De nieuwe Polo GTI: de compacte sportwagen bekroont het Polo-gamma met prestaties op topniveau en typische GTI-details

De nieuwe Polo GTI: de compacte sportwagen bekroont het Polo-gamma met prestaties op topniveau en typische GTI-details

 

  • Speerpunt in het Polo-segment
    ​Met zijn 152 kW (207 pk) dynamiseert de nieuwe Polo GTI het compacte segment.
  • Al meer dan 20 jaar een succesmodel
    ​De eerste Polo GTI debuteerde al in 1998 als opvolger van de legendarische Polo GT G40. Vandaag komt de jongste generatie van dit icoon naar de weg: volledig digitaal en technisch op topniveau.
  • Scherper design en GTI-details
    ​De nieuwe Polo GTI is het topmodel van het Polo-gamma. Details zoals de kleurrijke IQ.LIGHT ledmatrixkoplampen, de legendarische rode streep in het radiatorrooster en de stoelbekleding in ruitmotief onderscheiden hem van de overige versies.
  • Technologieën uit hogere segmenten
    ​Dankzij het MQB is de nieuwe Polo GTI de nieuwe maatstaf in zijn segment op het vlak van veiligheid en rijcomfort. Rijhulpsystemen zoals IQ.DRIVE Travel Assist, Lane Assist, Front Assist en IQ.Light ziet men doorgaans enkel in hogere autosegmenten.
  • Volledig digitaal en ‘always on’
    ​De nieuwe Polo GTI biedt de meest recente connectiviteit met digitale elementen als App Connect, Wireless Charging, We Diensten, MIB3.1, Digital Cockpit Pro en Functions on Demand.

 

In april heeft Volkswagen de nieuwe stap onthuld in de evolutie van de zesde generatie van de Polo: de nieuwe Polo GTI. De drager van het legendarische logo is het speerpuntmodel in het Polosegment op het vlak van vermogen, technologie en sportiviteit. Zijn krachtige TSI van 207 pk en het speciaal op de Polo GTI afgestemde sportonderstel maken van de compacte bestseller een dynamische sportwagen met vier deuren, die als optie voor het eerst in een Polo GTI ook deels autonoom rijden mogelijk maakt. Het iconische design van de visueel en technisch opgewaardeerde compacte sportwagen pakt uit met legendarische GTI-details zoals de rode streep in het radiatorrooster, de honingraatstructuur in de ventilatieroosters en uitmuntende sportstoelen met het kenmerkende ruitjesmotief Clark op het midden van de zitting. Een waaier aan rijhulpsystemen van de jongste generatie staat in voor nog meer comfort en veiligheid voor alle passagiers. Zoals bij de overige leden van het nieuwe Polo-gamma wordt de jongste generatie van de online infotainmentsystemen (MIB3.1) ingebouwd. Daarmee is de vijfzits sportwagen ‘always on’ en biedt hij als optie connectiviteit op het hoogste niveau. Voor een schitterende kleurenweergave van digitale content heeft de nieuwe Polo GTI voortaan standaard de Digital Cockpit Pro met 10,25” scherm en het infotainmentsysteem Ready2Discover inclusief App-Connect Wireless, Online-Control-Unit (eSIM), Functions on Demand en een 8” aanraakscherm. Als optie is ook nog keuze uit radio-navigatiesystemen met een aanraakscherm van 9,2”.

Moderne sportwagen met compact formaat. In de autowereld zijn er drie hoofdletters die nu al vijf decennia lang een bijna magische bijklank hebben: GTI. Grand Turismo Injectie. Sinds de oer-GTI uit 1976 staat deze afkorting dankzij Volkswagen voor uitmuntend rijplezier in het compacte segment. De Polo draagt het GTI-label sinds 1998 – als derde model na de Golf en de Scirocco. De jongste generatie zet deze grote GTI-traditie naadloos verder en vestigt een nieuwe maatstaf onder compacte modellen. De technische basis daarvoor komt van de Modular Quer Baukasten (MQB) van Volkswagen. De MQB biedt technologische vooruitgang en een grote koetswerkstijfheid in alle modelreeksen voor een voorbeeldig laag voertuiggewicht en zeer goede crasheigenschappen.

