Skip to Content
Volkswagen Bedrijfsvoertuigen, Argo AI en MOIA tonen eerste ID.BUZZ-prototypes voor autonoom rijden (Vertaalde versie)

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen, Argo AI en MOIA tonen eerste ID.BUZZ-prototypes voor autonoom rijden (Vertaalde versie)

 

  • Doel: minder verkeersopstoppingen in stadscentra en verbetering van de veiligheid
  • Voorstelling op de New Auto Night van de Volkswagen-groep aan de vooravond van IAA Mobility 2021
  • Zelfrijdende voertuigen op basis van de toekomstige ID.BUZZ gebruiken een combinatie van camera's, lidar- en radarsensoren
  • Leverancier van mobiliteitsdiensten MOIA wordt eerste gebruiker

 

In zwart-witte camouflage en met hoge dakopbouw rolt de ID.BUZZ AD1 geruisloos de hal binnen waar aan de vooravond van de IAA Mobility 2021 de New Auto Night van de Volkswagen-groep plaatsvindt: het is een van de eerste vijf zelfrijdende prototypes op basis van de toekomstige volledig elektrische Bulli van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen (VWN). De serieversie van de ID.BUZZ AD1 (Autonomous Driving) zal vanaf 2025 worden gebruikt in mobiliteitsdiensten zoals MOIA. München is ook het eerste werkterrein in Duitsland, waar ontwikkelingspartner Argo AI momenteel de daarin ingebouwde technologie test die autonoom rijden mogelijk maakt – het Self-Driving System (SDS). De nauwkeurige gegevens voor de intelligente software worden geleverd door een combinatie van lidar-, radar- en camerasystemen. Het resultaat is een zeer nauwkeurig verkeersbeeld van de binnensteden waarin de zelfrijdende ID.BUZZ AD1 vanaf 2025 zijn passagiers naar hun bestemming zal brengen. "De Volkswagen-groep zet de transformatie voort van een autofabrikant naar een toonaangevende, wereldwijde, softwaregestuurde mobiliteitsleverancier", zei Dr. Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur, tijdens de avond. "Wij zijn het bedrijf dat mobiliteit herdefinieert – met duurzame, geconnecteerde en veilige mobiliteitsoplossingen voor de komende generaties.”

 

Argo is autonoom rijden actief aan het testen, vooral in stedelijke gebieden, waaronder München met de ID.BUZZ AD1-prototypes. Het zelfbesturingssysteem omvat een reeks sensoren, software en computerplatforms die zorgen voor een 360 gradenherkenning van de omgeving van het voertuig om acties van voetgangers, fietsers en voertuigen te voorspellen, en de motor, remmen en besturing te regelen - zodat het voertuig zich veilig en natuurlijk in het stadsverkeer beweegt.

 

Tijdens het rijden zijn zowel sensoren en camera's voor dichtbij als veraf nodig. Op het dak van de prototypes van de ID.BUZZ AD1 bevindt zich de Argo Lidar, een laserscanner die, in tegenstelling tot radarsystemen, werkt met lichtgolven en die voorwerpen tot op een afstand van 400 meter kan detecteren. De gepatenteerde Geiger-modus is in staat zelfs de kleinste deeltjes (één foton) te detecteren, zodat zelfs zeer zwak reflecterende voorwerpen worden gedetecteerd.

 

De samenwerking tussen Argo AI en Volkswagen Bedrijfsvoertuigen in het Argo AI-ontwikkelingscentrum in Neufahrn bij München is gebaseerd op de parallelle SDS-ontwikkeling in Amerika. Naast de testbaan in de VS beschikt Argo ook over een negen hectare groot afgesloten parcours op de luchthaven van München om een verscheidenheid van typische Europese verkeerssituaties te testen. "De nieuwe ID.BUZZ AD1-testvloot is een mijlpaal in onze samenwerking met Volkswagen Bedrijfsvoertuigen", zegt Bryan Salesky, oprichter en CEO van Argo AI. “Voortbouwend op onze vijf jaar ontwikkeling en de lessen die we hebben geleerd van onze activiteiten in grote, complexe Amerikaanse steden, zijn we verheugd om nu te beginnen met testen in de straten van München ter voorbereiding op de lancering van de zelfrijdende commerciële Ridepooling-Service met MOIA."

 

Met de plannen voor de ontwikkeling van autonoom rijdende diensten tonen Volkswagen Bedrijfsvoertuigen, Argo AI en MOIA op het IAA-evenement hoe het verkeer in binnensteden kan worden ontlast door collectief rijden en hoe het tegelijkertijd veiliger kan worden gemaakt door het systeem zonder bestuurder. "Een omgevingsdetectiesysteem bestaande uit veertien camera's, zes lidar- en elf radarsensoren, verdeeld over het hele voertuig, kan veel meer waarnemen dan een menselijke bestuurder vanuit zijn stoel kan", legt Christian Senger, hoofd Autonoom Rijden bij VWN, uit. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft een eigen bedrijfsonderdeel opgericht voor de ontwikkeling van autonoom rijden en een belang genomen in Argo AI.

 

Terwijl VWN en Argo AI zowel het autonome voertuig als het Self-Driving-System ontwikkelen, is MOIA de partner voor een autonome mobiliteitsdienst. De Volkswagen-dochter heeft uitgebreide ervaring op het gebied van mobiliteitsdiensten en vlootbeheer. In een zeer korte tijd heeft MOIA Europa's grootste volledig elektrische Ridepooling-Service met chauffeurs opgebouwd en miljoenen passagiers vervoerd. MOIA zal naar verwachting vanaf 2025 de eerste gebruiker zijn van de ID.BUZZ AD1. "We brengen onze expertise in bij de samenwerking met Argo AI en VWN en zullen een autonome mobiliteitsdienst ontwikkelen naast onze reguliere dienst," zegt MOIA CEO Robert Henrich. "Steden over de hele wereld willen hun vervoer efficiënter en klimaatvriendelijker maken. Een autonome vervoersdienst kan de stedelijke mobiliteit verbeteren, de verkeersveiligheid verhogen en zo steden nog leefbaarder maken. Hamburg zal de eerste stad zijn die gebruik maakt van onze autonome Ridepooling-Service met een ID.BUZZ AD1."

 

 

 

  1. ID.BUZZ AD – Het voertuig wordt niet te koop aangeboden

 

De Volkswagen-groep

www.volkswagenag.com

D’Ieteren

http://www.dieteren.com/nl

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf