De nieuwe ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo

De nieuwe ID. Buzz en de ID. Buzz Cargo

Elektrische aandrijving, wendbaarheid en veel ruimte voor de avonturen van het leven: de nieuwe ID. Buzz is het VW-busje van de toekomst.

  • Met de ID. Buzz komt dit najaar Europa’s eerste gamma van zuiver elektrische busjes en bestelwagens op de markt
  • Ruimte om te leven: de ID. Buzz biedt plaats aan vijf personen en al hun bagage voor vakantie, sport en het leven van elke dag
  • Ruimte om te werken: de nieuwe ID. Buzz Cargo is een van de meest duurzame bestelwagens – een robuust hightech werktuig
  • Interactieve rijhulpsystemen: Travel Assist met nieuw gebruik van zwermdata wijst de weg naar geautomatiseerd rijdenCO2-vrij rijden over lange afstand: tot 425 km1 rijbereik, eenvoudig opladen via Plug & Charge, optimaal gecoördineerd via e-routeplanning

De ID. Buzz spiegelt een nieuw autotijdperk weer. In Europa is Volkswagen Commercial Vehicles al gestart met de verkoop en de eerste exemplaren zullen in de herfst aan hun eigenaars worden geleverd. Er zijn twee versies: de ID. Buzz2 als bus en de ID. Buzz Cargo1 als bestelwagen. Beide zijn zuiver elektrisch. Aan boord: een open space met veel plaats om te leven, te reizen en te werken. Rijbereik tot 425 km1, opgeladen in ongeveer 30 minuten aan een snellaadstation. De ID. Buzz: een avant-gardistische auto voor gezinnen, actieve mensen en bedrijven. Reeds als conceptcar wist hij de wereld te elektriseren. Nu verschijnt de productieversie van de ID. Buzz in het straatbeeld.

In de ID. Buzz versmelten de kenmerken van een multitool met een van de meest succesvolle designs aller tijden. De stijl is iconisch helder en even krachtig als vriendelijk. De zeer korte overhangen van het aerodynamische koetswerk (Cx 0,29) stemmen visueel overeen met de levendige rijeigenschappen. De 150 kW (204 pk) sterke elektromotor geeft onmiddellijk zijn maximumkoppel van 310 Nm vrij. Het resultaat is een zeer spontaan reactievermogen. Bovendien is de besturing, dankzij de achterwielaandrijving (zoals in het originele VW-busje T1), vrij van invloeden van het aandrijfsysteem. De batterij van 77 kWh (netto-energiecapaciteit), die diep in de vloer van het voertuig is geïntegreerd, verlaagt het zwaartepunt en beperkt de rolneiging tot een minimum ondanks de hoge koetswerkstructuur. Het gewicht is centraal in het voertuig verdeeld, wat zorgt voor een neutraal rijgedrag. De draaicirkel is bovendien klein dankzij de grote wielkasten: slechts 11,1 meter. Dit alles maakt van de ID. Buzz een ideale metgezel in de stad.

Opladen met tot 170 kW. In de gecombineerde cyclus van de WLTP-norm bedraagt het rijbereik van de ID. Buzz maximaal 423 km, en dat van de ID. Buzz Cargo maximaal 425 km. De batterij kan thuis, op het werk of aan openbare AC-oplaadpunten met 11 kW worden opgeladen. Aan DC-snellaadstations loopt dit op tot 170 kW. Met een dergelijk vermogen is het opladen in 30 minuten voltooid (van 5 tot 80 procent). Aan compatibele DC-snellaadstations kunnen beide modellen ook worden opgeladen via Plug & Charge; daarbij communiceren ze via de oplaadstekker met het oplaadstation en verlopen activering en facturatie automatisch, zonder oplaadkaarten of apps.

Nieuwste rijhulpsystemen en software. Optioneel zijn nieuwe rijhulpsystemen zoals Travel Assist met gebruik van zwermdata en geassisteerde rijstrookwissels beschikbaar. Eveneens nieuw: Park Assist Plus met geheugenfunctie voor automatisch inparkeren in de garage thuis, in de carport of op de parkeerplaats van het werk. Tal van rijhulpsystemen zoals Car2X (waarschuwt voor gevaren in de onmiddellijke omgeving) en Front Assist met voetganger- en fietserdetectie (noodremassistent) zijn standaard voorzien. Bovendien verlaten de besturingsorganen van de ID. Buzz de fabriek met de nieuwste Volkswagen-software: de ID. Software versie 3.2. Die wordt op tijd en stond ‘over the air’ geüpdatet, dus zonder bezoek aan de werkplaats.

Groot veroveringspotentieel. Conceptueel voegt de ID. Buzz een nieuw facet toe aan elektrische mobiliteit. Carsten Intra, CEO van het merk Volkswagen Commercial Vehicles: “Geen enkele andere autoconstructeur heeft een vergelijkbaar, puur elektrisch duo bus-bestelwagen in zijn gamma. Het avant-gardistische technologie- en designconcept van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo is wereldwijd uniek.” Het gamma beschikt dan ook over een groot potentieel om nieuwe doelgroepen te veroveren. Thomas Schäfer, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG en hoofd van de High-Volume Brand Group, zegt hierover: “De ID. Buzz spreekt de meest uiteenlopende klanten aan: niet alleen gezinnen en mensen die veel ruimte nodig hebben voor hun hobby’s, maar ook ondernemers en ambachtslieden. Mensen die weg willen uit de SUV- en bestelwagenwereld, zullen voor de ID. Buzz kiezen, evenals fans van het VW-busje, die elektrisch willen rijden. Daarom is dit model van uitzonderlijk belang voor Volkswagen en Volkswagen Commercial Vehicles.”

Langere wielbasis. De twee ID. Buzz-modellen zijn met 4.712 mm precies even lang. Met zijn 2.989 mm is de wielbasis lang. De ruimte tussen de assen wordt optimaal benut. Afhankelijk van de uitvoering zijn de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo respectievelijk 1.927 tot 1.951 mm hoog. In de breedte meten beide ID. Buzz-modellen 1.985 mm zonder buitenspiegels. Met 632 mm is de laaddrempel van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo aangenaam laag.

ID. Buzz als vijfzitter. Als bus is de ruime ID. Buzz net zo ideaal voor gezinsgebruik en vrije tijd als voor zakelijk gebruik. De bestuurder en voorste passagier zitten op aparte stoelen, die standaard zijn uitgerust met verstelbare armsteunen aan de binnenkant. Achterin is er een driezitsbank, die in 40:60-verhouding is opgedeeld en waarvan de rugleuningen neerklapbaar zijn. Bovendien kunnen de twee zitbankelementen tot 150 mm in de lengte worden verschoven om desgewenst meer beenruimte of extra bagageruimte te creëren. De twee schuifdeuren zijn standaard op de busversie. Achter de grote achterklep schuilt – met vijf personen aan boord – een bagageruimte van 1.121 liter (beladen tot aan de bovenrand van de rugleuningen van de tweede zitrij). Als de tweede zitrij wordt neergeklapt, neemt het volume toe tot 2.205 liter.

ID. Buzz Cargo als bestelwagen. Met de ID. Buzz Cargo wordt een van de modernste bestelwagens ter wereld gelanceerd. Hij wordt standaard aangeboden met drie zitplaatsen in de cabine: een bestuurdersstoel en een dubbele passagiersbank. Optioneel is ook een enkele bijrijderszitplaats verkrijgbaar. Achter de stoelen staat een vaste wand om de laadruimte af te scheiden. Dit tussenschot is optioneel verkrijgbaar met een venster en/of een doorlaadopening. De laadruimte is 3.900 liter groot en biedt plaats aan twee europalletten. De ID. Buzz Cargo is uitgerust met een wijd openende achterklep en een schuifdeur aan passagierszijde. Optioneel is de bestelwagen verkrijgbaar met een extra schuifdeur aan bestuurderszijde en vleugeldeuren achteraan.

Made in Germany. De nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zullen samen met de nieuwe, in 2021 gelanceerde Multivan (intern T7, optioneel bestelbaar als plug-inhybride) en de T6.1 (o.a. als Transporter, Caravelle en California) worden geproduceerd in de Duitse fabriek in Hannover, de hoofdzetel van Volkswagen Commercial Vehicles.

ELEKTRISCHE AANDRIJVING: WENDBAAR, KRACHTIG EN EFFICIËNT

Modulair platform voor elektrische aandrijving. De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zijn technisch gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB) van de Volkswagen-groep. In de ID. Buzz bestaat het MEB-systeem uit de elektromotor (van het synchrone type met permanente magneet, afgekort PSM), vermogenselektronica, een automatische versnellingsbak met 1 verhouding, de twaalf modules van de ruimtebesparend in de voertuigbodem verwerkte lithium-ionhoogspanningsbatterij en allerlei extra apparatuur die in de voorkant van het voertuig is geïntegreerd. De batterij heeft een energiecapaciteit van 77 kWh netto (82 kWh bruto). De vermogenselektronica beheert de hoogspanningsenergiestroom tussen motor en batterij en zet de in de batterij opgeslagen gelijkstroom (DC) om in wisselstroom (AC). De boordelektronica wordt via een zogeheten DC/DC-omvormer parallel van 12V-spanning voorzien.

150 kW vermogen en tot 425 km WLTP-rijbereik. De elektromotor van de ID. Buzz is geïntegreerd in de aangedreven achteras en ontwikkelt een vermogen van 150 kW (204 pk). Een van de kenmerken van de bijna geruisloze elektromotor is het feit dat hij zijn maximumkoppel van 310 Nm levert vanuit stilstand. En dat zorgt voor zeer goede vertrekprestaties. Beide ID. Buzz-modellen halen 100 km/u na 10,2 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 145 km/u, wat meer is dan de doorgaans geldende maximum- of richtsnelheid op autosnelwegen. Het rijbereik van de vijfzits ID. Buzz bedraagt tot 423 km volgens de huidige WLTP-norm. Eveneens volgens WLTP verbruikt de ID. Buzz Pro 21,7 tot 20,5 kWh/100 km. De overeenkomstige cijfers voor de ID. Buzz Cargo: tot 425 km en 22,2 tot 20,4 kWh/100 km. De ID. Buzz is in Duitsland ingedeeld in de beste efficiëntieklasse: A+++.

Opladen met 11 kW.De lithium-ionhoogspanningsbatterij wordt opgeladen via een aansluiting achteraan aan passagierszijde. Gebeurt dit thuis en op het werk aan de wallbox of onderweg aan openbare oplaadpunten met een AC-oplaadvermogen van 11 kW, dan is de batterij in 7,5 uur weer volledig voorzien van nieuwe stroom (van 0 tot 100 procent). Volkswagen biedt met de ID. Charger, ID. Charger Connect (o.a. met LAN- of wifibesturing via app) en ID. Charger Pro (zoals ID. Charger Connect maar met gecertificeerde energiemeter) zijn eigen 11kW-wallboxgamma aan. Met de nieuwe ID. Charger Travel – een soort mobiele wallbox – kan de ID. Buzz ook op reis worden opgeladen met het afhankelijk van het netwerk maximaal toegestane vermogen.

Opladen met 170 kW. Onderweg kan de ID. Buzz aan DC-snellaadstations worden opgeladen met een vermogen tot 170 kW. In dat geval wordt de batterij in ongeveer 30 minuten opgeladen van 5 tot 80 procent. Voor wie dus bijvoorbeeld een afstand van Amsterdam naar Parijs (ca. 520 km) wil afleggen, volstaat onderweg één oplaadstop als koffiepauze om met een goede restautonomie de stad van bestemming te bereiken. Oplaadkaarten en apps voor authenticatie aan het oplaadstation worden steeds vaker overbodig dankzij het nieuwe Plug & Charge: in plaats daarvan worden via de oplaadstekker van de ID. Buzz de facturatiegegevens uitgewisseld aan compatibele DC-oplaadstations. In detail werkt dat als volgt: zodra de oplaadkabel ingeplugd is, wordt tussen de ID. Buzz en de oplaadpaal een gecodeerde en beveiligde communicatie volgens de zogeheten ISO-15118-norm opgestart. Deze verificatie duurt slechts enkele seconden. Dan begint het opladen, waarbij een oplaadkaart of app voor betaling niet meer nodig is. Plug & Charge wordt gebruikt in de netwerken van Ionity, Aral, BP, Enel, EON, alsook van Iberdrola en Eviny. Daarnaast lopen ook al gesprekken met andere grote aanbieders.

 

SOFTWARE – ALTIJD UP-TO-DATE DANKZIJ OVER THE AIR-UPDATES

Nieuwe ID. Software 3.2. De ID. Buzz Pro en ID. Buzz Cargo verlaten de productiefabriek in Hannover (Duitsland) met de nieuwste Volkswagen-software. Momenteel is dat de ID. Software 3.2, die onder meer de Plug & Charge-oplaadfunctie mogelijk maakt aan compatibele DC-snellaadstations. Bovendien is het plannen van lange afstanden met de ID. Software 3.2 bijzonder eenvoudig, omdat het navigatiesysteem van de ID. Buzz de oplaadstops slim en automatisch in de routeplanning integreert (e-routeplanner). In de nieuwste versie is ook het routealgoritme verbeterd. Bovendien biedt het systeem verfijnde instelmogelijkheden voor de persoonlijke voorkeuren: zo is er nu onder meer een oplaadtijdoptimalisatie om desgewenst niet onnodig lang bij te laden tijdens de laatste oplaadstop vóór de bestemming. Daarenboven zal het mogelijk zijn om zelfs zonder gekoppelde smartphone via het infotainmentsysteem gebruik te maken van de streamingdiensten Apple Music en Spotify. Ook de intuïtieve spraakbediening (“Hello ID.”) van de ID. Buzz is met de nieuwste software-update naar een high-end niveau getild.

‘Over the air‘ als de nieuwe updatenorm. Over the air-updates houden de software en dus het besturingssysteem van de ID. Buzz up-to-date. De updates worden rechtstreeks naar de high-performance computers van de voertuigen gestuurd. De zeer snelle computers nemen functies over die vroeger verspreid waren over een groot aantal besturingseenheden.

 

RIJHULPSYSTEMEN – OP WEG NAAR AUTOMATISCH RIJDEN

Innovatieve rijhulpsystemen. De nieuwe ID. Buzz is een van de meest vooruitstrevende voertuigen in zijn klasse. Dit feit weerspiegelt zich bij uitstek in het aanbod van rijhulpsystemen. Veel van de systemen, zoals Car2X (dat met behulp van zwermdata kan waarschuwen voor gevaren in de directe omgeving), Front Assist met voetganger- en fietserdetectie (omgevingswaarnemingssysteem met noodremfunctie), proactieve bescherming van de inzittenden (met o.a. gordelspanning in geval van nood) en, op de ID. Buzz Pro, verkeersbordenherkenning en rijstrookassistent Lane Assist behoren tot de standaarduitrusting. Optioneel zijn de twee nieuwste systemen verkrijgbaar: Travel Assist met gebruik van zwermdata en geassisteerde rijstrookwissels en Park Assist Plus met geheugenfunctie voor geautomatiseerd parkeren. De twee nieuwe systemen in detail:

Travel Assist nu met gebruik van zwermdata. De optionele Travel Assist maakte ​ voorheen alleen gebruik van de infrarood-, radar- en camerasensoren en de navigatiegegevens voor geassisteerde besturen in lengte- en dwarsrichting. Zodra de bestuurder de Travel Assist via een knop in het multifunctiestuurwiel activeert en een gewenste snelheid instelt, houdt de Volkswagen deze snelheid aan, reageert hij automatisch op snelheidsbeperkingen en voorliggers, en volgt hij binnen de systeemgrenzen zelfstandig de rijstrook (adaptieve rijstrookgeleiding). Tot op heden was voor de actief werkende rijstrookgeleiding de herkenning van de linker- en rechterrijstrookgrens vereist. Dankzij het (door de huidige software mogelijk gemaakte) gebruik van zwermdata via Travel Assist blijft de ID. Buzz ook in de rijstrook als er maar één rijstrookgrens is. De Travel Assist met gebruik van zwermdata verzamelt daarvoor de gegevens van andere voertuigen in de buurt die anoniem worden doorgegeven aan een back-endsysteem (server) om ze te integreren in de rijstrookgeleiding. Zo is de adaptieve rijstrookgeleiding ook in moeilijke wegomstandigheden voortdurend beschikbaar. Het gebruik van de zwermdata maakt voor het eerst ook geassisteerde rijstrookwissels op de snelweg mogelijk: de Travel Assist biedt de bestuurder daarbij in de digitale cockpit vanaf snelheden van 90 km/u een geautomatiseerde rijstrookwissel aan, voor zover de relevante omgeving rond het voertuig vrij is. Als de bestuurder dan de richtingaanwijzer aantikt, voert de ID. Buzz de rijstrookwissel zelfstandig uit. De bestuurder blijft daarbij evenwel verantwoordelijk voor het manoeuvre.

Park Assist Plus onthoudt het traject. Park Assist Plus is een bekend Volkswagen-systeem. Letterlijk met één druk op de knop maakt het automatisch inparkeren in lengte- en dwarsrichting mogelijk. Desgewenst kan de ID. Buzz zich ook uitparkeren uit overlangse parkeervakken. De bestuurder moet het manoeuvre alleen bewaken, maar hoeft niet meer zelf te sturen, te remmen of gas te geven. De nieuwe Park Assist Plus met geheugenfunctie gaat nog een stap verder: met dit systeem kan de bestuurder individuele parkeermanoeuvres opslaan, die de auto vervolgens automatisch uitvoert, bijvoorbeeld om de garage of een carport in te rijden. En het werkt als volgt: het parkeermanoeuvre moet één keer handmatig door de bestuurder worden uitgevoerd bij snelheden van minder dan 40 km/u; zelfs rijrichtingswissels zijn mogelijk. In de overeenkomstig geactiveerde modus onthoudt de Park Assist Plus de afgelegde afstand, die tot 50 meter lang kan zijn. Aan het einde van deze leerfase drukt de bestuurder op een knop om het traject op te slaan, en klaar. Vijf verschillende inparkeermanoeuvres kunnen in het systeem worden opgeslagen. Met als bonus: zodra de ID. Buzz een van de opgeslagen scenario’s herkent, biedt hij het geassisteerde inparkeren automatisch aan.

 

ONDERSTEL – RIJCOMFORT VAN EEN PERSONENWAGEN IN DE ID. BUZZ EN ID. BUZZ CARGO

Maximaal comfort en maximale veiligheid. De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo zijn uitgerust met een breed spectrum aan elektronische rijhulpsystemen die permanent het optimale rijgedrag in het oog houden. De basis voor een hoge mate van comfort en veiligheid is de analoge basislay-out van het onderstel. Vooraan wordt een McPherson-as met veer-demperelementen gebruikt. Achteraan is dat een hypermoderne multilinkas. Deze laatste zorgt ervoor dat de dwars- en langskrachten op ideale wijze van elkaar worden gescheiden. Beide assen zijn zeer compact. De spoorbreedtes van 1.673 mm (voor) en 1.670 mm (achter) zijn dan weer groot. Het compacte ontwerp van de vooras maakt een kleine draaicirkel van 11,09 meter mogelijk. Achteraan zorgt de grote spoorbreedte voor een royale doorlaadbreedte tussen de wielkasten. Die bedraagt 1.204 mm in de bagageruimte van de vijfzitter en 1.230 mm in de laadruimte van de bestelwagen.

Eerste VW-busje met 21-duimswielen. Voor de ID. Buzz Pro zijn wielen in de maten 18, 19, 20 en 21 duim beschikbaar. De maximale wielmaat van de ID. Buzz Cargo bedraagt 20 duim. De velgen zijn voorzien van banden met geoptimaliseerde rolweerstand. De voorbanden zijn altijd smaller dan de achterbanden, wat zorgt voor extra wendbaarheid. De ID. Buzz wordt vooraan vertraagd door schijfremmen met een diameter tot 382 mm (afhankelijk van de velgmaat); achteraan zijn beide versies voorzien van slijtvaste trommelremmen.

Energie recupereren in plaats van klassiek remmen. Door de recuperatie-intensiteit van de elektrische aandrijving kan de ID. Buzz afgeremd worden zonder tussenkomst van de remmen op de assen. Daarbij wordt de kinetische energie omgezet in elektrische energie en in de batterij opgeslagen. In de automatische modus D (Drive) freewheelt de ID. Buzz zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, waarbij de elektromotor vrij meeloopt, zonder weerstand te bieden. In dit geval vergroot het uitrollen van het voertuig het rijbereik. In de automatische modus B (Brake) – die net als D wordt geactiveerd via een kleine stuurkolomhendel – remt de ID. Buzz af zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Het recuperatie-effect is nu zo groot dat de normale remmen nog nauwelijks ingezet worden. Dit is vooral nuttig bij afdalingen, omdat de remmen op de wielen dan worden ontzien en veel energie wordt teruggewonnen. De eBV, de elektrische rembekrachtiger, speelt hierbij een doorslaggevende rol: tot een vertraging van ongeveer 0,3 g – wat overeenstemt met een recuperatievermogen van ongeveer 100 kW – remt de ID. Buzz alleen via het aandrijfsysteem.

 

EXTERIEUR – DNA VAN HET VW-BUSJE T1 VOOR DE TOEKOMST GEHERINTERPRETEERD

Wielbasis vergelijkbaar met die van de T6.1. De nieuwe ID. Buzz begint zijn carrière als een bus met vijf zitplaatsen en als een bestelwagen met twee of drie zitplaatsen (Cargo). Beide versies van de ID. Buzz zijn 4.712 mm lang. Met 2.989 mm is de wielbasis lang. Ter vergelijking: een huidige T6.1 is met dezelfde wielbasis 192 mm langer. De ruimte tussen de zeer compacte assen wordt in de ID. Buzz optimaal benut. Afhankelijk van de uitvoering zijn de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo 1.927 tot 1.951 mm hoog (T6.1: 1.985 mm). De breedte zonder buitenspiegels bedraagt 1.985 mm, waarmee de ID. Buzz 81 mm breder is dan een T6.1. Met buitenspiegels meten beide modelversies 2.212 mm in de breedte.

Iconisch en aerodynamisch. Het designconcept van het studiemodel van de ID. Buzz, dat in 2017 als wereldpremière in Detroit werd gepresenteerd, werd consequent doorgetrokken en geperfectioneerd voor de productieversie. Daartoe behoren de extreem korte koetswerkoverhangen, de maximale benutting van de ruimte op een minimaal verkeersoppervlak, de verdeling van het koetswerkdesign in een onder- en bovengedeelte, alsmede de iconische voorpartij in de stijl van de legendarische T1, met een V-vormigevoorklep tussen de charismatische koplampen. Ook bij de T1, het allereerste VW-busje, kreeg de functie al voorrang op het design. ‘Form follows function’, een van de basisprincipes in de auto-industrie, is eveneens van toepassing op het design van de ID. Buzz, waar de iconisch heldere vorm vergezeld gaat van een uitstekende stroomlijn: de ID. Buzz heeft een Cx-waarde van 0,29, wat het stroomverbruik beperkt en het rijbereik vergroot.

Ledverlichting standaard. Net als de nieuwe Multivan zet de ID. Buzz vol in op leds. Vooraan zijn er de charismatisch vormgegeven ledkoplampen, terwijl de smalle dwarslijn tussen de koplampen is uitgevoerd als een ledstrip. Het VW-logo dat is geïntegreerd in het midden van de dwarslijn, is hier een eerbetoon aan de T1 en is groter dan op alle andere huidige Volkswagen-modellen. Achteraan onderscheidt de ID. Buzz zich van de T6.1 door zijn horizontaal in plaats van verticaal georiënteerde lichtblokken, waarmee hij een duidelijke verwantschap vertoont met de nieuwe Multivan. De ledachterlichten van de ID. Buzz zijn echter voor het eerst in een model van Volkswagen Commercial Vehicles met elkaar verbonden door een doorlopende lichtstrip. Optioneel wordt de ID. Buzz aangeboden met de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen, die de weg interactief en bochten vooruitziend verlichten.

ID. Buzz met iconische tweekleurige lakafwerking. Volkswagen Commercial Vehicles biedt de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo – naar het voorbeeld van het originele VW-busje – aan met verschillende tweekleurige koetswerklakken, als alternatief voor de basiskleuren. In totaal bestaat het gamma uit elf verschillende kleurvarianten: één effen kleur (Candy White), vijf metallic kleuren (Mono Silver, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange en Bay Leaf Green), één parelmoerlak (Deep Black) en vier tweekleurige lakafwerkingen. Als de ID. Buzz wordt besteld met een van de tweekleurige lakafwerkingen, is het bovengedeelte, inclusief het dak en de V-vormige voorklep, altijd in Candy White. In dat geval worden de vlakken onder de omlopende karakterlijn naar keuze afgewerkt in een van de vier metallic kleuren, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange of Bay Leaf Green.

 

INTERIEUR – ROYALE RUIMTE VOOR EEN DYNAMISCH LEVEN

Passagiers- en bagageruimte van de ID. Buzz. De bestuurder en voorpassagier nemen in de vijfzits ID. Buzz plaats op aparte stoelen, die standaard zijn uitgerust met verstelbare armsteunen aan de binnenkant. In de hogere uitrustingsversies hebben de voorstoelen ook een armsteun aan de buitenkant. De topversies van de stoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar en hebben zowel een geheugen- als een massagefunctie. De voorstoelen kunnen apart worden versteld, tot 245 mm in de lengte en 61,5 mm in de hoogte. Achterin is er een driezitsbank, die in 40:60-verhouding is opgedeeld en waarvan de rugleuningen neerklapbaar zijn. Bovendien kan de achterbank volledig of in 40:60-verhouding tot 150 mm in de lengte worden verschoven om desgewenst meer beenruimte of extra bagageruimte te creëren. De twee schuifdeuren zijn standaard op de busversie. Optioneel kunnen ze elektrisch worden geopend en gesloten, net als de achterklep. Daarachter schuilt – met vijf personen aan boord – een bagageruimte van 1.121 liter (beladen tot aan de bovenrand van de rugleuningen van de tweede zitrij). Als de tweede zitrij wordt neergeklapt, neemt het laadvolume toe tot 2.205 liter. De vijfzitter heeft een laadvermogen tot 529 kg.

Passagiers- en laadruimte van de I.D. Buzz Cargo. De ID. Buzz Cargo wordt standaard aangeboden met drie zitplaatsen in de cabine: een bestuurdersstoel en een dubbele passagiersbank. Als alternatief is de ID. Buzz Cargo ook met een enkele bijrijderszitplaats verkrijgbaar. Achter de stoelen staat een vaste wand om de laadruimte af te scheiden. Dit tussenschot is optioneel verkrijgbaar met een venster en/of een doorlaadopening. De laadruimte is 3.900 liter groot en biedt plaats aan twee europalletten. Het maximale laadvermogen van de ID. Buzz Cargo bedraagt 648 kg. De lading kan worden vastgezet met behulp van sjorogen in de vloer en rails in de zijwanden. De ID. Buzz Cargo is uitgerust met een wijd openende achterklep en een schuifdeur aan passagierszijde. Optioneel is de bestelwagen verkrijgbaar met een extra schuifdeur aan bestuurderszijde en vleugeldeuren achteraan.

Optisch zwevende beeldschermen. Instappen is klimmen in de nieuwe ID. Buzz. De verhoogde, comfortabele zitpositie is typisch voor een VW-busje. Dat was zo in de T1 en geldt nog steeds voor de T6.1 en de nieuwe Multivan. En de ID. Buzz volgt nu hun voorbeeld. In overeenstemming daarmee staat het instrumentenpaneel van de nieuwe vijfzitter en bestelwagen eveneens zeer hoog opgesteld. En ook dat is typisch voor een VW-busje. Alle beeldschermen zijn digitaal en bevinden zich op een ergonomisch optimale kijkas. De cockpit voor de bestuurder bestaat uit een vrijstaand display (met een diagonaal van 5,3 duim). Centraal in het midden van het dashboard bevindt zich het infotainmentsysteem, uitgerust met een groot aanraakscherm. Het standaardsysteem heet Ready 2 Discover. Het is uitgerust met een aanraakscherm van 10 duim. Het optionele navigatiesysteem Discover Pro heeft een scherm van 12 duim. Afhankelijk van de versie zijn App-Connect (inclusief App-Connect Wireless) voor smartphone-integratie en DAB+ (digitale radio-ontvangst) standaard aan boord.

