Volkswagen op het 94e auto/moto-salon
Volkswagen zal op de European Motor Show Brussels 2016 (14 – 24 januari) aanwezig zijn met een stand van 2.500 m2 in Paleis 11, waar ook de merken Audi, SEAT en ŠKODA van de groep vertegenwoordigd zullen zijn.
Volkswagen op het 94e auto/moto-salon
Volkswagen zal op de European Motor Show Brussels 2016 (14 – 24 januari) aanwezig zijn met een stand van 2.500 m2 in Paleis 11, waar ook de merken Audi, SEAT en ŠKODA van de groep vertegenwoordigd zullen zijn.
Highlights:
- Show: het prototype van de nieuwe Tiguan en de concept car Coupe Concept GTE
- Plug-in hybride: de plug-in hybride Passat GTE
- Buiten de platgetreden paden: vierwielaandrijving op de Golf Alltrack, Passat Alltrack, Tiguan, Touareg, Amarok, Caddy, Caravelle, California en Multivan
- Speciale series op Tiguan, Golf, Beetle, Touareg, Caddy, Multivan en Amarok
- Alternatieve brandstoffen: Volkswagen presenteert niet minder dan vijf aandrijfwijzen voor op zijn stand: TDI, TSI, TGI (Golf en Caddy op aardgas), plug-in hybride (Golf en Passat) en elektrisch (up! en Golf)
- Naar de autonoom rijdende auto: een reeks bijstandssystemen zoals de automatische noodremfunctie, parkeerhulp, fileassistent, voetgangerdetectie en de automatische omschakeling tussen dimlicht en grootlicht.
Lijst van tentoongestelde voertuigen op de stand:
- up!
- e-up! (elektrisch)
- Polo Trendline
- Polo R-Line
- CrossPolo
- Golf Highline
- Golf TDI
- Golf TGI (aardgas)
- Golf GTI Performance
- Golf GTE (plug-in hybride)
- e-Golf (elektrisch)
- Golf Variant Trendline
- Golf Variant R (vierwielaandrijving)
- Golf Alltrack (vierwielaandrijving)
- Golf Sportsvan
- Golf Sportsvan R-line
- Beetle Design
- Beetle Cabrio (Karmann Design)
- Scirocco R-Line
- Touran Trendline
- Touran Highline
- Touran Highline
- Tiguan
- Tiguan (vierwielaandrijving)
- Passat Berline Highline
- Passat Variant Comfortline
- Passat Alltrack (vierwielaandrijving)
- Passat Variant GTE (plug-in hybride)
- Sharan Highline
- Touareg (vierwielaandrijving)
- Caddy Maxi Comfortline met ombouw voor transport van personen met beperkte mobiliteit
- Caddy Dark & Cool
- Caddy Maxi Dark & Cool 1.4 TGI EcoFuel
- Caddy Maxi Generation Four
- California Ocean
- Multivan Trendline Blue & Cool
- Caravelle Highline (lang)
- Amarok dubbele cabine Highline 4MOTION (vierwielaandrijving) en ASG8
- Show car nieuwe Tiguan (vierwielaandrijving)
- Coupe Concept GTE (show car met plug-in hybride aandrijving)
Andere tentoongestelde voertuigen op het Salon:
- Tentoonstelling 'Youngtimers' in Paleis 2: Golf GTI I (1976)
- Stand van de Koninklijke Vereniging van Belgische Gasvaklieden (KVBG): Golf Variant TGI en Caddy Maxi TGI op aardgas (testrit mogelijk met de Caddy Maxi TGI)
- 4x4-piste: Touareg en Amarok
- 'Tech Hall' in Paleis 12: e-Golf (elektrisch)
Een woordje uitleg over…
De C Coupé GTE
De vooruitstrevende C Coupé GTE blikt vooruit op de nieuwe designrichting voor de toekomstige topberlines van Volkswagen. Deze vierdeurs coupé wordt aangedreven door een van de modernste plug-in hybridesystemen ter wereld. Dat bestaat uit een viercilinder-turbobenzinemotor met directe injectie (TSI), een automatische achtversnellingsbak, een in de versnellingsbakmodule geïntegreerde elektromotor en een lithium-ionaccu. De TSI-motor levert 155 kW (210 pk), de elektromotor 91 kW (124 pk). De hybride aandrijving ontwikkelt zo een systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een indrukwekkend systeemkoppel van 500 Nm. De achterin geïntegreerde accu kan tijdens het rijden maar ook in stilstand via het stopcontact worden opgeladen. De C Coupé GTE kan bovendien ook puur elektrisch en dus emissievrij rijden (tot 130 km/u), met een rijbereik tot 50 km. Het gemengde verbruik (NEDC-meting voor hybride voertuigen) bedraagt 2,3 l/100 km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van slechts 55 g/km. Het totale rijbereik bedraagt ruim 800 km. Ondanks zijn energetische efficiëntie heeft de C Coupé GTE duidelijke sportieve ambities. Deze Volkswagen sprint in 8,6 s van 0 tot 100 km/u en heeft een topsnelheid van 232 km/u.
De nieuwe Tiguan
Volkswagen stelt de compleet nieuw ontwikkelde Tiguan voor, gekenmerkt door een gloednieuw design en nieuwe technologieën. De Tiguan van de tweede generatie is de eerste SUV van de groep op basis van het MQB-platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor. De nieuwe Tiguan bestaat in vier verschillende varianten: 3 serieversies (de sportieve R-Line-versie, de klassieke onroadvariant en een offroadversie voor gebruik op het terrein) en een studiemodel (de Tiguan GTE met plug-in hybride aandrijving en een systeemvermogen van 160 kW/218 pk). Een wereldwijde exclusiviteit op de Tiguan GTE is de zonnecelmodule in het dak, die de accu oplaadt met regeneratief opgewekte stroom en zo jaarlijks tot 1.000 km extra puur elektrische en dus emissievrije kilometers mogelijk maakt. Tot de veiligheidsuitrusting behoren de Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie, de actieve motorkap, Lane Assist en de anti-multicrashremfunctie.
Fileassistent
De 'Fileassistent' zorgt voor aanzienlijk meer comfort en veiligheid bij filerijden of in 'stop & go'-verkeer, waar regelmatig geremd en weer doorgereden wordt, door de wagen automatisch te besturen, te doen versnellen en af te remmen.
Het systeem doet een beroep op de adaptieve snelheidsregelaar ACC met afstandsregeling tussen voertuigen onderling en het koerscorrectiesysteem Lane Assist om de wagen automatisch te besturen, te doen versnellen of af te remmen. Het is actief bij snelheden tussen 0 en 60 km/u. Indien de Lane Assist detecteert dat de bestuurder het stuur niet of nauwelijks gebruikt*, dan vraagt het systeem middels een akoestisch en visueel signaal (via de boordcomputer) om het stuur weer over te nemen. Reageert de bestuurder niet op deze waarschuwing, dan volgt een korte maar duidelijk waarneembare remstoot.
De bestuurder behoudt steeds de volledige controle en verantwoordelijkheid over het voertuig. Enkel wagens met de geautomatiseerde DSG-versnellingsbak kunnen met dit bijstandssysteem worden uitgerust.
* Tijdens het rijden ontstaan er trillingen in het stuur, die 'geneutraliseerd' worden doordat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. De aanwezigheid van deze trillingen toont m.a.w. aan dat de bestuurder de handen niet aan het stuur houdt.
Voetgangerdetectie
De voetgangerdetectie waarschuwt voor overstekende voetgangers en leidt indien nodig een noodremmanoeuvre in. Dit systeem is een functie-uitbreiding van de Front Assist incl. noodremfunctie voor de stad. In tegenstelling tot de Front Assist maakt dit systeem niet enkel gebruik van een radarsensor, maar ook van de camera (van de Lane Assist, Dynamic Light Assist of Sign Assist) in de voet van de binnenspiegel, waardoor het ook personen en dieren kan herkennen. Zodra een voetganger gedetecteerd wordt op de rijbaan of aan de rand van de weg, wordt een driefasig proces geactiveerd:
- Optische en akoestische waarschuwing
- Indien de bestuurder niet reageert: remstoot
- Indien de bestuurder nog steeds niet reageert: automatische afremming van de wagen
Afhankelijk van de afstand tot de voetganger wordt indien nodig meteen geremd.
Voordelen:
- Vermindering van het risico op aanrijdingen met voetgangers en de eventuele gevolgen daarvan
- Ondersteuning bij onoplettendheid van de bestuurder
- Gevoelige comfortverhoging voor de bestuurder in onoverzichtelijke stedelijke verkeerssituaties
Trailer Assist
Dit bijstandssysteem maakt het eenvoudiger om te manoeuvreren met een aanhanger. Achteruitrijden met een aanhangwagen vormt zelfs voor ervaren bestuurders een uitdaging. De aanhangwagenmanoeuvreerhulp 'Trailer Assist', die de automatische geleiding van de aanhanger op zich neemt, vereenvoudigt dit werk aanzienlijk, bijvoorbeeld om een aanhangwagen vanaf de straat dwars achteruit op een oprit te manoeuvreren.
Nadat hij de wagen in zijn achteruit heeft geschakeld, drukt de bestuurder op de 'Parking'-toets om het bijstandssysteem te activeren. Met behulp van de draaischakelaar voor het instellen van de spiegels, die als een soort joystick dient, stelt de bestuurder de gewenste rijrichting van de aanhangwagen in. Zodra hij nu het gaspedaal induwt, begint de wagen met aanhanger achteruit te rijden. Gedurende het hele manoeuvre moet de bestuurder enkel gas geven en remmen, de elektromechanische stuurinrichting van de auto staat in voor de stuurbewegingen (zelf sturen heeft geen enkele zin en zou het systeem alleen maar uitschakelen). Via de 'joystick' kan het manoeuvre op ieder moment bijgestuurd worden, ook tijdens het rijden.
De actuele en de mogelijke draaihoek worden weergegeven op het scherm in het instrumentenbord, op basis van beeldverwerkingsalgoritmes die worden toegepast op de beelden van de achteruitrijcamera, die de hoek van de aanhanger ten opzichte van de wagen filmt en beoordeelt. Door de optische registratie van de hoek ten opzichte van de wagen kan de stuurhoek automatisch berekend worden ongeacht het type aanhanger en dissel.
Voertuigen op aardgas
De Volkswagen-groep biedt voertuigen op aardgas aan. Het gaat daarbij om zogenaamde ‘bivalente’ voertuigen, die ontworpen zijn om zowel op CNG (gecomprimeerd aardgas voor gebruik in de auto) als op benzine te kunnen rijden. A priori werkt de aandrijving op gas. Zodra de gastank bijna leeg is, wordt er echter overgeschakeld op benzine, zonder dat die omschakeling evenwel merkbaar is. Voertuigen op aardgas onderscheiden zich door hun pittige karakter, hun opmerkelijk zuinige verbruik en een extreem gunstig emissieniveau.
Als een van de voornaamste autoconstructeurs van Europa dragen wij een bijzondere verantwoordelijkheid om de wereldwijde CO2-uitstoot mee te verlagen. Door het gebruik van aardgas, biomethaan en windgas als brandstof kan de CO2-uitstoot onmiddellijk en duurzaam worden verlaagd. Samen met de elektrische auto en de plug-in hybride hebben deze alternatieve brandstoffen een aanzienlijk potentieel voor de verlaging van de uitstoot dat wij maximaal willen benutten. Het uiteindelijke doel is een CO2-neutrale mobiliteit. De daartoe vereiste technologieën hebben we ter beschikking in ons productportfolio.
Aardgas is wereldwijd in voldoende grote hoeveelheden beschikbaar. In heel wat landen bestaat er al een goed uitgebouwde infrastructuur. Een rechtstreekse vergelijking tussen aardgas en benzine toont dat er bij de verbranding van aardgas circa 25% minder CO2 vrijkomt. Over het volledige traject van productie tot verbruik bekeken (well-to-wheel), is er bij gebruik van biomethaan of windgas zelfs een verlagingspotentieel van meer dan 80% mogelijk. Aardgas kan als ‘energiedrager’ perfect worden opgeslagen en biedt onze klanten duidelijke voordelen op het vlak van de bedrijfskosten.
Hybride voertuigen
Een hybride is een voertuig dat voor zijn aandrijving meer dan één energieomvormer aan boord heeft. Hybride voertuigen worden ingedeeld volgens hun niveau van hybridisering en hun mechanische architectuur.
Dankzij de hybride technologie kan een voertuig zowel in de stad (fileverkeer) als op de snelweg (snelle verplaatsingen) optimaal benut worden. Een hybride voertuig verbruikt minder klassieke brandstof dan een traditioneel voertuig bij een vergelijkbaar rijbereik. Een hybride voertuig is ook milieuvriendelijker. Daardoor krijgt het ook toegang tot zones met beperkte toegang voor het verkeer (bv. in Rome) of tot zogenaamde 'Umweltzones' (in Duitsland; 'milieuzones') waar een maximumuitstoot geldt.
Voordelen:
- In bepaalde landen geniet de koper van een hybride voertuig van fiscale voordelen en/of premies.
