Modelreeks van een icoon: Volkswagen Commercial Vehicles heeft de Multivan opnieuw uitgevonden

Modelreeks van een icoon: Volkswagen Commercial Vehicles heeft de Multivan opnieuw uitgevonden

 

  • Drie aandrijvingsversies: twee benzineversies (136 pk en 204 pk) en een plug-inhybride (218 pk) bij de marktintroductie
  • ‘Zero emission’ in de stad: de nieuwe Multivan eHybrid is een bestelwagen voor lange afstanden, die de dagelijkse perfect elektrisch kan afleggen
  • Bulli-DNA: de charismatische Multivan volgt het iconische design van zijn legendarische voorganger
  • Geconnecteerde rijhulpsystemen: Travel Assist en Car2X zorgen voor aanzienlijk meer veiligheid
  • Standaard automatisch: alle nieuwe Multivans zijn uitgerust met een efficiënte versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG)
  • Stoelen tot 25 procent lichter: de individuele stoelen kunnen achterin via een railsysteem variabel verplaatst worden
  • Milieuvriendelijk: ongeveer 200 kg minder gewicht, optimale aerodynamica en nieuwe aandrijvingen beperken het energieverbruik
  • Versnellingspook en handrem afgeschaft: het gedigitaliseerde interieur biedt meer ruimte voor bestuurder en passagierReeds bestelbaar: de eerste Multivans zijn in de normale en lange versie al in november beschikbaar

 

Story image

 

Volkswagen Commercial Vehicles lanceert de volledig nieuw ontworpen Multivan. De technologische vooruitgang is revolutionair. Voor het eerst zijn de aandrijving en de elektronische systemen van de Multivan gebaseerd op de componenten van het platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor (MQB). Met het MQB-platform opent Volkswagen Commercial Vehicles voor de Bulli een nieuw spectrum van technische innovaties. Nooit eerder was een Multivan variabeler, meer geconnecteerd en duurzamer. Voor het eerst maakt een plug-inhybride deel uit van het aandrijvingsgamma: de Multivan eHybrid wordt in de stad een ‘zero emission vehicle’ en is tegelijkertijd perfect geschikt voor lange ritten naar de meest afgelegen bestemmingen. Een nieuwe ontwikkelingsfase van ultramoderne rijhulp-, bedienings- en infotainmentsystemen verhoogt ook het comfort en de veiligheid en maakt voor het eerst semi-automatisch rijden mogelijk.

 

 

‘Multi utility vehicle’ – één bestelwagen, ontelbare mogelijkheden

De nieuwe Multivan heeft tot zeven individuele zitplaatsen. Hij kan worden besteld in de drie uitrustingsversies Multivan, Life en Style, alsook als het actiemodel Energetic. Met zijn volledig nieuw ontwikkelde zit- en laadruimteconcept past het 'multi utility vehicle’ (MUV) in talloze mobiliteitsscenario's. Dit geldt des te meer omdat de nieuwe Multivan naast het basismodel ook als verlengde versie wordt gelanceerd. Tot 4.053 liter bagagevolume biedt voldoende ruimte voor elke verhuizing of sportuitrusting. En als dat toch niet voldoende zou zijn en de zeilboot of het paard mee op reis moet, kan de nieuwe bestelwagen ook dat aan, dankzij een sleepvermogen van maximaal 2.000 kg. Naast privégebruik zal de nieuwe Bulli naar verwachting ook populairder worden als businessvan en shuttle, dankzij zijn veelzijdigheid en hoogwaardige, loungeachtige interieur.

 

Story image

 

Lokaal uitstootvrij – Multivan met 218 pk sterke plug-inhybride aandrijving

Een van de belangrijkste parameters in het bestek was de doelstelling om de Multivan, die in de fabriek van Volkswagen Commercial Vehicles in het Duitse Hannover wordt geproduceerd, in tegenstelling tot zijn voorganger ook met een plug-inhybride systeem op de markt te brengen. De reden: alleen dit type aandrijving kan momenteel uitstootvrij rijden in de stad verenigen met een zeer groot rijbereik. Dit geldt des te meer voor multivariabele MUV's en SUV's met maximaal zeven zitplaatsen en een behoorlijk sleepvermogen. Daarom is de nieuwe Multivan bij de marktintroductie meteen al als eHybrid beschikbaar: de elektromotor en de efficiënte turbobenzinemotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 160 kW / 218 pk.

 

Story image

 

De Multivan eHybrid legt de typische dagelijkse trajecten uitstootvrij af

De lithium-ionbatterij van de Multivan eHybrid heeft een nettocapaciteit van 10,4 kWh. Deze energie-inhoud geeft de nieuwe Multivan eHybrid een equivalent elektrisch rijbereik van 46 tot 50 kilometer (realistische WLTP-waarde). Dit betekent dat hij de typische dagelijkse trajecten uitstootvrij kan afleggen. In Duitsland bijvoorbeeld is volgens een studie1) van het federale ministerie van Vervoer en Digitale Infrastructuur 95 procent van alle dagelijkse autoritten korter dan 50 kilometer. Het totale rijbereik van de Multivan eHybrid bedraagt tot 700 kilometer (WLTP), afhankelijk van de uitrusting. De plug-inhybride aandrijving werd zo ontworpen dat de Multivan eHybrid standaard zuiver elektrisch start en dus vooral korte afstanden automatisch lokaal uitstootvrij aflegt. Pas bij snelheden boven 140 km/u wordt de zuinige 1.4 TSI ingeschakeld. De Multivan eHybrid is altijd uitgerust met een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling (DSG) en haalt een NEDC-brandstof- en elektriciteitsverbruik van respectievelijk 1,6 tot 1,5 l/100 km en 14,6 tot 14,5 kWh/100 km. Als Multivan eHybrid behaalt de nieuwe Bulli in beide koetswerkversies efficiëntieklasse A+++.

