De nieuwe ID.4 – de eerste zuiver elektrische SUV van Volkswagen

De nieuwe ID.4 – de eerste zuiver elektrische SUV van Volkswagen

  • 100% SUV – 100% elektrisch: De ID.4 is de eerste zuiver elektrische SUV van Volkswagen en de eerste elektrische wereldauto van het merk. Hij wordt geboren in het grootste marktsegment ter wereld, dat van de compacte SUV’s.
  • Twee special editions: De ID.4 komt in Duitsland op de markt in twee special editions. De ID.4 1ST kost 49.950 euro, de bijzonder rijkelijk uitgeruste ID.4 1ST Max 59.950 euro.
  • Design van een nieuw tijdperk: Het koetswerk van de ID.4 heeft krachtige proporties en oogt bijzonder modern. Het pure, vloeiende design is geïnspireerd door de natuur en zorgt voor een goede stroomlijn.
  • Nieuwe technologieën voor de verlichting: De interactieve IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen stralen een intelligent gestuurd grootlicht. Daarnaast zijn er de innovatieve 3D-achterlichten.
  • Veelzijdige allrounder: De grote velgen van tot 21 duim tonen het sportief-robuuste karakter van de wagen. Dakrails en een trekhaak zijn bij beide special editions standaard, de ID.4 1ST krijgt zelfs het glazen panoramadak en de elektrische kofferklep mee.
  • Vermogen en veel rijbereik: Beide special editions van de ID.4 zijn gebaseerd op de ID.4 en ontwikkelen 150 kW (204 pk). Hun batterij geeft hen tot 520 kilometer realistisch rijbereik.
  • Open Space voor passagiers: De architectuur van de ID.4 leidt tot een lange wielbasis. Die maakt het interieur zo ruim als in een conventionele SUV uit een hoger segment.
  • Ultramoderne bediening: Een aanraakscherm met een diameter van tot 12 duim, natuurlijke spraakbediening en het ID. Light zijn standaard. Als optie is er het AR-head-updisplay, dat zijn aanwijzingen met de werkelijkheid versmelt.
  • Nieuw elektronicaplatform: Soft- en hardware van de ID.4 zijn in een volledig nieuwe architectuur ontwikkeld. Daardoor kan de klant ook na aankoop nog updates in de auto downloaden.
  • Breedvoerige connectiviteit: Met de navigatiesystemen kan de bestuurder onlinediensten zoals We Connect Start gebruiken. De rijhulpsystemen van IQ.DRIVE maken het rijden soeverein.
  • Duurzame elektromobiliteit voor iedereen: De elektrische campagne van Volkswagen voert het tempo verder op. De ID.4 wordt in de fabriek van Zwickau CO2-neutraal geproduceerd. Rond de ID.-modellen ontstaat een heel ecosysteem van duurzame mobiliteit.

Positionering

De eerste E-SUV van Volkswagen. De elektrische campagne van Volkswagen versnelt: de ID.4 is na de ID.3 het tweede model gebouwd op de modulaire elektrische architectuur (MEB) en tegelijk de eerste volledig elektrische SUV van het merk.

 

Mijlpaal van de elektrische campagne. De ID.4 wordt geboren in het grootste marktsegment ter wereld, dat van de compacte SUV’s. Hij wordt in China, de VS en Europa geproduceerd en verkocht, en vormt een strategische mijlpaal van de elektrische campagne van het concern. Tot 2029 wil Volkswagen tot 75 volledig elektrische modellen op de markt brengen en in die periode zo’n 26 miljoen elektrische voertuigen verkopen. Rond die modellen ontstaat een volledig ecosysteem van duurzame mobiliteit. ID.4-klanten krijgen een auto die CO2-neutraal is geproduceerd. Als hij met hernieuwbare energie wordt opgeladen, is hij ook tijdens het gebruik klimaatneutraal.

 

Design, interieur en bediening

Robuust en tegelijk vloeiend. De 4,58 meter lange ID.4 staat sterk en zelfbewust op de weg. Zijn design is helder, vloeiend en krachtig. Hij combineert een robuust SUV-karakter met een sterk ontwikkelde stroomlijn – de Cx-waarde is slechts 0,28. Naast de vloeiende basisvorm van het koetswerk dragen vele detailoplossingen bij tot dit topresultaat. Zo zorgen bijvoorbeeld de achterlichten samen met de grote dakrandspoiler voor een zuivere luchtstroom.

Voor de special editions ID.4 1ST en ID.4 1ST Max waarmee de elektrische SUV nog in 2020 op de Europese markt van start gaat, zijn vier lakkleuren beschikbaar: Blue Dusk Metallic, Glacierwhite Metallic, Honey Yellow Metallic en Mangangrey Metallic. Het Exterior Style Pack zet chique accenten: het dak en de buitenspiegels zijn zwart gehouden terwijl de C-stijlen, de daklijn en dakrails zilverglanzend zijn. De opbouwdelen onderaan het koetswerk zijn afhankelijk van de lakkleur Grey Tech of zwart.

 

IQ.LIGHT met nieuwe technologieën. Voor de verlichting gebruikt de ID.4 nieuwe technologieën, zoals de interactieve IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen (standaard op ID.4 1ST Max), die bij het ontgrendelen de bestuurder vriendelijk begroeten met een zwaai van hun lensmodule. Ze stralen een intelligent gestuurd permanent grootlicht uit dat de weg helder verlicht zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden.

De 3D-ledachterlichten (eveneens standaard op de ID.4 1ST Max) integreren dynamische richtingaanwijzers die van binnen naar buiten lopen. Hun licht oogt bijzonder homogeen en plastisch. Het wordt door een nieuw soort 3D-leds uitgestraald die afzonderlijk los in de ruimte staan. Het remlicht brandt in de vorm van een X. Als begroeting of afscheid van de bestuurder spelen in de lichten dynamische functies. De klant kan hier kiezen tussen twee ontwerpen.

 

Open Space zoals in een lounge. De deurklinken van de ID.4 liggen tegen het koetswerk aan en ontgrendelen standaard elektrisch. Bestuurder en passagier stappen in via grote deuropeningen en zitten aangenaam hoog. Het interieur is dankzij de korte overhangen en de lange wielbasis van 2,77 meter even ruim en luchtig als in een conventionele SUV van een segment hoger. Net zoals alle ID.-modellen van Volkswagen creëert hij een ‘Open Space’. Het glazen panoramadak (standaard op ID.4 1ST Max), dat zich over bijna de hele lengte van het dak uitstrekt, brengt veel licht in de wagen. De flexibel in te delen middenconsole, die niet met het instrumentenbord verbonden is, brengt orde. De centrale airbag tussen de voorstoelen die uitklapt bij een zijdelingse aanrijding vergroot de voordien al zeer goede passieve veiligheid nog verder.

 

Kleur en afwerking. De kleuren en materialen in het interieur van beide special editions zijn modern en aantrekkelijk. Bij de ID.4 1ST bestaat de tweekleurige stoelbekleding grotendeels uit de microvezel ArtVelours in de kleur Platinum Grey. Dezelfde grijze kleur is ook te vinden op de deurbekleding en het instrumentenbord. Op de stoelen en deuren zijn accenten in Florence Brown aangebracht. Het stuurwiel, de stuurkolom en de schermbehuizing zijn in Piano Black of puristisch Electric White uitgevoerd.

In de ID.4 1ST Max zijn dezelfde materialen en kleuren gebruikt, maar zonder de witte accenten. De stoelen zijn veelvoudig elektrisch verstelbaar en hun pneumatische lendensteunen integreren een massagefunctie. De stoelen dragen het kwaliteitskenmerk van Aktion Gesunder Rücken (AGR, Actie Gezonde Ruggen). Bij alle stoelen zijn armleuningen aan de binnenzijde standaard en de bekleding bestaat uit vegan materialen.

 

Grote bagageruimte. De bagageruimte bevat 543 liter en laat zich door de rugleuning neer te klappen vergroten tot 1.575 liter (beladen tot het dak). De ID.4 1ST Max heeft standaard de elektrische kofferklep Easy Open & Close, die zich met een voetbeweging laat openen. Verder zijn er een bagagenet, een scheidingsnet en een variabel te monteren laadvloer. Met de optionele trekhaak kan de elektrische SUV een aanhanger van tot 1.000 kilo (geremd, helling van 12 procent) slepen.

 

Toonaangevend bedieningsconcept. Volkswagen geeft zijn eerste zuiver elektrisch aangedreven SUV een toonaangevend bedieningsconcept. Het instrumentenbord heeft geen fysieke knoppen en schakelaars, waardoor het clean en zeer modern oogt. De bestuurder ziet de belangrijkste gegevens op een compact scherm dat hij via het multifunctiestuur bedient. Aan de rechterrand van het scherm bevindt zich de regeling voor het kiezen van de rijmodi. In het midden van het instrumentenbord staat het grote aanraakscherm voor navigatie, telefoon, media, rijhulpsystemen en voertuiginstellingen. In de ID.4 1ST heeft het een diameter van 10 duim, in de ID.4 1ST Max meet het 12 duim. De standaard natuurlijke spraaksturing Hello ID., die talrijke dagelijkse formules begrijpt, vormt de tweede bedieningslaag.

 

Innovatieve weergavetechnologieën. Twee innovatieve weergavetechnologieën vervolledigen het bedieningsconcept: het standaard ID. Light ligt als een smalle band onder de voorruit. In vele situaties, zoals in bochten of bij het remmen, ondersteunt het de bestuurder met intuïtief te begrijpen lichteffecten. Het AR-head-updisplay (standaard in de ID.4 1ST Max) projecteert op de voorruit navigatiepijlen en andere aanwijzingen die versmelten met de werkelijkheid.

 

Connectiviteit

Veelzijdig navigatiesysteem. De ID.4 1ST en de ID.4 1ST Max rollen van de band met het navigatiesysteem Discover Pro. De online spraaksturing maakt de natuurlijke spraaksturing nog beter terwijl vele functies gebruik maken van de geconcentreerde kennis van de Cloud (“Hello ID., waar is het volgende ijssalon?”). App Connect maakt mediastreaming via de smartphone mogelijk. De bestuurder en de passagiers kunnen hun gsm’s in hun native omgeving inbedden, dus met Android Auto, Apple Car Play en Mirror Link. Een ander hoogtepunt is de telefooninterface Comfort, die de smartphone met de boordelektronica verbindt (standaard in ID.4 1ST Max).

 

De onlinediensten van We Connect Start. De diensten van We Connect Start verbinden de wagen met de smartphone van de eigenaar en met de verkeersinfrastructuur. Het pack omvat onder meer de navigatiediensten, waaronder de huidige verkeersgegevens en laadstations in de omgeving met live-informatie. Het tweede onderdeel zijn de voertuiggerelateerde diensten. ID.4-klanten kunnen het opladen en de klimaatregeling via de gratis app We Connect ID. met hun smartphone bedienen en bovendien de laadtoestand van de batterij en het rijbereik van de auto opvragen. De standverwarming werkt ook wanneer de wagen niet aan het stroomnetwerk aan het opladen is.

 

De IQ.DRIVE-rijhulpsystemen. De rijhulpsystemen waarmee de ID.4 van de band rolt zitten onder de noemer IQ.DRIVE vervat. De standaard akoestische parkeerhulp komt al met een automatische maneuvreerremfunctie. Op de twee special editions zijn ook de rijstrookassistent Lane Assist, de noodremhulp Front Assist inclusief bochtremfunctie en uitwijkhulp en de afstandsregelaar ACC stop & go met snelheidsbegrenzer standaard. Het ACC houdt rekening met navigatiegegevens en verkeersborden en kan zo anticiperen: voor bochten, kruispunten, borden met een snelheidsbeperking en een bebouwde kom neemt het zelfstandig snelheid terug. Eveneens standaard is de Eco Assistant. Die vertelt de bestuurder wanneer het zinvol is om de voet van het rechterpedaal te halen.

In de ID.4 1ST Max komen daar nog andere systemen bij: de Travel Assist regelt de afstand tot voorliggers en houdt de wagen bovendien in het midden van de rijstrook. Om deze functie actief te houden moet de bestuurder het capacitieve stuurwiel, dat bij dit systeem hoort, slechts licht aanraken. De Side Assist waarschuwt bij gevaarlijke rijstrookwissels. En de Emergency Assist brengt de ID.4 tot stilstand wanneer de bestuurder dat niet meer kan.

 

Nieuw elektronisch platform. Achter de elektronische intelligentie van de ID.4 schuilt een volledig nieuw ontwikkelde architectuur. Qua hardware leunt die vooral op twee krachtige centrale processoren. Hun softwarearchitectuur volgt het principe van stationaire servers: omdat ze als breed serviceplatform is ontwikkeld vereenvoudigt ze sterk de uitwisseling van data en functies tussen de deelsystemen. Dat maakt het gemakkelijk om nieuwe datapacks te integreren, waarbij veiligheid steeds voorrang krijgt. Basisfuncties zoals de sturing van de aandrijving en van de remmen behouden hun aparte regeleenheden.

ID.4-klanten ervaren de sterke punten van het nieuwe elektronicaplatform dankzij het Online Remote Update. Daarmee kan de software van de centrale sturingseenheden via het mobiele netwerk worden geüpdatet. De gegevens worden in de auto gedownload en na het einde van de rit geïnstalleerd. Bij het volgende vertrek staan ze dan ter beschikking. Op die manier kunnen vele functies steeds verder worden verbeterd.

 

Aandrijving en onderstel

Uiterst efficiënte PSM-motor. Net voor de achteras van de ID.4 ligt een elektromotor die de wielen via een eentrapsversnellingsbak aandrijft. Het is een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), met een compacte en lichte bouw en een uiterst efficiënte werking. In de twee special editions ontwikkelt hij 150 kW (204 pk) en zijn koppel van 310 Nm staat vanaf het starten paraat. Optrekken van 0 naar 100 km/u duurt 8,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 160 km/u. In 2021 volgt een topversie met nog meer vermogen en vierwielaandrijving.

 

Sportieve inborst. De ID.4 is een sportieve allrounder die zich licht en eenvoudig laat besturen. Zijn lithium-ionbatterij onder de passagiersruimte en tussen de assen verlaagt het zwaartepunt en leidt tot een evenwichtige verdeling van de asbelastingen. Die twee zaken komen het comfortabel-levendige rijgedrag ten goede. Met de goede trekkracht van de achterwielaandrijving en met zijn bodemvrijheid van 21 centimeter voelt de elektrische SUV van Volkswagen zich ook op licht terrein in zijn sas. Het opvallende design van zijn velgen is in het stroomlijnconcept geïntegreerd. Beide special editions rollen op grote lichtmetalen velgen van 20 of respectievelijk 21 duim. Hoewel ze bij het afdraaien voldoende ruimte in de wielkasten nodig hebben, heeft de ID.4 toch een draaicirkel van zo’n 10,2 meter – verbluffend weinig gezien zijn formaat.

De ID.4 1ST Max heeft de adaptieve ophanging DCC. Die is gekoppeld aan de rijprofielkeuze met de modi Eco, Comfort en Individual. Beide systemen maken samen de spectrum tussen comfort en sportiviteit nog groter. Het rijdynamiekbeheer linkt de adaptieve dempers aan de elektronische differentieelsper XDS en regelt hun samenspel op uiterst precieze wijze. Een ander standaardsysteem op de ID.4 1ST Max is de progressieve stuurinrichting. Die wordt directer naarmate de bestuurder het stuurwiel verder afdraait.

 

Batterij en oplaadaanbod

77 kWh aan energie. De elektrische SUV van Volkswagen is een allrounder die ook lange ritten soeverein verteert. De ID.4 1ST-versies hebben een batterij van 77 kWh netto-energie. Ze weegt 493 kilo en biedt tot 520 kilometer realistisch rijbereik.

De batterijbehuizing uit aluminiumprofielen wordt door een sterk kader beschermd en herbergt 12 celmodules. Elk van die modules integreert 24 pouch-cellen met flexibele huls. Ze worden gekoeld door een bodemplaat met geïntegreerde waterkanalen. Volkswagen garandeert dat de batterij na acht jaar of 160.000 kilometer rijden nog minstens 70 procent van haar oorspronkelijke opslagcapaciteit heeft.

 

Krachtige recuperatie. Een belangrijke factor voor het hoge rijbereik van de ID.4 1ST is de krachtige recuperatie. De bestuurder kiest met de versnellingspook of de auto energie moet recupereren wanneer het rechterpedaal wordt gelost. In de stand D (Drive) zal de wagen in de meeste gevallen rollen en draait de elektromotor mee in vrijloop. In de stand B (Brake) verandert de elektromotor in een generator en wordt de stroom weer in de batterij opgeslagen. Bij talrijke lichte remmaneuvers in dagelijkse situaties staat de elektromotor alleen in voor de vertraging. Pas daarna worden aanvullend ook de hydraulische wielremmen ingezet.

 

Ecosysteem voor het opladen. Samen met de ID.-modellen lanceert Volkswagen onder de term We Charge een totaalpakket voor comfortabel, geconnecteerd en duurzaam laden van elektrische auto’s. Het biedt steeds de gepaste oplossing: op lange trajecten, onderweg en thuis. De app We Connect ID. biedt eenvoudig toegang tot het oplaadecosysteem.

 

Snelladen met gelijkstroom. Aan een DC-snellaadstation zoals van bijvoorbeeld Ionity kan de ID.4 met de batterij van 77 kWh in ongeveer 30 minuten genoeg stroom bijladen voor de volgende 320 kilometer (volgens WLTP) dankzij een laadvermogen van tot 125 kW. Aan openbare oplaadpunten laden ID.4-klanten wisselstroom (AC) met de Mode 3-kabel. Dankzij We Charge genieten ze van een van de grootste netwerken van Europa met meer dan 150.000 publieke laadpunten. Een enkele kaart opent de toegang.

 

De ID.4 1ST-modellen

Marktintroductie met twee 1ST-modellen. De ID.4 komt in Europa in de nazomer van 2020 op de markt in de vorm van twee special edition-modellen: de ID.4 1ST en de ID.4 1ST Max. In Duitsland kosten ze respectievelijk 49.950 en 59.950 euro.

 

De ID.4 1ST. De ID.4 1ST staat op 20-duimse velgen met het design Drammen terwijl het Exterior Style Pack en de verduisterde ruiten achteraan hem een chique uitstraling geven op de weg. De voorstoelen en het multifunctiestuur zijn verwarmbaar, de sfeerverlichting kan in 30 verschillende kleuren worden ingesteld. De roestvrijstalen pedalen hebben een Play & Pause-design en op de stuurwielcover is een 1ST-logo aangebracht. Een achteruitrijcamera helpt bij het maneuvreren. Een klimaatregeling Climatronic in twee zones en een verwarmbare voorruit vervolledigen de comfortuitrusting. Het navigatiesysteem Discover Pro en vier USB-stekkers zijn ook standaard op de ID.4 1ST, net zoals belangrijke rijhulpsystemen – Front Assist, afstandsregelaar ACC stop & go en rijstrookassistent Lane Assist. Ook de warmtepomp, die het interieur op zeer efficiënte wijze verwarmt en koelt, en de trekhaak zijn standaard.

De ID.4 1ST Max. Bovenop de uitrusting van de ID.4 1ST brengt de ID.4 1ST Max nagenoeg de volledige overige uitrusting met zich mee. Aan de buitenkant betekent dat ledmatrixkoplampen, 3D-ledachterlichten en 21-duimse velgen van het type Narvik. Ze benadrukken het sportieve karakter van het model, samen met de progressieve stuurinrichting en de adaptieve ophanging DCC. De strip tussen de koplampen en de uitsparingen van de deurklinken kunnen worden verlicht.

In het interieur verwent de ID.4 1ST Max zijn passagiers met topcomfort. Bij de standaarduitrusting horen elektrisch verstelbare stoelen, het glazen panoramadak, akoestische ruiten, Climatronic in drie zones en de elektrische kofferklep Easy Open & Close. Ook voor de bediening, de connectiviteit en de rijhulpsystemen vertoont de ID.4 1ST Max geen hiaten: het AR-head-updisplay, het 12-duimse scherm, de telefooninterface Comfort, de Travel Assist, Side Assist en Emergency Assist zijn allemaal standaard.

 

Beperkt aantal. Beide special editions zijn beperkt tot in totaal 27.000 exemplaren. Wanneer die uitverkocht zijn, volgen de gepreconfigureerde versies. Die bundelen de meest populaire opties op de markt in packs. Op die manier wordt het aanbod nog overzichtelijker en kan de fabriek in Zwickau de auto’s snel bouwen en vroeg leveren.

 

De technische kenmerken van de ID.4

 

 

ID.4 1ST en ID.4 1ST Max

Maximumvermogen

150 kW / 204 pk

Maximumkoppel

310 Nm

Transmissie

1-trapsversnellingsbak

Topsnelheid

160 km/u

0 – 100 km/u

8,5 s

Nettocapaciteit batterij

77 kWh

Rijbereik (realistisch)

tot 520 km

Lengte

4.584 mm

Breedte

1.852 mm

Hoogte

1.612 mm

Wielbasis

2.766 mm

Luchtweerstandscoëfficiënt

cx 0,28

Volume bagageruimte

543 l

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy