Love Bugs Parade 2023
De 14de editie van de Love Bugs Parade was er een om in te kaderen.
De 300 aanwezige Kevers en Bulli’s lokten bijna 1.800 bezoekers naar AutoWorld, wat er meteen een recorddag voor het Brusselse automuseum van maakte. Bovendien was dit de eerste keer dat de elektrische Volkswagen ID.Buzz aan de Valentijn-parade deelnam.
Klokslag halftien kwamen de eerste deelnemers de esplanade van het Brusselse Jubelpark al opgereden. De Kever en Bulli-liefhebbers hadden lang gewacht om nog eens een echte Love Bugs Parade vlak voor Valentijn te beleven, en dat was eraan te zien. Tegen de middag stond het statige plein voor het AutoWorld-museum zo goed als vol met een bonte verzameling oude en nieuwe Kevers, aangevuld met Transporters in alle maten en vormen. Bovendien was het de eerste keer dat er een derde type Volkswagen werd toegelaten, namelijk de elektrische ID.Buzz die de traditie van het aimabele busje emissievrij verder gaat zetten in een geëlektrificeerde toekomst.
Recordeditie
De Love Bugs Parade werd in 2008 met een duidelijk doel boven de doopvont gehouden: om de (auto)liefde in al zijn uitbundigheid te vieren. Sindsdien is het evenement uitgegroeid tot een publiekslieveling, net als de auto’s die er –letterlijk– in de bloemetjes worden gezet.
“De Volkswagen Kever en Transporter zijn hun oorspronkelijk doel als oerdegelijke gezinswagens al lang overstegen”, zegt Jean-Marc Ponteville, persverantwoordelijk van D’Ieteren. “Het zijn symbolen geworden van een universele mobiliteit, die kleur en invulling krijgt door eigenaars die hun auto’s tot op vandaag koesteren en personaliseren.”
Er vielen dan ook geen twee identieke exemplaren te bespeuren op de esplanade, waar nochtans 300 Volkswagens present tekenden voor de 14de editie van de Love Bugs Parade. Een record.
Naar goede gewoonte werden de 1.800 deelnemers en bezoekers ook in AutoWorld op hun wenken bediend.
“We maken er een erezaak van om het Volkswagen-thema in de periode rond de parade in het museum door te trekken”, zegt Sebastien de Baere als directeur van de Brusselse autotempel. “Ditmaal staan alle generaties van de Volkswagen Transporter in de kijker, van de prachtige T1 met bijpassende caravan tot aan de moderne T7 toe. De geëxposeerde auto’s worden ter beschikking gesteld door gepassioneerde eigenaars, die bovendien hun verhaal doen in de video’s die bij de wagens afspelen.”
Op de buitenparking werd de Transporter-bloedlijn vervolledigd door verschillende ID.Buzz-modellen, die in première door de werknemers van Volkswagen België naar Brussel werden gereden.
“Daarnaast maken van de gelegenheid gebruik om een belangrijke verjaardag te vieren”, gaat Jean-Marc Ponteville verder. “Dit jaar, meer bepaald op 17 maart 2023, is het 75 jaar geleden dat importeur D’Ieteren het contract met Volkswagen ondertekende om de Kever naar België te halen en bij ons te verdelen. Later werd het model zelfs in de fabriek van Vorst geproduceerd, met meer dan een miljoen Belgische exemplaren tot gevolg. Die jubileum wordt aan de ingang van het museum geëerd met een knappe Kever uit die beginperiode en het lichtgevende cijfer 75 ervoor.”
De mini-expositie ging trouwens al op 4 februari van start en valt nog tot 26 maart te bewonderen op de benedenverdieping van AutoWorld.
Pralines voor Valentijn
Tegen de middag was de parking voor het museum helemaal volgelopen met auto’s en toeschouwers. Ondertussen werd er naar hartenlust gesocialized onder de aanwezigen, vermits de leden van de deelnemende clubs elkaar en hun auto’s maar al te graag leren kennen.
“Als AutoWorld de organisator is en Volkswagen de ondersteunende partner, dan vormen de enthousiaste clubleden de lijm van het geheel”, zegt Jean-Marc Ponteville daarover.
Sebastien de Baere treedt die visie graag bij: “De Love Bugs Parade is een schoolvoorbeeld van groepsdynamiek, waarbij heel wat partijen de handen uit de mouwen steken om er een mooie dag van te maken.”
En of je dat kon zien aan de alomtegenwoordige glimlach bij jong en oud, die het gebrek aan zon in een vingerknip deed vergeten.
Het hoogtepunt van de dag werd naar goede gewoonte gevormd door de parade, die de deelnemers via een beknopt roadbook naar Kortenberg leidde en weer terug. Klokslag 14u nam de Flower-Power T1 uit de D’Ieteren Gallery de start samen met de ID.Buzz van Christian Schlüter, die de hele wereld afreist op zoek naar #BulliLoveStories voor het videokanaal van Volkswagen Commercial Vehicles Duitsland. In het zog van dat duo volgde een kleurrijke kolonne Kevers en Bulli’s, aangevuurd door een indrukwekkende mensenhaag die zich spontaan op de esplanade had gevormd. De resulterende file reikte bijna tot op de E40, maar niemand die zich daar op een zondag aan stoorde. Sterker nog, de omstaanders genoten zichtbaar van het kleurrijke spektakel.
Aan de kantoren van Volkswagen-importeur D’Ieteren in Kortenberg werd de innerlijke mens versterkt met een doosje pralines, traditioneel de smaakmaker van de parade in Valentijn-sfeer. Daarna ging het in kolonne weer naar AutoWorld, waar de chocomelk en de cupcakes in 75 jaar-thematiek al klaar stonden. Bovendien kregen de deelnemers de kans om ook de rest van museum te bezoeken, dat met alles van paardenkoetsen tot racewagens een absolute must is voor autoliefhebbers. Wie goed keek, vond tussen al die parels nog andere Volkswagens die de geschiedenis van de automobiel op hun manier beïnvloed hebben - of het nu de Golf was als opvolger van de Kever of de Scirocco die van dat tweede succesmodel werd afgeleid.
Hoogvlieger
Organisator AutoWorld en partner Volkswagen waren het na afloop volmondig eens: de 14de editie was absoluut een hoogvlieger, met het grootste aantal deelnemers en bezoekers ooit.
“De Love Bugs Parade blijft uniek in zijn soort”, besluit Sebastien de Baere, “omdat deze meeting louter blije gezichten aantrekt en bovendien erg laagdrempelig is.”
Jean-Marc Ponteville onderschrijft die mening: “Dankzij onze goede samenwerking met de Volkswagen Kever en Bulli-clubs bereiken we de echte liefhebbers, die ons elk jaar weer verrassen met bijzondere wagens en een prima sfeer onder de deelnemers.”
Het ziet er dus naar uit dat de gratis inschrijvingen voor 2024 nog gegeerder zullen worden, vermits de organisatie het aantal registraties dit jaar al tot 300 wagens moest beperken omwille van plaatsgebrek. Of hoe de Kever en de Transporter nog lang niet uitgezongen zijn, terwijl de ID.Buzz nu al naar de toekomst van dit unieke evenement knipoogt.