Nieuwe bumpers, koplampen en achterlichten. De nieuwe Polo GTI is voortaan standaard uitgerust met de nieuwe IQ.LIGHT ledmatrixkoplampen en een verlichte dwarslat in het radiatorrooster als karakteristieke vervollediging van de dagrijlichten. Daarmee legt de nieuwe sportieve Polo een stilistische brug naar de batterij-elektrische ID.-modellen van Volkswagen en naar de nieuwe generaties van succesmodellen als de Golf, de Arteon en de Tiguan, die echter alleen als optie of afhankelijk van het uitrustingsniveau over deze opvallende en voor vele nieuwe Volkswagens typische led-lichtstrip beschikken.

De meest opvallende visuele wijziging aan de achterkant van de nieuwe Polo GTI zijn de hertekende en ver naar het midden van de kofferklep getrokken ledachterlichten met geanimeerd remlicht en geïntegreerde dynamische richtingaanwijzers, die met een vloeiende lichtbeweging de verandering van richting aangeven. De nieuwe, specifieke GTI-bumpers maken dat de compacte sportwagen visueel nog meer zelfverzekerd en breder op de weg staat. Het Adaptive Frontlighting System (AFS), dat daar opzij in is geïntegreerd en wordt aangestuurd door de hoofdlichtblokken, is hertekend en geeft nu een nog opvallender lichtdesigneffect. Samen met de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen leidt dit tot een heel homogene verlichting van de rijweg en de omgeving. De innovatieve matrixtechnologie maakt het binnen de grenzen van het systeem mogelijk om permanent met ingeschakelde grootlichten te rijden zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden. Kenmerkende GTI-details op de aangescherpte voorkant blijven het opvallende rode GTI-logo in het radiatorrooster, de ventilatieroosters in honingraatmotief en de doorlopende rode sierstrip boven de led-dagrijlichtstrip. Rechts en links mondt hij met rode vleugeltjes uit in de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen.

Story image

Sportonderstel en XDS-sperdifferentieel. Zoals het hoort voor een echte GTI van Volkswagen is ook de nieuwe Polo GTI standaard uitgerust met een sportophanging die speciaal op het model is afgestemd. Deze ophanging legt het koetswerk 15 millimeter lager en staat garant voor de GTI-typische synthese van veel rijdynamiek, een veilige neutraliteit en een zeer goed rijcomfort. In snelle bochten perfectioneert het sperdifferentieel XDS de trekkracht. XDS regelt als onderdeel van de elektronische stabiliteitscontrole (ESP) en de trekkrachtcontrole (ASR) de remdruk op het voorwiel aan de binnenkant van de bocht en verhindert zo dat het gaat doorslippen en dat het voertuig in extreme omstandigheden niet meer onder controle zou zijn.

 

Krachtige 2.0 TSI-motor

Turboviercilinder. Het hart van een GTI is altijd de motor. Ook de nieuwe Polo is zoals al zijn voorgangers voorwielaangedreven. De rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor ontwikkelt 152 kW (207 pk) en maakt een topsnelheid mogelijk van 240 km/u. Schakelen gaat standaard via een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). Sinds de Polo GTI van 2006 zijn de motoren steeds turbogeladen en bouwt hij zo verder op de traditie van de Polo GT G40 uit 1987. De huidige generatie maakt uitstekende prestaties mogelijk in een compacte sportwagen als de Polo GTI. De sprint van 0 naar 100 km/u lukt in slechts 6,5 seconden. Het maximumkoppel bedraagt 320 Nm bij 1.500 tot 4.500 omw./min. Bij de technische blikvangers van de dwars voorin ingeplante 2.0 TSI (cilinderinhoud: 1.984 cc) van de nieuwe Polo GTI horen zaken als een dubbel injectiesysteem met een combinatie van directe en indirecte injectie, een motorsturing met vier kernprocessoren en een elektronische kleppensturing op de inlaat. Ondanks het hoge vermogen blinkt deze motor uit door zijn efficiëntie en lage verbruik. Het lage DIN-leeggewicht van minimum 1.286 kilo van de nieuwe Polo GTI draagt daar ook aan bij.

Sport Select-ophanging en rijprofielkeuze. Als optie kan de nieuwe Polo GTI worden uitgerust met de Sport Select-ophanging. De bestuurder kan dan twee verschillende dempingspatronen activeren voor de verstelbare dempers. De rijprofielkeuze, die standaard is in de nieuwe Polo GTI, biedt de vier programma’s Eco, Individual, Normal en Sport. Via deze programma’s kan de bestuurder binnen een bepaald kader individuele instellingen aangeven die een rechtstreeks effect op het rijgedrag hebben. Zo worden naast de Sport Select-ophanging ook de besturing, de motorsturing en de versnellingsbaksturing aangepast aan het gekozen profiel. Daarnaast wordt in de stand Sport automatisch de uitlaatklank aangepast, een element dat ook in het instelbare rijprofiel Individual kan worden geactiveerd. De Sport Select-ophanging omvat naast de verstelbare schokdemping ook nog een grotere stabilisatorstang op de vooras, stijvere koppelstangen vooraan en stijvere aslagers achteraan. Bovendien is ook dan het koetswerk met 15 millimeter verlaagd. Daarmee zakt de hoogte in vergelijking met de Polo tot 1.439 millimeter bij een identieke lengte van 4.074 millimeter en breedte van 1.751 millimeter. In het programma Eco worden de motorsturing, de klimaatregeling en andere hulpapparatuur afgestemd op een optimaal verbruik. Verder maakt de DSG in dit programma een vrijloopfunctie mogelijk: wanneer de bestuurder gas lost, bijvoorbeeld in een afdaling, dan ontkoppelt de DSG en draait de motor stationair. Op die manier kan de kinetische energie van de Polo GTI optimaal worden benut en wordt het verbruik verder verlaagd.

 

De uitrusting van de nieuwe Polo GTI

Digitaal interieur. Met de introductie van de nieuwe Volkswagen-uitrustingsmatrix zijn er in de Polo vier uitrustingslijnen: Polo, Life, Style en R-Line. De rijke uitrusting van de nieuwe Polo GTI is gebaseerd op die van zowel de Style als de R-Line en de Life. Bij de toonaangevende veiligheidsuitrusting hoort een centrale airbag. Die bevindt zich in de zijkant van de rugleuning van de bestuurdersstoel. Bij een ongeval ontplooit deze centrale airbag naar het midden toe en verhindert hij dat de bestuurder en voorste passagier tegen elkaar botsen waardoor ze zich zouden kunnen verwonden. Een ander nieuw veiligheidselement is de zogenaamde voorspanner, die de veiligheidsgordel ter hoogte van het bekken aanspant. Een verdere functie is de parkeerhulp voor- en achteraan.

GTI-details in het interieur. Het interieur van een GTI is bij Volkswagen al even kenmerkend en onderscheidend als zijn koetswerk. Stijlvol en expressief maar nooit opdringerig. De nieuwe Polo GTI is daar een schoolvoorbeeld van. Zwart, rood, grijs en chroom zijn de dominante kleuren in het interieur. De dakstijlen en de hemelbekleding zijn typisch voor een GTI, altijd in de kleur Titan Black uitgevoerd. Ook rode contrasterende stiknaden maken deel uit van de eeuwige GTI-kenmerken. Ze sieren het standaard multifunctionele sportstuurwiel, de versnellingspookbekleding en de buitenste vlakken van de stoelen. De meervoudig verstelbare sportstoelen passen ergonomisch voor nagenoeg elke bestuurder. Het midden van de stoelen is bekleed met het legendarische ruitmotief Clark (donkergrijze, lichtgrijze en rode strepen, zwarte vierkanten). Als optie zijn Sport-comfortstoelen met ArtVeloursbekleding verkrijgbaar. De decoratie op het instrumentenbord schittert nu standaard in het opvallende Kings Red Glossy. Als optie kan het meer discrete Deep Iron Glossy worden besteld. Het bovenste deel van de instrumenten is steeds zwart. Talrijke matte chroomdetails veredelen het interieur. Ze zijn onder meer te vinden op de stuurspaken, de versnellingspook, de instrumentenlijst, de ventilatieroosters en de pedalen. Ook de decoratie van de deurbekleding en de drempellijsten met GTI-letters zijn exclusief op de nieuwe Polo GTI afgestemd. Naast de GTI-details bestaat de omvangrijke standaarduitrusting verder nog uit aanvullende hoofdairbags voor- en achterin, sfeerverlichting in de deurbekleding en het instrumentenbord, een klimaatregeling, in de hoogte verstelbare stoelen voor bestuurder en voorste passagier, rondom elektrische ruiten met comfortbediening, een lederen handremhendel en uiteraard grote schakelhendels op het multifunctionele sportstuurwiel. De nieuwe Polo GTI kan ook optioneel worden uitgerust met een brede waaier aan comfort- en rijhulpsystemen. Het onmiskenbare uiterlijke teken van het remsysteem dat is ontworpen voor de best mogelijke afremming - zelfs bij een zeer sportieve rijstijl - zijn de rode remklauwen.

Story image

Betere grafische en digitale prestaties.De instrumenten en het infotainment zijn zoals in de Polo in het blikveld geplaatst en zijn onder alle rijomstandigheden optimaal zichtbaar en te bedienen. Digitale interfaces voor smartphones brengen de apps van die laatste samen met diverse onlinediensten naar het interieur. Smartphones kunnen in de Polo GTI worden opgeladen via USB-C-stekkers en als optie ook draadloos (inductie). De Digital Cockpit Pro is alleen al door zijn formaat boeiend – het schermdiagonaal van 10,25” is 26 centimeter groot –, maar ook door zijn pixeldichtheid, beter contrast en intensievere kleuren. Via het grote aanraakscherm van het infotainmentsysteem en de knoppen op het onderaan afgeplatte multifunctionele sportstuurwiel kan het snel en intuïtief worden geconfigureerd. De graphics zijn speciaal op de Polo GTI afgestemd. Als optie kan het volledig digitale scherm bijvoorbeeld de routegeleiding over het hele scherm weergeven. Het aanraakscherm op de middenconsole kan naar believen voor andere zaken worden gebruikt. De optionele Climatronic met touch-functie sluit met zijn puristische oppervlakken naadloos aan bij het moderne en grote beeldscherm. De bedieningseenheid is voorzien van aanraakgevoelige aanraakoppervlakken en schuifregelaars. Het wordt in vergelijkbare vorm ook aangeboden in grotere modellen zoals de Tiguan, Passat en Arteon en benadrukt de hoge kwaliteit van het interieur van de Polo GTI.

Nieuwe infotainmentsystemen. De nieuwe Polo GTI is standaard uitgerust met het infotainmentsysteem Ready2Discover met een hogeresolutiescherm van 8,0”. Als optie is het systeem Discover Media verkrijgbaar, naast het Discover Pro met zijn briljante scherm van 9,2”. De 8,0” en 9,2” toestellen maken al deel uit van de systemen van het Modulaire Infotainmentplatform van de derde en jongste generatie (MIB3.1). De gebruiker kan in het Ready2Discover nadien nog de navigatiefunctie activeren (Function on Demand). Discover Media en Discover Pro zijn daar standaard mee uitgerust. Bij het uitgebreide functiepakket van het MIB3.1 horen de onlinediensten van We Connect (voorbereid voor een onbeperkt gebruik in de tijd) en We Connect Plus (voorbereid voor kosteloos gebruik binnen Europa gedurende een of drie jaar), die mogelijk zijn dankzij een Online-Connectivity-Unit (OCU) met geïntegreerde eSIM-kaart. Afhankelijk van de uitrusting biedt het MIB3.1 daarnaast nog nieuwe functies zoals toegang tot streamingdiensten of een Volkswagen ID die in de cloud kan worden opgeslagen zodat vele gepersonaliseerde instellingen ook in andere Volkswagen-modellen kunnen worden opgeroepen. App-Connect Wireless maakt een draadloze aansluiting mogelijk van Apple CarPlay™ en Android Auto™.

V21-19N - Polo GTI.docx 625 KB V21-19N - Polo GTI (7p).pdf 243 KB V21-19F - Polo GTI.docx 626 KB V21-19F - Polo GTI (8p).pdf 245 KB

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf