Power Day: Volkswagen presenteert technologie-stappenplan voor batterij en opladen tot 2030

(Vertaalde versie)

 

  • Standaardcellen en synergieën verlagen de batterijkosten met maximaal 50%
  • Zes gigafabrieken met een totaal van 240 GWh stellen de vraag naar batterijen veilig in een partnershipmodel
  • Northvolt Ett in Skellefteå, Zweden, wordt uitgebreid tot maximaal 40 GWh
  • Salzgitter aangewezen als tweede gigafabriek met maximaal 40 GWh
  • Integratie van de waardeketen: intensievere samenwerking met leveranciers om tot 95 procent van de grondstoffen te recyclen
  • 18.000 snellaadpunten: samen met partners moet het Europese netwerk worden vervijfvoudigd
  • Energie-ecosysteem: energiebeheer wordt een nieuw bedrijfssegment
  • Er wordt gestreefd naar gespreide investeringen met partners om de strategische financiële doelstellingen te halen
  • "Ons doel is de kosten en de complexiteit van de batterij te verminderen en tegelijk het rijbereik en de prestaties ervan te vergroten", zegt Chief Technology Officer Thomas Schmall. "Daardoor wordt e-mobiliteit uiteindelijk betaalbaar en de belangrijkste aandrijvingstechnologie."

 

De Volkswagen-groep heeft vandaag op zijn eerste Power Day zijn technologisch stappenplan voor batterij en opladen tot 2030 voorgesteld. Het doel van het stappenplan is de complexiteit en de kosten van de batterij aanzienlijk te verminderen om de elektrische auto voor zoveel mogelijk mensen aantrekkelijk en betaalbaar te maken. Tegelijk wil de groep de vraag naar batterijcellen ook na 2025 veiligstellen. Alleen al in Europa moeten tegen het einde van het decennium zes gigafabrieken met een totale capaciteit van 240 gigawattuur worden gebouwd. Volkswagen zet ook krachtig in op de wereldwijde uitbreiding van het openbare snellaadnetwerk. In Europa heeft de onderneming samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de energiebedrijven BP (Groot-Brittannië), Iberdrola (Spanje) en Enel (Italië).

 

"E-mobiliteit is onze kernactiviteit geworden. Wij zijn nu bezig systematisch verdere stadia in de waardeketen te integreren. Op lange termijn verzekeren we ons van een pole position in de race voor de beste batterij en de beste klantenervaring in het tijdperk van emissievrije mobiliteit", aldus Herbert Diess, voorzitter van de raad van bestuur van de Volkswagen-groep. De merkoverschrijdende verantwoordelijkheid voor dit technologisch stappenplan wordt gedragen door Volkswagen Group Components onder leiding van Thomas Schmall, lid van de raad van bestuur voor de Technologiedivisie van Volkswagen AG en voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group Components.

 

Volkswagen wil celproductie in Europa aanzienlijk verhogen

Om aan de groeiende vraag naar batterijcellen te voldoen, zet de groep de uitbreiding van de productiecapaciteit in Europa volop voort. "Tegen 2030 willen we samen met partners in totaal zes celfabrieken in Europa opstarten en zo de bevoorradingszekerheid garanderen", legt Thomas Schmall uit. Wanneer de nieuwe centrales voltooid zijn, zullen zij cellen produceren met een totale energiewaarde van 240 gigawattuur per jaar. Op die manier draagt Volkswagen actief bij tot het bereiken van de doelstellingen van de Green Deal van de Europese Unie. De eerste twee fabrieken worden gebouwd in Skellefteå, Zweden, en in Salzgitter. Wegens de grotere vraag heeft Volkswagen besloten de eerder geplande celproductie te herstructureren. De productie van de premiumcellen van Volkswagen zal worden geconcentreerd in de Zweedse gigafabriek Northvolt Ett in Skellefteå, in samenwerking met Northvolt. De productie van deze cellen moet in 2023 van start gaan en geleidelijk worden opgevoerd tot een jaarlijkse capaciteit van 40 GWh.

 

De gigafabriek in Salzgitter, die nu door Volkswagen wordt geëxploiteerd, zal vanaf 2025 de standaardcellen voor het volumesegment produceren en innovaties op het gebied van proces, ontwerp en chemie ontwikkelen. Ook Salzgitter zal in de toekomst tot 40 GWh per jaar produceren. Deze herschikking zal betere schaalvoordelen opleveren en de complexiteit van de productie verminderen. Beide gigafabrieken zullen ook worden aangedreven door elektriciteit uit hernieuwbare bronnen. Mogelijke locaties en partners voor de andere fabrieken worden momenteel nog onderzocht.

 

Enorme kostenbesparing door nieuwe standaardcellen vanaf 2023

Volkswagen streeft naar grote vooruitgang in het batterijsysteem met al zijn componenten, tot en met de cel. "Ons doel is de kosten en de complexiteit van de batterij te verminderen en tegelijk het rijbereik en de prestaties ervan te vergroten", zegt Chief Technology Officer Thomas Schmall. "Daardoor wordt e-mobiliteit uiteindelijk betaalbaar en de belangrijkste aandrijvingstechnologie." Naast de geplande interne productie zal met name de nieuwe standaardcel aanzienlijke kostenbesparingen opleveren. Die wordt vanaf 2023 ingevoerd en zal tegen 2030 geïnstalleerd zijn in tot 80 procent van alle elektrische voertuigen van de groep, ongeacht het merk. Verdere besparingen worden bereikt door optimalisering van het celtype, innovatieve productiemethoden en consequente recycling.

 

Volkswagen wil op die manier de kostprijs van de batterijen geleidelijk verlagen met maximaal 50 procent in het instapsegment en met maximaal 30 procent in het volumesegment. "Wij zullen ook onze schaalvoordelen ten voordele van de klanten benutten wanneer het om de batterij gaat. Gemiddeld zullen wij zo de kosten van batterijsystemen terugbrengen tot ver onder de 100 euro per kilowattuur. Daardoor wordt e-mobiliteit uiteindelijk betaalbaar en de belangrijkste aandrijvingstechnologie", zegt Thomas Schmall.

 

Integratie van de waardeketen

Naast de standaardcel en de consequente ontwikkeling van de eigen productie, omvat het nieuwe technologische stappenplan van de groep ook de integratie van verdere stappen in de waardeketen tot en met de industriële recycling. Samen met geselecteerde strategische partners wil Volkswagen de langetermijnlevering van cellen voor zijn e-campagne veiligstellen. Naast de kostenbesparingen wordt ook vooruitgang verwacht op het vlak van opslagcapaciteit en snellaadcapaciteit. De nieuwe, prismatische standaardcel biedt ook de beste voorwaarden voor de overgang naar vaste-stofcellen - de volgende kwantumsprong in batterijtechnologie die Volkswagen verwacht vanaf het midden van het decennium. Zowel voor de batterij als voor het oplaadsysteem vertrouwt de groep consequent op strategische partnerships en een efficiënt gebruik van de middelen. De groep houdt vast aan zijn strategische financiële doelstellingen en streeft nog steeds naar een verhouding tussen investeringen in materiële vaste activa en omzet van ongeveer 6% tegen 2025 en een jaarlijkse aangepaste nettocashflow van meer dan 10 miljard euro in zijn kernactiviteiten in de automobielsector.

 

Uitbreiding van het wereldwijde snellaadnetwerk: partnerships met BP, Iberdrola en Enel

Volkswagen ondersteunt zijn batterijcampagne met een grootschalige uitbreiding van zijn snellaadnetwerk. Tegen 2025 wil het bedrijf in Europa ongeveer 18.000 openbare snellaadpunten exploiteren, in samenwerking met partners. Dit betekent een vervijfvoudiging van het snellaadnetwerk in vergelijking met vandaag en ongeveer een derde van de totale vraag die voor 2025 op het continent wordt voorspeld.

 

Naast de joint venture IONITY zal ook een aantal strategische partnerships hiertoe bijdragen. Volkswagen is van plan om in heel Europa samen met BP ongeveer 8.000 snellaadpunten te installeren. De snelladers met een oplaadcapaciteit van 150 kW zullen worden geplaatst bij in totaal 4.000 BP- en ARAL-tankstations, waarvan een groot deel in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In Spanje zullen de belangrijkste vervoersassen worden ontsloten in samenwerking met Iberdrola. In Italië is Volkswagen van plan samen te werken met Enel om het snellaadnetwerk uit te breiden, zowel op snelwegen als in stedelijke gebieden. Volkswagen zal tot 2025 in Europa ongeveer 400 miljoen euro uitgeven aan het totale programma. Verdere volumes worden door externe partners gedragen.

 

Ook in de VS en China breidt Volkswagen zijn openbare snellaadnetwerk uit. Electrify America wil tegen het einde van het jaar ongeveer 3.500 snellaadpunten hebben in Noord-Amerika. In China plant Volkswagen via de joint venture CAMS tegen 2025 in totaal 17.000 snellaadpunten.

 

Volkswagen maakt de elektrische auto onderdeel van het energiesysteem

In de toekomst zal Volkswagen de elektrische auto integreren in particuliere, zakelijke en openbare energiesystemen. De regeneratieve elektriciteit van het zonne-energiesysteem kan dan in het voertuig worden opgeslagen en indien nodig aan het huishoudelijk elektriciteitsnet worden teruggeleverd. Dit maakt klanten niet alleen onafhankelijker van het openbare elektriciteitsnet, maar bespaart ook kosten en CO2. Modellen op basis van het eigen MEB modulair platform van Volkswagen zullen deze technologie vanaf 2022 ondersteunen. Volkswagen zal ook een compleet pakket aanbieden met alle modules en digitale diensten - van de bidirectionele wallbox tot energiebeheer. Verwacht wordt dat de technologie binnenkort ook op grotere schaal zal worden toegepast – bijvoorbeeld in wooncomplexen, bedrijven of het algemene elektriciteitsnet.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf