Volkswagen start e-mobiliteitsharing in Berlijn
Donderdag 23 augustus 2018
- Voor zijn carsharingdebuut zet het merk Volkswagen in Berlijn 2.000 zuiver elektrisch aangedreven voertuigen in
- Start van de We Share-dienst gepland voor het tweede kwartaal van 2019
- Lancering in andere steden in Duitsland, Europa en Noord-Amerika vanaf 2020
Via het submerk We Share start het merk Volkswagen in een aantal metropolen met een omvangrijk carsharingaanbod van zuiver elektrische voertuigen. De eerste vloot van auto’s zet aan in de Duitse hoofdstad Berlijn. Daar zullen van bij de start van het dienstaanbod in het tweede kwartaal van 2019 1.500 e-Golfs worden ingezet, nadien aangevuld met 500 exemplaren van de e-up! Vanaf 2020 schakelt deze vloot geleidelijk om naar de eerste modellen van de nieuwe Volkswagen I.D.-familie. Jürgen Stackmann, lid van de raad van bestuur van Volkswagen: “Wij willen jonge stadsgebruikers warm maken voor e-mobiliteit. Met ons carsharingaanbod We Share willen we eerst de inwoners van Berlijn elektrisch laten rijden.”
We Share is de eerste dienst in het nieuwe ecosysteem Volkswagen We, dat zich richt tot de niet-autobezitters. Jürgen Stackmann: “Door zijn groot inwonertal en bevolkingsdichtheid vormt Berlijn de ideale markt met een groot potentieel voor carsharing. Hier wonen veel mensen die het autodelen al getest hebben en dat aantal blijft maar toenemen.” Met een in het oog springende We Share-vloot van 2.000 voertuigen wil Volkswagen ook de voordelen van e-mobiliteit onder de aandacht brengen en de interesse voor deze technologie aanwakkeren. Jürgen Stackmann: “Wij democratiseren e-mobiliteit. Vanaf 2020 zal We Share de commercialisering ondersteunen van de nieuwe, volledig elektrische I.D.-modellen en zo een belangrijke bijdrage leveren tot het e-mobiliteitsoffensief van het merk Volkswagen.
We Share start met het zogeheten Free Floating-carsharing waarbij zoveel elektrische voertuigen worden aangeboden dat de klant altijd wel een auto in zijn buurt kan vinden. Later zal de zuivere elektrische vloot van We Share ook worden uitgebreid met kleinere voertuigen die bedoeld zijn om zogeheten micromobiliteit in te vullen.
Philipp Reth, CEO van de Volkswagen dochteronderneming Urban Mobility International (UMI) die als start-up het thema carsharing operationeel aanstuurt vanuit Berlijn: “De vooruitzichten voor vehicle-on-demanddiensten zijn erg gunstig. Voor Europa voorspellen de meest bescheiden prognoses een jaarlijkse groei met 15 procent. Wij zullen de markt nog verder uitbouwen en deze mobiliteitsvormen aan een nog bredere groep gebruikers aanreiken.”
Na de start in Berlijn zal We Share ook in andere grote Duitse steden worden geïntroduceerd. Voor 2020 staat bovendien een uitbreiding naar Europese kernmarkten en een aantal steden in de USA en Canada gepland. Globaal gaat het daarbij altijd om grootsteden met meer dan 1 miljoen inwoners.