De eerste volledig elektrische berline van Volkswagen: wereldpremière van de ID. AERO*
- Volkswagen onthult conceptcar als voorproefje van het topmodel van de ID.-familie
- Vloeiend design combineert geperfectioneerde aerodynamica en elegante lijnen
- Volledig elektrisch, vierdeurs productiemodel zal in de toekomst wereldwijd worden aangeboden in het hogere middenklassesegment met hoge volumesZesde lid van de ID.-familie na de modellen ID.32, ID.4, ID.5 en ID.63, evenals de iconische ID. Buzz4
Dynamisch, krachtig en met pure aerodynamica: met de huidige wereldpremière van de conceptcar ID. AERO in China geeft Volkswagen een voorproefje van de eerste volledig elektrische wereldberline van het merk. Het toekomstige model zal worden aangeboden in het hogere segment van de middenklasseberlines. Dankzij zijn vooruitstrevende, stijlvolle en aerodynamische design kan een royale binnenruimte worden geboden. De productieversie voor China zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 op de markt komen. Eveneens in 2023 plant Volkswagen in Emden de productiestart van een Europees seriemodel.
“Met de showcar ID. AERO geven we een voorproefje van het volgende lid van de ID.-familie. Een auto met een emotioneel en tegelijkertijd zeer aerodynamisch design, een rijbereik van meer dan 600 kilometer, een buitengewoon plaatsaanbod en een premium interieur”, zegt Ralf Brandstätter, Chief Executive Officer van Volkswagen Personenwagens. “Met onze ACCELERATE-strategie gaan we onder hoogspanning door met de elektrificatie van ons modellengamma. Na de ID.4 wordt dit model onze volgende wereldauto voor de regio's Europa, China en de VS.”
Het conceptvoertuig is bijna vijf meter lang en is ontworpen op basis van aerodynamische principes. Zijn elegant aflopende dak in coupéstijl draagt bij tot een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Dankzij het modulaire platform voor elektrische aandrijvingen MEB van Volkswagen heeft de auto bovendien korte overhangen, een lange wielbasis en een uitzonderlijk ruim interieur. De ID. AERO beschikt over een krachtige lithium-ionbatterij met een netto-energie-inhoud van 77 kWh. Dankzij het samenspel van een efficiënt aandrijvingssysteem en zeer goede aerodynamische eigenschappen kan de ID. AERO lange afstanden tot 620 kilometer afleggen (WLTP)5.
E-campagne in China. Met de bijna-productierijpe studie van de ID. AERO versnelt Volkswagen zijn e-campagne in China in het kader van zijn ACCELERATE-strategie. Na de ID.33, ID.43 en ID.63 zal de productieversie van de ID. AERO al de vierde volledig elektrische modelreeks in China zijn, die daar naar verwachting in de tweede helft van 2023 verkrijgbaar zal zijn in twee varianten: één voor elke joint venture van Volkswagen. Met behulp van zijn regionale strategie wil Volkswagen de toonaangevende leverancier van duurzame voertuigen worden in China. Al in 2030 moet ten minste één op de twee voertuigen die in China worden verkocht, een e-voertuig zijn.
Op de Way to ZERO werkt Volkswagen wereldwijd verwoed verder aan elektrificatiecampagne. Daarom zal de serieversie van de ID. AERO in de toekomst mondiaal worden aangeboden als het nieuwe topmodel van de ID.-familie – dus niet alleen in China, maar ook in Europa en Noord-Amerika.
Elegant design gekenmerkt door aerodynamica, doorlopende lichtstrip en metallic lak. Het design van de ID. AERO past de vormtaal van de ID.-familie voor het eerst toe op een berline in het hogere middenklassesegment. Over de aerodynamisch ontworpen voor- en dakpartij stroomt de rijwind optimaal door. De iets ingetrokken achterkant met een scherpe kofferrand brengt de luchtstroom tot rust. De sportieve tweekleurige velgen van 22 duim zijn vormgegeven in de stijl van een turbine en vlak geïntegreerd in de wielkasten. De klassieke deurgrepen zijn vervangen door verlichte aanraakvlakken die de luchtweerstand nog verder verminderen. Bovenaan het silhouet bepalen de kenmerkende tornadolijn en het naar achteren aflopende dak het design. Boven de tornadolijn situeren zich de krachtige schouders van de ID. AERO. De lijnen doen de e-berline er vlakker uitzien en verlenen hem dynamiek.
De studie ID. AERO is gelakt in Polar Light Blue Metallic, een lichte metallic lak waarvan de kleurpigmenten bij de juiste lichtinval een gouden schijn produceren. Het dak is bij wijze van contrast met het koetswerk in hoogglanzend zwart gelakt.
De voorzijde wordt gekenmerkt door honingraatstructuren, de ‘ID. Honeycombs’, die typisch zijn voor de ID.-familie. De horizontale tweedeling in de voorbumper is stijlbepalend voor het design van de ID. AERO. De ID. AERO is ook meteen herkenbaar aan een smalle lichtstrip die links en rechts van het verlichte VW-logo en boven de innovatieve IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen dwars doorloopt over de hele voorzijde tot in de spatborden en de flanken. Deze lichtstrook wordt visueel met onderbrekingen doorgetrokken tot aan de achterzijde. De dominante achterkant heeft een opvallende donkere lichtstrip en ledachterlichtblokken met honingraatstructuur die exclusiviteit uitstralen.
De ID. AERO toont de veelzijdigheid van het MEB. De ID. AERO demonstreert de flexibiliteit van Volkswagens zuiver elektrische MEB-architectuur, die kan worden aangepast voor voertuigen met verschillende koetswerkvormen en formaten. Van compacte cross-overs over SUV’s en busjes tot ruime berlines: het MEB kan in allerlei segmenten worden ingezet. Met de ID. AERO treedt de ID.-familie dus toe tot het segment van de middenklasseberlines dankzij het MEB. Bovendien benut het MEB ten volle de mogelijkheden van de e-mobiliteit, die een groot rijbereik, een zeer hoge mate van digitale connectiviteit en over-the-air-updates mogelijk maakt.
Productie van de Europese versie in Emden. De productieversie van de ID. AERO voor Europa zal naar verwachting in 2023 van de band rollen in de fabriek in Emden. Met de volumeproductie van elektrische voertuigen zal Emden, als een van de eerste Volkswagen-fabrieken van dit type in Nedersaksen, een belangrijke bijdrage leveren aan de elektrificatie van het modellengamma en de vermindering van de CO2-uitstoot van de volledige vloot van nieuwe wagens.
- ID. AERO: Het voertuig is een conceptcar en wordt nog niet te koop aangeboden.
- ID.3: stroomverbruik in kWh/100 km (NEDC) gecombineerd: 13,7-12,9; CO2-uitstoot in g/km: 0; Efficiëntieklasse: A+++
- De afgebeelde voertuigen zijn Chinese versies en worden niet in Europa te koop aangeboden.
- ID. Buzz Pro: stroomverbruik in kWh/100 km (NEDC) gecombineerd 18,9; (WLTP) gecombineerd 21,7- 20,6; CO₂-uitstoot in g/km gecombineerd: 0; Efficiëntieklasse: A+++
- Voorspeld rijbereik voor het doorlopen van de cycli volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) op de rollentestbank (geen productietestbank). De WLTP-waarden voor productievoertuigen kunnen afwijken als gevolg van de uitrusting. Het werkelijke rijbereik verschilt in de praktijk afhankelijk van rijstijl, snelheid, gebruik van extra (comfort)uitrusting, buitentemperatuur, aantal inzittenden/lading en topografie.