Skip to Content
Volkswagen-groep richt zich op platformmodel voor toekomstige thema's

Volkswagen-groep richt zich op platformmodel voor toekomstige thema's

 

  • Hardware, software, batterij & opladen en mobiliteitsdiensten van alle merken van de groep moeten in de toekomst gebaseerd zijn op grotendeels uniforme technische principes
  • Nieuwe CFO Arno Antlitz stelt zijn agenda voor de komende jaren voor
  • CEO Herbert Diess: "Wij bundelen de krachten van onze merken en kunnen zo toekomstige technologieën nog sneller opschalen en voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken. Onze sterke prestaties in het crisisjaar 2020 geven ons de rugwind om onze transformatie te versnellen."

 

De Volkswagen-groep versnelt zijn transformatie tot de toonaangevende leverancier van individuele mobiliteit in het elektrische en volledig geconnecteerde tijdperk. Met het oog daarop zal de groep zijn succesvolle platformstrategie systematisch verder ontwikkelen. In de toekomst zullen de voertuigen en diensten van alle merken van de groep gebaseerd zijn op grotendeels uniforme technische principes. Het stappenplan voor het nieuwe platform van de groep bestaat uit vier elementen: hardware, software, batterij & opladen en mobiliteitsdiensten. Op die manier zal de Volkswagen-groep de complexiteit verminderen, schaalvoordelen en synergieën tussen de merken realiseren en de in gang gezette transformatie van de groep als geheel versnellen. Om investeringen in toekomstige technologieën veilig te stellen, zal de groep zich blijven concentreren op zijn kernactiviteiten en zijn financiële basis verstevigen.

 

Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Aktiengesellschaft, heeft zich hierover uitgesproken bij de presentatie van de jaarrekening voor het afgelopen boekjaar: "Elektrificatie en digitalisatie veranderen de auto sneller en ingrijpender dan ooit tevoren. Voor beide thema's zijn schaalvoordelen van cruciaal belang. Ons stappenplan voor het platform zal ons in staat stellen het volledige potentieel van onze groep beter te benutten. We bundelen de krachten van onze sterke merken en kunnen zo toekomstige technologieën nog sneller opschalen en voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar maken."

 

Met zijn modulair platform voor elektrisch aangedreven voertuigen (MEB) beschikt Volkswagen al over een van de krachtigste zuiver elektrische platforms in de sector. Dit zal wereldwijd worden opgeschaald met productie in Europa, China en de VS. Tegen 2022 zullen in de hele groep 27 modellen op basis van het MEB aangeboden worden. Volgend jaar al zal de groep ook de eerste voertuigen op basis van het Premium Platform Electric (PPE) lanceren, met grotere acceleratie, groter rijbereik en kortere oplaadtijden. Tegen het midden van het decennium wil de groep het Scalable Systems Platform (SSP) ontwikkelen, de volgende generatie van een zuiver elektrisch, volledig digitaal en zeer schaalbaar voertuigplatform, waarop dan modellen van alle merken en segmenten gebouwd kunnen worden.

 

Volkswagen streeft de komende jaren ook naar synergie-effecten tussen alle merken op het gebied van connectiviteit en software in de auto. De basis hiervoor wordt gelegd door de in 2020 opgerichte Car.Software-Org. met het besturingssysteem VW.OS. Versie 1.2 volgt met het PPE. Versie 2.0 zal dan in de hele groep worden ingevoerd met het SSP. Tegen die tijd moet het aandeel van zelfontwikkelde software in het voertuig toenemen van 10 procent nu tot 60 procent. De Car.Software-Org. ontwikkelt ook de technische basis voor autonoom rijden en voor op datagebaseerde bedrijfsmodellen en nieuwe mobiliteitsdiensten.

 

Volkswagen volgt ook een platformstrategie voor de batterijen en het opladen. Zo zal de groep vanaf 2023 een standaardcel invoeren en die wereldwijd opschalen. Tegen 2030 moet de standaardcel geïnstalleerd zijn in ongeveer 80 procent van alle elektrische voertuigen van de groep, ongeacht het merk. Volkswagen zal zo de kostprijs van de batterijcellen met maximaal 50 procent verminderen in het instapsegment en met maximaal 30 procent in het volumesegment. Om aan de vraag naar batterijcellen te voldoen, zijn Volkswagen en zijn partners van plan tegen het einde van het decennium zes celfabrieken in Europa te bouwen met een totale capaciteit van 240 gigawattuur. De groep zet ook de uitbreiding van het openbare snellaadnetwerk in Europa, China en de VS voort.

 

Het vierde element van het nieuwe stappenplan voor het platform bestaat uit mobiliteit en andere diensten. Daartoe behoren de MOIA Ridepooling-Service, het WeShare carsharingaanbod en flexibele abonnementsaanbiedingen van Volkswagen Bank. Door de ontwikkeling van zijn dienstenaanbod verwerft Volkswagen systeemcompetenties om deze, waar nodig, samen met partners verder te ontwikkelen.

 

Herbert Diess: "Volkswagen zal ook in de nieuwe wereld van de mobiliteit de kampioen van de platforms zijn. In ons stappenplan is hiervoor een duidelijk draaiboek opgenomen. Zo versnellen we onze transformatie tot een software-gedreven mobiliteitsgroep. Met de nieuw benoemde raad van bestuur gaan wij krachtdadig verder op deze weg en op een gezonde financiële basis. De goede prestaties in het crisisjaar 2020 geven ons hiervoor extra rugwind."

