Volkswagen zet volledig gamma onder stroom

Volkswagen zet volledig gamma onder stroom

Woensdag 2 mei 2018  

  • Uitgebreid hybride programma voor de volgende Golf: de start voor een alomvattende elektrificatie van de klassieke aandrijving
  • Nieuwe 48V sterke mild hybrid vormt de opstap naar efficiënte modellen met elektrische ondersteuning
  • 48V-startmotor-generator krijgt sleutelrol

Volkswagen zet ‘s werelds grootste volumesegment – de Golf-klasse – op elektriciteit. Duurzaam, efficiënt en krachtig: met de introductie van een innovatief, nieuw hybride systeem in de achtste generatie van de Golf schrijft het merk een nieuw hoofdstuk in zijn aandrijvingsgeschiedenis. Nadien zal het volledige modellenaanbod in verschillende fasen geëlektrificeerd worden. In het kader van het Wiener Motorensymposium, een van de belangrijkste congressen over de voertuigtechnologie van vandaag en morgen, gunt Volkswagen een eerste blik op de geëlektrificeerde aandrijfsystemen die het merk morgen zal aanbieden.

 

“Door de elektrificatie van klassieke motoren kunnen we het verbruik en de uitstoot nog meer drukken en tegelijkertijd voor een dynamischere en comfortabelere rijervaring zorgen”, aldus Dr. Frank Welsch, verantwoordelijk voor Technische Ontwikkeling bij het merk Volkswagen. Hij vervolledigt: “Deze alomvattende elektrificatiecampagne begint bij het model dat naar goede gewoonte voor ons het belangrijkste is: de Golf. Onze nieuw ontwikkelde en betaalbare 48V-mild hybrid effent daarmee het pad om deze technologie aan de grote massa aan te bieden.”

 

Hiermee combineert Volkswagen de verbrandingsmotor met een zogeheten 48V-startmotor-generator met riemaandrijving en een 48V-batterij. Dit duurzame huwelijk vormt vandaag onze instap in de wereld van hybride Volkswagen-voertuigen. De 48V-mild hybrid laat toe om met volledig uitgeschakelde verbrandingsmotor te freewheelen en zo tot 0,3 liter brandstof per 100 kilometer uit te sparen. Bovendien biedt deze mild hybrid door zijn elektrische boost bij het aanzetten een duidelijke meerwaarde qua rijdynamiek en comfort.

 

Zo werkt de 48V-technologie

De 48V-technologie betekent de start van een nieuw hoofdstuk in de manier van motoren bouwen omdat het een betaalbare manier is om motoren elektrische ondersteuning mee te geven. Het 48V-systeem is bedoeld als uitbreiding van het bekende 12V-systeem in een auto. Het systeem weet ondanks heel kleine kabeldiameters (en dus lichte kabels) veel meer energie op te slaan dan een 12V-systeem, bijvoorbeeld bij de recuperatie van remenergie. Dankzij deze hoge spanning kan het systeem onder meer de startmotor-generator met riem aandrijven.

 

De startmotor-generator is een heus multitalent. Enerzijds neemt hij de rol van dynamo en die van startmotor voor zijn rekening. Tegelijkertijd doet hij ook dienst als kleine, lichte elektromotor die bij het aanzetten door zijn boost meteen voor een hoger aandrijfkoppel zorgt. De kracht van de generator wordt hierbij door een riem overgebracht. Bovendien start hij op een nauwelijks te detecteren manier de verbrandingsmotor terug op die tijdens het rijden zo vaak als mogelijk wordt uitgeschakeld. Maar ook de 48V-lithium-ionbatterij is een multitalent. Die wordt onder meer via recuperatie zoals bij het vertragen van het voertuig, voorzien van energie . Zelf levert deze batterij de nodige spanning aan de startmotor-generator en, via een zogeheten DC/DC-omvormer, ook aan het 12V-boordnetwerk.

 

Welsch geeft uitleg: “Het belang van het samengaan van verschillende energiebronnen - stroom, benzine, diesel en aardgas - is bij Volkswagen de aanleiding voor een paradigmaverschuiving. Voor het eerst zal het merk immers tegelijkertijd modelreeksen als de Golf aanbieden waar de klassieke motoren elektrisch ondersteund worden, en modelreeksen als I.D. met volledig elektrische aandrijving.” Concreet leidt dit tot een opsplitsing van de productlijnen in twee evenwaardige pijlers.

 

Het eerste zichtbare resultaat van deze nieuwe productstrategie staat geprogrammeerd voor 2019 wanneer de volgende Golf-generatie en het eerste I.D.-model op de markt komen. In de twee gevallen gaat het om een compact model, maar hun technisch concept is volledig anders en ook hun design-DNA zal duidelijke onderlinge verschillen vertonen. Met deze twee modelreeksen grijpt Volkswagen de kans aan om de elektrificatie van mobiliteit een betaalbare inslag te geven.