De nieuwe ID.3 GTX: 240 kW sterke Performance-versie wordt geleverd met de krachtigste elektromotor van Volkswagen
- Twee topmodellen: Volkswagen lanceert de ID.3 GTX1 met 210 kW (286 pk) en in een Performance-versie1 met 240 kW (326 pk)
- Sportief design: het nieuwe topmodel van het gamma heeft een aangepaste voorkant in GTX-stijl en een aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting
- Pure dynamiek: de ID.3 GTX Performance accelereert naar 100 km/u in 5,6 seconden (voorspelde waarde) en is uitgerust met het nieuwe adaptieve sport-DCC
- Hoogst efficiënt: dankzij de nieuwe hoogefficiënte aandrijving haalt de ID.3 GTX een WLTP-rijbereik van ongeveer 600 km tussen twee oplaadstops (voorspelde waarde)
- Wereldprimeur: de spraakassistent van de nieuwe ID.3-infotainmentsysteemgeneratie is gekoppeld aan ChatGPT en is daarmee het slimste systeem in zijn soort
Volkswagen presenteert in wereldpremière de sportieve ID.3 GTX, het nieuwe topmodel in het gamma. De ID.3 GTX is een krachtpatser die verkrijgbaar is in twee vermogensversies, te beginnen met de nieuwe hoogefficiënte aandrijving in de 210kW-versie1 (286 pk). De ID.3 GTX Performance met 240 kW1 (326 pk) legt nog meer vermogen op tafel – de elektrische sportieveling uit het compacte segment wordt namelijk aangedreven door de krachtigste elektromotor van Volkswagen tot nu toe. Beide GTX-versies zetten hun vermogen moeiteloos om in aandrijfkracht op de achteras. De lay-out van koetswerk en onderstel biedt hier aanzienlijke voordelen: met de positionering van de nieuwe 79kWh-batterij (netto) in de sandwichbodem en bovendien precies in het midden van het voertuig biedt dat ontwerp een sportief laag zwaartepunt en een ideale aslastverdeling. Visueel worden de GTX-modellen gekenmerkt door een geïndividualiseerd exterieur en interieur. De standaarduitrusting werd aanzienlijk uitgebreid. Tegelijk met het debuut van de GTX krijgt de hele modelreeks een volledig nieuw ontwikkelde infotainmentgeneratie. De ID.3 GTX en ID.3 GTX Performance komen nog dit jaar op de markt.
Elektrische GT-fascinatie. Kai Grünitz, Volkswagen-bestuurslid voor Technical Development, zegt: “Met zijn spontane en superieure vermogensafgifte is de nieuwe ID.3 GTX Performance voor mij de elektrische tegenhanger van ons sportieve icoon in het compacte segment, de Golf GTI Clubsport. Natuurlijk vertonen een elektrische aandrijving en een turbobenzinemotor elk hun eigen unieke karakter. Toch delen de krachtige ID.3 GTX Performance en de pure Golf GTI Clubsport2 dezelfde fascinerende lichtheid bij het accelereren. Twee moderne sportwagens, made by Volkswagen.” Grünitz vervolgt: “Met de ID.3 GTX brengt Volkswagen de iconische fascinatie van zijn compacte GT-modellen over naar de wereld van elektromobiliteit. Rijplezier en duurzaamheid vormen hier een compleet nieuwe alliantie.”
79kWh-batterij en 175 kW oplaadvermogen3. De ID.3 GTX maakt gebruik van dezelfde nieuwe hoogefficiënte aandrijving die ook de nieuwste generatie van de ID.4 en ID.5 en de gloednieuwe ID.7 aandrijft: de APP550, een synchrone motor met permanente magneet (PSM). Het bijzondere aan de ID.3 GTX is dat de aandrijfmotor hier niet alleen wordt aangeboden met een vermogen van 210 kW, maar voor het eerst ook met 240 kW. In beide vermogensversies ontwikkelt de elektromotor een maximumkoppel van 545 Nm, waarmee hij de aandrijfkracht van Volkswagens krachtigste V6-turbomotoren overtreft. Met een merkbare punch stuwen deze motoren de ID.3 in slechts 6,0 (GTX) en zelfs 5,6 seconden (GTX Performance) naar 100 km/u (voorspelde waarde). De topsnelheid is elektronisch begrensd op respectievelijk 180 km/u (GTX) en 200 km/u (GTX Performance). De elektromotoren worden gevoed door een nieuwe lithium-ionbatterij van 79 kWh (netto), die aan DC-snellaadstations kan worden opgeladen met vermogens tot 175 kW3 (voorspelde waarde). Daarmee kan de batterij in ongeveer 26 minuten weer worden opgeladen van 10 tot 80 procent (voorspelde waarde). Het gecombineerde WLTP-rijbereik van de ID.3 GTX bedraagt ongeveer 600 km (voorspelde waarde).
GTX-exterieur. De ID.3 GTX onderscheidt zich van alle andere modellen van de modelreeks met een geïndividualiseerd exterieurdesign. De GTX-specifieke voorbumper heeft een nieuwe specifieke zwarte luchtinlaat met ruitmotief. Links en rechts op de uiteinden van de bumper prijken de nieuwe dagrijlichten, bestaande uit twee leddriehoeken die boven elkaar zijn geplaatst om een pijlpunt te vormen en zo aan te sluiten bij de lichtsignatuur van alle nieuwe GTX-modellen. De zwarte elementen van het koetswerk zijn afgewerkt in hoogglans. Dat geldt ook voor de nieuw ontworpen zijskirts en de nieuwe onderkant van de achterbumper, die is voorzien van een diffusor. Ook nieuw zijn de standaard lichtmetalen 20-duimsvelgen van het type Skagen. Passend bij de GTX-stijl hebben de wielen zwartgelakte binnen- en heldere gepolijste buitenoppervlakken. Optioneel zullen de 20-duimse GTX-velgen van het Skagen-type ook volledig in zwart verkrijgbaar zijn.
GTX-interieur. Talrijke GTX-specifieke kenmerken individualiseren ook het interieur van de ID.3 GTX. Standaard ‘Top’-sportstoelen (in stof en kunstleder) onderstrepen het sportieve karakter van de krachtigste ID.3-modellen met hun ergonomische vormgeving, rode sierstiksels en geperforeerde GTX-opschrift in de voorste rugleuningen. Optioneel zijn ook geïndividualiseerde ergoActive-stoelen in GTX-design verkrijgbaar. In dat geval zijn de centrale zitoppervlakken afgewerkt met het donkere microfleece ArtVelours Eco, terwijl de buitenste oppervlakken zijn bekleed met stof of hoogwaardig kunstleder. In de rugleuningen zijn rode GTX-opschriften geïntegreerd. De voorstoelen zijn hier elektrisch verstelbaar. Rode stiksels en een rood sierelement op de onderbeugel en het verchroomde GTX-opschrift dat daar is geïntegreerd, kenmerken het sportieve multifunctionele stuur in alle GTX-versies. Eveneens GTX-specifiek is het hoogwaardige cockpitoppervlak.
Nieuw infotainmentsysteem en ChatGPT. Parallel met het debuut van de nieuwe GTX-modellen krijgt de ID.3-modelreeks een nieuw cockpitlandschap. Het infotainmentsysteem werd volledig nieuw ontworpen: de nieuwe generatie wordt gekenmerkt door een aanzienlijk groter aanraakscherm (diagonaal: 32,8 cm/12,9 duim) en een nieuwe, intuïtieve menustructuur. Bovendien werd de keuzeschakelaar voor de rijmodi weggehaald uit de behuizing van de doorontwikkelde Digital Cockpit en ontworpen als een aparte stuurkolomhendel, net zoals bijvoorbeeld in de ID.7. Dat maakte ruimte vrij voor het grotere infotainmentdisplay. De nieuwe spraakassistent IDA wordt bediend via natuurlijke taal. Hiermee kunnen niet alleen veel voertuigfuncties worden bediend, maar IDA beantwoordt ook specifieke vragen over alle denkbare onderwerpen omdat het systeem toegang heeft tot online databases zoals Wikipedia en als nieuwigheid kan rekenen op ChatGPT-integratie (kunstmatige intelligentie, AI). Een andere nieuwe functie is een Wellness-app, waarmee op basis van vooraf geconfigureerde programma’s verschillende voertuigfuncties aangepast kunnen worden om het welzijn tijdens het rijden of het opladen te verbeteren.
