De volgende stap in de evolutie: nieuwe Polo kan als een van de eerste auto's in zijn klasse semiautonoom rijden

De volgende stap in de evolutie: nieuwe Polo kan als een van de eerste auto's in zijn klasse semiautonoom rijden

  • Een bestseller sinds 1975: Met meer dan 18 miljoen gebouwde exemplaren is de Polo een van de meest succesvolle compacte auto's ter wereld
  • Fijngeslepen design: Nieuwe Polo pakt standaard uit met ledkoplampen, ledachterlichten en nieuwe bumpers
  • Hightech voorzieningen: Voor het eerst met IQ.DRIVE Travel Assist (semiautonoom rijden) en IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen
  • Digitaal en ‘always on’: Standaard Digital Cockpit, online infotainmentsystemen en optionele klimaatregeling met aanraakbediening
  • Nieuwe gammastructuur: Polo, Life, Style, R-Line en GTI met aanzienlijk uitgebreide standaarduitrustingen
  • Duurzame aandrijvingen: De nieuwe Polo wordt gelanceerd met drie efficiënte 1.0-benzinemotoren en een 1.0-turbomotor op aardgas

 

De Polo wordt gebouwd in Pamplona (Spanje) en Uitenhage (Zuid-Afrika) voor ontelbare markten over de hele wereld. Met meer dan 18 miljoen gebouwde exemplaren behoort de Polo tot de meest succesvolle compacte modellen ter wereld. Ook binnen het merk is de kleine Volkswagen een grote speler: al jaren bezet hij regelmatig een plaats bij de drie best verkochte modelreeksen. Nu komt er een nieuwe evolutie van de huidige Polo op de markt. Het design, de technologieën en de uitrusting van de bestseller kregen een verregaande update. Visueel is deze update onmiddellijk herkenbaar aan de vernieuwde voor- en achterkant van de Polo. De bumpers, de achterklep en de koplampen en achterlichten, die nu standaard zijn uitgevoerd met ledtechnologie, zijn in detail opnieuw ontworpen. Het nieuwe lichtdesign resulteert zowel overdag als ‘s nachts in een bijzonder charismatische lichtsignatuur. In combinatie met de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen (optioneel of afhankelijk van de uitrusting), die eveneens nieuw zijn voor de Polo, maakt voor het eerst ook de dwarslat van het radiatorrooster als ledlichtstrip deel uit van deze markante signatuur. De nieuwe Polo maakt hier een stilistische link met de ID.-modellen en met de nieuwe Golf en Arteon, de eerste Volkswagens met een ledlichtstrip vooraan. Binnenin scoort de Polo met de nu over het algemeen standaard Digital Cockpit, een eveneens standaard en nieuw ontworpen multifunctioneel stuurwiel en infotainmentsystemen van de nieuwste generatie met onder meer een online bedieningseenheid (eSIM) en App-Connect Wireless (afhankelijk van de uitrusting). In combinatie met de optionele Climatronic beschikt de Polo bovendien voor het eerst over een automatische airco met aanraakbediening, zoals dat ook in een vergelijkbare vorm wordt aangeboden in de grotere Tiguan, Passat en Arteon.

 

MQB-platform. De technische basis van de huidige Polo wordt gevormd door het modulaire platform voor voertuigen met dwars voorin geplaatste motor MQB. Anders dan bij grotere modellen zoals de Golf, de Tiguan of de Arteon gaat het hier om het MQB A0, dat geperfectioneerd werd voor bijzonder compacte Volkswagens. Het MQB brengt tal van voordelen met zich mee: duidelijk zichtbaar zijn de aantrekkelijke verhoudingen, die ook de nieuwe Polo kenmerken. Onder het plaatwerk schuilen de technische voordelen van het MQB, zoals een geoptimaliseerde inrichting (met 351 liter kofferruimte), een hoge koetswerkstijfheid, zeer goede crasheigenschappen en een laag koetswerkgewicht.

 

Nieuwe Polo kan voor het eerst semiautonoom rijden

IQ.DRIVE Travel Assist optioneel, Lane Assist standaard. Technisch leunt het compacte vierdeursmodel nu ook dichter aan bij de hoger gepositioneerde Volkswagens. Een voorbeeld: als nieuwigheid in zijn klasse kan de nieuwe Polo worden besteld met de IQ.DRIVE Travel Assist. Daarbij smelten onder andere de nieuwe voorspellende automatische afstandsregeling ACC en de rijstrookassistent Lane Assist samen tot een nieuw rijhulpsysteem, dat semiautonoom rijden mogelijk maakt bij snelheden tot 210 km/u. In dit geval is het nieuwe en standaard multifunctionele stuurwiel voorzien van aanraakgevoelige oppervlakken, die registreren dat de bestuurder het stuurwiel met zijn handen aanraakt wanneer het IQ.DRIVE Travel Assist actief is. En dat is verplicht voor niveau 2 van geautomatiseerd rijden in de EU. Overigens is elke Polo standaard uitgerust met rijhulpsystemen zoals het omgevingswaarnemingssysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor in de stad en nu ook met Lane Assist. Feit is: vrijwel geen enkele andere auto in de Polo-klasse heeft een vergelijkbaar innovatief aanbod aan rijhulpsystemen aan boord als de Volkswagen.

 

Nieuwe gammastructuur met sterk uitgebreide uitrustingen

Polo, Life, Style, R-Line en GTI. De uitrustingslijnen werden herdacht en opnieuw geconfigureerd. Tot nu toe was de Polo verkrijgbaar in de versies Trendline (basis), Comfortline (midden) en Highline (top). Volkswagen heeft deze gammastructuur gereorganiseerd, het geheel overzichtelijker gemaakt en de populairste voorzieningen standaard gemaakt. Voortaan begint de configurator met de versie Polo, gevolgd door Life, Style en R-Line. De marktlancering van deze versies gaat nog dit voorjaar van start. Bovendien zal de Polo ook opnieuw verkrijgbaar zijn als GTI; Volkswagen heeft de wereldpremière van deze versie gepland voor de zomer.

 

Polo is meer dan een basisversie. Als het op uitrusting aankomt, is Polo voortaan de instapversie. Zoals gezegd pakt die meteen uit met ledkoplampen, ledachterlichten, het nieuwe multifunctionele stuurwiel en Lane Assist. Een andere nieuwe functie is de centrale airbag, die opgeborgen zit in de zijkant van de rugleuning van de bestuurdersstoel. Bij een botsing ontplooit de centrale airbag zich tussen de twee voorstoelen om te voorkomen dat de bestuurder en voorpassagier tegen elkaar botsen en elkaar verwonden. Ook nieuw op veiligheidsvlak: een gordelspanner die de veiligheidsgordel extra aanspant ter hoogte van het bekken. Daarnaast heeft Volkswagen nu ook de Digital Cockpit (digitaal instrumentenbord met een scherm van 8 duim), App-Connect in BE, in de basisuitrusting opgenomen. Nu eveneens algemeen standaard: klimaatregeling, audiosysteem Composition Media met scherm van 6,5 duim, bluetoothtelefooninterface alsook elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ruiten rondom, deurgrepen en buitenspiegelkappen in koetswerkkleur, net zoals de meest hoogwaardige versie van het dashboard (zacht). Fris: de stoelbekleding met Polo-design. Sierlijk: de donkere sierelementen in Licorice Black. Veel meer dan een basisversie dus…

 

Life is de nieuwe middenversie. Een niveau hoger situeert zich de uitrustingsversie Life. Extra standaard voorzieningen zijn hier de 15-duimsvelgen (in plaats van 14 duim), een middenarmsteun inclusief een extra USB-C-aansluiting centraal achterin en leder voor het stuurwiel en de pookknop. De stoelen van de Polo Life zijn bekleed met de hoogwaardige stof Life; de bijpassende sierbekleding van het interieur heet Lava Stone Black.

 

Style en R-Line zijn de topversies. Net als de middenversie Life volgen ook de twee nieuwe topversies Style en R-Line een naamgeving die werd geïntroduceerd met de huidige Golf. Style en R-Line leggen verschillende accenten in hun configuratie, maar zitten op hetzelfde niveau wat uitrusting betreft. In de versie Style ligt de nadruk op visueel elegante kenmerken, terwijl in de R-Line-versie duidelijk de sportiviteit centraal staat.

 

Style inclusief IQ-LIGHT-ledmatrixkoplampen. Tot de uitgebreide uitrusting van de Polo Style behoren onder meer de nieuw ontwikkelde IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen, een primeur voor deze modelreeks. De interactieve koplamptechnologie, die voor het eerst werd toegepast op de topklasse-SUV Touareg, is een typisch voorbeeld van de manier waarop Volkswagen hoogtechnologische systemen beschikbaar stelt in alle voertuigklassen en zo veiligheid en comfort democratiseert. Andere uiterlijke kenmerken van de Polo Style zijn een geïndividualiseerde voorpartij met dwarslatten in chroomlook, ledmistlampen en lichtmetalen 15-duimsvelgen van het type ‘Ronda’. Het uitgebreide functieaanbod omvat ook parkeerhulpsystemen voor en achter. Binnenin zijn er extra details zoals de 10,25 duim grote Digital Cockpit Pro (met onder meer nummerweergave, Cover Flow, kaartweergave en diavoorstelling), sfeerverlichting en het 8 duim grote Ready2Discover-infotainmentsysteem inclusief App-Connect Wireless. Ready2Discover biedt de mogelijkheid om de navigatiefunctie achteraf toe te voegen als een ‘function on demand’. Stijlvol: de stoelbekleding in Style-design en de hoogglanzende sierelementen in Deep Iron. Optioneel kunnen de stoelen in het exclusieve ArtVelours worden besteld.

 

R-Line met bumpers in R-design. Met een geïndividualiseerd koetswerkdesign onderstreept de nieuwe Polo R-Line bij de eerste oogopslag zijn sportieve positionering. Met het opvallende R-design van zijn bumpers onderscheidt hij zich van alle andere Polo-versies. Aan de voorzijde van de bumper zijn het de hoogglanzend zwarte dwars- en langslatten van de koelopeningen en hun omlijstingen die een aparte en charismatische dynamiek uitstralen. Ook hier zijn de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen en ledmistlampen standaard. De achterkant onderscheidt zich onderaan van de uitrustingsversies Polo, Life en Style door een eveneens hoogglanzend zwarte diffusor met geïntegreerde uitlaatsierstukken in chroomlook. De Polo R-Line pakt bovendien standaard uit met de lichtmetalen 16-duimsvelgen Valencia. Net als de Polo Style is ook de Polo R-Line uitgerust met het Ready2Discover-infotainmentsysteem. Het zitmeubilair van de Polo R-Line is bekleed met de even sportieve als exclusieve stof Karoso in ArtVelours, die qua kleur mooi harmonieert met de sierelementen in Dark Grey.

 

Van audiosysteem tot sportonderstel. Net als zijn voorganger zal ook de nieuwe Polo allerlei opties aanbieden waarmee de bestseller perfect aan ieders smaak kan worden aangepast. Voorbeelden zijn een groot panoramisch klap-/schuifdak, lichtmetalen velgen tot 17 duim, een trekhaak, de beatsAudio-geluidsinstallatie met een totaal vermogen van 300 watt, het Keyless Access-systeem voor sleutelloos vergrendelen en starten, spraakbesturing, getinte ruiten achteraan en een sportpakket (voor Style en R-Line) met onder meer een sportonderstel (15 mm verlaagd) met elektronisch sperdifferentieel (XDS) en de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende rijprofielen.

 

Marktlancering met vier efficiënte driecilindermotoren

Zuinige en levendige motoren

De nieuwe Polo wordt gelanceerd met drie efficiënte 1.0-benzinemotoren en een 1.0-turbomotor op aardgas.

Volkswagen brengt de nieuwste generatie van de over het algemeen voorwielaangedreven Polo op de markt met een gamma van vijf benzinemotoren. De benzinemotoren die bij de marktlancering beschikbaar zijn, ontwikkelen 59 kW (80 pk), 70 kW (95 pk) en 81 kW (110 pk). De 70 kW-motor zal optioneel verkrijgbaar zijn met een 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG), die standaard wordt gekoppeld aan de 81 kW-motor. Bovendien zal Volkswagen de Polo ook weer aanbieden als 1.0 TGI, met een bivalente aardgas-benzineaandrijving. De 1.0 TGI produceert 66 kW (90 pk). Deze vier motoren zijn allemaal driecilinders met een cilinderinhoud van 999 cm3.

 

1.0 MPI met 59 kW / 80 pk. Standaard wordt de Polo aangeboden met een 1.0-benzinemotor: de 1.0 MPI. Hij ontwikkelt een vermogen van 59 kW (80 pk) en een maximumkoppel van 93 Nm. Deze motor wordt gekoppeld aan een 5-versnellingsbak.

 

1.0 TSI met 70 kW / 95 pk. De kleinste turbomotor met directe injectie (TSI) van de Polo maakt indruk met een vermogen van 70 kW / 95 pk. De TSI is even levendig als efficiënt. In combinatie met deze motor is optioneel een 7-traps-DSG verkrijgbaar als alternatief voor de standaard handgeschakelde 5-versnellingsbak.

 

1.0 TSI met 81 kW / 110 pk. De bij de marktlancering krachtigste TSI van de Polo is eveneens een driecilinder: de 81 kW (110 pk) sterke 1.0 TSI. Deze benzinemotor zal standaard worden aangeboden in combinatie met een DSG-bak met 7 versnellingen. Het maximumkoppel bedraagt 200 Nm.

 

1.0 TGI met 66 kW / 90 pk. Net als de twee pure benzinemotoren is de 1.0 TGI – een bijzonder duurzame aardgasmotor – een driecilinder. Hij ontwikkelt een vermogen van 66 kW (90 pk). De efficiënte aardgasmotor levert zijn maximumkoppel van 160 Nm al bij zeer lage toerentallen. Als er voldoende CNG aan boord is, start de motor altijd in de aardgasmodus. Zodra het CNG in de beveiligde hogedruktank is opgebruikt, schakelt de verbrandingsmotor over op benzine.

 

Check out the world première

Check out the booklet with all information about the different Polo generations

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy