ID.-modellen ronden kaap van half miljoen: Volkswagen bereikt leveringsdoel een jaar eerder dan gepland
(Vertaalde versie)
- Volkswagen boekt wereldwijd snel vooruitgang met de elektrificatie van zijn wagenpark ondanks bevoorradingsproblemen
- Steeds groter orderboek: 135.000 (+65% tegenover 2021) bestelde voertuigen worden onder hoge druk geproduceerd
- E-campagne wordt versneld: uitstap uit de productie van wagens met verbrandingsmotor tegen 2033 in Europa. Tegen 2026 komen tien nieuwe elektrische modellen op de markt
Volkswagen is op schema met de elektrificatie van zijn wagenpark. Een jaar eerder dan gepland bereikt de onderneming een nieuwe mijlpaal in de omzetting van haar ACCELERATE-strategie om een uitstootvrije, softwaregebaseerde mobiliteitsverlener te zijn: sinds oktober 2020, toen de eerste ID.3’s1 aan de klanten werden geleverd, heeft Volkswagen wereldwijd 500.000 wagens van de ID.-familie afgeleverd, en dit ondanks de bevoorradingsproblemen die blijven aanslepen.
De e-campagne is een succesverhaal voor Volkswagen
“Een half miljoen geleverde ID.’s tonen aan dat onze klanten de Volkswagen-modellen overal ter wereld goed ontvangen. We zijn op de juiste weg met onze e-campagne en ons succesverhaal gaat door”, zegt Imelda Labbé, bestuurslid voor verkoop, marketing en naverkoop bij Volkswagen
“Onze focus blijft onveranderd: Volkswagen moet en zal het meest gewilde merk voor duurzame mobiliteit worden.” Het orderboek bij Volkswagen blijft hoog: “We stellen alles in het werk om de ca. 135.000 bestelde ID.’s zo snel mogelijk aan onze klanten te leveren. Toch leiden de aanhoudende problemen met de bevoorrading van onderdelen steeds weer tot productiewijzigingen”, legt Labbé uit.
Vanaf 2033 wil Volkswagen alleen nog elektrische auto’s produceren in Europa. Vanaf 2030 moeten zuiver elektrische voertuigen al minstens 70% van Volkswagens afzet in Europa uitmaken. In de VS en China mikt het bedrijf in dezelfde periode op een aandeel in elektrische voertuigen van meer dan 50 procent. “Noorwegen speelt een voortrekkersrol op het vlak van elektrische mobiliteit. Daar was de ID.44 in oktober de meest ingeschreven auto. Dit voorbeeld toont aan dat het productportfolio van de ID-familie strookt met de behoeften van onze klanten”, aldus Labbé.
Volkswagen is van plan om tegen 2026 tien nieuwe modellen op de markt te brengen
“Daarmee zal Volkswagen het breedste gamma elektrische modellen van alle constructeurs aanbieden: van het elektrische instapmodel met een richtprijs van onder de 25.000 euro tot het nieuwe vlaggenschip, de Aero B. Zo zullen wij in elk segment het gepaste aanbod hebben”, zegt Labbé.
Feedback van klanten wordt rechtstreeks omgezet in nieuwe voertuigfuncties
De ID.-familie is bovendien een pionier op het vlak van software-integratie en digitale klantenbeleving. Volkswagen stelt de eigenaars van een ID.-voertuig namelijk voortdurend ‘over-the-air updates’ ter beschikking. Op die manier blijft de auto tijdens zijn levenscyclus altijd up-to-date en wordt hij steeds beter met nieuwe functies.
“Hiermee hebben we in de afgelopen maanden zeer goede ervaringen opgedaan”, aldus Labbé. “
Het voordeel is dat we de feedback van klanten direct en snel kunnen omzetten in nieuwe functies, zoals bijvoorbeeld een hoger oplaadvermogen of de weergave van de batterijcapaciteit op het display van de bestuurder.
MEB is de ruggengraat van de e-campagne
Het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) is een beslissende factor voor het bevorderen van de globale e-campagne in het kader van de ACCELERATE-strategie van het merk. Deze voertuigarchitectuur van Volkswagen, die speciaal ontwikkeld werd voor de elektrische aandrijving, biedt naast een groot rijbereik ook veel ruimte in het interieur en maakt de voortdurende actualisatie van de software mogelijk aan de hand van over-the-air-updates. Het MEB is de technische basis voor de volledig elektrische en volledig geconnecteerde auto’s van de ID.-familie.
Het platform is consequent gericht op de zuiver elektrische aandrijving en kan worden ingezet voor voertuigen van verschillende klassen binnen de hele Volkswagen-groep. Hierdoor zijn niet alleen grote schaaleffecten mogelijk, maar worden de kosten van de e-mobiliteit verlaagd en de omschakeling naar CO2-neutrale mobiliteit versneld. Dankzij een ‘Design for Manufacturing’ kan het MEB-platform bovendien snel en efficiënt worden geproduceerd. Dat levert enorme schaalvoordelen op die de elektrische auto goedkoper en dus ook voor meer mensen betaalbaar maken.
V22-23N - ID Models 500 000 modellen afgeleverd.pdf
PDF - 227 Kb
V22-23F - ID Models Livraison 500 000 modèles.pdf
PDF - 253 Kb
- ID.3 – stroomverbruik in kWh/100 km: gecombineerd 16,4 - 15,2; CO2-uitstoot in g/km: gecombineerd 0.
- ID.5 GTX – stroomverbruik in kWh/100 km: gecombineerd 19.3-16.9;
CO2-uitstoot in g/km: gecombineerd 0. - ID.6 – dit voertuig wordt niet verkocht in Europa. Voor dit voertuig zijn enkel verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP en niet volgens NEDC beschikbaar.
- ID.4 Pro Performance 150 kW (204 pk) – stroomverbruik in kWh/100 km: gecombineerd 16,5; CO2-uitstoot in g/km: gecombineerd 0.
De Volkswagen-groep D’Ieteren |