De nieuwe Tiguan Allspace

De nieuwe Tiguan Allspace

  • Succesvolle lange versie van de Tiguan. Sinds de marktintroductie in 2017 wereldwijd al 1,5 miljoen exemplaren verkocht
  • Efficiënter, meer vooruitziend en verbonden. Nieuwe rijhulp- en infotainmentsystemen voor de Tiguan Allspace
  • Rijden met rijhulp. Travel Assist1/2 ondersteunt de Tiguan Allspace tot 210 km/u bij het sturen, remmen, accelereren
  • Connectiviteit. Modulaire infotainmentkit (MIB3) introduceert online diensten1 van We Connect in de Tiguan Allspace
  • IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen1. Interactieve lichtregeling voor optimaal zicht, maximaal comfort en meer veiligheid
  • Frisse look. Nieuwe voorzijde met verlichte radiatorroosterbalk1
  • Nieuwe uitrustingsmatrix. Life, Elegance en R-Line vervangen eerdere uitrustingslijnen
  • Zevenzitter of zee van ruimte. Variabel interieur met derde rij stoelen (optie) en veel ruimte voor passagiers en bagage
  • Turbodiesel met twindosing. Krachtige 2.0 TDI-motoren (110 en 147 kW) met lage stikstofoxide-uitstoot
  • 1.5 TSI met cilinderuitschakeling ACT. Actief cilindermanagement vermindert verbruik en uitstoot van de TSI met 110 kW
  • Prestatiegerichte 2.0 TSI. Turbobenzinemotor met directe injectie met 140 en 180 kW
  • Standaard automatische klimaatregeling. Aanraakvelden en schuifregelaars als nieuwe bedieningselementen voor Air Care Climatronic1

 

Nieuwste generatie rijhulp- en comfortsystemen, slimme infotainment, zeer efficiënte aandrijvingen en veel ruimte voor tot zeven personen of maximaal 1.920 liter koffervolume. Als een grote vriend van de familie en moderne SUV-allrounder verrukt de eersteklas uitgeruste Tiguan Allspace met voorwielaandrijving of intelligent vierwielaandrijvingssysteem 4MOTION1. Sinds het begin van de productie van de Tiguan domineert de buitengewoon getalenteerde bestseller van Volkswagen zijn segment. Sinds de marktintroductie in 2007 zijn er wereldwijd, tot eind maart 2021, bijna 6,4 miljoen eenheden van de reeks op de weg gekomen. In 2017 volgde de Long Wheel Base-versie (LWF) van de Tiguan, waarvan er tot nu toe 1,5 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hoe goed de LWF-versie wordt ontvangen door de internationale klanten, blijkt uit het feit dat de langere XL-versie nu goed is voor meer dan de helft van 's werelds verkochte Tiguan, met ongeveer 55 procent. Met de update van de compacte Tiguan in het najaar van 2020 werden nieuwe progressieve aandrijf-, rijhulp- en infotainmentsystemen in de reeks geïmplementeerd.

Innovaties op alle gebied. Nieuwe rijhulpsystemen zoals de Travel Assist1/2 (rijden met rijhulp tot 210 km/u) brengen de passagiers van de nieuwe Tiguan Allspace op een meer ontspannen en comfortabele manier op hun bestemming. Met de modulaire infotainmentkit van de derde generatie (MIB3) maakt Volkswagen de best mogelijke connectiviteit en uitgebreide online diensten mogelijk. Het besturingssysteem voor de automatische klimaatregeling Air Care Climatronic1 is volledig opnieuw ontworpen. Vanaf nu zijn de verlichte aanraakvelden en schuifregelaars de bedieningselementen.

Efficiënter en schoner. Het motorenpalet van de Tiguan Allspace inspireert met prestaties en efficiëntie. De 2,0-literturbodiesels met directe injectie (TDI) van 150 pk (110 kW) en 200 pk (147 kW) zijn gekoppeld aan een dubbele SCR-katalysator met tweevoudige AdBlue-injectie (twindosing). Door het twindosingprocedé vermindert de uitstoot van stikstofoxiden met maximaal 80 procent. Ook de CO2-uitstoot van de motoren werd aanzienlijk verminderd; tegelijkertijd werd de gevoeligheid geoptimaliseerd. De drie turbobenzinemotoren (TSI) met directe injectie in de Tiguan Allspace werken ook op een zeer efficiënte manier.

De 1.5 TSI van 150 pk (110 kW) en handgeschakelde 6-versnellingsbak (optioneel 7-traps DSG) heeft een cilinderuitschakeling (ACT). Beide 2.0 TSI's zijn gekoppeld aan een DSG met 7 versnellingen en leveren hun respectieve vermogen van 190 pk (140 kW) en 245 pk (180 kW) standaard aan alle vier wielen. Alle nieuwe Tiguans Allspace voldoen aan de strenge uitstootnorm Euro 6d-ISC-FCM.

Nieuw design van de voorzijde. De Tiguan Allspace groeit met zijn herwerkte voorkant tot een lengte van 4.723 mm (22 mm langer); alle binnenafmetingen blijven dezelfde. De meest opvallende verandering aan de buitenkant is te zien in het nieuw ontworpen, nog steeds onafhankelijke voorste gedeelte, dat voor het eerst beschikt over IQ. LIGHT-ledmatrixkoplampen1. Het slechtweerlicht is nu geïntegreerd in de standaard ledkoplampen met leddagrijverlichting. Het radiatorrooster draagt het nieuw ontworpen, tweedimensionale Volkswagen-logo. Links en rechts ervan zorgt een verlichte balk in het radiatorbeschermingsrooster voor een opvallend visueel accent. De nieuwe voorkant met het opvallende radiatorrooster en elegante lichtsignatuur maakt de premiumclaim van de Tiguan Allspace duidelijk. Klanten hebben een ruime keuze aan kleuren: ze kunnen kiezen uit acht hoogwaardige lakken. Nieuw in het programma zijn Oryx White en Kings Red. De nieuwe lichtmetalen 18-duimsvelgen Frankfurt met tien spaken maken de update van de buitenkant af.

Nieuwe uitrustingsmatrix. Volkswagen heeft de uitrustingsmatrix van de Tiguan Allspace herontworpen. In de toekomst zal de SUV in Duitsland verkrijgbaar zijn in de versies Life, Elegance en R-Line. Voor de Europese markt zal er ook een basisuitrusting zijn. Alle nieuwe lijnen zijn wederom beter uitgerust dan hun vergelijkbare voorgangers. Tot de algemene uitrusting van de Tiguan Allspace voor de Duitse markt behoren nu o.a. een nieuw multifunctioneel lederen stuurwiel, grootlichtregeling Light Assist2, een infotainmentsysteem met minstens een 8,0 inchdisplay, online diensten, automatische afstandsregeling ACC2 en noodremassistent Front Assist2.

MIB3 en app Connect Wireless. De tweede generatie van de Tiguan Allspace overtuigt met tal van nieuwe infotainmentsystemen (MIB3 van de nieuwste generatie), die online zijn verbonden met een zeer breed scala aan services en diensten. Een online connectiviteitseenheid (OCU) met geïntegreerde eSIM maakt het gebruik van de online diensten van We Connect (voorbereid voor onbeperkt gebruik) en We Connect Plus (voorbereid in Europa voor gratis gebruik gedurende één of drie jaar) mogelijk. Functies zoals natuurlijke spraakbediening1, toegang tot streamingdiensten1 (bv. Apple Music™) en cloudgebaseerde personalisering1 dankzij gebruikersherkenning op basis van de Volkswagen ID breiden de MIB3-systemen, afhankelijk van de uitrusting, uit. De integratie van apps via App-Connect Wireless voor Apple CarPlay™ en Android Auto™ is nu ook draadloos.

Soundsysteem van Harman Kardon. Samen met audiospecialist Harman Kardon heeft Volkswagen voor de Tiguan Allspace een nieuw, optioneel premiumgeluidssysteem1 ontwikkeld. Subwoofer, digitale 16-kanaalsversterker, 8+1 high-performance luidsprekers en een versterker van 480 watt totaal vermogen garanderen op alle stoelen een topsound. Kristalheldere hoogten, rijke bassen, vier geluidsscenario's, surroundmodus en scherpe stemweergave zorgen voor een fascinerende akoestische ervaring.

Nieuw IQ. LIGHT. Een nieuw evolutionair stadium van licht markeren de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen1. Volkswagen heeft het schijnwerpersysteem voor het eerst in een vergelijkbare vorm gebruikt in de eersteklas SUV Touareg. Via een matrix van 24 leds per koplampmodule worden verschillende en deels interactieve verlichtingsfuncties geactiveerd en op de weg geprojecteerd. Een andere nieuwe lichtfunctie is de ‘vegende’ knipperlichtfunctie van de ledknipperlichten, die in de module van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen1 geïntegreerd zijn. De ledachterlichten werden ook grafisch en technisch gereconstrueerd. In de topversie hebben ze ook een ‘vegende’ knipperfunctie1. Ook nieuw hier is de opvallende omschakeling1 tussen de achterlicht- en remlichtfunctie, die de achterligger nog krachtiger waarschuwt.

Gedigitaliseerde klimaatregeling. De Tiguan Allspace van de nieuwe generatie onderstreept zijn premiumclaim met de krachtige automatische klimaatregeling met drie zones Air Care Climatronic1. Alle airconditioning-, verwarmings- en ventilatiefuncties worden aangestuurd via een nieuwe gedigitaliseerde module in de middenconsole. Aanraakoppervlakken en schuifregelaars nemen de functie van knoppen en toetsen over. Dankzij de direct te bedienen bedieningselementen werkt alles op een vanzelfsprekende en vertrouwde manier. Alle functies zijn verlicht en ondubbelzinnig toegewezen. De bedieningseenheid is omlijst in edel, hoogglans zwart. In het bovenste van de drie niveaus bevinden zich de rechtstreekse toegangstoetsen voor veelgebruikte functies zoals stoelverwarming, ontdooifunctie van de voorruit of recirculatiefunctie. In het middenniveau bevinden zich onder andere de temperatuurweergaven en een slider voor het blaasniveau. In het laagste niveau zijn er twee schuifregelaars voor de temperatuuraanpassing (links en rechts).

Tiguan Allspace als zevenzitter. Twee extra enkele stoelen1 op de derde zitrij maken van de Tiguan Allspace met vijf zitplaatsen optioneel een SUV met plaats voor maximaal zeven personen. Net als de achterbank en rugleuning op rij twee kunnen de enkele stoelen van de derde zitrij probleemloos worden opgevouwen als dat nodig is of als ze niet worden gebruikt. Ze verdwijnen dan volledig in de laadvloerruimte en creëren zo een vlakke laadruimte. De royale ruimte achterin en het laadvolume van de bagage blijven volledig behouden dankzij de grote wielbasis (2.790 mm).

 

De aandrijvingsvarianten van de nieuwe Tiguan Allspace

Hightech TSI en TDI met twindosing

Tiguan Allspace 1.5 TSI en 2.0 TSI

TSI van 150 pk. De 1.5 TSI is een hightech benzinemotor van 150 pk (110 kW) en voorwielaandrijving. Twee van de vier cilinders worden dankzij het actieve cilindermanagement ACT zo vaak mogelijk tijdelijk uitgeschakeld. Dit vermindert het verbruik en de uitstoot in vergelijking met motoren zonder ACT. Parallel zorgt een uitlaatgasturbo voor een zeer efficiënte dynamiek in elk toerentalbereik. Deze motor is te bestellen in combinatie met de uitrusting Life.

 

Tiguan Allspace 2.0 TDI met twindosing

Duurzame innovaties. De geavanceerde TDI-motoren van de Tiguan Allspace zijn voorzien van twee achter elkaar gerangschikte SCR-katalysatoren met elk een aparte AdBlue-injectie (twindosing). Met deze technologie vermindert Volkswagen de uitstoot van stikstofoxide (NOx) aanzienlijk. De eerste SCR katalysator bevindt zich dicht bij de motor. Als gevolg hiervan bereikt die kort na het starten al zijn optimale bedrijfstemperatuur. De uitstoot NOx wordt zeer snel beperkt. Zelfs voor ritten met lage belasting is de plaats dicht bij de motor voordelig. SCR-katalysator nummer twee bevindt zich verder achterin in het uitlaatkanaal. Door de grotere afstand tot de motor zijn de uitlaatgassen voor de tweede katalysator tot 100 graden Celsius koeler. Deze SCR-katalysator werkt dus optimaal, vooral bij zware belastingen, bijvoorbeeld bij snel rijden of bij het rijden met een aanhangwagen. Ongeacht de werking van de motor zorgt twindosing ervoor dat een van de twee SCR-katalysatoren altijd in het optimale temperatuurbereik wordt gebruikt. De stikstofoxiden worden zo bijzonder efficiënt behandeld en omgezet in water en onschadelijke stikstof.

 

 

De Tiguan Allspace - het verhaal van een wereldsucces

De lengte doet het. Dat tikkeltje meer ruimte en stijl

 

De eerste SUV van Volkswagen met zeven plaatsen1

Succesvolste SUV van Europa. Na twee generaties modellen is de Tiguan uitgegroeid tot een van de meest succesvolle Sport Utility Vehicles ter wereld. Sinds de wereldpremière in 2007 op het internationale autosalon IAA in Frankfurt is hij uitgegroeid tot een van de dragende productpijlers van het merk en de groep. In 2011 kwam er een uitgebreide facelift, in 2015 stelde Volkswagen de geheel nieuwe Generatie II van de Tiguan op basis van het MQB-platform voor. Die kwam in april 2016 op de markt en lanceerde de wereldwijde SUV-campagne van Volkswagen.

XL-versie bekroont tweede generatie van de Tiguan. In 2017 debuteerde de Tiguan als een XL-versie met een langere wielbasis (110 mm langer), een grotere bagageruimte (145 liter meer) en een geïndividualiseerde voor- en achterkant. De eerste productielocatie voor de SUV, die kan worden besteld als een vijf- of zevenzitter - door de derde zitrij1 - is de Mexicaanse fabriek in Puebla. SAIC-Volkswagen produceert de standalone versie voor de Chinese markt onder de naam Tiguan L3 in de fabriek van Anting in de buurt van Shanghai. In Amerika en China biedt Volkswagen de tweede generatie Tiguan exclusief in de lange versie aan. In Europa en vele andere markten over de hele wereld maakt de lange modelvariant als Tiguan Allspace een doorstart.

Tiguan LWB en NWB. Intern verwijst Volkswagen naar de twee wielbasisversies als Tiguan LWB (lange wielbasis) en NWB (normale wielbasis). Technisch grotendeels identiek, verschillen ze voornamelijk in het design van de voorkant, het plaatsaanbod achterin en het pakket van de standaarduitrusting. De luxueuzere Tiguan Allspace (LWB) biedt als Europese versie met vijf zitplaatsen 760 tot 1.920 liter kofferruimtecapaciteit, de zevenzitter 700 tot 1.755 liter en bij de vijfzitter Tiguan (NWB) is het 615 tot 1.655 liter. In 2018 breidde SAIC-Volkswagen het aandrijfspectrum van de Tiguan LWB in China uit met de Tiguan L PHEV3 met een plug-inhybride aandrijving.

Vier fabrieken, vier tijdzones. Sinds de marktintroductie in 2007 zijn er van de Tiguan wereldwijd al 6,4 miljoen stuks verkocht (situatie einde maart 2021). Op piekmomenten rolt gemiddeld elke 35 seconden één exemplaar van de productielijn (tot 2.500 eenheden per dag). De vier Volkswagen-fabrieken waarin de allrounder momenteel wordt gebouwd, liggen in vier tijdzones en drie continenten. In Puebla, Mexico, wordt de Tiguan Allspace gebouwd voor landen in Europa, Afrika3, Azië3 en Oceanië3 evenals de LWF-versies van de Tiguan voor Noord3 en Zuid-Amerika3. In Shanghai produceert SAIC-Volkswagen de Tiguan L3 (LWF) die in China wordt aangeboden. De SUV met normale wielbasis (NWB) voor de markten in Europa, Afrika, Azië en Oceanië wordt gebouwd in de hoofdfabriek van Volkswagen in Wolfsburg in Duitsland. Van de fabriek in Kaluga, 170 kilometer ten zuidwesten van Moskou, komen de Tiguan NWB3 voor de Russische markt en de naburige Centraal-Aziatische landen. De top drie markten voor de SUV zijn China, de VS en Duitsland.

 

 

 

  1. Optionele uitrusting of afhankelijk van de uitrusting van de standaardreeks
  2. Rijhulpfuncties zijn alleen beschikbaar binnen de limieten van het systeem
  3. Versie wordt niet aangeboden in Duitsland
Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...


D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/


© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf