De nieuwe Touareg

De nieuwe Touareg

TDI Euro 6, zeilfunctie en anti-multicrashremfunctie

Woensdag 7 mei 2014 — In tien jaar tijd slaagde Volkswagen erin ongeveer 720.000 exemplaren van zijn elegante terreinwagen te verkopen. Alleen al in het voorbije jaar kozen meer dan 70.000 bestuurders voor een nieuwe Touareg die het beste van een personenwagen en van een offroadvoertuig in één concept verenigt. Op Auto China in Beijing stelt Volkswagen in wereldpremière een verder ontwikkelde versie van de Touareg voor. Uiterlijk is deze generatie 2014 te herkennen aan zijn hertekende voor- en achterpartij, zijn nieuwe kleuren en nieuwe velgen.

Persbericht

7 mei 2014

V14-21bN

 

 

De nieuwe Touareg

 

-  Wereldpremière in Beijing

-  Technisch geperfectioneerd en uiterlijk verfijnd

-  Nieuw design voor- en achterpartij

-  Nieuwe online diensten, TDI Euro 6, zeilfunctie en anti-multicrashremfunctie

 

De nieuwe Touareg samengevat:

- Nieuw design van de voor- en achterpartij.

- Standaard op alle V6 TDI-versies: anti-multicrashremfunctie.

- Interieur met nieuwe lederkleuren, afwerkingsmaterialen, toetsen / regelknoppen en een exclusieve witte verlichting van de bedieningselementen.

- V6 TDI met nieuw ontwikkelde SCR*-DPF-katalysator (Europese versie) die voldoet aan de Euro 6-norm.

- Zeilfunctie (vrijloop) standaart op alle versies.

- Mobiele online diensten zoals ‘Google Earth™ mapping service’, ‘Google Street View™’ en online verkeersinformatie vanaf het najaar beschikbaar in Europa.

- Nieuwe kleuren en nieuwe velgen (tot 21 duim).

- Lancering deze zomer.

 

 

 

In tien jaar tijd slaagde Volkswagen erin ongeveer 720.000 exemplaren van zijn elegante terreinwagen te verkopen. Alleen al in het voorbije jaar kozen meer dan 70.000 bestuurders voor een nieuwe Touareg die het beste van een personenwagen en van een offroadvoertuig in één concept verenigt. Op Auto China in Beijing stelt Volkswagen in wereldpremière een verder ontwikkelde versie van de Touareg voor. Uiterlijk is deze generatie 2014 te herkennen aan zijn hertekende voor- en achterpartij, zijn nieuwe kleuren en nieuwe velgen.

 

Op technisch vlak zijn alle V6 TDI-versies nu uitgerust met de anti-multicrashremfunctie (dat vermijdt dat de wagen na een aanrijding met nog andere voertuigen in botsing komt.) en een zeilfunctie (vrijloop). Tijdens het ‘zeilen’ wordt de motor van de achttrapsautomaat ontkoppeld, om bij afdalingen of in situaties waarin niet versneld moet worden de kinetische energie te gebruiken en zo het verbruik verder te laten dalen. Een aerodynamische optimalisatie en nieuwe banden met verbeterde rolweerstand beperken bij alledaags gebruik eveneens het brandstofverbruik. De V6 TDI-motoren voldoen al aan de Euro 6-emissienorm die vanaf 2015 in Europa zal gelden.

 

Koetswerkdesign en buitenuitrusting

Bijzonder opvallend zijn de grotere koplampen, waarin beide onderste lamellen ogenschijnlijk doorlopen. De radiatorrooster en de koplampen vormen zo een opvallende brede band.

 

Interieurdesign en uitrusting

Opgewaardeerd en “connected”. Het interieur van deze veelzijdige allrounder wordt gekenmerkt door nieuwe oplossingen in verband met de afwerkingsmaterialen, de lederkleuren, de verlichting en de bedieningselementen. Met het radio-navigatiesysteem RNS 850 en de gsm-voorbereiding kan de Touareg vanaf het najaar in Europa gebruikmaken van mobiele online diensten. In een eerste fase worden daarbij de ‘Points of interest’ (POI) via Google, de kaartvoorstelling via ‘Google Earth™ mapping service’, de functie ‘Google Street View™’ en online verkeersinformatie aangeboden.

 

Verder valt de nu volledig witte in plaats van rode verlichting van alle bedieningselementen op. Eveneens nieuw: de verchroomde accenten rond de bedieningsmodules zoals de regeling van de ophanging. Boven het infotainmentsysteem werd op de middenconsole ook het centrale paneel met knoppen en aanduidingen verder uitgebreid.

 

Royale standaarduitrusting

De V6 FSI- en V6 TDI-modellen zijn meteen uitgerust met vierwielaandrijving, 17-duims lichtmetaalvelgen (bandenmaat 235), een multifunctiestuur, een snelheidsregelaar, het infotainmentsysteem RCD 550 met aanraakscherm, een stop-startsysteem, energierecuperatie, zeilfunctie (vrijloop), automatische klimaatregeling (Climatronic), Servotronic-stuurinrichting, en ESC met aanhangerstabilisatie. Bij de V8-versies en de Touareg Hybrid zijn andere of bijkomende details voorzien, zoals 18-duims lichtmetaalvelgen (bandenmaat 255), het designpakket ‘Chrome & Style’, comfortzetels in Vienna-leder, afwerking in edelhout, een elektrische open- en sluitfunctie van de achterklep, een antidiefstalsysteem en een sleutelloze ontgrendelings- en startsysteem ‘Keyless Access’. Verder is de achterbank standaard over 160 mm in de lengte verstelbaar en is de neiging van de rugleuning eveneens instelbaar. De achterbank kan in enkele seconden worden neergeklapt. De ontgrendeling ervan gebeurt naar wens ook elektrisch via een druk op de knop. Met neergeklapte achterbank ontstaat er een koffervolume van 1.642 l.

 

Hightech SUV

Het grootste panoramische schuifdak onder de SUV’s zorgt ook op sombere dagen voor het nodige licht. Het bijstandssysteem Area View observeert met vier camera’s de omgeving van de Touareg en garandeert daarmee extra veiligheid. Verder zorgen negen airbags voor de nodige bescherming. Lane Assist zorgt ervoor dat er niet van het rechte pad wordt afgeweken en Side Assist waarschuwt bij het veranderen van rijstrook voor achterliggende voertuigen. De adaptieve snelheidsregelaar ACC met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie remt in noodgevallen af tot stilstand. De proactieve bescherming van de inzittenden bundelt alle bijstandssystemen en zorgt ervoor dat bij een ongeval niet enkel de gordels aangetrokken worden, maar dat afhankelijk van de geregistreerde dwarsbeweging ook de ruiten en het panoramaschuifdak gesloten worden. Voor innovatie zorgen verder de bi-xenonkoplampen met de optionele Dynamic Light Assist. Deze cameragestuurde permanent ingeschakelde grootlichten ‘zien’ de tegenliggers en de voorliggende voertuigen en regelen automatisch – via de bochtenverlichtingsmodule voor elke koplamp afzonderlijk – de lichtbundel om te vermijden dat de andere weggebruikers verblind worden.

 

 

 

Motor en vierwielaandrijving

V6- en V8-motoren. Naargelang de regio wordt de vierwielaangedreven Touareg aangeboden met een turbodiesel (V6 en V8 TDI), een benzinemotor (V6 en V8 FSI), een turbobenzinemotor (V6 TSI) en als hybride model (V6 TSI + e-motor). Alle motoren worden gekoppeld aan een achttrapsautomaat. De V6-motoren zijn standaard van een stop-startsysteem voorzien en zetten kinetische energie om in electriciteit (recuperatie).

 

4motion. Standaard beschikken alle Touaregs over de vierwielaandrijving 4MOTION met zelfsperrend Torsen-differentieel (klimvermogen tot 31 °). Daarnaast beschikken alle Touaregs over een offroadprogramma dat via een draaiknop in twee stappen het ABS, het EDS en de ASR afstemt op terreingebruik, de afdaalhulp activeert en de schakelpunten van de automaat aanpast. Optioneel kan de Touareg V6 TDI met 190 kW (258 pk) via het Terrain Tech Pakket uitgerust worden met een tussenbak met terreinreductie (in plaats van het Torsen-differentieel) dat nog nadrukkelijker op offroadgebruik is gericht, evenals een tot 100% sperrend centraal- en achterdifferentieel (4XMOTION: klimvermogen tot 45 °). Deze versie heeft een draaiknop met vijf stappen waarmee de bestuurder de SUV op de omstandigheden afstemt.

 

Europese dieselversies: V6 TDI met SCR-DPF-katalysator en V8 TDI. In Europa hebben de klanten de keuze tussen drie TDI’s. De TDI’s leveren 150 kW (204 pk), 190 kW (258 pk) en 250 kW (340 pk). De twee V6 TDI’s voldoen nu al aan de vanaf september 2015 geldende Euro 6-emissienorm. Daarvoor werden beide motoren met een nieuwe SCR-DPF-katalysatormodule, een SCR-doseringsmodule (AdBlue) en een bijkomende slipkatalysator (elimineert overtollig ammoniak) uitgerust. Bovendien heeft het uitlaatgasreinigingssysteem eveneens een oxidatiekatalysator. Het verbruik van de 204 pk sterke V6 TDI BlueMotion Technology kon van7,0 l/100 km (184 g/km CO2) tot 6,6 l/100 km (174 g/km CO2) verlaagd worden. Ook de prestaties van de 258 pk-versie gingen er op vooruit. De ‘grote’ V6 TDI ontwikkelt nu 10 kW (13 pk) meer, terwijl ook hier het verbruik werd teruggebracht: van 7,2 l/100 km (189 g/km CO2) tot 6,8 l/100 km (178 g/km CO2). De krachtigste diesel is, net als voorheen, de V8 TDI met 250 kW / 340 pk.

 

Europese benzineversie  : Hybride aandrijving met V6 TSI en elektromotor. In Europa biedt Volkswagen de Touareg Hybrid aan met een 245 kW (333 pk) sterke V6 TSI (turbobenzinemotor met directe injectie) en een 38 kW (52 pk) sterke elektromotor. Als beide motoren gelijktijdig functioneren (boosten), zijn ze goed voor een systeemvermogen tot 279 kW (380 pk) en een maximumkoppel van580 Nm. Desondanks zet de Touareg Hybrid met een verbruik van slechts 8,2 l/100 km (193 g/km CO2) een nieuwe maatstaf onder de terreinwaardige SUV’s met benzinemotor. Tot 50 km/u kan er zuiver elektrisch en dus emissievrij gereden worden. Net als alle andere Touaregs is ook de hybrideversie in staat lasten tot 3,5 ton te trekken.

 

Verbruik tot 6% gedaald.

Dankzij uitgebreide aerodynami-sche verbeteringen (o.a. luchtinlaatkanalen vooraan, aangepaste zijspiegelbehuizingen, nieuwe wiel-spoiler), banden met geoptimaliseerde rolweerstand en een geringere frictie van de standaard achttrapsautomaat wist Volkswagen de verbruikswaarden van de motoren tot 6% te drukken (V6 TDI met 150 kW). Bij dagelijks gebruik wordt het verbruik beperkt door een verbeterd stop-startsysteem (de motor wordt nu bij snelheden onder 7 km/u uitgeschakeld) en door de recuperatiefunctie. Daarbij levert de standaard vrijloopfunctie op de V6-versies (tot nu toe enkel op de Touareg Hybrid verkrijgbaar) eveneens een bijdrage tot gunstigere alledaagse verbruikscijfers. De verklaring hiervoor? Zodra de be-stuurder van het gas gaat, wordt de motor van de aandrijving losgekoppeld. In het vakjargon wordt deze toestand ‘zeilen’ genoemd. Dit is zelfs voor snelheden tot 130 km/u en dus ook op de autosnelweg mogelijk.

 

Onderstel

Het chassis met staalveren werd verder geoptimaliseerd. Tot de verbeteringen behoren een nog soepeler stuurgedrag en extra comfort. Optioneel kan de Touareg worden uitgerust met een luchtvering, waarmee op het terrein de bodemvrijheid tot 300 mm verhoogd kan worden. Bij hogere snelheden (vanaf 140 km/u) daarentegen legt de luchtvering het koetswerk lager. Ook de adaptieve snelheidsregelaar ACC met Front Assist inclusief stadsnoodremfunctie (nu met stop-and-go-functie) werd verder ontwikkeld.

 

De nieuwste versie van de Touareg komt in de loop van deze zomer op de markt als diesel (TDI), benzine (FSI en TSI) en hybride.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.

   De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.