Uitmuntende scores in de Euro-NCAP-test: vijf sterren voor ID.5*, Polo en Taigo
(Vertaalde versie)
- Overtuigende veiligheidsniveaus bij alle getoetste criteria
- Centrale airbag voor voorste stoelen standaard aanwezig in de geteste modellen
- Resultaten onderstrepen de hoge veiligheidseisen van Volkswagen
Hattrick bij de gerenommeerde veiligheidstest van Euro NCAP (European New Car Assessment Programme): De nieuwe Volkswagenmodellen ID.51, Polo en Taiga hebben stuk voor stuk met het maximum vijf sterren de best mogelijke beoordeling gekregen. De keurders beoordeelden de volledig elektrisch aangedreven SUV-coupé en de twee nieuwe kleine auto’s met verbrandingsmotoren als uitstekend in de vier onderzochte criteria. Zowel de bescherming van volwassen inzittenden, kinderen en onbeschermde weggebruikers als verschillende standaard rijhulpsystemen werden getest.
Vooral op het vlak van bescherming van volwassen inzittenden brachten de drie modellen van Volkswagen het er heel goed af. Hier belandde de volledig elektrische ID.5 op 93 procent van de mogelijke beoordelingspunten, en Polo en Taigo zelfs op 94 procent. De beoordeling is onder andere gebaseerd op tests met frontale en zijdelingse aanrijdingen en whiplashtests. Aan de hand van de crashtests en een beoordeling van de maatregelen voor een zo snelle mogelijke redding en berging werd voor de ID.5 het uitmuntende resultaat vastgesteld. Een ander belangrijk veiligheidskenmerk is de centrale airbag voor de voorste stoelen, die bij de drie geteste Volkswagen-modellen aan boord is. Bij zijdelingse aanrijdingen kan deze airbag er mee voor zorgen dat de hoofden van de personen op de eerste rij niet of minder hard tegen elkaar botsen.
Op het criterium 'bescherming van kinderen’ behaalde de ID.5 een score van 89 procent. Dit werd beoordeeld op basis van drie belangrijke aspecten: naast de bescherming die kinderbeveiligingssystemen bieden bij een frontale of zijdelingse aanrijding, staan ook de mogelijkheden voor het veilig bevestigen van kinderzitjes in verschillende maten en de uitrustingen die een voertuig biedt voor het vervoer van kinderen in het middelpunt. Ook de Polo (80 procent) en de Taigo (84 procent) slaan een goed figuur wat dit criterium betreft.
Op het vlak van rijhulpsystemen wist vooral de ID.5 te overtuigen met 85 procent van de mogelijke beoordelingspunten. De Taigo en Polo behaalden in deze categorie beide een resultaat van 70 procent. Ze beschikken alle drie standaard over onder andere een vermoeidheidsdetectie, het noodremsysteem Front Assist met noodremfunctie voor de stad en voetgangerdetectie en de rijstrookassistent Lane Assist. Bij de ID.5 werden in deze categorie bovendien de optische en akoestische gordelmelding (voor de eerste rij) en de stoelbezettingsdetectie (voor de tweede rij) in aanmerking genomen en positief beoordeeld.
Bovenop de bescherming van de inzittenden van voertuigen test Euro NCAP ook hoe goed automatische noodremsystemen onbeschermde weggebruikers (voetgangers en fietsers) kunnen beschermen bij een dreigende aanrijding. De Front Assist waarmee de ID.5, Taigo en Polo standaard zijn uitgerust, kan deze verkeersdeelnemers volgens Euro NCAP goed detecteren. Het omgevingsdetectiesysteem registreert met behulp van een radarsensor en een camera kritieke situaties waarbij de afstand te klein is en helpt de remafstand te verkorten. In gevaarlijke situaties waarschuwt het systeem de persoon aan het stuur niet alleen optisch en akoestisch, maar ook met een remstoot en automatische remming. Voor de bescherming van voetgangers en fietsers behaalde de ID.5 een score van 76 procent; de Taigo (71 procent) en de Polo (70 procent) volgen hem op de voet.
Vijf sterren op een rij: nieuw trio in goed gezelschap. Met de vijf sterren voor de ID.5, de Polo en de Taigo onderstreept Volkswagen de hoge eisen die hij stelt voor veiligheid en zet hij zijn succesreeks voort: ook de ID.4 en de compacte ID.3 behaalden respectievelijk in april 2021 en in oktober 2020 de hoogste beoordeling in de Euro NCAP. In 2019 kregen de Golf en de T-Cross de beste score.
Het beoordelingsprogramma Euro NCAP dient sinds 1997 als strenge standaard voor het veiligheidsniveau van nieuwe voertuigmodellen in Europa. Het bezorgt autokopers actuele informatie over de veiligheid van populaire nieuwe modellen. In de voorbije jaren werden de testprocedures en de eisen voor de standaard rijhulpsystemen en de passieve veiligheid steeds meer verscherpt. Details over de tests kunnen vrij worden ingekeken op www.euroncap.com.
*ID.5 – Stroomverbruik gecombineerd in kWh/100 km: 16,2 (NEDC); CO2-uitstoot in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+++