We Connect en We Connect Plus.De ID. Buzz is uitgerust met een Online Connectivity Unit (OCU) waarin een simkaart (eSIM) is geïntegreerd. Via de OCU krijgt het nieuwste model van Volkswagen Commercial Vehicles toegang tot het steeds omvangrijkere spectrum van onlinediensten en voertuigfuncties van We Connect en We Connect Plus. De We Connect-functies zijn gratis en zonder looptijdbeperkingen beschikbaar. Het spectrum van We Connect Plus is zonder navigatiesysteem gedurende een jaar gratis; met het navigatiesysteem Discover Pro is We Connect Plus drie jaar lang standaard beschikbaar. Tot de nieuwste functies van We Connect behoren Plug & Charge, Temperature Guidance en Battery Care Mode. Plug & Charge maakt het mogelijk om aan compatibele DC-snellaadstations heel eenvoudig op te laden zonder oplaadkaart of app. De functie Temperature Guidance herinnert u eraan uw voertuig op te laden afhankelijk van de weersvoorspelling en het batterijniveau. De Battery Care Mode is een oplaadfunctie die de levensduur van de hoogspanningsbatterij optimaliseert. Als de bestuurder Battery Care Mode heeft geactiveerd, wordt de bovenste oplaadlimiet ingesteld op 80 procent, om de batterij te beschermen. Indien nodig – bijvoorbeeld voor lange verplaatsingen – kan Battery Care Mode handmatig worden gedeactiveerd en kan de batterij tot 100 procent worden opgeladen. ‘Online bijzondere reisdoelen opzoeken’ is verder ontwikkeld als een navigatiefunctie van We Connect Plus.

In-Car Shop en In-Car Apps. In de toekomst zullen ID. Buzz-eigenaars via In-Car Shop van het infotainmentsysteem extra apps en diensten apart kunnen aankopen en downloaden. Tot deze nieuwe diensten en apps behoren Spotify en Apple Music, die aan boord van de ID. Buzz voortaan ook zonder gekoppelde smartphone kunnen worden gebruikt. Gewoon de app downloaden, eenmalig inloggen met de desbetreffende toegangsgegevens, en klaar.

Voor- en achterwaarts via intuïtieve draaifunctie. De automatische versnellingsbak wordt bediend via een stuurkolomhendel: vanuit de neutrale stand N een draai voorwaarts naar D (Drive) en de auto rijdt vooruit. Eén stand verder volgt B (Brake). In deze stand is het recuperatievermogen van de elektrische aandrijving bij het vooruitrijden zo sterk dat de bestuurder het rempedaal nauwelijks hoeft te gebruiken. Vooral op bergafwaartse trajecten is dat de ideale rijmodus. Vanuit N een draai terug naar R en de ID. Buzz rijdt achteruit.

USB-interfaces met een vermogen van 45 watt. De busversie is uitgerust met maximaal acht USB-C-interfaces. Rechts van het stuurwiel bevinden zich twee USB-C-poorten en een vak met inductieve oplaadfunctie voor smartphones. Een andere USB-C-interface bevindt zich in de passagiersdeur en, afhankelijk van de uitvoering, in de houder van de achteruitkijkspiegel. Achter in de ID. Buzz zijn er USB-C-interfaces in beide schuifdeuren en links en rechts in de bagageruimte. De ID. Buzz Cargo heeft tot vijf USB-C-poorten: één links in het dashboard, twee boven het smartphone-opbergvak, één in de passagiersdeur en nog één in combinatie met de regensensor in de houder van de achteruitkijkspiegel. Alle USB-C-interfaces (behalve de 15W-poort aan de achteruitkijkspiegel) werken met de nieuwste oplaadstandaard USB Power Delivery (USB-PD), zodat ze tot 45 watt vermogen leveren, afhankelijk van het aangesloten apparaat. Dat betekent dat bijvoorbeeld laptops of batterijaangedreven werktuigen drie keer zo snel kunnen worden opgeladen als met conventionele USB-C-interfaces. In het frame van de passagiersstoel zit bovendien optioneel een 230V-stopcontact verwerkt voor de voeding van grotere elektrische apparaten. In tegenstelling tot voertuigen met verbrandingsmotor kan de 230V-aansluiting in de elektrische ID. Buzz ook worden gebruikt als de motor is uitgeschakeld.

Interactief ID. Light. Zoals alle modellen van de ID.-familie is de nieuwe ID. Buzz als bus ook uitgerust met het interactieve ID. Light. De smalle lichtstrip strekt zich vóór de voorruit uit over het dashboard, in het gezichtsveld van de bestuurder. Door middel van ID. Light krijgt de bestuurder intuïtief waarneembare informatie. De intuïtieve herkenning en interpretatie van de informatie is bijzonder gemakkelijk door de positie en de kleur van het lichtsignaal. Twee voorbeelden: een signaal rechts in de lichtstrip wijst op obstakels in de zone rechts voor de ID. Buzz, afhankelijk van de kleur. Als de ID. Light-band volledig rood kleurt, betekent dat: ‘Opgelet! Remmen!’ Aangezien de ID. Buzz al beschikt over de ID. Software 3.2, zijn er ook vier nieuwe of uitgebreide functies aan boord: dankzij Car2X informeert de Local Hazard Warning de bestuurder over gevaarlijke plaatsen op het traject voor hem, zoals auto’s met pech, ongevallen en voertuigen van hulpdiensten. Bijvoorbeeld, een voertuig met pech op de linkerrijstrook wordt ook links in de ID. Light-band geschetst en gevisualiseerd. De nieuwe functie Intelligent Parking Assistent helpt de bestuurder met geactiveerde Park Assist om vanuit zijn ooghoek een door het systeem gedetecteerde parkeerplek te spotten. De functie Lane Change Recommendation van ID. Light geeft de bestuurder in een vroeg stadium een visueel signaal om voor het volgende navigatiemanoeuvre de rijstrook in de richting van de visualisatie te veranderen.

Sfeerverlichting met tot 30 kleuren. De busversie van de ID. Buzz is standaard uitgerust met een 10-kleurige sfeerverlichting. Optioneel biedt Volkswagen Commercial Vehicles ook een 30-kleurenversie aan. De individueel gekozen tint van de 30-kleurenversie licht op in een lichtstrip in het dashboard, de sierstrips in de vier deuren en de opbergvakken in de deuren.

Multifunctionele ID. Buzz Box. Volkswagen Commercial Vehicles heeft speciaal voor de ID. Buzz de uitneembare ID. Buzz Box ontwikkeld, met in het bovenste gedeelte een groot opbergvak met daarin – altijd binnen handbereik – een ijskrabber en een flesopener. Vooraan is er een uitklapbaar vak van 1,4 liter (bv. voor een waterfles), met daartegenover een 5,0 liter grote lade voor allerhande benodigdheden. Nog een voorbeeld van het oog voor detail in de nieuwe ID. Buzz: als u de schuiflade uittrekt, ziet u op de zijkanten een wereldkaart in reliëf verschijnen. De ID. Buzz Box van de bestelwagen is speciaal ontworpen voor gebruik tijdens het werk. Hij biedt in het bovenste gedeelte een groot vak voor een laptop of klembord, evenals een extra bekerhouder. Ook hier bevindt zich vooraan een uitklapbaar vak van 1,4 liter. De box wordt in de tweezits Cargo en het vijfzits busje tussen de bestuurders- en passagiersstoel vastgeklikt. Dankzij een handgreep kan hij snel geïnstalleerd of verwijderd worden.

 

DUURZAAMHEID - IN HARMONIE MET HET MILIEU

CO2-neutrale voetafdruk, diervrije materialen. De ID. Buzz en ID. Buzz Cargo worden geleverd met een CO2-neutrale balans. Daarmee doelen we op de compensatie van de emissies van zowel de productie in de Duitse fabriek in Hannover en de fabricage van alle modules in de sites van Volkswagen Group Components, als het transport tot en met de levering aan de klanten in heel Europa. In Europa heeft Volkswagen Commercial Vehicles zich als doel gesteld de CO2-voetafdruk van alle voertuigen over hun hele levenscyclus tegen 2030 met in totaal 40 procent te verminderen ten opzichte van 2018. De ID. Buzz speelt een doorslaggevende rol in dit traject. In principe is het elektrische aandrijfsysteem van de ID. Buzz en ID. Buzz Cargo tijdens het rijden CO2-vrij. Zijn CO2-voetafdruk is bijzonder klein wanneer de batterij wordt opgeladen met hernieuwbare energie.

Bovendien doet Volkswagen Commercial Vehicles een beroep op een pakket van de meest innovatieve materialen en processen, zodat beide versies van de ID. Buzz een van ‘s werelds meest duurzame modelgamma’s vormen. Het spectrum van deze maatregelen begint met het volledig weren van leder ten gunste van diervrije materialen. De bekleding van de stuurvelg is bijvoorbeeld gemaakt van een synthetisch materiaal dat net zo hoogwaardig oogt en aanvoelt als leder. Voor sommige stoel- en vloerbekledingen en voor de dakhemel van de ID. Buzz wordt onder meer gebruikgemaakt van recyclagematerialen (of materialen gemaakt van gerecycleerde producten). Zo is er een stof gemaakt van zogeheten SEAQUAL®-garen, waarvan de draden voor ongeveer 10 procent bestaan uit plasticafval uit de zee en voor zo’n 90 procent uit PES (gerecycleerde petflessen). Ook de stoelbekledingen met de aanduiding ArtVelours ‘ECO’ bestaan voor 71 procent uit recyclagemateriaal.

 

  1. ID. Buzz Cargo: Elektriciteitsverbruik in kWh/100 km: gecombineerd 22,2 - 20,4 (WLTP); CO₂-uitstoot in g/km: gecombineerd 0; efficiëntieklasse: A+++; WLTP-rijbereik: 402 tot 425 km
  2. ID. Buzz Pro: Elektriciteitsverbruik in kWh/100 km: gecombineerd 21,7 - 20,5 (WLTP); CO₂-uitstoot gecombineerd in g/km: 0; efficiëntieklasse: A+++; WLTP-rijbereik: 402 tot 423 km
CP ID.Buzz.pdf 485 KB CP ID.Buzz.docx 658 KB ID. Buzz Cargo IMD DK.mp4 4 GB ID. Buzz IMD DK.mp4 4 GB ID. Buzz People Green Driving Scenes.mp4 752 MB ID. Buzz People Green Exterior.mp4 444 MB ID. Buzz People Green Interior.mp4 216 MB

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf