Photoshooting - De T-Cross, een nieuw formaat voor Volkswagen

Photoshooting - De T-Cross, een nieuw formaat voor Volkswagen

Donderdag 12 juli 2018  

  • Met de compacte T-Cross breidt Volkswagen zijn SUV-gamma uit met een veelzijdig en cool instapmodel
  • De nieuwe T-Cross overtuigt met zijn talrijke individualiseringsmogelijkheden
  •  Met zijn innovatief en ruim opgevat interieurconcept biedt hij maximale flexibiliteit
  • De nieuwe T-Cross is digitaal en geconnecteerd
  • De nieuwe T-Cross introduceert talrijke rijhulpsystemen uit hogere marktsegmenten in de categorie van de compacte modellen

 

De nieuwe T-Cross in volle vaart. Compact formaat en uitgekiende constructie. Helemaal afgestemd op de stad. De officiële wereldpremière van de T-Cross zal plaatsvinden in de herfst. Met de T-Cross zal Volkswagen het spectrum van de Sport Utility Vehicles uitbreiden met een instapmodel. T-Cross, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace en Touareg: vanaf nu zijn dit de vijf SUV-formaten van het merk in Europa. De T-Cross beschikt altijd over voorwielaandrijving, is functioneel van ontwerp en kan verregaand worden geïndividualiseerd. “I am more”: dat claimt deze nieuwe SUV bij zijn introductie. Deze claim is een duidelijke weerspiegeling van de filosofie achter de T-Cross: meer te bieden hebben als de concurrentie. Maar toch niet meer kosten.

 

“I am more.” Deze claim worden samengebracht in vier kenmerken van de T-Cross. “I am practical”: meer ruimte en veelzijdigheid. “I am cool”: een atletisch design en maximale individualiteit. “I am intuitive”: digitaal en genetwerkt. “I am safe”: een van de veiligste auto’s op de markt. De compacte SUV van Volkswagen is 4.107 mm lang en 1.558 mm hoog. Kortom, de T-Cross is groter dan een Polo. Voor de aandrijving van de T‑Cross is er keuze uit vier turbomotoren. De benzinemodellen (TSI) zijn allemaal uitgerust met een benzinepartikelfilter en hebben een vermogen van 70 kW/95 pk, 85 kW/115 pk of 110 kW/150 pk. De diesel (TDI) is 70 kW/95 pk sterk.

“I am practical.” Deze nieuwe SUV biedt verrassend veel binnenruimte. Dat is voornamelijk te danken aan het modulaire MQB-platform. Deze innovatieve basis duwt de vooras helemaal naar de voorkant van de auto, zorgt voor een ruime wielbasis, veel binnenruimte en een grote koffer. Die laatste is bovendien ook nog eens variabel. In functie van de situatie kan de achterbank immers standaard in de lengte versteld worden zodat u kan kiezen tussen meer beenruimte of meer kofferruimte (385 tot 455 liter). Het maximale laadvolume is overigens het grootste dat in dit segment wordt aangeboden. Verder zorgt ook nog de wegklapbare rugleuning van de passagiersstoel voor extra flexibiliteit. Typische voor een SUV is de hoge zithouding aan boord van de T-Cross: vooraan bedraagt die 597 mm, achteraan 652 mm. Het ruime gezichtsveld dat de T-Cross biedt, is te danken aan zijn grotere bodemvrijheid en hogere zithouding.

“I am cool.” Een opvallend design. De voorzijde komt opvallend hoog. Van opzij gezien doorklieft een scherp getekende karakterlijn de flanken. Achteraan loopt die uit op een krachtige schouderpartij en op een nieuw designelement bij Volkswagen: de strak over de achterklep gespannen reflectorband met zwart gekleurd inzetstuk. Tweekleurige dashpads vormen de link tussen enerzijds de frisse stijl en de twaalf koetswerkkleuren (optioneel tweekleurig koetswerk) en, anderzijds, de voor dit segment opvallend groot bemeten binnenruimte.

“I am Intuitive.” Het is nog te vroeg om alle technische nieuwigheden nu al uit de doeken te doen. Wat wel vaststaat, is dat de T-Cross optioneel kan worden uitgerust met een digitale cockpit voorzien van een 8 duim groot touchscreen voor zijn infotainmentsysteem en een Active Info Display (wijzerplaten) van de jongste generatie. Hij laat zich intuïtief bedienen. Voor een optimale connectiviteit en voldoende smartphone-energie zorgen vier USB-aansluitingen (twee vooraan, twee achteraan) en Wireless Charging (draadloos laden). Het optionele sleutelvrije ont-/vergrendelings- en startsysteem Keyless Access maakt instappen in de T-Cross een stuk comfortabeler. De optioneel beschikbare grootlichtassistent Light Assist zorgt er automatisch voor dat de bestuurder ondersteund wordt door de grootlichten telkens de omstandigheden het toelaten.

“I am safe.” De positieve gevolgen van zijn modulaire platform draagt de T‑Cross op alle vlakken. Zo zal deze SUV dankzij MQB als een van de veiligste voertuigen in zijn segment op de markt komen. Met dank aan zijn uitgekiend crasheigenschappen en een bijzonder ruime waaier aan rijhulpsystemen. Het omgevingswaarschuwingssysteem Front Assist en het koerscorrectiesysteem Lane Assist zijn altijd standaard. Als verdere rijhulpsystemen behoren ook de Blind Spot Sensor (waarschuwt voor voertuigen in de dode hoek) inclusief uitparkeerfunctie (waarschuwt bij het achteruit uitparkeren voor voertuigen die achteraan van opzij naderen) tot de mogelijkheden, net als de noodremfunctie voor de stad met voetgangerdetectie en het proactieve beschermingssysteem voor de inzittenden (reageert net voor een ongeval met het sluiten van de ramen en het schuifdak, het aanspannen van de gordels en het opvoeren van de remdruk).

 

SUV-strategie

 

Een dozijn nieuw Volkswagen SUV’s tussen 2016 en 2020. Met de nieuwe T-Cross zet Volkswagen een wereldwijde SUV-productcampagne kracht bij. In 2016 werd die campagne op gang geschoten met de huidige Tiguan-generatie. In 2017 kwamen daar de Tiguan Allspace met tot zeven zitplaatse en de compacte T-Roc bij. In datzelfde jaar bracht Volkswagen in een hoger segment twee zevenzitters uit: de Atlas die voorbehouden blijft voor de USA en diens Chinese zustermodel Teramont.

2018 startte meteen met een spervuur aan SUV’s. In New York stelde Volkswagen of America twee Atlas studiemodellen voor: de Cross Sport (een bijna productieklare vijfzitter) en de Tanoak (een pick-up). In China onthulde Volkswagen diezelfde maand in wereldpremière de nieuwe Touareg, het vlaggenschip van het merk. Tegen de achtergrond van deze wereldpremière presenteerde het merk in Peking ook nog twee toekomstige SUV’s voor de Chinese markt: de Powerful Family SUV (studiemodel voor een allrounder voor gezinnen) en de Advanced Midsize SUV (tegenhanger van het Atlas Cross Sport-studiemodel).

Een verdere blik op de toekomst resulteert in een aantal heel concrete feiten. In 2020 wordt de eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen op de markt gebracht: de I.D. CROZZ. Met een gamma dat reikt van de T‑Cross tot de I.D. CROZZ zal Volkswagen een van de ruimste SUV-programma’s ter wereld aanbieden en er haast ieder marktsegment mee afdekken.

The all-new T-Cross: covered drive