- Een hybride voertuig biedt een hoog rijcomfort, dankzij zijn snelle reactiviteit (het motorkoppel is meteen beschikbaar) en zijn stille werking in elektrische modus.
- In de motorsport zorgt de hybride technologie voor een extra 'vermogensboost' indien nodig.
Elektrische voertuigen
Elektrische voertuigen worden voornamelijk onderverdeeld op basis van de manier waarop de elektrische aandrijving van de nodige energie voorzien wordt en de mate waarin de elektromotor instaat voor de aandrijving van het voertuig.
Een elektrische auto (BEV = Battery Electric Vehicle; elektrisch voertuig met een accu als energiebron) wordt enkel door een elektromotor aangedreven. De energie tijdens het rijden is afkomstig van een hoogspanningsaccu, die via het elektriciteitsnet wordt opgeladen.
De accu’s voor elektrische auto’s zijn doorgaans lithium-ionaccu’s. Lithium is de grondstof die ook wordt gebruikt voor de batterijen van bijvoorbeeld mobiele telefoons en laptops. De batterijpakketten van een elektrisch voertuig worden gerecycleerd, net zoals dat nu met de gewone lood-zuur autoaccu’s gebeurt. Die recycling is noodzakelijk, als gevolg van de steeds toenemende vraag naar batterijen en de hoge grondstofprijzen.
Een elektrische motor werkt zo goed als geruisloos. Bij hogere snelheden domineert bij een elektrische auto het rolgeluid van de banden.
Voordelen:
- Voor een elektrisch voertuig betaal je geen belasting op inverkeerstelling en slechts een minimale jaarlijkse verkeersbelasting. De aankoop van een 100% elektrisch aangedreven voertuig is vandaag nog behoorlijk duur. De aankoopprijs van een elektrische auto zou in de komende jaren echter kunnen dalen naarmate de auto’s en accu’s in grotere hoeveelheden geproduceerd worden, waarbij er evenwel rekening mee moet worden gehouden dat de prijs van de grondstoffen voor de productie van de accu’s zal toenemen.
- De constructie van een elektrische auto is eenvoudiger, o.a. door de afwezigheid van een versnellingsbak en een geringer aantal bewegende onderdelen, die onderhevig zijn aan slijtage. Dat zorgt logischerwijze voor lagere onderhoudskosten.
- De kost per kilometer – voor het laden van de accu – kan bij een elektrische auto vandaag tot wel drie keer lager liggen dan de kost per kilometer bij een wagen met benzinemotor.
Elektrische voertuigen zijn veel energie-efficiënter dan conventionele benzine- en dieselauto’s en daardoor een stuk minder belastend voor het milieu, zelfs indien rekening wordt gehouden met de productie, recycling en eventuele vernietiging van de accu’s. Naarmate het percentage groene stroom voor het opladen van de elektrische voertuigen toeneemt, zal het ecologische voordeel van elektrovoertuigen alleen maar vergroten.
Head-up display
Het head-up display is een bijkomend weergavesysteem dat informatie op de voorruit of op een glasplaatje in het primaire gezichtsveld van de bestuurder projecteert. Voor de bestuurder lijkt het alsof de informatie ongeveer 2 m vóór de wagen wordt weergegeven.
De bestuurder kan de informatie aflezen zonder zijn blik van de weg te nemen. Zijn ogen moeten daardoor niet constant wennen aan het verschil in lichtintensiteit tussen buiten en binnen of hun focus verleggen tussen veraf (weg) en dichtbij (instrumenten). Het veiligheidsvoordeel is aanzienlijk, als je weet dat ongeveer 1 s nodig is om een basisinformatie te vinden en af te lezen op het instrumentenpaneel. In die tijd legt de wagen bij 50 km/u ongeveer 14 m af, en bij 120 km/u zelfs 33 m.
Volgende informatie kan worden weergegeven:
- actuele snelheid van het voertuig (wordt steeds weergegeven)
- waarschuwingen (worden steeds weergegeven)
- gegevens m.b.t. volgende rijbijstandssystemen: adaptieve snelheidsregelaar ACC, snelheidsbordendetectie, aanwijzingen van het navigatiesysteem. Deze weergaven zijn optioneel en instelbaar via het infotainmentsysteem.
De projectiehoogte en de gekozen parameters worden opgeslagen wanneer het contact wordt uitgeschakeld. Ze zijn gelinkt aan de gebruikte contactsleutel. De instellingen kunnen dus verschillen in functie van de gebruikte sleutel.