 

Overzicht: het fiscaal jaar 2020 met succes afgerond ondanks uitdagingen van Covid-19

Volkswagen had eind februari al de kerncijfers van de groep voor het afgelopen boekjaar en de vooruitzichten voor 2021 bekendgemaakt. In het vandaag gepubliceerde jaarverslag worden gedetailleerde cijfers over de zakelijke ontwikkeling van de merken en de regio's gepresenteerd.

 

Frank Witter, groepsdirectielid voor Financiën en IT, legt uit: "In 2020 heeft de Volkswagen-groep opnieuw zijn veerkracht getoond, ondanks de aanhoudende uitdagingen die de Covid-19-pandemie met zich meebrengt. Met een EBIT van meer dan 10 miljard euro hebben wij de verwachtingen van de eerste piekfase van de pandemie in het voorjaar van 2020 duidelijk overtroffen. We zijn zeer verheugd dat de Volkswagen-groep ondanks de pandemie zijn strategische doelstelling van meer dan 10 miljard euro aan zuivere cashflow in 2020 heeft bereikt."

 

China, de grootste markt, herstelde zich snel en bleek tijdens de crisis een anker van stabiliteit te zijn. Alle merken van de groep die er vertegenwoordigd zijn, konden er positieve resultaten boeken. In Zuid-Amerika heeft het bedrijf zijn marktaandeel vergroot tot een nieuw record van meer dan 14 procent. Hier verwacht de groep in het lopende boekjaar opnieuw winstgevend te worden. In Noord-Amerika maakt Volkswagen vijf jaar na de dieselcrisis een comeback met een hele reeks nieuwe modellen die op de Amerikaanse markt zijn afgestemd. In Europa is met name de verkoop van elektrische auto's sterk gestegen door de marktintroductie van de ID.31). Het aandeel van geëlektrificeerde voertuigen in de leveringen in West-Europa steeg tot 10,5 procent (2019: 1,9 procent). Daarmee staat de Volkswagen-groep aan de top van het volledig elektrische segment in West-Europa, met een aandeel van ongeveer 25 procent.

 

Ondanks de aanzienlijke vooruitgang die aldus werd geboekt bij de vermindering van de CO2-uitstoot van het wagenpark in Europa, bleef de groep net onder de streefwaarde van de met andere partners gevormde pool met ongeveer 0,8 g/km. Dit cijfer is gebaseerd op bijgewerkte berekeningen ten opzichte van het voorlopige cijfer dat in januari is meegedeeld. De definitieve resultaten zullen later dit jaar door de EU worden bekendgemaakt. In de loop van dit jaar verwacht de groep de CO2-doelstelling in Europa te halen dankzij het aanzienlijk stijgende aandeel van geëlektrificeerde voertuigen.

 

Levering van 1 miljoen geëlektrificeerde voertuigen gepland voor dit jaar

De grote e-campagne van Volkswagen begint te lopen. In 2020 heeft de groep de verkoop van zuiver elektrische voertuigen meer dan verdrievoudigd. De groep wil uiterlijk in 2025 wereldwijd marktleider worden op het gebied van e-mobiliteit. Om dat te bereiken wil het bedrijf de komende vijf jaar ongeveer 46 miljard euro investeren in elektromobiliteit en de hybridisering van zijn wagenpark. Tegen 2030 zal het aandeel van volledig elektrische voertuigen in Europa naar verwachting stijgen tot 60%. De groep verwierp het idee om een vaste datum vast te leggen voor het einde van de verbrandingstechnologie, waarbij gewezen werd op verschillen in het gebruik van primaire energie naar gelang van de regio en het regelgevingskader.

 

Nieuwe CFO Arno Antlitz stelt zijn agenda voor de komende jaren voor

In zijn eerder gepubliceerde vooruitzichten voor 2021 verwacht de Volkswagen-groep een aanzienlijk herstel van zijn activiteiten ten opzichte van het voorgaande jaar - mits de Covid-19-pandemie met succes onder controle wordt gehouden. Voor de komende jaren streeft de Volkswagen-groep naar een verdere verbetering van zijn rentabiliteit en wil de groep zo snel mogelijk terugkeren naar de beoogde bandbreedte van 7 tot 8 procent voor het bedrijfsrendement op de omzet. Naast een aanhoudend herstel aan de verkoopzijde zou ook een grotere kostendiscipline hiertoe moeten bijdragen. De vaste kosten (exclusief O&O en kapitaaluitgaven) zullen tegen 2023 naar verwachting met ongeveer 2 miljard euro of 5 procent dalen ten opzichte van het niveau van 2020. Het doel is de materiaalkosten tegen die tijd met 7 procent te verminderen. De groep is van plan de ratio's voor O&O en investeringen in materiële vaste activa in de automobieldivisie tegen 2025 terug te brengen tot telkens ongeveer 6 procent. Voorts moeten de synergieën binnen de groep sterker worden benut en moet het interne financiële beheer van de groep in de toekomst worden afgestemd op een matrix van merken en elektrische, software- en mobiliteitsplatforms.

 

Arno Antlitz, nu nog lid van de raad van bestuur van AUDI AG en verantwoordelijk voor financiën en juridische zaken, zal vanaf 1 april Frank Witter opvolgen als Chief Financial Officer van de groep: "Ons doel is de ambitieuze transformatie van de Volkswagen-groep op solide wijze te financieren. Enerzijds gaat het om het beheer van de toewijzing en verschuiving van middelen en kapitaal naar elektrificatie, digitalisering en mobiliteitsdiensten. Anderzijds willen wij onze financiële basis veiligstellen en verder versterken door maatregelen aan de inkomsten- en kostenzijde om ons in staat te stellen in toekomstige technologieën te investeren".

 

  1. ID.3 - gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km (NEDC): 17,7 - 14,5; CO2-uitstoot gecombineerd in g/km: 0; Efficiëntieklasse: A+

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf