MOIA - de nieuwe onderneming voor mobiliteitsdiensten van de Volkswagen-groep (Update)
- Zelfstandige onderneming met hoofdzetel in Berlijn
- MOIA verbindt de auto met de nieuwe mobiliteitswereld
- Wereldwijde transportoplossingen op maat
- Leiderspositie als aanbieder van mobiliteitsdiensten tegen 2025
De Volkswagen-groep heeft zijn nieuwe onderneming voor mobiliteitsdiensten officieel voorgesteld op de technologieconferentie 'Tech Crunch Disrupt' in Londen. Met MOIA zet de autofabrikant vaart achter de transformatie naar een wereldwijd toonaangevende aanbieder van duurzame mobiliteit. "Met MOIA willen wij nieuwe mobiliteitsvormen beter leren begrijpen, ze in de toekomst nog aantrekkelijker maken en ze in veel bredere zin dan vandaag aanbieden en afstemmen op de meest uiteenlopende behoeften. Ook indien in de toekomst niet iedereen nog over een eigen auto beschikt, willen wij met MOIA ertoe bijdragen dat iedereen op een of andere manier klant van onze onderneming kan zijn", zegt Matthias Müller, voorzitter van de raad van bestuur van de Volkswagen-groep.
De automobielindustrie ondergaat een razendsnelle transformatie. Innovatieve, digitaal geconnecteerde mobiliteitsdiensten beloven naast de klassieke automobielsector een sterke groeidynamiek. Met MOIA legt Europa's grootste autoconstructeur de basis voor duurzaam succes in de mobiliteitswereld van morgen, doorheen de groep en over alle merken heen. Meer nog: tegen 2025 wil de Volkswagen-groep een wezenlijk deel van zijn omzet realiseren met deze nieuwe bedrijfsactiviteit.
"MOIA is een zelfstandige onderneming onder het dak van de Volkswagen-groep, die eigen mobiliteitsdiensten zelfstandig of samen met steden en de bestaande verkeerssystemen zal ontwikkelen en op de markt brengen. Parallel zullen de merken van het concern vaart zetten achter hun merkspecifieke diensten. Wij willen ons op middellange termijn tot een wereldwijde topspeler op het vlak van mobiliteitsdiensten ontwikkelen. Daarvoor zullen we op zoek gaan naar de knapste koppen en de beste technologie-start-ups", zegt Ole Harms, CEO van MOIA.
De nieuwe onderneming van de Volkswagen-groep zal haar maatschappelijke zetel in Berlijn hebben, waar in de startfase een team van zo'n 50 mensen zal werken - tegen eind 2017 moet dat aantal snel groeien. "De metropool Berlijn is de perfecte locatie voor een toekomstgerichte en innovatieve onderneming zoals MOIA, aangezien hier de creatieve koppen en start-ups vertoeven die wij voor de opbouw van onze nieuwe bedrijfsactiviteit nodig hebben. Wij willen met MOIA bewijzen dat innovatieve mobiliteitsoplossingen ook buiten Silicon Valley mogelijk zijn", legt Harms uit.
De Duitse stad Hamburg zal een andere belangrijke locatie voor MOIA zijn. Al in de herfst van dit jaar heeft het Volkswagen-concern met de Hanzestad een strategisch mobiliteitspartnerschap voor drie jaar afgesloten om de stedelijke mobiliteit milieuvriendelijker, veiliger, betrouwbaarder en efficiënter te maken. De inzichten die uit dit partnerschap voortvloeien, zullen ook in toekomstige MOIA-projecten in Europa worden geïntegreerd.
Bovendien kan MOIA als deel van de Volkswagen-groep gebruikmaken van de sterke producten, de innovatiekracht en de infrastructuur van de andere 12 merken van de groep wereldwijd.
De directie van MOIA bestaat uit Ole Harms (CEO), dr. Frank Dilger (CFO) en Robert Henrich (COO), die vanaf 1 januari 2017 zijn functie zal opnemen. Een adviesorgaan, geleid door Thomas Sedran, hoofd van de groepsstrategie van Volkswagen AG, zal het MOIA-directieteam bijstaan.
"Samen met de klantenbehoeften verandert ook het businessmodel van de autosector." In de grote agglomeraties is er een sterke trend weg van het pure wagenbezit naar het 'delen' van mobiliteit en 'mobiliteit op aanvraag'. Het Volkswagen-concern heeft daarom nieuwe mobiliteitsoplossingen en digitale diensten als kernelement in zijn toekomstprogramma 'TOGETHER - Strategie 2025' verankerd, om ook op dit gebied een wereldwijd toonaangevende aanbieder te worden", zegt Sedran.
Individuele mobiliteit voor iedereen - daarvoor staat MOIA. Gemakkelijk, met een druk op de knop, tegen betaalbare prijzen en zelfs zonder een auto te moeten bezitten. Het grootste potentieel voor MOIA schuilt in eerste instantie in het domein van de ritaanvraag via een app ('Ride Hailing'). Met zijn aandeel in Gett, een wereldwijd toonaangevende aanbieder van vervoersdiensten op aanvraag, heeft de Volkswagen-groep reeds de weg naar nieuwe mobiliteitsconcepten geopend. Gebruikers van de Gett-app kunnen al in meer dan 100 steden wereldwijd gemakkelijk via een druk op de knop ritten en leverings- of logistieke diensten boeken.
"Samen met Gett volgen wij een duidelijk vastgelegde uitbreidingsstrategie in Europa - recent hebben wij samen met drie merken van de groep een eerste gemeenschappelijk initiatief met aantrekkelijke voertuigpakketten voor Gett-bestuurders gelanceerd in de groeimarkt Moskou. Andere markten zullen binnen afzienbare tijd volgen", zegt Harms.
Tegelijk focust MOIA zich op een tweede grote bedrijfsactiviteit: die van het voertuigdelen. Het doel is daarbij om eigen poolingdiensten op aanvraag via een app tot stand te brengen, ook 'connected commuting' genoemd. Er wordt gestreefd naar globale transportoplossingen die individueel en openbaar vervoer efficiënter maken. Zo kunnen onnodige enkele ritten in het individuele verkeer vermeden worden en kan de bestaande verkeersinfrastructuur beter benut worden. Deze aanpak richt zich op stadsgrensoverschrijdend verkeer. De eerste testen op dit gebied zullen nog in 2017 starten.
----------------------------