wh. Hij heeft een rijbereik tot maar liefst 100 kilometer.

 

Vooraan heeft de driewieler van Volkswagen Commercial Vehicles een as met twee wielen. Daartussen bevindt zich een dieper gelegen laadvloer. Achteraan is de pedelec niet verschillend van een gewone fiets. Op het laadvlak kan een transportbox met een volume van 0,5 m3 worden verankerd. Deze bakfiets is 2.060 mm lang, 890 mm breed en de hoogte aan het stuur is 1.100 mm. De aandrijving en de stevige architectuur van deze 40 kilo lichte bakfiets zijn geschikt voor een laadvermogen van 210 kg, inclusief de rijder.

 

Innovatieve kinematica van de vooras zorgt ervoor dat de getransporteerde goederen op de laadvloer niet meehellen in de bochten, maar steeds horizontaal blijven. Deze kanteltechniek is een nieuwigheid in het segment van de bakfietsen.

 

Slim doordachte detailoplossingen, zoals de nieuwe kinematica, vormen een rode draad in het ontwerpconcept van deze Cargo e-Bike. Zo is de spoorbreedte bewust kleiner gehouden dan 900 mm, zodat zelfs deurkozijnen geen hindernis kunnen vormen. Door de combinatie van de spoorbreedte met een verhoudingswijs lange wielbasis van 1.350 mm en een diep gelegen zwaartepunt van het laadvlak helpen om de kans op omkantelen te minimaliseren. Brede ballonbanden (20 duim voor, 24 duim achter) van Continental (type ‘Revolution’) bevorderen het rijcomfort.

 

De door Volkswagen Commercial Vehicles gerealiseerde oplossingen vloeien samen tot een nieuwe generatie elektrische bakfietsen, die dankzij hun rijeigenschappen en het gebruiksgemak voortaan stevige concurrenten zullen zijn voor de topmerken in dit segment.

 

De innovatieve Cargo e-Bike zal in de fabriek van Volkswagen Commercial Vehicles in Hannover geproduceerd worden. Daartoe wordt op een oppervlakte van 240 vierkante meter al een nieuwe fabricageruimte ingericht. De zogenaamde SOP (start of production) is voor heel binnenkort.