HET GTX-EXTERIEUR IN DETAIL
Voorkant met GTX-bumper. De ID.3 GTX is vooraan herkenbaar aan zijn karakteristieke bumper, met in het midden een A-vormige luchtinlaat met een grille in ruitmotief. Dat ruitjesrooster is kenmerkend voor de sportieve Volkswagen-modellen. De bovenkant van de grille loopt links en rechts over in een horizontale strip, die aan de uiteinden aansluit op de nieuwe dagrijlichten. Die bestaan uit twee leddriehoeken die boven elkaar zijn geplaatst om een pijlpunt te vormen en zo aan te sluiten bij de lichtsignatuur van alle nieuwe
GTX-modellen. Onderaan gaat de luchtinlaat over in de voorspoiler. Alle aanbouwdelen van de ID.3 GTX – zoals het luchtinlaatrooster, de horizontale strips en de voorspoiler – zijn afgewerkt in hoogglanzend zwart. De anders optionele IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen maken deel uit van de GTX-standaarduitrusting; de koplampen zijn visueel met elkaar verbonden door een horizontale ledstrip onder de voorklep.
Silhouet met nieuwe GTX-velgen. De buitenspiegelkappen, de zijdelingse daksierlijsten en de nieuwe, kenmerkende zijskirts van de ID.3 GTX zijn als sportieve onderscheidende kenmerken eveneens uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Ter vergelijking: de ID.3-uitrustingslijnen Move, Pro en Pro S hebben spiegelkappen in koetswerkkleur, daksierlijsten in antraciet en zijskirts in een donkere matte kunststof. De GTX-modellen zijn bovendien standaard uitgerust met donkergetinte achterruiten. Verder wordt de ID.3 GTX standaard gekenmerkt door de nieuw ontworpen 20-duimsvelgen van het type Skagen met zwarte binnen- en heldere, gepolijste buitenoppervlakken. De ID.3 GTX is geschoeid met banden in maat 215, en de ID.3 GTX Performance met rubbers in maat 235. Optioneel zullen de 20-duimse GTX-velgen van het Skagen-type ook volledig in zwart verkrijgbaar zijn.
Achterkant met GTX-diffusor. De ID.3 GTX wordt achteraan gekenmerkt door een nieuwe diffusor, die zoals alle zwarte koetswerkelementen is afgewerkt in hoogglans. In plaats van het ID.3-opschrift zijn onder het Volkswagen-logo de letters GTX aangebracht. Beide ID.3 GTX-versies zijn standaard uitgerust met de topversie van de ledachterlichtblokken. Als extra functie beschikken die over dynamische richtingaanwijzers en bovendien vertonen ze een specifiek nachtlichtdesign met ook nog eens verlichte ledstrips in de achterklep.
Vijf kleuren. Als typische GTX-koetswerkkleur zal Kings Red Metallic4 beschikbaar zijn voor de krachtigste ID.3. Het rood is een eerbetoon aan de koetswerkkleur van de Golf GTI, aangezien de kleursamenstelling deels is gebaseerd op het klassieke effen Tornado Red van het icoon. Het dak van alle ID.3-modellen is over het algemeen uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Als alternatief voor Kings Red Metallic kan de ID.3 GTX in de volgende vier kleuren worden besteld: Moonstone Grey, Grenadilla Black Metallic4, Glacier White Metallic4 en Scale Silver Metallic4.
HET GTX-INTERIEUR IN DETAIL
Specifieke GTX-functies. De standaard ‘Top’-sportstoelen in GTX-stijl onderstrepen met hun ergonomische vormgeving, rode sierstiksels en GTX-opschrift in de rugleuningen het sportieve karakter van de ID.3 GTX. De stoelen zijn bekleed met de nieuwe stof Lurus (gemaakt van 100 procent gerecycleerd materiaal) en een elegant en duurzaam geproduceerd kunstleder (ArtTex). Tot de geïndividualiseerde interieurkenmerken behoren verder nog rode sierstiksels op de deurpanelen en een kenmerkend dashboardoppervlak. Rode stiksels, een rood sierelement op de onderbeugel (op zes uur) en het daar geïntegreerde verchroomde GTX-opschrift kenmerken het griprijke multifunctionele stuur. De optionele ergoActive-stoelen zijn eveneens GTX-specifiek geïndividualiseerd met rode contraststiksels en -biezen. Ze worden verder gekenmerkt door geïntegreerde hoofdsteunen, een elektrische verstelling, een geheugenfunctie en een verstelbare dijbeensteun. Op de centrale zitoppervlakken wordt hier gebruikgemaakt van het donkere microfleece ArtVelours Eco. Dat bestaat voor 71 procent uit gerecycleerd materiaal, een secundaire grondstof die wordt verkregen door plasticafval te recycleren. De buitenste oppervlakken van de stoelen zijn bekleed met hoogwaardig kunstleder. In de rugleuningen zijn rode GTX-opschriften geïntegreerd. De contraststiksels en -biezen op de stoelen zijn eveneens rood. De rode kleur is een mix van de vroege Golf GTI-kleuren Tornado Red en Flash Red en op die manier een eerbetoon aan dit Volkswagen-icoon.
Nieuw infotainmentsysteem, ChatGPT en Wellness-app4. Parallel met het debuut van de nieuwe GTX-modellen krijgt de ID.3-modelreeks een nieuw interieurlandschap. Volkswagen heeft de Digital Cockpit, het digitale instrumentenbord, doorontwikkeld. Tegelijkertijd werd de keuzeschakelaar voor de rijmodi weggehaald uit de behuizing van de Digital Cockpit en ontworpen als een aparte stuurkolomhendel. Dat maakte ruimte vrij voor het diagonaal 32,8 cm (12,9 duim) grote display van het nieuw ontwikkelde infotainmentsysteem. Een volledig nieuwe menunavigatie maakt de bediening eenvoudig en bijna vanzelfsprekend. Daarvoor is het display boven- en onderaan voorzien van twee permanent zichtbare aanraakbalken met daartussen een centraal startscherm. De aanraakschuifregelaars voor airconditioning en volumeregeling onderaan het visueel vrijstaande scherm zijn nu verlicht. De nieuwe spraakassistent IDA wordt bediend via natuurlijke taal. Hiermee kunnen niet alleen veel voertuigfuncties worden bediend, maar IDA beantwoordt ook specifieke vragen over alle denkbare onderwerpen, omdat het systeem toegang heeft tot online databases zoals Wikipedia en als nieuwigheid kan rekenen op ChatGPT-integratie (kunstmatige intelligentie, AI). Een andere nieuwe functie is een Wellness-app4, waarmee op basis van vooraf geconfigureerde programma’s verschillende voertuigfuncties aangepast kunnen worden om het welzijn tijdens het rijden of bij pauzes te verbeteren. Het optionele head-updisplay met augmented reality4 is doorontwikkeld. Naast de gebruikelijke informatie worden nu ook het voorspelde resterende rijbereik en het gemiddelde verbruik weergegeven.
Infotainmentsysteem van 12,9 duim in detail. De bovenste aanraakbalk van het display (Top Bar) heeft links een nieuwe menuknop voor directe toegang tot alle apps. Daarnaast bevindt zich een knop voor het nieuwe Car Control Centre, dat directe toegang biedt tot de belangrijkste functies van het voertuig en door de bestuurder individueel kan worden geconfigureerd. Het hoofdmenu en het Car Control Centre zijn altijd zichtbaar en kunnen direct worden opgeroepen zonder de actieve app te hoeven sluiten. Rechts van het Car Control Centre bevinden zich vier extra directe toegangen die aan de beschikbare apps kunnen worden toegewezen als vrij configureerbare favoriete functies. Het startscherm in het midden combineert in de overzichtsweergave de content van de belangrijkste apps op tegels van verschillende grootte. Naast klassieke content zoals navigatie en telefoonbediening bieden de tegels ook nieuwe functies zoals suggesties van de spraakassistent IDA. De onderste aanraakbalk (Bottom Bar) bevat de functies voor de airconditioning en ventilatie en de stoelverwarming. De centrale homeknop, waarmee de gebruiker op elk moment kan terugkeren naar het startscherm, is ook hier in het midden geïntegreerd. Het airconditioningmenu en de temperatuurinstellingen zijn dus altijd direct toegankelijk. Daaronder bevindt zich tot slot een verlichte bedieningsstrip met de schakelaar voor de waarschuwingsknipperlichten en de schuifregelaars voor de interieurtemperatuur en het audiovolume.
Spraakassistent IDA4 in detail. Met behulp van de nieuwe spraakassistent IDA is het nu eenvoudiger dan ooit om veel functies van de ID.3 te bedienen via natuurlijke spraak. Nieuwe functies zijn bijvoorbeeld het instellen van de rijprofielen of de sfeerverlichting. Ook nieuw is de toegang tot cloudgebaseerde informatie, zoals het weer, de vluchtstatus van lijnvluchten, de stand van zaken voor sportevenementen of het nieuws. Daarnaast kunnen dankzij de online integratie van Wikipedia vragen worden gesteld over elk denkbaar onderwerp. Over het algemeen volstaat het om natuurlijke zinnen te gebruiken zoals: “Wat is het laatste nieuws?” Een andere nieuwe functie is dat gesproken commando’s worden gevisualiseerd op het scherm van het infotainmentsysteem. En ook de integratie van ChatGPT in de spraakassistent IDA is nieuw.
ChatGPT in de ID.3 in detail. In de toekomst kunnen de bestuurders en passagiers van alle nieuwe ID.-modellen en van de nieuwe Tiguan en Passat de spraakassistent gebruiken om toegang te krijgen tot de database van kunstmatige intelligentie die ChatGPT biedt, om tijdens het rijden informatie te laten voorlezen. De integratie van ChatGPT biedt tal van nieuwe mogelijkheden die veel verder gaan dan de vorige spraakbesturing. Tijdens het gebruik verandert er niets voor de persoon achter het stuur, die geen nieuwe account hoeft aan te maken of geen nieuwe app hoeft te installeren. De spraakassistent wordt geactiveerd met “Hallo IDA” en alleen als de vorige systemen geen antwoord kunnen geven, wordt het verzoek in geanonimiseerde vorm doorgestuurd naar de AI. ChatGPT krijgt geen toegang tot de voertuiggegevens. Vragen en antwoorden worden ook onmiddellijk verwijderd om de best mogelijke gegevensbescherming te garanderen.
Nieuwe Wellness-app4. Ook de optionele Wellness-app is nieuw ontwikkeld. Daarmee kunnen verschillende voertuigfuncties via vooraf geconfigureerde programma’s worden aangepast om het welzijn tijdens het rijden of tijdens pauzes te verbeteren. In de ID.3 GTX maakt de app daarvoor gebruik van functies zoals sfeerverlichting, geluid en airconditioning. Geluidscomponisten hebben speciaal voor de Wellness-app akoestische soundscapes ontwikkeld. De nieuwe geïntegreerde app wordt opgestart via het infotainmentsysteem. In de startfase van de app zijn de volgende drie wellnessmodi beschikbaar: Fresh Up (opfrissing), Calm Down (ontspanning) en Power Break (pauze). Een voorbeeld: met één klik activeert Fresh Up een stimulerend geluid, verfrissende airconditioning en fris ogende blauwe en turquoise zones in de sfeerverlichting. Tegelijkertijd loopt in het ID. Light onder de voorruit een blauwe lichtanimatie. Desgewenst kan de modus worden aangepast aan individuele voorkeuren: in plaats van het voorgeprogrammeerde geluid kan bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst worden gebruikt. Wanneer de Volkswagen stilstaat, geeft het infotainmentscherm animaties weer die bij de sfeer passen. Fresh Up en Calm Down worden na 10 minuten automatisch uitgeschakeld, Power Break na 20 minuten.
DE GTX-AANDRIJVING IN DETAIL
GTX-power. De nieuw ontwikkelde hoogefficiënte APP550-aandrijving van Volkswagen wordt gebruikt in de ID.3 GTX. Het bijzondere aan de ID.3 GTX is dat de motor niet alleen wordt aangeboden met een vermogen van 210 kW, maar voor het eerst ook met 240 kW. In beide vermogensversies ontwikkelt de elektromotor een maximumkoppel van 545 Nm, waarmee hij zelfs de aandrijfkracht van de krachtigste V6-turbomotoren van Volkswagen overtreft. De motoren stuwen de ID.3 in slechts 6,0 (GTX) en zelfs 5,6 seconden (GTX Performance) naar 100 km/u (voorspelde waarde). Een fascinerend kenmerk van beide GTX-versies is de regeling van het benodigde vermogen. Anders dan bij een verbrandingsmotor is het met een elektromotor mogelijk om het responsgedrag bijna eindeloos te variëren. In de nieuwe ID.3 GTX en ID.3 GTX Performance is een extreem sportieve configuratie ontwikkeld die het maximale systeemvermogen en het hoogste koppel van de aandrijving aan het begin van een acceleratiefase onmiddellijk binnen milliseconden omzet in aandrijving, met een merkbare punch. Volkswagen heeft ook de topsnelheid van beide modellen aangepast op basis van het toegenomen vermogen en de efficiëntie van de elektromotoren. In plaats van 160 km/u zoals bij de bekende modellen uit de modelreeks is de ID.3 GTX elektronisch begrensd op 180 km/u en de ID.3 GTX Performance op 200 km/u. De GTX-aandrijfmotoren worden gevoed door een nieuwe lithium-ionbatterij met een netto energie-inhoud van 79 kWh (bruto: 84 kWh).
GTX-aandrijving. De elektrische aandrijving APP550 drijft de achteras aan en bestaat in wezen uit de volgende modules: een synchrone motor met permanente magneet, de tweetraps eenversnellingsbak en de pulsomvormer (vermogens- en besturingselektronica). In tegenstelling tot de minder krachtige versies van de modelreeks zijn het hogere vermogen en rendement van de GTX-motoren het resultaat van details zoals een rotor met sterkere permanente magneten die een nog hogere thermische belastbaarheid bieden, een doorontwikkelde stator met een groter effectief aantal wikkelingen in combinatie met een maximale draaddoorsnede, een waterkoelmantel voor de buitenkant van de stator en een gecombineerd olie- en waterkoelsysteem dat een grotere thermische stabiliteit garandeert. De thermische stabiliteit wordt gewaarborgd door een nieuwe pulsomvormergeneratie en de hogere thermische belastbaarheid draagt in belangrijke mate bij tot de verhoogde efficiëntie van de nieuwe aandrijving. Talrijke onderdelen van de versnellingsbak zijn ook versterkt en geoptimaliseerd voor wrijving en dus aangepast aan de hoge vermogens- en koppelwaarden. In combinatie met de 79kWh-batterij zal het gecombineerde WLTP-rijbereik van de ID.3 GTX naar verwachting ongeveer 600 km bedragen.
Sneller opladen onderweg. Tijdens het rijden zorgt een nieuwe en innovatieve functie voor opladen en thermisch beheer ervoor dat de batterij wordt gepreconditioneerd voor de volgende DC-laadstop. Dankzij deze preconditionering worden de ID.3 GTX en ID.3 GTX Performance zo snel mogelijk weer bijgeladen tijdens lange verplaatsingen met één of meer oplaadstops. De batterij wordt daarbij voor de oplaadstop opgewarmd tot een optimale temperatuur, zodat ze met maximaal vermogen kan worden opgeladen. Hierdoor kan de oplaadtijd met enkele minuten worden ingekort, vooral in de winter. Als de routegeleiding van het navigatiesysteem met e-routeplanner actief is, wordt de preconditionering automatisch gestart op weg naar het volgende snellaadstation. Zonder actieve routegeleiding kan de functie ook handmatig worden geactiveerd via het oplaadmenu in het infotainmentsysteem. Routes met maximaal 10 oplaadstops en 10 tussenstops kunnen worden gepland op een smartphone of in het webportaal en vervolgens worden overgebracht naar het infotainmentsysteem.
HET GTX-ONDERSTEL IN DETAIL
Levendig onderstel en precieze besturing. Het onderstel met nieuwe GTX-specifieke afstelling is uitgerust met sterke stabilisatorstangen en is afgestemd op de zeer hoge prestaties van het aandrijfsysteem. De basislay-out bestaat uit een MacPherson-voortrein en een vijfarmige achteras met een geavanceerd geleidingssysteem. De standaard progressieve stuurinrichting, die is aangepast aan de ID.3 GTX, biedt onder andere een grotere stuurprecisie.
Sport-DCC voor de topversie. De ID.3 GTX Performance is ook standaard uitgerust met de adaptieve onderstelregeling DCC, die eveneens is aangepast. Het sport-DCC wordt aangestuurd via een nieuw geparametriseerde rijdynamiekmanager, die een breed scala aan aanpassingsmogelijkheden biedt voor het rijgedrag. Daardoor is de spreidstand tussen een hoog comfortniveau en een maximale dynamische respons verder vergroot. De DCC-controller is uitgerust met nieuwe Volkswagen-software en maakt gebruik van meer voertuigsensorsignalen dan voorheen. Het systeem kan daardoor nog beter detecteren hoe de wielen en het koetswerk bewegen om de schokdempers dienovereenkomstig aan te sturen met behulp van verfijnde algoritmes. Net als voorheen biedt het sport-DCC de bestuurder de mogelijkheid om met behulp van een schuifregelaar het onderstel comfortabeler of sportiever in te stellen door het Eco-, Comfort-, Sport- of Individual-rijprofiel te selecteren.
DE GTX-RIJHULPSYSTEMEN IN DETAIL
Standaardsystemen. De ID.3 GTX heeft standaard al een groot aantal geavanceerde rijhulpsystemen aan boord. Daartoe behoren de snelheidsregeling (die via een upgrade kan worden uitgebreid met de adaptieve afstandsregeling ACC), het noodremsysteem Front Assist met voetganger- en fietserdetectie, de spoorassistent Lane Assist, de afslagremfunctie en verkeersbordherkenning. Ook standaard inbegrepen: de Car2X-waarschuwingsfunctie voor lokaal verkeersgevaar.
Nieuwe en verbeterde systemen. Tot de optionele uitrusting behoren innovatieve systemen zoals Travel Assist met gebruik van zwermdata. Dat maakt geassisteerde longitudinale en laterale geleiding5 mogelijk over het hele snelheidsbereik, evenals geassisteerde rijstrookwissels5 op snelwegen. De parkeerassistent Park Assist Plus en de geheugenfunctie voor het systeem (automatische uitvoering van een eerder opgeslagen parkeermanoeuvre over een afstand van maximaal 50 meter5) zijn eveneens als optie verkrijgbaar. Met het debuut van de ID.3 GTX is Park Assist Plus uitgebreid met een functie voor parkeren op afstand4/5 met behulp van een smartphoneapp. Het uitstapwaarschuwingssysteem is een volledig nieuwe ontwikkeling als uitbreiding van de rijstrookwisselassistent Side Assist. Binnen de grenzen van het systeem kan het voorkomen dat een van de deuren wordt geopend als een voertuig van achteren nadert5. Het systeem geeft een akoestische en visuele waarschuwing5 en voorkomt bij acuut gevaar kortstondig dat de betreffende deur geopend wordt.
- Bijna-productierijp prototype
- Golf GTI Clubsport 2.0 TSI DSG – WLTP-brandstofverbruik (gecombineerd): 7,4 l/100 km; CO2-uitstoot (gecombineerd): 168 g/km
- Maximaal mogelijk oplaadvermogen. Het oplaadgedrag van verschillende laadstations kan verschillen, zelfs als hun kW-vermogen hetzelfde is. Naast het kW-vermogen van het laadstation is ook de maximale laadstroom van invloed op de hoeveelheid energie die stroomt. Bovendien beïnvloeden de omgevings- en batterijtemperatuur en de laadstatus het maximaal mogelijke oplaadvermogen. Het opgegeven maximaal mogelijke oplaadvermogen is bepaald onder WLTP-omstandigheden bij een temperatuur van ongeveer 23 °C en een laadstatus van minstens 5%. Als deze variabelen veranderen, kan het oplaadvermogen afwijken van de opgegeven standaardwaarde.
- Optionele uitrusting
- Binnen de grenzen van het systeem: de bestuurder moet te allen tijde klaar zijn om het rijhulpsysteem te overrulen en wordt niet ontslagen van zijn verantwoordelijkheid om het voertuig voorzichtig te besturen.
De Volkswagen-groep D’Ieteren |
NL - ID.3 GTX.pdf
PDF - 411 Kb
NL - ID.3 GTX.docx
DOCX - 637 Kb
ENG ID.3 GTX - Presskit.docx
DOCX - 136 Kb