 

Story image

 

Nieuwe turbobenzinemotor – twee vermogensniveaus met 136 pk en 204 pk

Naast de plug-inhybride aandrijving is de voorwielaangedreven Multivan bij de marktintroductie verkrijgbaar met twee viercilinderturbobenzinemotoren. Die zijn respectievelijk 100 kW / 136 pk en 150 kW / 204 pk sterk. De Multivan 1.5 TSI met 136 pk haalt een gecombineerd NEDC-verbruik van 6,7 tot 6,6 l/100 km; de 2.0 TSI met 204 pk 7,7 tot 7,6 l/100 km. In het geval van de 200 mm langere versies bedragen de waarden 6,7 (1.5 TSI) en 7,7 l/100 km (2.0 TSI). Alle Multivans voldoen aan de momenteel meest veeleisende emissienorm Euro 6d ISC-FCM. De Multivan 1.5 TSI is ingedeeld in efficiëntieklasse A (beide lengtes); de 2.0 TSI behaalt efficiëntieklasse C - B.

 

Meer dan 200 kg lichter

Volkswagen Commercial Vehicles heeft de milieueigenschappen van de Multivan geperfectioneerd met een heel pakket aan maatregelen. Enerzijds gaat het om efficiënte motoren die de uitstoot verminderen en – in het geval van de Multivan eHybrid – lokaal tijdelijk helemaal wegwerken. Anderzijds gaat het om algemene verbeteringen op belangrijke gebieden die de Multivan milieuvriendelijker maken dan ooit tevoren. Een voorbeeld daarvan is de zeer lage luchtweerstand: in vergelijking met de voorganger is de cx-waarde teruggebracht van 0,35 tot 0,3 – een topscore in het segment van de gezinsvriendelijke bestelwagens. Alleen al de verbeterde cx-waarde vermindert de CO2-uitstoot met gemiddeld 7,8 g/km. Bovendien is de nieuwe Multivan aanzienlijk lichter dan zijn voorganger. Alleen al op het gebied van het grotendeels nieuw ontwikkelde onderstel kon Volkswagen Commercial Vehicles 45 kg besparen door over te schakelen van stalen op aluminium componenten. Daarnaast verminderen de 17-, 18- en 19-duimsvelgen van hoogwaardig gesmeed aluminium het gewicht met tot wel 10 kg. Ook de stoelen achterin zijn beduidend lichter. En het volledig nieuw ontwikkelde koetswerk van de Multivan draagt eveneens bij tot de gewichtsbesparing. Ondanks de hogere crashnormen in vergelijking met de voorganger en een torsiestijfheid die met meer dan 50 procent is verbeterd, kon het gewicht van de metalen componenten (aluminium en staal) van het koetswerk worden verlaagd: de nieuw ontworpen veerpootsteunen van aluminium in plaats van staal wegen bijvoorbeeld 7,0 kg minder; het gewicht van de voorste spatborden die nu ook van aluminium zijn, is met 1,0 kg gedaald – een indicatie dat echt elke kilo telt. Bovendien werd het gewicht van het koetswerk verminderd dankzij het gebruik van kunststof. Minstens 23,5 kg van deze kunststof die in de Multivan wordt gebruikt, is gemaakt van gerecycleerd materiaal. De lichtste Multivan van de nieuwe generatie weegt 1.941 kg; de Multivan 6.1 met het laagste gewicht weegt in de nieuwste versie 2.145 kg. Dit komt overeen met een verschil van 204 kg of 9,5 procent. Bovendien is ook de klimaatregeling in het interieur verbeterd dankzij een allergenenfilter op basis van actieve koostof.

 

Story image

 

Automatische versnellingsbak – de nieuwe Multivan beschikt altijd over een DSG

Alle aandrijvingsversies zijn standaard gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). De 6-traps DSG van de eHybrid is een versnellingsbak (DQ400E) die speciaal werd ontwikkeld voor de plug-inhybride aandrijving en vormt een systeemeenheid met de elektromotor. Voor de TSI-versies en de turbodiesel (TDI) met 110 kW / 150 pk, die volgend jaar volgt, wordt een DSG met 7 versnellingen gebruikt. Voor het eerst in de Multivan laten de versnellingsbakken zich ‘by wire’ en dus uiterst comfortabel schakelen via een kleine DSG-schakelknop op het dashboard.

 

Story image

 

Semiautomatisch rijden – de eerste Bulli met Travel Assist

Het gamma rijhulpsystemen is aanzienlijk uitgebreid. Afhankelijk van de uitrusting zijn er meer dan 20 systemen beschikbaar. Altijd standaard: het omgevingsbewakingssysteem Front Assist met voetganger- en fietserherkenning, uitwijkondersteuning, een nieuwe afslagassistent, verkeersbordherkenning, de spoorassistent Lane Assist en het snelheidsregelingssysteem. Optionele systemen zijn onder meer de nieuwe Travel Assist, waarmee semiautomatisch rijden van 0 tot 210 km/u mogelijk is. Met de Travel Assist smelten de anticiperende automatische afstandsregeling ACC (geleiding in de lengterichting) en Lane Assist (geleiding in de dwarsrichting) samen tot één systeem, dat het comfort en de veiligheid aanzienlijk verbetert. Dit geldt met name in combinatie met het nieuwe lokale waarschuwingssysteem Car2X: via Car2X wisselt de Multivan waarschuwingen uit met andere voertuigen en de verkeersinfrastructuur. Aangezien het systeem in de Multivan over het algemeen wordt aangeboden in combinatie met ACC, smelten ook deze twee systemen samen. Daarom waarschuwt Car2X niet alleen voor gevaren, maar grijpt het indien nodig via ACC ook voor het eerst direct in de situatie in, om de Multivan bijvoorbeeld voor de staart van een file af te remmen – en dat ruim voordat het obstakel in het gezichtsveld van de bestuurder verschijnt.

 

Charismatisch exterieur – DNA van het bekendste bestelbusdesign ter wereld

Het design is nieuw en toch onmiskenbaar Multivan. Het bleef uniek, omdat de oorsprong van de modelreeks uniek is. "De nieuwe Multivan draagt onmiskenbaar de genen van 's werelds beroemdste bestelwagendesign in zich", zegt Albert Kirzinger, hoofddesigner van Volkswagen Commercial Vehicles. Het is duidelijk dat het design van de nieuwe Multivan gekenmerkt wordt door het DNA van zijn voorgangers. Kirzinger: "We hebben het onmiskenbare karakter van dit icoon in grote mate verder ontwikkeld, maar zijn tegelijk trouw gebleven aan de typische Bulli-lijn. Wij citeren bijvoorbeeld met opzet de horizontale karakterlijn van een T3 die het koetswerk omvat." In de nieuwe Multivan wordt deze karakterlijn verfijnd door een chroomstrip op de zijkanten en de achterkant; de Multivan Style krijgt deze toepassing standaard. Als kleurcontrast met het lakwerk benadrukt de strip de karakterlijn nog meer dan bij de T3. De T3 was de derde generatie van de Bulli en tevens de eerste generatie van de Multivan. Als de nieuwe Multivan in een tweekleurige lak wordt besteld, scheidt de chroomstrip, die in dat geval altijd standaard is, ook de kleuren van elkaar.

De nieuwe bestelwagen neemt ook een stijlelement over van de T4 en dus van de tweede generatie van de Multivan: de motorkap, die opvallend naar voren is getrokken onder de voorruit. Albert Kirzinger: "Het DNA van het veelzijdige T-verhaal leeft voort. In een compleet nieuwe Multivan, die op het eerste gezicht toch een typische Bulli is. Met een karaktervolle, sympathieke uitstraling en een helder, tijdloos design."

Story image

 

Opvallende dimensies – een grotere wielbasis, breder en langer

De proporties van de nieuwe Multivan zijn veranderd. In vergelijking met zijn voorganger is de basisversie langer en breder. Tegelijkertijd heeft Volkswagen Commercial Vehicles de hoogte iets verlaagd – maar met een vrijwel identieke binnenhoogte. In combinatie met het nieuwe glazen panoramadak is de maximale binnenhoogte zelfs verbeterd. In detail is de nieuwe Multivan zonder de optionele elektrisch inklapbare buitenspiegels 1.941 mm breed (+37 mm in vergelijking met de Multivan 6.1), 4.973 mm lang (+69 mm) en tot 1.907 mm hoog (-43 mm). De wielbasis meet 3.124 mm (+124 mm). De Multivan is, zoals gezegd, opnieuw verkrijgbaar in een lange versie. Hij meet tussen de bumpers bij een identieke wielbasis 5.173 mm; dat maakt hem 131 mm compacter dan zijn voorganger.

 

Intuïtief bedienbaar – deuren en achterklep met gebarenbediening

Het koetswerk van de Multivan werd niet alleen nieuw ontworpen, maar ook technisch helemaal opnieuw uitgedacht. Zo is het voor het eerst in een Bulli mogelijk om door middel van gebarenbediening met een eenvoudige voetbeweging de optionele elektrisch bedienbare achterklep te openen (Easy Open & Close). Dat geldt nu voor het eerst ook voor de elektrisch bedienbare schuifdeuren die standaard zijn in de uitrustingsversie Style. Voor de versies Multivan, Life en Energetic – standaard uitgerust met twee manueel bedienbare schuifdeuren (Life en Energetic inclusief sluithulp) – is de functie als optie verkrijgbaar. Bij de elektrische versies kunnen de schuifdeuren ook van binnenuit worden geopend en gesloten via knoppen op het instrumentenbord rechts naast het infotainmentsysteem, parallel met de overeenkomstige greepschakelaars. De achterklep van de Multivan eHybrid Energetic kan standaard elektrisch geopend en gesloten worden; de Life- en Style-versies zijn zonder meerprijs uitgerust met een sluithulp.

 

Ledkoplampen en -achterlichten – voor het eerst matrixkoplampen

Een andere primeur voor een Multivan zijn de interactieve IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen met leddagrijverlichting, die optioneel worden aangeboden als alternatief voor de standaard ledkoplampen en standaard voor nachtelijke verlichting zorgen in combinatie met de uitrustingslijn Style en het actiemodel Energetic. Het functieaanbod van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen omvat onder meer Dynamic Light Assist (continu groot licht zonder tegenliggers te verblinden), de dynamische bochtverlichting (precieze verlichting van de lijn van de bocht) en het slechtweerlicht (vermindert de eigen verblinding en die van andere weggebruikers op nat wegdek). Bij de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen nog een nieuwigheid in het exterieur: een van achteren verlichte dwarse ledstrip in het radiatorrooster, die samen met het ingeschakelde dim- of groot licht wordt geactiveerd. Zo zijn de uitrustingsversie Style en het actiemodel Energetic standaard uitgerust met deze verlichte dwarsstrip op het radiatorrooster. In alle nieuwe Multivans zijn de achterlichten altijd uitgerust met ledtechnologie.

 

Story image

 

Multivan-interieur – variabeler en meer gedigitaliseerd dan ooit tevoren

De eerste generatie van de Multivan heeft altijd een invloed gehad op het interieurconcept van zijn opvolgers. Precies hetzelfde geldt voor de nieuwe Multivan: de motor van de T3 bevond zich achterin en niet voorin, zoals sinds de T4 het geval is. Dit resulteerde op de T3 in een zeer korte vooroverhang. De bestuurder had daardoor in de T3 het gevoel op de vooras te zitten. De voorpartij werd in de T4 iets langer als gevolg van de omschakeling op een voorin geplaatste motor, en vervolgens werd ze bij elke volgende generatie om veiligheidsredenen nog wat langer – de bestuurder verschoof tegelijkertijd naar achteren. Het typische zitgevoel dat al kenmerkend was voor de eerste Multivan T3, bleef echter. Altijd. En zo is het ook in de nieuwe Multivan: ver omhoog, gevoelsmatig ver naar voren en in feite veiliger dan ooit.

 

Story image

 

Digital Cockpit – Geconnecteerd voor meer veiligheid en comfort

Net zoals het exterieur is het hele interieur opnieuw ontworpen. Dit omvat ook het dashboard – een ergonomisch ontworpen en geconnecteerd schermlandschap. Het is standaard uitgerust met een Digital Cockpit en het Ready 2 Discover-infotainmentsysteem. Altijd geïntegreerd: de onlinediensten van We Connect en We Connect Plus (deze laatste met een beperkte looptijd, nadien verlengbaar tegen betaling). Ook nieuw: een head-updisplay dat informatie op de voorruit projecteert.

De meeste bedieningselementen zijn ontworpen als digitaal gestuurde aanraakvlakken en knoppen. Belangrijk is dat Volkswagen Commercial Vehicles ook van het digitale gericht gebruikmaakt om de typische dagelijkse bruikbaarheid van de Bulli nog te verbeteren. Een voorbeeld: de sfeerverlichting met 30 kleuren. Enerzijds dient deze om de lichtsfeer in het interieur te individualiseren. Anderzijds wordt de sfeerverlichting dankzij de digitale connectie met andere voertuigsystemen een interactieve tool, die intuïtief waarneembare informatie verschaft. Een ander voorbeeld van verbeteringen die specifiek door middel van digitalisering zijn doorgevoerd, is de doorgang van voren naar achteren: een Multivan zal nooit een klassieke middenconsole hebben die doorloopt tot in het interieur, omdat de praktische, onmisbare en typische doorgang anders niet mogelijk zou zijn. En om die reden is er ook in de nieuwe Multivan geen middenconsole. In plaats daarvan beschikt hij, zoals eerder gezegd, voor het eerst over een digitale en dus ruimtebesparende shift-by-wire-schakeling voor de standaard versnellingsbak met dubbele koppeling. De parkeerrem wordt eveneens elektrisch bediend. Beide oplossingen creëren nog meer ruimte voor de doorgang tussen de stoelen van de bestuurder en de voorpassagier. Veel functies van de Multivan kunnen bovendien via spraakbesturing worden bediend (standaard voor eHybrid, Style, Energetic). Daarnaast luisteren ook Alexa (Amazon/standaard voor eHybrid, Style, Energetic) en Siri (Apple/standaard) naar de instructies die aan boord van de Multivan uitgesproken worden.

 

Story image

 

Nieuw railsysteem – lichte stoelen achterin en multivariabele tafel

Ook al zijn ze tot dusver niet beschikbaar in de Multivan, de opbergmogelijkheden in een middenconsole zijn praktisch. Net als de tafel achterin die in alle Multivan-generaties tot nu toe werd aangeboden. Daarom heeft Volkswagen Commercial Vehicles beide opnieuw uitgevonden en gecombineerd. Het resultaat is een multifunctionele tafel die geïntegreerd is op het eveneens nieuw ontworpen railsysteem van de stoelen. Dankzij een innovatieve vergrendelingstechniek kan deze multifunctionele voorziening worden gebruikt als middenconsole tussen de stoelen van de bestuurder en de voorpassagier of als uitklapbare tafel compleet met bekerhouders en opbergvakken op de tweede en derde zitrij.

 

Story image

 

Nieuw ontworpen individuele stoelen achterin – tot 25 procent lichter

De Multivan staat sinds mensenheugenis voor de beheersbaarheid van de ruimte. In de nieuwe Multivan is deze ruimte bruikbaarder dan ooit tevoren. En om verschillende redenen: allereerst zijn er alleen nog individuele zitplaatsen achterin – de achterbank op de derde zitrij werd afgeschaft. Ten tweede zijn de nieuwe individuele stoelen op de tweede en derde zitrij tot 25 procent lichter. Afhankelijk van de uitrusting en de positie achterin wegen ze tussen 23 en 29 kg. Ze zijn nu des te gemakkelijker te verwijderen en te installeren en kunnen via het nieuwe railsysteem flexibel in het interieur worden verplaatst. Omdat de achterbank met drie zitplaatsen plaats heeft gemaakt voor afzonderlijke stoelen, is het voor het eerst ook mogelijk om de stoelen achterin aan één kant eenvoudig te verwijderen, bijvoorbeeld voor het vervoer van dure e-bikes.
De maximale indeling met vijf stoelen achterin kan dus individueel worden bepaald. Voor elke transportopdracht de juiste oplossing bieden: precies dat is een typisch Multivan-kenmerk. Aangezien de rails afhankelijk van de configuratie geëlektrificeerd, biedt Volkswagen Commercial Vehicles de buitenste achterstoelen optioneel met stoelverwarming aan. Een andere nieuwigheid in de Multivan is de technische realisatie van de stoelbezettingsdetectie achterin: het signaal wordt draadloos – wireless – doorgegeven; vandaar dat de stoelen zijn uitgerust met een kleine batterij.

 

Ruimtekampioen – tussen 469 en 4.053 liter opbergruimte

De basisversie van de Multivan kan 469 liter bagage slikken achter de derde zitrij wanneer hij tot het dak volgeladen is; wanneer hij tot achter de tweede zitrij volgeladen wordt, neemt het volume toe tot 1.844 liter (1.850 liter met glazen panoramadak). Als het volledige laadvolume wordt benut tot achter de eerste zitrij en geladen tot het dak, is het resultaat 3.672 liter. De overeenkomstige afmetingen voor de verlengde koetswerkversie zijn 763, 2.171 en 4.005 liter (4.053 liter met glazen panoramadak).

 

Story image

 

Lichtovergoten – de eerste Multivan met glazen panoramadak

Als nieuwigheid is de Multivan optioneel verkrijgbaar met een tweedelig glazen panoramadak om 's nachts naar de sterrenhemel of de lichtjes van de stad te kunnen staren. Overdag daarentegen laat de zon door het transparante dak het interieur in het licht baden; een zogeheten LowE-coating (Low Emissivity/warmtewerend glas) van het gelaagde veiligheidsglas vermindert daarbij de warmtestraling met 78 procent. Het doorzichtige gedeelte vooraan is 913 mm breed en 403 mm lang; boven de tweede zitrij is deze doorkijk tussen 900 en 910 mm breed en een indrukwekkende 1.284 mm lang. Met het glazen panoramadak bereikt de Multivan in het midden trouwens een nog grotere maximale binnenhoogte dan zijn voorganger.

 

Story image

 

Een nieuw tijdperk – één Bulli worden er drie

Volkswagen Commercial Vehicles luidt een nieuw tijdperk in met de nieuwe Multivan-generatie. Het is een decennium dat gekenmerkt zal worden door de complexe elektrificatie van aandrijflijnen en het begin van geautomatiseerd rijden. Tegen deze achtergrond zal het Bulli-gamma in de toekomst in drie pijlers worden opgedeeld: de nieuwe Multivan, de Transporter 6.1 en de productieversies van de ID.BUZZ, die in 2022 zullen worden gelanceerd. Elk van deze pijlers is van fundamenteel belang: de T6.1 blijft als Transporter en Caravelle de specialist voor commercieel gebruik, en als California het campericoon. Met de lifestylevan ID.BUZZ en de op de stadsomgeving toegespitste bestelwagen ID. BUZZ Cargo zullen in de toekomst twee zuiver elektrische modellen nieuwe segmenten veroveren. De nieuwe Multivan neemt op zijn beurt met onmiddellijke ingang de rol van supergetalenteerde allrounder op zich: in de Multivan eHybrid-versie wordt hij tijdelijk een ‘zero emission vehicle’; tegelijk profileert hij zich met zijn superieure totale rijbereik als een bestelwagen voor de lange afstand.

 

Geluidsinstallatie van Harman Kardon van 840 watt

De nieuwe Multivan is optioneel verkrijgbaar met de nog uitgebreider uitgeruste navigatiesystemen Discover Media en Discover Pro. Alle drie de infotainmentsystemen kunnen ook worden gecombineerd met een Harman Kardon-geluidssysteem dat speciaal voor de Multivan werd ontwikkeld. Naast 14 high-end luidsprekers (inclusief subwoofer), een 16-kanaals ethernetversterker met 840 watt muziekvermogen en vier geluidsinstellingen maakt het systeem als nieuwigheid gebruik van het zogeheten Fraunhofer Sonamic Panorama-algoritme. Dit algoritme scheidt de afzonderlijke bronnen van een stereo-opname en verdeelt ze gelijkmatig met een fascinerende sound over een U-vormig klankplatform. Optisch sierlijk: de luidsprekerbekledingen van flinterdun staal, vervaardigd met een nieuw ontwikkelde, uiterst precieze lasertechnologie.

 

Story image

 

Kleurenspectrum – elf eenkleurige en drie tweekleurige lakafwerkingen

Tweekleurige lakafwerkingen zijn bovendien typisch voor de Bulli en dus ook voor de nieuwe Multivan. Er zijn in totaal drie van deze tweekleurige lakafwerkingen beschikbaar voor de bestelwagen: Medium Blue Metallic/Candy White (blauw bovenaan, wit onderaan), Mono Silver Metallic/Energetic Orange Metallic (zilver bovenaan, oranje onderaan) en Deep Black Pearl/Fortana Red Metallic (zwart bovenaan, rood onderaan).

 

6-zitspack = 2-1-3

  • Gehomologeerd voor maximaal 6 zitplaatsen
  • 1 individuele stoel in de rijrichting op de 2e zitrij
  • 3 individuele stoelen op de 3e zitrij

 

6-zitspack = 2-2-2

  • Gehomologeerd voor maximaal 6 zitplaatsen
  • 2 individuele stoelen in de rijrichting op de 2e zitrij
  • 2 individuele stoelen op de 3e zitrij

 

6-zitspack met vis-à-vis = 2-2-2

  • Gehomologeerd voor maximaal 6 zitplaatsen
  • 2 individuele stoelen tegen de rijrichting in op de 2e zitrij
  • 2 individuele stoelen op de 3e zitrij

 

 

 

7-zitspack = 2-2-3

  • Gehomologeerd voor maximaal 7 zitplaatsen
  • 2 individuele stoelen in de rijrichting op de 2e zitrij
  • 3 individuele stoelen op de 3e zitrij

 

Overzicht van alle rijhulpsystemen van de nieuwe Multivan:

  • Uitwijkondersteuning met afslagassistent (over het algemeen standaard)
  • Automatische afstandsregeling ACC Stop & Go met snelheidsbegrenzer inclusief Car2X
  • Inparkeerhulp voor en achter (standaard voor uitrustingsversie Life)
  • ESC met ABS, ASR, EDS (over het algemeen standaard)
  • Flankbescherming (geïntegreerd in Trailer Assist, Area View en Park Assist)
  • Cruisecontrol met snelheidsbegrenzer (over het algemeen standaard)
  • IQ.DRIVE Travel Assist (geautomatiseerd rijden, niveau 2)
  • Light Assist (grootlichtassistent)
  • Vermoeidheidsdetectie (over het algemeen standaard)
  • Multi Collision Brake (over het algemeen standaard)
  • Noodremassistent Front Assist met voetganger- en fietserherkenning (over het algemeen standaard)
  • Noodoproepsysteem eCall (over het algemeen standaard)
  • Parkeerassistent Park Assist en inparkeerhulp voor en achter (standaard voor uitrustingsversie Style en Energetic)
  • Proactief beschermingssysteem voor de inzittenden/PreCrash Basic en Front (standaard voor Energetic)
  • Rear View (achteruitrijcamera; standaard voor uitrustingsversie Style)
  • Spoorassistent Lane Assist (over het algemeen standaard)
  • Rijstrookwisselhulp Side Assist inclusief Blind Spot Detection, uitparkeerhulp en uitstapwaarschuwing
  • Trailer Assist (manoeuvreerassistent voor aanhanger)
  • Travel Assist inclusief Lane Assist, Side Assist inclusief Blind Spot Detection, uitparkeerassistent en uitstapwaarschuwing
  • Travel Assist en Emergency Assist inclusief Lane Assist, Side Assist inclusief Blind Spot Detection, uitparkeerassistent en uitstapwaarschuwing
  • 360-gradencamera Area View inclusief achteruitrijcamera Rear View (standaard voor Energetic)
  • 360-gradencamera Area View inclusief achteruitrijcamera Rear View en parkeerassistent Park Assist
  • Verkeersbordherkenning (over het algemeen standaard)

 

 

eHybrid met systeemvermogen van 160 kW/218 pk

De eerste Multivan met plug-inhybride aandrijving draagt de extra aanduiding eHybrid. Hij maakt gebruik van de samenwerking tussen een lithium-ionbatterij (nettocapaciteit: 10,4 kWh), een elektromotor en een turbobenzinemotor, om uitstootvrij rijden te combineren met een groot totaal rijbereik. De vlakke batterij is ondergebracht in de vloer van het voertuig onder de voorstoelen; deze positie verlaagt het zwaartepunt van de Multivan en heeft ook het voordeel dat de beschikbare ruimte niet wordt beperkt. De elektromotor HEM80 evo heeft een vermogen van 85 kW/116 pk en vormt een systeemeenheid met de 6-traps DSG met de naam DQ400e-6F, die werd ontwikkeld voor plug-inhybrides. Zoals gebruikelijk bij plug-inhybride systemen, neemt de elektromotor in de Multivan ook de functies van de driefasengenerator en de startmotor over.

 

Story image

 

De 1.395 cm3 grote viercilinder-turbobenzinemotor (EA211) ontwikkelt een maximumvermogen van 110 kW/150 pk tussen 5.000 en 6.000 t/min. De 1.4 TSI werd verder ontwikkeld voor gebruik in de Multivan. Tot de geoptimaliseerde features behoren het motormanagementsysteem, het injectiesysteem (inspuitdruk 350 bar), de zuigerveren (vermindering van de uitstoot van deeltjes), het design van de zuigersproeiers, de oliepomp, de met natrium gevulde uitlaatkleppen (betere warmteafvoer) alsook, buiten de motor, de temperatuur- en druksensoren voor en na de benzinedeeltjesfilter (Ottopartikelfilter-OPF). Het systeemvermogen door de koppeling van beide aandrijvingen bedraagt 160 kW/218 pk. Het maximale systeemkoppel voor de bestelwagen, die snelheden tot 192 km/u kan halen, bedraagt 350 Nm. Het gecombineerde NEDC-verbruik bedraagt 1,6 tot 1,5 l/100 km brandstof en 14,6 kWh/100 km elektriciteit.

 

Wanneer mogelijk start de Multivan eHybrid in de E-modus – d.w.z. zuiver elektrisch en dus uitstootvrij (uitzondering: batterijtemperatuur van minder dan -10 graden of laag batterijladingniveau). In de E-modus wordt de bestelwagen tijdelijk een ‘zero emission vehicle’. Het equivalente elektrische rijbereik van 46 tot 50 kilometer (WLTP) is zo bepaald dat de typische dagelijkse afstanden uitstootvrij kunnen worden afgelegd. In Duitsland bijvoorbeeld heeft een studie1) van het federale ministerie voor Vervoer en Digitale Infrastructuur uitgewezen dat 95 procent van alle dagelijkse met de auto afgelegde afstanden korter is dan 50 kilometer. De TSI schakelt pas in bij snelheden van meer dan 140 km/u of afhankelijk van het ladingniveau van de batterij; nu rijdt de Multivan in de Hybrid-modus. De E-Modus kan ook handmatig worden geactiveerd wanneer de batterij voldoende is opgeladen.

 

Story image

 

Het is zelfs mogelijk om energie in de batterij te reserveren voor later in de stad en de bijbehorende milieuzones. Hiervoor gebruikt de bestuurder het infotainmentsysteem om met een paar klikken in stappen van 20 procent in te voeren welk percentage van de 100 procent batterijcapaciteit moet worden gereserveerd voor het doelgebied. Daarvoor hoeft de batterij bij de start niet eens volledig opgeladen te zijn, want ze kan ook onderweg worden opgeladen door de TSI-motor en door recuperatie. Het totale rijbereik van de Multivan eHybrid bedraagt afhankelijk van de uitrusting tot 700 kilometer (WLTP). Eén ding is zeker: de plug-inhybride is een ideale aandrijving voor de Multivan met maximaal zeven zitplaatsen, omdat hij ‘zero emission’ in een stedelijke omgeving combineert met de mogelijkheid om lange afstanden, zoals de rit naar een vakantiebestemming, af te leggen met weinig stops.

 

De slimme soft- en hardware van de nieuwe Multivan eHybrid helpen om het rijbereik te vergroten en het verbruik te verminderen: als een van de optionele navigatiesystemen aan boord is (Discover Media of Discover Pro) of als de navigatiefuncties van het standaard infotainmentsysteem Ready 2 Discover gewoon via de We Upgrade in de In-Car Shop werden geactiveerd, wordt de route via kaartgegevens en gps in de hybridesturing geïntegreerd om de bestuurder op voorhand te waarschuwen dat hij bijvoorbeeld voor een bocht vroegtijdig moet afremmen om optimaal gebruik te kunnen maken van de recuperatie en de kinetische energie van het voertuig. Wanneer ACC – de optionele automatische afstandsregeling – actief is, regelt de Multivan eHybrid dit ook automatisch. Bovendien herkent de Multivan eHybrid dankzij de voorspellende hybridestrategie bijvoorbeeld het begin van de bebouwde kom en past hij het gebruik van de elektromotor van tevoren aan in de Hybrid-modus.

 

De batterij van de Multivan eHybrid wordt normaal gezien extern volledig opgeladen via een interface in het spatbord aan de passagierszijde (in linksgestuurde modellen). Daar wordt de oplaadkabel ingeplugd. Met 230 volt bij 2,3 kW wisselstroom (AC) via het normale huishoudelijke elektriciteitsnet is een volledig lege batterij in 5 uur opgeladen. Als de stroombron bijvoorbeeld een wallbox of een laadstation is met 360 volt en een laadkabel ontworpen werd voor 3,6 kW, wordt de laadtijd teruggebracht tot 3 uur en 40 minuten. Het in de bestelwagen geïntegreerde oplaadsysteem regelt het opladen volledig automatisch; de bestuurder hoeft alleen maar de stekkers aan te sluiten. Bovendien kan hij het oplaadtijdstip regelen via het infotainmentsysteem of de We Connect-app op zijn smartphone, bijvoorbeeld om te profiteren van bijzonder gunstige elektriciteitstarieven afhankelijk van het tijdstip van de dag. Zowel tijdens het opladen met aangesloten laadkabel als in het algemeen wanneer de Multivan geparkeerd staat, kan het interieur van de Multivan voor het starten gekoeld of verwarmd worden voor extra comfort. Als de laadkabel is aangesloten, wordt op die manier het elektrische rijbereik vergroot, omdat de batterij in dit geval aanzienlijk minder energie hoeft te leveren om het interieur na het starten van de Multivan op te warmen of af te koelen.

 

Story image

 

In de praktijk leidt de plug-inhybride aandrijving tot een volledig nieuwe Multivan-ervaring: de bestuurder activeert eerst de START-knop. De standaard Digital Cockpit Pro van de Multivan eHybrid toont nu onder meer de paraatheid om te starten (READY) en het totale rijbereik (tank en batterij). In plaats van een toerenteller is in de lay-out met klassieke ronde instrumenten een vermogensmeter actief. De linkerhelft van deze schaal geeft aan of de bestuurder elektrische energie gebruikt (Power/blauwe zone) of via recuperatie de batterij laadt (Charge/groene zone); de rechterhelft van de schaal geeft intussen het toerental van de TSI aan. Schakel nu de speciaal voor de plug-inhybride aandrijving ontwikkelde 6-traps DSG (DQ400E) via shift-by-wire naar ‘D’, trap het gaspedaal in en de voorwielaangedreven bestelwagen vertrekt geruisloos. In de Hybrid-modus fungeert de elektromotor ook als een extra booster, die de turbomotor ondersteunt en permanent voor een superieur koppel zorgt. Als beide motoren samenwerken, is ook het maximumvermogen van 218 pk beschikbaar.

 

Specifieke tank en aircocompressor

De brandstoftank, die in deze versie een inhoud van 45 liter heeft, werd speciaal aangepast voor de Multivan eHybrid. Achtergrond: aangezien een voertuig met een plug-inhybride aandrijving soms gedurende zeer lange tijd uitsluitend elektrisch wordt aangedreven, kunnen de brandstofdampen – in tegenstelling tot in een voertuig met een klassieke verbrandingsmotor – niet regelmatig worden verbrand. Daarom is de Multivan eHybrid uitgerust met een druktank die de ontstane brandstofdampen tijdens de elektrische werking tijdelijk kan opslaan. Zodra de TSI weer actief is, worden deze tijdelijk opgeslagen gassen aan het verbrandingsproces toegevoegd. Door deze bijzonderheid wordt bij het tanken de druk in de brandstoftank eerst via een leiding in evenwicht gebracht met de actievekooltank, zodat ook in dit geval de koolwaterstoffen niet in de omgeving terechtkomen.

 

De Multivan eHybrid werkt ook met een hoogspanningscompressor voor de airconditioning, die wordt gevoed met gelijkstroom van het ingebouwde oplaadsysteem. Dit zorgt ervoor dat de airconditioning ook betrouwbaar koelt in de E-modus of wanneer de TSI is uitgeschakeld. Bovendien kan deze hoogspanningscompressor worden gebruikt als stationair airconditioningsysteem om het interieur te koelen of te verwarmen voordat het vertrek. Dit kan zowel zonder als met aangesloten oplaadkabel. Als de Multivan is aangesloten op een externe stroomvoorziening, zoals een wallbox, vergroot dit het elektrische rijbereik, omdat de batterij in dit geval aanzienlijk minder energie hoeft te leveren om het interieur na het starten van de Multivan op te warmen of af te koelen.

 

Adaptieve onderstelregeling DCC verder ontwikkeld

Net als de Multivan 6.1 wordt ook de nieuwe Multivan opnieuw aangeboden met de optionele adaptieve onderstelregeling DCC (Dynamic Chassis Control). Deze werd echter duidelijk verder ontwikkeld. De nieuwe generatie Multivan maakt nu gebruik van een nieuw kleppensysteem dat meer vrijheid biedt bij de afstemming tussen rijcomfort en rijdynamiek. De adaptieve onderstelregeling reageert voortdurend op het wegdek en de rijsituatie, en houdt daarbij rekening met onder meer stuur-, rem- en acceleratieprocessen. De ideale demping wordt voor elk wiel bijna in real time berekend en aan de schokdempers doorgegeven. DCC biedt dus altijd het beste rijcomfort en een optimale rijdynamiek. De bestuurder kan het systeem ook individueel aanpassen. Daartoe biedt de Multivan de modi Comfort en Sport. Met behulp van een schuifregelaar kunnen de dempingseigenschappen vrijwel traploos worden ingesteld op een veeleer comfortabele dan wel dynamische rijstijl en alles daartussenin, buiten de standaardinstellingen. Net zoals de schokdemping kan ook de stuurinrichting specifiek afgesteld worden in de standen Comfort en Sport.

Story image

 

Fact Sheet – cijfers en feiten

 

De koetswerkversies

  • Multivan
  • Multivan, lange versie met 200 mm grotere overhang achteraan

 

Buitenmaten

  • Breedte zonder buitenspiegels: 1.941 mm
  • Breedte met buitenspiegels: 2.252 mm
  • Hoogte: 1.907 mm
  • Lengte: 4.973 mm
  • Lengte met grotere overhang achteraan: 5.173 mm
  • Wielbasis: 3.124 mm
  • Laaddrempel: 580 mm
  • Laaddrempel met grotere overhang achteraan: 583 mm
  • Cx-waarde: 0,30
  • Draaicirkel: 12,1 m

 

Binnenmaten

  • Laadvolume tot aan het dak, tot 3e zitrij: 469 liter
  • Laadvolume lange versie tot aan het dak, tot 3e zitrij: 763 liter
  • Laadvolume tot aan het dak, tot 2e zitrij: 1.844 liter
  • Laadvolume tot aan het panoramadak, tot 2e zitrij: 1.850 liter
  • Laadvolume lange versie tot aan het dak, tot 2e zitrij: 2.171 liter
  • Laadvolume lange versie tot aan het panoramadak, tot 2e zitrij: 2.180 liter
  • Laadvolume tot aan het dak, tot 1e zitrij: 3.672 liter
  • Laadvolume tot aan het panoramadak, tot 1e zitrij: 3.710 liter
  • Laadvolume lange versie tot aan het dak, tot 1e zitrij: 4.005 liter
  • Laadvolume lange versie tot aan het panoramadak, tot 1e zitrij: 4.053 liter
  • Lengte bagageruimte tot 3e zitrij: 461 mm
  • Lengte bagageruimte lange versie tot 3e zitrij: 661 mm
  • Lengte bagageruimte tot 2e zitrij: 1.316 mm
  • Lengte bagageruimte lange versie tot 2e zitrij: 1.516 mm
  • Lengte bagageruimte tot voorstoelen: 2.425 mm
  • Lengte bagageruimte lange versie tot voorstoelen: 2.625 mm
  • Binnenhoogte 2e en 3e zitrij: max. 1.312 mm
  • Binnenhoogte 2e en 3e zitrij met panoramadak: max. 1.346 mm
  • Breedte bagageruimte max.: 1.665 mm
  • Breedte bagageruimte tussen de wielkasten: 1.207 mm

 

 

Het tweedelige panoramadak

  • Buitenmaat vooraan: 487 mm x 1.024 mm / lengte x breedte
  • Doorkijk vooraan: 403 mm x 913 mm / lengte x breedte
  • Buitenmaat achteraan: 1.372 x 1.010 mm / lengte x breedte
  • Doorkijk achteraan: 1.284 mm x 900 mm (B-stijl) tot 910 mm (C-stijl) / lengte x breedte

 

Gewichten: laadvermogen, dakbelasting en sleepvermogen

  • Leeggewicht Multivan 1.5 TSI, korte overhang: 1.941 kg
  • Leeggewicht Multivan 1.5 TSI, lange overhang: 1.963 kg
  • Leeggewicht Multivan 2.0 TSI, korte overhang: 2.002 kg
  • Leeggewicht Multivan 2.0 TSI, lange overhang: 2.024 kg
  • Leeggewicht Multivan eHybrid, korte overhang: 2.120 kg
  • Leeggewicht Multivan eHybrid, lange overhang: 2.142 kg
  • Maximaal laadvermogen: 410 kg tot 848 kg
  • Maximale dakbelasting: 100 kg
  • Maximale kogelbelasting: 80 kg
  • Maximaal sleepvermogen: 1.600 tot 2.000 kg
  • Gewicht van de individuele stoelen afhankelijk van de uitrusting en positie achterin: tussen 23 kg en 29 kg

 

De uitrustingslijnen

  • Multivan
  • Multivan Life
  • Multivan Style

 

Het actiemodel

  • Multivan Energetic
Story image

 

De aandrijfversies (begin 2021)

  • 1.5 TSI, 7-traps DSG, voorwielaandrijving

Viercilinder-turbobenzinemotor (1.498 cm3 cilinderinhoud)

Max. vermogen: 100 kW/136 pk bij 5.000 tot 6.000 t/min

Max. koppel: 220 Nm bij 1.750 tot 3.500 t/min

Gecombineerd verbruik (NEDC), korte overhang: 6,7 – 6,6 l/100 km

Gecombineerd verbruik (NEDC), lange overhang: 6,7 l/100 km

Uitstootnorm: Euro 6d-ISC-FCM

Topsnelheid: 182 km/u

Acceleratie 0 – 100 km/u: 13,5 seconden

  • 2.0 TSI, 7-traps DSG, voorwielaandrijving

Viercilinder-turbobenzinemotor (1.984 cm3 cilinderinhoud)

Max. vermogen: 150 kW/204 pk bij 5.000 tot 6.500 t/min

Max. koppel: 320 Nm bij 1.600 tot 4.300 t/min

Gecombineerd verbruik (NEDC), korte overhang: 7,7 – 7,6 l/100 km

Gecombineerd verbruik (NEDC), lange overhang: 7,7 l/100 km

Uitstootnorm: Euro 6d-ISC-FCM

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie 0 – 100 km/u: 9,4 seconden

  • eHybrid, 6-traps DSG, voorwielaandrijving

Viercilinder-turbobenzinemotor (1.395 cm3 cilinderinhoud, 110 kW/150 pk) plus elektrische, permanent bekrachtigde synchroonmotor (85 kW 116 pk)

Max. vermogen: 160 kW/218 pk bij 4.900 tot 6.500 t/min

Max. koppel: 350 Nm bij 1.000 tot 4.100 t/min

Gecombineerd verbruik (NEDC), korte overhang: 1,5 l/100 km en 14,6 kWh/100 km

Gecombineerd verbruik (NEDC), lange overhang: 1,6 – 1,5 l/100 km en 14,6 – 14,5 kWh/100 km

Uitstootnorm: Euro 6d-ISC-FCM

Topsnelheid: 190 km/u

Acceleratie 0 – 100 km/u: 11,6 seconden

 

V21-29N - De nieuwe Multivan.docx 639 KB V21-29F - Le nouveau Multivan.docx 643 KB

 

  1. Mobilität in Deutschland – MiD. Verslag van de resultaten. Een studie van het federale ministerie van vervoer en digitale infrastructuur. Versie 1.1 van februari 2019

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf