Nieuw design, innovatieve technologieën en snelle ontwikkeling: dit is hoe Volkswagen klanten in China wil enthousiasmeren
- Consequent gericht op de Chinese markt: Met de design-showauto ID. CODE1) presenteert Volkswagen de nieuwe designtaal en de nieuwe technologiestandaard van toekomstige Volkswagen-modellen in China tijdens de Auto China 2024
- Aangescherpte merkbeleving: Volkswagen wil nieuwe klantengroepen aanboren in China met het volledig elektrische submerk ID.UX
- Ruim productgamma: Meer dan 30 nieuwe Volkswagen-modellen verspreid over alle aandrijvingstypen en alle segmenten voor Chinese klanten tegen 2030
- In China, voor China: Sterke lokale technologische ontwikkeling en partnerschappen voor kortere ontwikkelingscycli
Wolfsburg/Peking – Volkswagen zet zijn ‘In China, voor China’-strategie consequent voort. Het doel is om nog beter tegemoet te komen aan de specifieke eisen van klanten in ‘s werelds grootste automarkt en hen een overtuigend aanbod te bieden in alle relevante segmenten. Hoe een consistente focus op de behoeften van Chinese klanten eruit kan zien, laten we zien door design-showauto ID. CODE, die deze week zijn wereldpremière viert op het salon Auto China 2024 in Beijing (25 april tot 4 mei 2024). De conceptauto vertoont een volledig nieuwe esthetiek en geeft een voorproefje van een grote elektrische SUV. De ID. CODE is ontworpen voor volledig geautomatiseerd rijden volgens niveau 4. Het nieuwe vooruitstrevende submerk ID.UX speelt ook een belangrijke rol in de profilering van Volkswagen op de Chinese markt. Met volledig elektrische, lifestylegeoriënteerde modellen richt het zich vooral op jongere klanten.
“We zetten het 40-jarige succesverhaal van het merk VW in China voort in het nieuwe tijdperk van mobiliteit en bevestigen zo het vertrouwen van onze Chinese klanten”, zegt Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen. De aangescherpte strategie in China is gebaseerd op drie pijlers: een uitgebreid productgamma met versnelde elektrificatie van de modellen, een merk- en designtaal die speciaal is ontwikkeld voor de Chinese markt, en lokale technische ontwikkeling met sterke Chinese partners om de innovatiesnelheid te verhogen. Thomas Schäfer: “De ID. CODE biedt een eerste vooruitblik op de toekomst van VW in China: met een nieuw design, een nieuwe technologiestandaard en een holistische merkbeleving – specifiek afgestemd op de behoeften en wensen van onze Chinese klanten. Samen met onze Chinese partners luiden we een nieuw tijdperk van mobiliteit in China in.”
Design-showauto ID. CODE debuteert op de Auto China 2024
Met de wereldpremière van de ID. CODE op de Auto China 2024 toont Volkswagen een eerste glimp van de nieuwe designtaal van toekomstige modellen en wordt tegelijkertijd een nieuw technologisch tijdperk ingeluid. De conceptauto is speciaal ontwikkeld voor klanten in China. Met zijn krachtige, heldere en vloeiende oppervlakken doet de conceptauto denken aan een GT. De buitenkant is tegelijk een projectievlak voor de volgende generatie AI-ondersteunde verlichtings- en displaysystemen. Dat gaat goed samen met de nieuw ontworpen leefruimte aan boord van de ID. CODE, waarin de echte en virtuele wereld samenkomen om een nieuwe mobiliteitservaring te creëren. De elektrisch aangedreven conceptauto kan niet alleen conventioneel worden bestuurd, maar er is ook een autonome rijmodus op niveau 4 beschikbaar.
Uitgebreid productgamma voor Chinese klanten aangekondigd tegen 2030
De ID.-familie zal tegen 2030 uitgroeien tot een totaal van 16 modellen, met onder meer vijf elektrische auto’s van het nieuwe submerk ID.UX, die tegen 2027 hun marktdebuut zullen beleven. Volkswagen elektrificeert ook stapsgewijs zijn modellen met verbrandingsmotor en breidt zijn gamma in China uit met nieuwe, hoogefficiënte plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer. Tegen 2030 zullen twaalf nieuwe modellen met verbrandingsmotor en zes hybride modellen hun debuut beleven. Volkswagen voegt in China ook lokale platforms toe aan de beproefde MQB- en MEB-voertuigarchitecturen – eveneens via partnerschappen met onder meer XPENG. Daarnaast ontwikkelt de in Hefei gevestigde Volkswagen China Technology Company (VCTC) het eerste specifiek voor China ontwikkelde elektrische platform van de Volkswagen-groep. Op het China Main Platform (CMP) zullen vanaf 2026 ten minste vier extra modellen voor het elektrische instapsegment worden gebouwd. Dankzij het grote aantal platforms kan Volkswagen zijn klanten het juiste product aanbieden in alle relevante segmenten en voor elke behoefte.
Nieuw volledig elektrisch submerk ID.UX breidt gamma uit
Met ID.UX breidt Volkswagen zijn elektrische gamma uit voor nieuwe klantengroepen in China. ID.UX combineert beproefde VW-waarden met lifestylegeoriënteerd design-DNA. De merkspecifieke kenmerken omvatten een vooruitstrevend exterieurdesign en een bestuurdersgericht interieur met een volledig nieuw display- en bedieningsconcept (HMI) voor jonge klanten. Het eerste ID.UX-model is de ID.UNYX. Zijn marktlancering is gepland voor 2024.
Meer lokale ontwikkeling voor meer innovatievermogen
Volkswagen versterkt zijn ecosysteem van productie, ontwikkeling, inkoop en batterijproductie in China. Alleen al op de R&D-locatie in Anhui zal het aantal werknemers tegen het einde van het jaar zijn toegenomen tot 3.000 experts. Het merk zet ook in op meer lokalisatie om de ontwikkelingscycli aanzienlijk te verkorten. Chinese partners zoals XPENG, Horizon Robotics en Thundersoft worden al in een vroeg stadium in het ontwikkelingsproces geïntegreerd. In samenwerking met XPENG worden twee nieuwe voertuigen ontwikkeld voor het middensegment, die gepland staan vanaf 2026. Medewerkers in de joint ventures CARIZON met Horizon Robotics en CARThunder met Thundersoft ontwikkelen innovatieve systemen voor autonoom rijden, infotainment en connectiviteit.
- Het voertuig is een studiemodel en is niet te koop
De Volkswagen-groep D’Ieteren |
V24-14N - China 2024 ID.CODE.docx
DOCX - 1.2 Mb
V24-14N - China 2024 ID.CODE (3p).pdf
PDF - 241 Kb