De nieuwe ID.7 GTX Tourer: met 250 kW de krachtigste Volkswagen-break ooit

De nieuwe ID.7 GTX Tourer: met 250 kW de krachtigste Volkswagen-break ooit

  • GTX-productoffensief: de ID.7 GTX Tourer1 breidt het GTX-gamma uit met de eerste break. Tegelijk worden de nieuwe ID.7 GTX1, ID.3 GTX1 en ID. Buzz GTX1 gelanceerd
  • GTX-ruimte: met 605 liter biedt de ID.7 GTX Tourer bagageruimte voor vijf personen. Het maximale volume bedraagt 1.714 liter
  • GTX-punch: de ID.7 GTX Tourer levert bij het accelereren maximaal vermogen en koppel in een fractie van een seconde
  • GTX-4MOTION: de 210kW-elektromotor op de achteras en de 80kW-motor op de voortrein vormen samen een elektrisch vierwielaandrijvingssysteem met dubbele motorGTX-kenmerken: de ID.7
  • GTX Tourer wordt gekenmerkt door nieuwe bumpers, nieuwe aluminium 20-duimsvelgen, verlichte VW-logo’s en een geïndividualiseerd interieur

Het jaar 2024 begint voor Volkswagen met een GTX-productoffensief. Amper een maand na de wereldpremière van de nieuwe ID.7 Tourer1 met 210 kW (286 pk) volgt nu het debuut van de 250 kW (340 pk) sterke ID.7 GTX Tourer1. De nieuwe ID.7 GTX1 in berline-coupéversie, de eveneens nieuwe ID.3 GTX1 en de ID. Buzz GTX1 van Volkswagen Commercial Vehicles worden bijna gelijktijdig gelanceerd. In het najaar van 2023 kwam ook al een nieuwe generatie van de ID.4 GTX2 en ID.5 GTX3 op de markt. Feit is dat GTX zich steeds meer vestigt als een apart Volkswagen-handelsmerk, in de stijl van de iconische GTI-modellen. De ID.7 GTX Tourer heeft daarbij een bijzonder uniek verkoopargument: het is de krachtigste van alle Volkswagen-breaks die ooit werden gebouwd. De uitgebreide standaarduitrusting omvat details zoals elektrische vierwielaandrijving met dubbele motor (4MOTION) en IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen plus 3D-ledachterlichten en verlichte VW-logo’s in de GTX-specifieke voor- en achterpartij. De voorverkoop start in het voorjaar.

GTX-duurzaamheid. De ID.7 GTX Tourer effent het pad voor een nieuw soort sportieve mobiliteit door de ruimtelijkheid van een grote break te combineren met de prestaties van een sportwagen en de duurzaamheid van elektromobiliteit. Fascinerend is de onmiddellijke punch waarmee zijn twee elektromotoren in een fractie van een seconde het maximale vermogen en koppel leveren. Dankzij zijn nieuwe hoogefficiënte aandrijving en een uitmuntende aerodynamica kan de ID.7 GTX Tourer lange afstanden afleggen tussen twee oplaadstops. Een nieuwe lithium-ionbatterij met een energie-inhoud van 86 kWh (netto) draagt bij tot de hoge efficiëntie. Aan DC-snellaadstations kan ze worden opgeladen met een vermogen tot 200 kW4. Daarmee kan de batterij onder ideale omstandigheden in minder dan 30 minuten van 10 tot 80 procent worden bijgeladen.

GTX-verfijning5. Vooraan onderscheidt de ID.7 GTX Tourer zich van de 210kW-modellen door een kenmerkende bumper met honingraatgrille en GTX-typische lichtgraphics. Alle zwarte elementen zijn bovendien in hoogglans afgewerkt. Dat geldt ook voor de zijskirts en het onderste deel van de achterbumper in GTX-design. Ook altijd zwart zijn de volledige buitenste daksierlijsten, die anders zijn afgewerkt in een matte zilverkleur. De nieuwe lichtmetalen 20-duimsvelgen van het type Skagen5 zijn eveneens afgestemd op het GTX-design en als optie volgen later nog nieuwe lichtmetalen velgen van 21 duim6. Het interieur is verrijkt met voorzieningen zoals geïndividualiseerde stoelen (voorin verwarmd) met een geperforeerd GTX-opschrift in de rugleuningen, een GTX-specifiek multifunctioneel stuur met rode stiksels, rode biezen op de stoelen en rode stiksels op het dashboard en de deurpanelen.

GTX-ruimtelijkheid. De nieuwe ID.7 GTX Tourer verzoent maximale sportiviteit met even maximale stouwruimte. Beladen tot aan de rugleuningen van de eerste zitrij (en tot tegen de dakhemel met bagagescheidingsnet) bedraagt het laadvolume 1.714 liter. Met vijf personen aan boord, beladen tot aan de bovenkant van de rugleuning van de achterbank, is dat 605 liter (met de achterbankrugleuning in verticale ‘cargostand’). De koffervloer is 1.075 mm lang tot aan de achterbank. Als de rugleuningen van de achterbank worden neergeklapt, neemt de lengte van de zo goed als vlakke laadvloer toe tot 1.948 mm. De maximale breedte tussen de wielkasten bedraagt precies 1.000 mm. Met dat laadvolume biedt de nieuwe ID.7 GTX Tourer voldoende ruimte voor allerlei soorten uitrusting.

GTX met panoramadak6. Net als voor de berline-coupéversie van de ID.7 is het optionele Smart Glass-panoramadak ook beschikbaar voor de nieuwe ID.7 Tourer en dus ook voor de GTX-versie. Het transparante dak kan elektronisch worden omgeschakeld naar ondoorzichtig en vice versa door middel van een PDLC-laag (polymer dispersed liquid crystal) die in het glas is geïntegreerd.

GTX-standaarduitrusting5. Naast de GTX-aanpassingen omvat de uitgebreide standaarduitrusting5 van de ID.7 GTX Tourer ook IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen, verlichte VW-logo’s in de voor- en achterpartij en een 30-kleurige sfeerverlichting. Andere standaard voorzieningen in de ID.7 GTX Tourer zijn een geavanceerd head-updisplay met augmented reality, draadloos App-Connect voor Apple CarPlay en Android Auto, de spraakassistent IDA, automatische airconditioning met twee zones (optioneel: de automatische airconditioning met drie zones Air Care Climatronic), het sleutelvrije vergrendel- en startsysteem Keyless Access en een antidiefstalalarmsysteem. Rijhulpsystemen zoals het nieuwe uitstapwaarschuwingssysteem (waarschuwing voor achteropkomend verkeer bij het uitstappen6), Connected Travel Assist met online data (geassisteerde laterale en longitudinale geleiding inclusief geassisteerde rijstrookwissels6) en Park Assist Plus met geheugenfunctie (automatische uitvoering van een eerder opgeslagen parkeermanoeuvre over een afstand van maximaal 50 meter6) zijn optioneel verkrijgbaar.

IDA en ChatGPT. De nieuwe spraakassistent IDA wordt bediend via natuurlijke taal. Hiermee kunnen niet alleen veel voertuigfuncties worden bediend, maar binnen de grenzen van het systeem beantwoordt IDA ook specifieke vragen over alle denkbare onderwerpen, omdat het systeem toegang heeft tot online databases zoals Wikipedia en als nieuwigheid kan rekenen op ChatGPT-integratie (kunstmatige intelligentie, AI). ChatGPT zal later beschikbaar zijn als update.

Nieuwe Wellness-app6. De Wellness-app is nieuw in het ID.7-gamma. Hiermee kunnen verschillende voertuigfuncties via vooraf geconfigureerde programma’s worden aangepast om het welzijn tijdens het rijden of tijdens pauzes te perfectioneren. Afhankelijk van de voertuiguitrusting maakt de app daarvoor gebruik van functies zoals de sfeerverlichting, het geluid, de airconditioning, het Smart Glass-panoramadak en de klimaatregelings- en massagefunctie van de stoelen. Geluidscomponisten hebben speciaal voor de Wellness-app akoestische soundscapes ontwikkeld. De nieuwe geïntegreerde app wordt opgestart via het infotainmentsysteem. De volgende drie wellnessmodi zijn beschikbaar: Fresh Up (verfrissing), Calm Down (ontspanning) en Power Break (pauze). Een voorbeeld: met één klik activeert Fresh Up een stimulerend geluid, verfrissende airconditioning (via de automatische klimaatregeling en stoelventilatie), een verkwikkende rugmassage en fris ogende blauwe en turquoise zones in de sfeerverlichting. De verlichte sierelementen in het dashboard en de deurpanelen en de smalle lichtstrips eronder veranderen in een rustig interval van blauw naar turquoise en omgekeerd. Tegelijkertijd loopt in het ID. Light onder de voorruit een blauwe lichtanimatie. De modus kan ook worden aangepast aan individuele voorkeuren: in plaats van het voorgeprogrammeerde geluid kan bijvoorbeeld worden gekozen voor het ingeschakelde radiostation of een Spotify-afspeellijst. Het is ook mogelijk om de stoelmassage en de stoelklimaatregeling op elk gewenst moment in en uit te schakelen. Wanneer de Volkswagen stilstaat, worden er op het infotainmentscherm ook bijpassende animaties weergegeven. Fresh Up en Calm Down worden automatisch uitgeschakeld na 10 minuten, Power Break na 20 minuten. De Wellness-app maakt deel uit van het optionele Plus-interieurpack. De app zal later ook als optie kunnen worden geactiveerd via een upgrade.

HET GTX-EXTERIEUR IN DETAIL

GTX-kleuren. Als typische GTX-koetswerkkleur zal Kings Red Metallic6 beschikbaar zijn voor de krachtigste ID.7 Tourer in het gamma. Het rood is een eerbetoon aan de koetswerkkleur van de Golf GTI, aangezien de kleursamenstelling deels is gebaseerd op het klassieke effen Tornado Red van het icoon. Het onderste gedeelte van het koetswerk, de GTX-opschriften en het volledige dak van de nieuwe ID.7 GTX Tourer zijn over het algemeen uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Zoals bij alle GTX-modellen zijn ook de buitenspiegelkappen zwart gelakt. Als alternatief voor Kings Red Metallic6 kan de ID.7 GTX Tourer in de volgende vier kleuren worden besteld: Glacier White Metallic6, Scale Silver Metallic6, Grenadilla Black Metallic6 en Moonstone Grey.

GTX-voorpartij. De nieuwe ID.7 GTX Tourer is vooraan herkenbaar aan zijn markante en specifiek vormgegeven bumper. Links en rechts worden de zijkanten van de gestroomlijnde voorpartij begrensd door nieuwe en in dit geval standaard dagrijlichtelementen – twee leddriehoeken die boven elkaar zijn geplaatst om een pijlpunt te vormen en zo aan te sluiten bij de lichtsignatuur van alle nieuwe GTX-modellen. In het midden van de voorpartij bevindt zich een nieuw GTX-inlaatrooster met honingraatmotief dat de ID.7 Tourer identificeert als een GTX-model. De bumper is aerodynamisch ontworpen om een lage luchtweerstand te combineren met een hoge downforce op de vooras. De ID.7 GTX Tourer wordt vooraan ook visueel opgewaardeerd door het standaard verlichte VW-logo5.

GTX-achterpartij. Ook de achterkant van de ID.7 GTX Tourer heeft specifieke kenmerken. Hier is de Volkswagen meteen als een GTX te herkennen aan het honingraatrooster dat zich onderaan over bijna de hele breedte van de bumper uitstrekt. Daaronder wordt het GTX-design afgerond met een diffusor. Het honingraatrooster en de diffusor worden visueel gescheiden door een smalle rode reflectorstrip. Alle zwarte koetswerkelementen zijn afgewerkt in hoogglans. Dat geldt ook voor de letters GTX op de achterklep, die op de ID.7 GTX Tourer de plaats innemen van het ID.7-opschrift. Het sportieve topmodel is standaard ook uitgerust met aanpasbare 3D-ledachterlichtblokken, inclusief rood verlicht VW-logo5.

Lichtmetalen GTX-velgen. Opzij is de krachtigste ID.7 Tourer meteen als een GTX te herkennen aan de nieuw ontworpen lichtmetalen 20-duimsvelgen van het type Skagen. De optionele variant van die nieuwe GTX-velg is volledig afgewerkt in hoogglanzend zwart, terwijl de standaardversie zwarte binnenoppervlakken combineert met gepolijste en dus heldere aluminiumkleurige buitenoppervlakken. Er zal ook een nieuwe lichtmetalen velg van 21 duim verkrijgbaar zijn.

GTX met Smart Glass6. De ID.7 GTX Tourer kan optioneel worden geconfigureerd met het Smart Glass-panoramadak. Het transparante dak kan elektronisch van het ene moment op het andere worden omgeschakeld naar ondoorzichtig en vice versa via een PDLC-laag (polymer dispersed liquid crystal) die in het glas is geïntegreerd. Het schakelproces wordt geactiveerd via aanraakbediening in de dakconsole of met behulp van de spraakassistent IDA. In de ondoorzichtige toestand wordt de elektronische PDLC-laag niet onder spanning gezet, waardoor de kristallen in de laag zich zodanig rangschikken dat het glas verduisterd wordt. Zodra de laag echter onder elektrische spanning komt te staan, schikken de kristallen zich zodanig dat er weer licht doorheen kan. Naast deze omschakelbare verblindingsbescherming reflecteren coatings in het glas de hoogenergetische infraroodstraling van zonlicht, die het interieur op zonnige dagen zou opwarmen. Ook de warmtestraling van de verwarming wordt gereflecteerd door het ‘slimme glas’ en zo in het interieur gehouden, wat zorgt voor een hoog comfortniveau voor de inzittenden, vooral in de winter.

HET GTX-INTERIEUR IN DETAIL5

GTX-specifieke standaardstoelen. De juiste balans tussen comfort en sportiviteit wordt in de ID.7 GTX Tourer verzekerd door ergonomisch zeer goed ontworpen zitmeubilair met een GTX-specifiek design. De middenpanelen en buitenoppervlakken van de stoelen zijn bekleed met stof, terwijl de binnenwangen, de schouderzones en de hoofdsteunen zijn uitgevoerd in ArtVelours Eco-microfleece. Tussen de stoelwangen en de buitenoppervlakken is bovendien een aangenaam aanvoelend kunstleder gebruikt. De stoelen zijn opgewaardeerd met rode sierstiksels en rode, geperforeerde GTX-opschriften in de rugleuningen. Het GTX-design wordt afgerond door rode biezen in de cockpit en de deurpanelen. Ook het kruissteekwerk van het multifunctioneel stuur en de binnenkant van de onderbeugel van het stuur zijn altijd in rood uitgevoerd. Daarin verwerkt zit het GTX-opschrift in chroom.

GTX-specifieke ergoActive-stoelen. Als optie kan de sportieve Tourer worden uitgerust met GTX-specifieke geïndividualiseerde ergoActive-voorstoelen. De binnenoppervlakken van de stoelen en de hoofdsteunen zijn bekleed met ArtVelours Eco-microfleece. De buitenste stoeloppervlakken zijn uitgevoerd in stof of hoogwaardig kunstleder. In de rugleuningen prijken rode, geperforeerde GTX-opschriften. De GTX-opwaardering omvat ook rode biezen tussen de binnen- en buitenoppervlakken van de stoelen. De ergoActive-voorstoelen bieden een 12-voudige elektrische verstelling, een geheugenfunctie, een comfortinstap (automatisch achteruitschuiven bij het in- en uitstappen) en een zitdiepteverstelling (verschuifbare dijbeensteun). Daarnaast zijn de stoelen uitgerust met een hoogwaardige drukpuntmassagefunctie in de rugleuning, afwisselend optillen van het zitvlak om de rugspieren te activeren en een innovatieve klimaatregeling. Naast de individuele temperatuurinstellingen (koeling en verwarming) kunnen de bestuurder en voorpassagier hier een automatische modus activeren. Daarbij herkennen temperatuur- en vochtigheidssensoren in de stoelen de behoefte aan koeling en/of verwarming en regelen ze de klimaatregeling dienovereenkomstig. Er kunnen ook drie speciale modi worden geselecteerd: maximaal verwarmen, maximaal ventileren en maximaal drogen. Ook de wangen van het zitvlak en de rugleuning worden verwarmd en geventileerd. Alle geactiveerde functies voor stoelklimaatregeling en massage worden na een vooraf ingestelde tijd automatisch weer uitgeschakeld. De ergoActive-voorstoelen maken deel uit van het Plus-interieurpack, dat onder andere ook een 700W-audiosysteem van Harman Kardon en stoelverwarming achterin omvat.

DE GTX-UITRUSTING IN DETAIL5

Extra GTX-uitrusting. Naast de visuele aanpassingen van exterieur en interieur omvat de uitgebreide standaarduitrusting van de GTX ook de volgende kenmerken: elektrische vierwielaandrijving met dubbele motor (4MOTION), DC-laden met vermogens tot 200 kW, een speciaal afgesteld onderstel, een sportieve progressieve besturing, IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen, ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers, donkergetinte privacybeglazing achteraan, lichtmetalen 20-duimsvelgen van het type Skagen met gepolijste buitenoppervlakken (bandenmaat 235/45 R 20 voor en 255/40 R 20 achter) en 30- in plaats van 10-kleurige sfeerverlichting.

GTX-interieur. Verdere standaardfuncties – voor zowel de GTX- als de Pro-modellen – zijn het doorontwikkelde head-updisplay met augmented reality (de actieve navigatie van een mobiele telefoon die is geconnecteerd via Apple CarPlay of Android Auto, is nu geïntegreerd in de AR-routeweergave), draadloos App-Connect voor Apple CarPlay en Android Auto, de spraakassistent IDA met de integratie van ChatGPT, een automatische airconditioning met twee zones (optioneel: de automatische airconditioning met drie zones Air Care Climatronic), het sleutelvrije vergrendel- en startsysteem Keyless Access en een antidiefstalalarmsysteem.

Geavanceerde rijhulpsystemen. De ID.7 GTX Tourer wordt gelanceerd met een groot aantal geavanceerde rijhulpsystemen. Tot de optionele systemen behoort Park Assist Plus, inclusief een geheugenfunctie voor de parkeerassistent. De geheugenfunctie maakt volautomatisch inparkeren7 mogelijk over een afstand tot 50 meter, bijvoorbeeld in de carport thuis. De optionele Connected Travel Assist met online data (inclusief Lane Assist, de automatische afstandsregeling ACC en Emergency Assist) met geassisteerde longitudinale en laterale geleiding7 is eveneens doorontwikkeld. De nieuwste versie reageert nog ‘menselijker’ dan het vorige systeem en ondersteunt geassisteerde rijstrookwissels7 op de snelweg. Een nieuwe ontwikkeling is het uitstapwaarschuwingssysteem7. Als uitbreiding op de rijstrookwisselassistent Side Assist kan dat binnen de systeemgrenzen voorkomen dat een van de deuren wordt geopend als een voertuig (inclusief fietsen) van achteren nadert. Het optionele systeem7 geeft een akoestische en visuele waarschuwing en verhindert bij acuut gevaar kortstondig het openen van de betreffende deur(en). Standaard is de waarschuwingsfunctie voor lokaal verkeersgevaar: het Car2X-systeem ondersteunt de bestuurder met informatie over de verkeerssituatie en kan zo vroegtijdig waarschuwen voor situaties zoals wegwerkzaamheden, een ongeval, de staart van een file of voertuigen van hulpdiensten6. De reeks standaard rijhulpsystemen omvat verder ook nog het noodremsysteem Front Assist en de verkeersbordenherkenning.

DE GTX-AANDRIJVING IN DETAIL

GTX-aandrijving. De ID.7 GTX Tourer, die elektronisch begrensd is op 180 km/u, is standaard uitgerust met elektrische vierwielaandrijving met dubbele motor (4MOTION). De voortrein en de achteras worden elk door een aparte elektromotor aangedreven. Beide motoren samen leveren een systeemvermogen van 250 kW (340 pk) – 40 kW (54 pk) meer dan bij de achterwielaangedreven ID.7 Tourer Pro1. Met een vermogen van 210 kW (286 pk) neemt een synchrone motor met permanente magneet (PSM) van het type APP550 de krachtige aandrijving van de achteras op zich. Het PSM-systeem biedt een hoog rendement, is uiterst efficiënt en maakt het volledige vermogenspotentieel beschikbaar vanuit stilstand. Afhankelijk van de vermogensbehoefte en de rijsituatie wordt de voorste elektromotor in fracties van een seconde ingeschakeld. Het gaat hier om een asynchrone motor (ASM) met de typeaanduiding AKA150, die een maximumvermogen van 80 kW (109 pk) ontwikkelt. In stand-bymodus verbruikt het ASM-systeem nauwelijks energie – een speciale eigenschap van asynchrone elektromotoren, waardoor ze ideaal zijn als hulpaandrijving. De krachtverdeling wordt geregeld door een aangepaste vierwielaandrijvingscontroller en door ingrepen van de elektronische sperdifferentiëlen (XDS+). Dat alles resulteert in een grotere stabiliteit van het voertuig, betere reacties op lastwissels en, uiteindelijk, meer rijplezier. De holistische GTX-dynamiek is daarbij tot het uiterste doorgetrokken en de spreidstand tussen de afzonderlijke rijmodi – van maximaal comfort tot maximale sportiviteit – is vergroot. Het is ook een feit dat de elektrische vierwielaandrijving 4MOTION een zeer goede tractie en een neutraal, zeer controleerbaar rijgedrag mogelijk maakt. Bovendien is het maximale sleepvermogen (geremd op een helling van 8 procent) dankzij 4MOTION toegenomen van 1.000 naar 1.400 kg.

GTX-punch. Een bijzonderheid van de GTX-aandrijving is de regeling van het benodigde vermogen: anders dan bij een verbrandingsmotor is het met elektromotoren mogelijk om het responsgedrag bijna eindeloos te variëren. In de ID.7 GTX Tourer heeft Volkswagen een configuratie ontwikkeld die het maximale systeemvermogen en het hoogste koppel van de aandrijving aan het begin van een acceleratiefase binnen milliseconden omzet in aandrijving. In de wereld van verbrandingsmotoren kunnen in het beste geval alleen high-performance sportwagens zo’n onmiddellijke vermogensafgifte – of punch – bieden. Ondanks deze dynamische kenmerken is de ID.7 GTX ook extreem efficiënt.

GTX-opladen. Beide elektromotoren worden gevoed door een nieuwe lithium-ionbatterij, de grootste van Volkswagen tot nu toe. Die stelt een energie-inhoud van 86 kWh (netto) ter beschikking, terwijl de bruto energie-inhoud 91 kWh bedraagt. Ter vergelijking: de ID.7 Tourer Pro1 met achterwielaandrijving heeft een batterij van 77 kWh (netto). In vergelijking met die van 77 kWh is de 86kWh-batterij onder meer uitgerust met 13 in plaats van 12 celmodules. Het batterijsysteem is geïntegreerd in de voertuigbodem. In detail bestaat de batterijstructuur uit de bodembeschermplaat, het frame van de batterijbehuizing rondom, een geïntegreerde bodemplaat met een eigen koelsysteem, de celmodules, een batterijmanagementsysteem, een celmanagementcontroller, het bovenste gedeelte van de behuizing en een netwerk van kabels en aansluitingen. De nieuwe batterij van de ID.7 GTX Tourer kan aan DC-snellaadstations worden opgeladen met vermogens tot 200 kW. Onder ideale omstandigheden kan de batterij met 200 kW van 10 tot 80 procent worden opgeladen in aanzienlijk minder dan 30 minuten.

GTX-reizen. Tijdens het reizen zorgt een nieuwe en innovatieve functie voor opladen en thermisch beheer ervoor dat de batterij wordt gepreconditioneerd voor de volgende DC-laadstop. Dankzij deze preconditionering wordt de ID.7 GTX Tourer zo snel mogelijk weer bijgeladen tijdens lange verplaatsingen met één of meer oplaadstops. De batterij wordt daarbij voor de oplaadstop opgewarmd tot een ideale temperatuur, zodat ze met maximaal vermogen kan worden opgeladen. Hierdoor kan de oplaadtijd met enkele minuten worden ingekort, vooral in de winter. Als de routegeleiding van het optionele navigatiesysteem met e-routeplanner actief is, wordt de preconditionering automatisch gestart op weg naar het volgende snellaadstation. Zonder actieve routegeleiding kan de functie ook handmatig worden geactiveerd via het oplaadmenu in het infotainmentsysteem. Routes met maximaal tien oplaadstops en tien tussenstops kunnen worden gepland op een smartphone of in het webportaal en vervolgens worden overgebracht naar het infotainmentsysteem van de ID.7 GTX Tourer. De software integreert automatisch de meest geschikte oplaadstops in de routegeleiding van het navigatiesysteem, zodat de bestuurder niet eerst naar de oplaadpunten hoeft te zoeken, maar alleen de suggesties van het infotainmentsysteem hoeft te volgen.

HET GTX-ONDERSTEL IN DETAIL

Levendig onderstel en nauwkeurige besturing. Het onderstel is specifiek afgestemd op de zeer hoge prestaties van de GTX-aandrijving en uitgerust met sterkere stabilisatorstangen. Standaard is ook de sportieve progressieve stuurinrichting gemonteerd, die zorgt voor een uitstekende stuurprecisie en een zeer voorspelbaar stuurgedrag. De adaptieve onderstelregeling DCC, die eveneens is aangepast, is als optie beschikbaar voor de ID.7 GTX Tourer1. Het DCC-onderstel wordt aangestuurd via een nieuw geparametriseerde rijdynamiekmanager, waarmee het rijgedrag in hoge mate kan worden aangepast. De dynamiek kan verder worden opgedreven via de handmatig geactiveerde ESC-sportmodus. Met zijn nieuw afgestelde onderstel brengt de ID.7 GTX Tourer1 vol vertrouwen de grote spreidstand tussen hoog comfort en dynamische prestaties over op de weg. Zo geniet de bestuurder een sportieve en nauwkeurige rijervaring op luxeklasseniveau.

  1. Bijna-productierijp prototype
  2. ID. 4 GTX – stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 18,7-16,7; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0. De verbruiks- en uitstootwaarden zijn voor het voertuig beschikbaar volgens WLTP en niet volgens NEDC. Gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot met marges die afhangen van de gekozen uitrusting van het voertuig.
  3. ID. 5 GTX – stroomverbruik in kWh/100 km (gecombineerd): 18,6-16,2; CO2-uitstoot in g/km (gecombineerd): 0. De verbruiks- en uitstootwaarden zijn voor het voertuig beschikbaar volgens WLTP en niet volgens NEDC. Gegevens over het verbruik en de CO2-uitstoot met marges die afhangen van de gekozen uitrusting van het voertuig.
  4. Maximaal mogelijk oplaadvermogen. Het oplaadgedrag van verschillende laadstations kan verschillen, zelfs als hun kW-vermogen hetzelfde is. Naast het kW-vermogen van het laadstation is ook de maximale laadstroom van invloed op de hoeveelheid energie die stroomt. Bovendien beïnvloeden de omgevings- en batterijtemperatuur en de laadstatus het maximaal mogelijke oplaadvermogen. Het opgegeven maximaal mogelijke oplaadvermogen is bepaald onder WLTP-omstandigheden bij een temperatuur van ongeveer 23 °C en een laadstatus van minstens 5%. Als deze variabelen veranderen, kan het oplaadvermogen afwijken van de opgegeven standaardwaarde.
  5. Alle uitrustingsspecificaties gelden voor de Duitse markt. Er kunnen wijzigingen zijn in andere markten.
  6. Optionele uitrusting
  7. Binnen de grenzen van het systeem: de bestuurder moet te allen tijde klaar zijn om het rijhulpsysteem te overrulen en wordt niet ontslagen van zijn verantwoordelijkheid om het voertuig voorzichtig te besturen.
ID.7 GTX Tourer (11p).pdf 355 KB ID.7 GTX Tourer.docx 1 MB EN_ID7_GTX_Tourer_Presskit.docx 135 KB

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf