De nieuwe Golf - Wereld Premiere
Volkswagen herdefinieert de Golf-klasse
De nieuwe Golf – intelligent, geconnecteerd en geëlektrificeerd
Onmiskenbaar een Golf
- Achtste generatie. Nieuw ontwikkelde en ontworpen Golf zal het compacte segment vanaf eind 2019 revolutionair veranderen met tal van innovaties
- Koetswerkdesign. Perfecte proporties en opvallende lijnen verlenen de nieuwe Golf een sterke uitstraling en dynamiek
- Interieurdesign. Digitale gebruikersinterfaces creëren een revolutionair design en vereenvoudigen het leven aan boord
- Ledlichtconcept. De nieuwe Golf tovert standaard de nacht om tot dag met de modernste ledtechnologie
- Maatstaf in zijn segment. De nieuwe sfeerverlichting biedt de grootste vrijheid in haar vormgeving en interactie met de bestuurder
Dankzij intelligente digitalisering snel en intuïtief te bedienen
- De mens in het middelpunt. Schermen en bedieningselementen werden consequent gedigitaliseerd waardoor ze met een grote vanzelfsprekendheid functioneren
- Innovision Cockpit. De Golf is het eerste model in zijn prijsklasse met standaard een volledig digitale high-end cockpit
- Nieuwe stembediening. De innovatieve stembediening reageert op natuurlijke spraakcommando’s en is heel eenvoudig te bedienen
- Mobile Key. Compatibele smartphones maken de klassieke autosleutel in de Golf binnenkort overbodig
- De Golf is altijd geconnecteerd. We Connect en We Connect Plus brengen streaming, webradio en andere online features aan boord
- Functions-on-Demand. In de Golf kunnen ook nadien nog functies en systemen via We Upgrade worden ingeschakeld
- Vraag het aan Alexa. Alexa is rechtstreeks in de Golf geïntegreerd. Men kan Alexa vragen om muziek af te spelen, compatibele Smart Home-toestellen aan te sturen of informatie zoals het nieuws of het weer op te roepen
Breedste motorenpalet van zijn segment – vijf nieuwe hybrideversies
- Duurzaam. Meer efficiëntie, minder uitstoot – nieuwe aandrijftechnologie verlaagt het verbruik met tot 17 procent
- Hybride-campagne. De nieuwe Golf wordt als eerste Volkswagen met vijf hybrideversies (eTSI en eHybrid) gelanceerd
- eTSI. Als enige in zijn segment biedt de nieuwe Golf drie uiterst efficiënte 48V-mild-hybridversies met 81 kW, 96 kW of 110 kW
- eHybrid. De nieuwe Golf start als plug-inhybride in twee vermogensversies: met 150 kW en als 180 kW sterke GTE
Standaard met Car2X – Golf zet nieuwe maatstaven op het vlak van veiligheid
- Car2X. Als eerste Volkswagen introduceert de Golf met standaard Car2X-communicatie een nieuwe referentie op het vlak van verkeersveiligheid
- Windshield-Head-up-Display. Belangrijke informatie zoals de snelheid of navigatie-instructies bevinden zich in het gezichtsveld van de bestuurder
- IQ.DRIVE. Travel Assist ondersteunt de bestuurder door intelligent en actief te sturen, gas te geven en te remmen tot 210 km/u
- IQ.LIGHT – Ledmatrixkoplampen. Interactieve lichttechnologie verbetert ’s nachts voelbaar het zicht in de nieuwe Golf
Smart Home – in de nieuwe Golf voelt iedereen zich thuis
- Personalisering 2.0. De Golf slaat bestuurdersinstellingen op en kan ze via de Cloud na elke wissel van bestuurder of voertuig oproepen
- Klimaatregeling met 3 zones. Via Smart-Climate worden op intuïtieve wijze klimaatfuncties zoals ‘handen verwarmen’ of ‘frisse lucht’ opgestart
- Harman Kardon Sound. Nieuw premiumaudiosysteem van de Amerikaanse audiospecialist zorgt voor een perfecte klank in de Golf
Hij is de meest succesvolle Volkswagen aller tijden: de meer dan 35 miljoen keer verkochte Golf. Een fenomeen. Vandaag gaat de nieuw ontwikkelde achtste generatie van start: gedigitaliseerd, geconnecteerd, vooruitziend, intuïtief te bedienen en innovatief geëlektrificeerd. Nooit eerder was een Golf vooruitstrevender. Met vanaf het begin vijf hybride versies elektrificeert hij het compacte segment. Zijn digitale interieurarchitectuur maakt een nieuwe dimensie voor intuïtieve bediening mogelijk. Hij biedt rijondersteuning tot 210 km/u. Als eerste Volkswagen gebruikte hij via Car2X de zwermintelligentie van het verkeer en waarschuwt hij zo anticiperend voor gevaar. Volkswagen viert zijn werelddebuut op dezelfde plek waar hij al 45 jaar wordt ontwikkeld en gebouwd: in Wolfsburg, de autostad. De nieuwe Golf komt in december op de markt.
Golf weerspiegelt de nieuwste uiting van de modulaire architectuur voor dwars ingeplante motoren (MQB)
- Innovaties in de Golf hebben invloed op alle MQB-modellenreeksen
- Volkswagen bouwt jaarlijks meer dan 3,4 miljoen MQB-modellen
Motor van de vooruitgang. Met de achtste generatie van de Golf debuteert de nieuwste versie van de modulaire architectuur voor dwars ingeplante motoren of MQB van Modularer Querbaukasten. De Golf is daarmee – zoals steeds – meer dan gewoon een modellenreeks. Het wereldwijde succes van Volkswagen en de opklim van Volkswagen AG naar de eerste plaats onder de autoconstructeurs zijn onlosmakelijk met de Golf verbonden. Een beetje geschiedenis: in 2012 was hij het eerste MQB-model van het merk. Op deze hoogst variabele technische matrix ontstaan modellen die overal ter wereld bestsellers zijn. Daar horen miljoenen malen verkochte Volkswagens bij zoals de Passat, de Amerikaanse Jetta of de succesvolle modellenreeksen voor China, de Lavida en de Sagitar. Hogerop danken ook SUV-hits zoals de Tiguan, de T-Roc of de Amerikaanse Atlas hun MQB-genen aan de Golf. Als we de productiecijfers van alle Volkswagen-modellen op MQB-basis van 2018 optellen, dan komen we aan meer dan 3,4 miljoen voertuigen. Voor de hele groep, over alle merken heen, kwamen zo in 2018 ongeveer 5,1 miljoen MQB-wagens op de markt. Al deze modellen zullen profiteren van de nieuwe innovaties van de achtste Golf, want hij is het beginnende en het leidende MQB-model voor de komende tien jaar.
Dynamische evolutie van het koetswerk
- Kracht, precisie en ledtechnologie bepalen het nieuwe Golf-koetswerk
- Luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) is gedaald naar 0,275
Charismatisch exterieur. Sinds het begin van de eerste Golf 45 jaar geleden is deze Volkswagen altijd al een model geweest dat zijn grote dagelijkse bruikbaarheid tot uitdrukking bracht in een helder en precies design. De nieuwe Golf zet die instelling verder. Bij uitstek een voorbeeld voor esthetiek en functie in perfectie: het silhouet. Hier is het opvallende designelement de kenmerkende C-stijl van de Golf. Die dynamiseert het koetswerk naar voren, condenseert de proporties naar achteren en brengt de iconische look van de oer-Golf naar het heden. De ideale verhouding tussen het Greenhouse (dak en glasoppervlakken) en de Body (het onderste deel onder de raamlijn) geeft de nieuwe Golf bovendien een sterke présence, terwijl de diep naar beneden getrokken daklijn voor authentieke sportiviteit staat. Al even opvallend zijn de krachtige schouders en de zeer sterke achterkant, het charismatische front met nadrukkelijk smal radiatorrooster en de rondom lopende undercut als scherpe lijn ter hoogte van de deurklinken. In alle versies wordt de conventionele lichttechniek vervangen door ledtechnologie en het nieuwe lichtdesign wordt zo een dominant en onmiskenbaar stijlkenmerk van de achtste Golf.
Afmetingen en stroomlijn. Hoewel de nieuwe Golf vlakker, meer gestrekt en dynamischer oogt, bleven zijn compacte afmetingen behouden. Hij is 4.284 millimeter lang, 1.789 millimeter breed en 1.456 millimeter hoog. De wielbasis meet 2.636 millimeter. Een blik op de stroomlijncoëfficiënt toont aan dat desondanks elk deel van het koetswerk nieuw getekend is en werd vormgegeven in de windtunnel: het frontale oppervlak is afgenomen tot 2,21 m2, de luchtweerstand (Cx) tot 0,275.
Digitale revolutie in het interieur
- De digitale cockpit verandert de manier waarop we rijden
- Digitalisering maakt intuïtieve bediening mogelijk
Voor zichzelf sprekende digitale wereld. De nieuwe instrumenten en online infotainmentsystemen versmelten in één as tot een digitale cockpit. Bedieningseilanden met aanraaktoetsen en touch-sliders perfectioneren deze digitale wereld van de Golf. Optioneel wordt het informatiespectrum nog aangevuld met een Windshield-Head-up-Display. Deze consequente digitalisering maakt – via de aanraakvlakken en een natuurlijke stembediening – een verregaand voor zichzelf sprekende en daardoor intuïtieve bediening mogelijk. Volkswagen trekt alle registers open en gebruikt de digitale bedieningselementen en schermen om het interieur op een nieuw niveau qua interactie tussen mens en machine te brengen. De systemen zijn niet alleen met elkaar geconnecteerd, maar via een Online-Connectivity-Unit (OCU) ook met de wereld buiten de Golf. De standaard OCU met geïntegreerde eSIM is verbonden met de onlinefuncties en -diensten van We Connect en We Connect Plus. Een voorbeeldje: dankzij de internetverbinding werkt het navigatiesysteem interactief, want voortaan worden Points of Interest langsheen de route automatisch weergegeven, met daarbij informatie zoals een telefoonnummer om een tafel te boeken via smartphone en Bluetooth-interface. Bovendien laat het digitale schermlandschap zich verregaand personaliseren en zo op de persoonlijke smaak van elke bestuurder afstemmen. Feit: de geconnecteerde digitale cockpit van de Golf zal de manier waarop we autorijden veranderen. De technologische sprong voorwaarts is op dit vlak vergelijkbaar met het debuut van de eerste smartphones met aanraakscherm. De nieuwe Golf is hier een gamechanger.
Ondersteund rijden en zwermintelligentie voor meer veiligheid
- Nieuwe Golf kan tot 210 km/u ondersteund rijden
- Car2X-communicatie waarschuwt anticiperend voor plaatselijke gevaren
Geconnecteerde technologieën. De achtste Golf bepaalt in het compacte segment de nieuwe standaard op het vlak van ondersteunende rijfuncties: het werelddebuut van Travel Assist in een model van het compacte segment maakt het mogelijk dat de Volkswagen Golf op de snelweg tot 210 km/u ondersteund kan rijden zonder dat de bestuurder actief moet sturen, gasgeven of remmen. Vooral tijdens lange ritten verbeteren daardoor het comfort en de veiligheid. Als eerste Volkswagen is de nieuwe Golf bovendien standaard geconnecteerd met zijn omgeving: de Car2X-functie gebruikt de informatie van andere voertuigen in een straal van tot 800 meter en van de verkeersinfrastructuur om de bestuurder te waarschuwen en om deze waarschuwingen ook aan andere Car2X-modellen door te geven. Zwermintelligentie wordt zo heel concreet. Het is het begin van een nieuwe fase in de verkeersveiligheid, aangezien Volkswagen waarschuwingen via Car2X in massaproductiemodellen zoals de Golf op heel korte tijd tot de standaard wil maken. Nog meer veiligheid wordt geboden door de nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen met gedeeltelijk interactieve lichtfuncties.
Acht nieuwe aandrijfversies met tot 17 procent lager verbruik
- Hybridecampagne start van bij introductie van de nieuwe Golf
- Toonaangevend zuinige en hoogtechnologische TSI- en TDI-motoren
TSI, TDI, TGI, eTSI, eHybrid. Het motorenpalet van de nieuwe Golf bestaat uit benzinemotoren (TSI), dieselmotoren (TDI), aardgasmotoren (TGI), milde hybrides (eTSI) en plug-inhybrides (eHybrid). Alle benzine- en dieselmotoren hebben turbodrukvoeding en directe injectie. Hun vermogen ligt (eens alle motoren zullen zijn geïntroduceerd) tussen de 66 kW/90 pk en meer dan 221 kW/300 pk. Acht aandrijflijnen worden voor het eerst toegepast in de Golf. Nieuw in het aanbod zijn in première twee benzinedriecilinders met 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk en twee dieselviercilinders met 85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk. De nieuwe TSI’s realiseren bijzonder lage verbruiks- en uitstootcijfers dankzij onder meer de innovatieve TSI-Miller-verbrandingscyclus. Nieuw in de TDI: Volkswagen reduceert de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) significant via Twindosing, een tweevoudige AdBlue-injectie. De verbruikswinst van de nieuwe TDI is tot 17 procent in vergelijking met zijn voorganger. Ook nieuw: vier van de vijf hybride motorversies in de achtste Golf.
Drie eTSI’s en twee eHybrids. Als eerste Volkswagen is de Golf van bij zijn lancering verkrijgbaar met vijf hybride versies. Daarbij viert de 48V-technologie haar debuut bij Volkswagen: een riemaangedreven 48V-starter-generator, een 48V-lithium-ionbatterij en de nieuwste generatie van de efficiënte TSI-motoren vormen hier als eTSI een nieuwe mild hybride aandrijving. Voelbare voordelen: een ongeveer 10 procent lager verbruik (op basis van WLTP) en zeer levendige en comfortabele karakteristieken qua vertrekken. Volkswagen zal de Golf met drie vermogensversies van de eTSI aanbieden: 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 110 kW/150 pk. Daarnaast wordt de achtste generatie van de bestseller met twee plug-in hybride aandrijflijnen aangeboden. Een nieuwe spaarversie van deze eHybrid ontwikkelt 150 kW/204 pk, terwijl een zeer sportief aangelegde GTE-versie (een doorontwikkeling van de vorige generatie) 180 kW/245 pk ontwikkelt. Beide Golf-versies met eHybrid-aandrijving hebben een nieuwe lithium-ionbatterij van 13 kWh die een groot elektrisch rijbereik mogelijk maakt en de Golf tijdelijk tot een Zero Emission Vehicle maakt.
Vier nieuwe uitrustingslijnen voor maximale individualiteit
- Golf, Life en Style in plaats van Trendline, Comfortline en Highline
- Nieuw R-Line-uitrustingsniveau vervangt R-Line-pack van voorganger
Anders ingedeelde Lines. Volkswagen heeft het uitrustingsaanbod van de altijd vijfdeurs Golf volledig nieuw ingedeeld. De tot op heden gekende uitrustingslijnen Trendline, Comfortline en Highline zijn geschrapt. Voortaan zijn er de lijnen Golf, Life en Style en de sportieve R-Line-versie. Alle nieuwe lijnen zijn gevoelig beter uitgerust dan de vergelijkbare voorgangers. De basisversie heeft standaard reeds zaken als ledkoplampen en ledachterlichten, Keyless Start, een digitale cockpit, de mobiele onlinediensten en -functies van We Connect en We Connect Plus, een multifunctioneel stuurwiel, automatische airco, de rijstrookhulp Lane Assist, een nieuwe afdraaihulp, de omgevingsbewaking Front Assist met voorspellende voetgangerbescherming en Car2X. In de loop van het komende jaar volgen dan nog de op zichzelf staand modellen Golf GTI, GTI TCR, Golf GTD, Golf GTE en Golf R.
Technologie kan achteraf worden geïmplementeerd. Onafhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau geldt dat de technologieën aan boord van de Golf voor het eerst niet alleen kunnen worden geüpdatet, maar ook worden geüpgraded doordat ze achteraf worden vrijgegeven (We Upgrade). Zo kunnen in de toekomst onder meer de automatische afstandsregelaar ACC, de grootlichtassistent Light Assist, de navigatie App-Connect (smartphone-apps integreren), Wireless App-Connect (draadloos iPhone-apps integreren), een WLAN-hotspot en stembediening ook nadien nog worden geactiveerd.
De digitale werkplek: nieuwe vrijetijdsruimte, functioneel en esthetisch verbonden
Standaard digitale cockpit. De nieuwe Golf is een auto die zich meer dan ooit tevoren met zijn bezitter verenigt. Het standaard digitale instrumentenbord (Digital Cockpit) vormt daar de basis voor met zijn 10,25 duim grote scherm, een infotainmentsysteem (8,25 duim aanraakscherm met internetverbinding) en een multifunctioneel stuurwiel. Door de fusie van de Digital Cockpit en het infotainmentsysteem ontstaat een nieuwe, volledig digitale architectuur. Als optie kan de digitale werkplek van de bestuurder worden opgebouwd met een van twee 10-duimschermen. In combinatie met het grote navigatiesysteem Discover Pro ontstaat zo de Innovision Cockpit. Daarboven is nog een Windshield-Head-up-Display verkrijgbaar. Windshield staat voor een head-updisplay dat informatie rechtstreeks op de voorruit en dus virtueel voor de bestuurder projecteert. Ook de licht- en zichtfuncties zijn nieuw vormgegeven, gegroepeerd en intuïtief te bedienen: de verlichting en de verwarming van de voor- en achterruit worden nu via een digitaal toetsenbord links van het instrumentenbord bediend. Ook de middenconsole wordt door een perfecte ergonomie gekenmerkt: zeker in combinatie met de voortaan duidelijk kleinere shift-by-wire-schakelpook van de gerobotiseerde versnellingsbak (DSG) wordt deze zone cleaner dan ooit tevoren. Dit beeld wordt ook doorgetrokken naar de nieuwe plafondconsole: ook hier is de bediening – inclusief een touchslider voor het optionele panoramadak – gedigitaliseerd. Voor een perfecte klank aan boord zorgt een optioneel soundsysteem met 400 Watt van Harman Kardon.
Geconnecteerde info- en entertainment. Alle infotainmentsystemen in de Golf zijn gekoppeld aan een Online-Connectivity-Unit (OCU) die is uitgerust met een eSIM-kaart. De OCU en eSIM geven toegang tot een permanent groeiend universum van online functies en diensten, die ter beschikking worden gesteld via het merkeigen ecosysteem Volkswagen We. In de nieuwe Golf krijgt men zo standaard toegang tot het aanbod van We Connect (klaar voor een tijdelijk onbeperkt gebruik) en We Connect Plus (klaar voor drie jaar lang gratis gebruik in heel Europa). Voor bedrijven is de optionele dienst We Connect Fleet ontwikkeld, een digitaal fleetbeheersysteem.
We Connect omvat de volgende functies:
- mobiele sleutel (afhankelijk van uitrusting/ontgrendelen, vergrendelen en starten van Golf via compatibele smartphone), bijstandsoproep, voertuigstatus, deuren en licht, automatische ongevalmelding, melding van voertuigstatus, rijgegevens, parkeerpositie en planning van onderhoudsbeurten.
We Connect Plus omvat naast de diensten van We Connect en afhankelijk van de uitrusting nog de volgende functies:
- gebiedswaarschuwing, snelheidswaarschuwing, claxonneren en richtingaanwijzers activeren, online diefstalwaarschuwing, online standverwarming, online standventilatie, vergrendelen en ontgrendelen, vertrektijden (bij plug-inhybride), voorklimatiseren (bij plug-inhybride), laden (bij plug-inhybride), online verkeersinformatie plus gevareninformatie, online routeberekening, tankstations en laadpunten, online kaartenupdates, parkeerplaatsen, online zoeken naar parkeerplaatsen, online spraakbediening, We Deliver (maakt van de Golf een ontvangstplaats voor leveringen en diensten), webradio, mediastreaming, WLAN-hotspot.
We Connect Fleet biedt de volgende functies:
- digitaal rittenboek, digitaal tankboekje, rij-efficiëntie, gps-lokalisering & routeverloop, verbruiksanalyse, onderhoudsbeheer.
Mobiele sleutel. Binnenkort wordt de smartphone een autosleutel. En ook hier is We Connect daar de interface voor. Via de We Connect-app worden compatibele smartphones van Samsung daarop afgestemd en langs het infotainmentsysteem als hoofdgebruiker eenmalig via vTAN geautoriseerd. Om de smartphone als mobiele sleutel te kunnen gebruiken is geen netwerkverbinding nodig. Om te ontgrendelen volstaat het om de smartphone zoals met het sluit- en startsysteem Keyless Access in de buurt van de klink te brengen. Om de motor te starten moet de smartphone in de middenconsole (Koppelbox) worden geplaatst. Daarnaast wordt het mogelijk om de mobiele sleutel aan vrienden of familieleden door te sturen zodat ook zij hun smartphone als sleutel kunnen gebruiken.
Personalisering. De gepersonaliseerde instellingen worden in de Golf indien gewenst rechtstreeks in de Cloud opgeslagen, zodat ze na een bestuurders- of voertuigwissel weer kunnen worden opgeroepen. Afhankelijk van de uitrusting worden zo de instellingen van de Innovision Cockpit, de positie van de stoelen en buitenspiegels, de instellingen van de klimaatregeling, de sfeerverlichting en de Coming-/Leaving-Homverlichting opgeslagen.
De nieuwe aandrijfsystemen: hybride aandrijving met 48V-techniek of plug-inhybridesysteem
Geëlektrificeerde efficiëntie. Het motorenpalet van de nieuwe Golf bestaat uit benzine-, diesel- en aardgasmotoren (cng), naast mild hybride en plug-in hybride aandrijflijnen. Alle benzine- en dieselmotoren hebben directe injectie en turbodrukvoeding. Hun vermogen ligt (eens alle motoren zijn geïntroduceerd) tussen de 66 kW/90 pk en meer dan 221 kW/300 pk. Acht aandrijflijnen worden voor het eerst toegepast in de Golf. Daarnaast is voor de voorwielaangedreven modellen een nieuwe efficiënte handgeschakelde zesversnellingsbak ontwikkeld die de CO2-uitstoot verder reduceert.
Benzine (TSI). De TSI-motoren zijn er in de eerste fase na de marktintroductie in vier vermogens. Ze ontwikkelen 66 kW/90 pk, 81 kW/110 pk, 96 kW/130 pk en 110 kW/150 pk. De versies met 90 en 110 pk zijn 1.0-driecilindermotoren, die voor het eerst in de Golf worden toegepast. De TSI’s met 130 en 150 pk zijn 1,5-litermotoren. Bijzonder aan hen is de tijdelijke cilinderuitschakeling (ACT). Alle motoren tot 130 pk hebben de efficiënte TSI-Miller-verbrandingscyclus en een turbo met variabele geometrie (VTG) gemeenschappelijk. De TSI-motoren zijn standaard gekoppeld aan een manuele versnellingsbak. Vanaf 110 pk zijn ze ook verkrijgbaar als mild hybride (eTSI) met 48V-systeem en gerobotiseerde DSG-versnellingsbak. Later worden daar nog drie 2.0 TSI-motoren aan toegevoegd voor de Golf GTI, Golf GTI TCR en Golf R en een 1.5 TGI voor aandrijving op aardgas (cng) en benzine.
Diesel (TDI). Volkswagen heeft voor de achtste Golf twee rechtstreeks ingespoten turbodiesels nieuw ontwikkeld. De 2.0 TDI’s ontwikkelen 85 kW/115 pk en 110 kW/150 pk. beide TDI’s zijn verkrijgbaar met een manuele of een DSG-versnellingsbak en in het geval van de 150 pk-versie met vierwielaandrijving 4MOTION. Het rendement van de motoren kon gevoelig worden verbeterd en daardoor daalde ook de CO2-uitstoot. Tegelijk is de motorrespons verbeterd. Dankzij een nieuw Twindosing-SCR-systeem met dubbele AdBlue-injectie wordt de uitstoot van stikstofoxiden bovendien met tot 80 procent gereduceerd in vergelijking met zijn voorganger. De nieuwe TDI’s horen daarmee bij de schoonste verbrandingsmotoren ter wereld. Later volgt nog een performance-TDI in de nieuwe Golf GTD.
Mild-Hybrid (eTSI). In wereldpremière debuteren drie eTSI’s (milde hybrides) in de Golf. Een riemaangedreven 48V-starter-generator, een 48V-lithium-ionbatterij en de nieuwste generatie van de baanbrekend efficiënte TSI-motoren perfectioneren daarbij de prestaties en doen het brandstofverbruik gevoelig dalen. De altijd met een 7-traps DSG gecombineerde mild hybride aandrijflijnen kennen een krachtige energierecuperatie. Het 48V-systeem maakt het bovendien mogelijk om uit te rollen met volledig uitgeschakelde motor en daarbij nog eens brandstof te sparen. Het weer opstarten van de motor gebeurt dankzij het 48V-systeem bovendien duidelijk comfortabeler. Bovendien bieden de eTSI’s dankzij de elektrische boost buitengewoon goede prestaties bij het vertrekken.
Plug-in-Hybrid (eHybrid). Het eHybrid-programma wordt opgedeeld in een op rijbereik geoptimaliseerde versie met 150 kW/204 pk en een op prestaties toegespitste GTE-versie met 180 kW/245 pk (telkens het systeemvermogen). De plug-in hybride aandrijflijn bestaat onder meer uit een 1.4 TSI, de hybride module met elektromotor, een zestraps DSG en een lithium-ionbatterij. De nieuwe accu onderscheidt zich door een 50 procent grotere opslagcapaciteit (13 kWh) en daardoor een groter elektrisch rijbereik: zo kunnen bijna alle dagelijkse ritten in de stad plaatselijk uitstootvrij worden afgelegd.
De nieuwe rijhulp- en lichtsystemen: Car2X, Travel Assist en IQ.Light als nieuwigheid in de Golf.
Car2X draagt bij aan meer veiligheid. Car2X-communicatie maakt het mogelijk voor de Golf om als eerste Volkswagen plaatselijk relevante informatie voor het verkeer te delen met andere voertuigen en met de verkeersinfrastructuur in een straal van tot 800 meter. Deze uitwisseling van informatie gebeurt in milliseconden. Door het gebruik van de binnen de Europese Unie geharmoniseerde en constructeursoverschrijdende Car2X-standaard (WLANp/ITS G5) is de informatieoverdracht tussen auto’s van alle merken en de infrastructuur mogelijk in alle EU-lidstaten. Deze ‘gedeelde taal’ is daarbij een essentiële vereiste om het aantal verkeersongevallen in alle landen te verminderen. Dankzij Car2X wordt de bestuurder geïnformeerd over lokale gevaarlijke plekken en hiervoor gewaarschuwd. De volgende voorvallen worden geregistreerd: ongevallen, voertuigen met pech, files, wegenwerken, gevaarlijke remmaneuvers en noodvoertuigen.
Travel Assist. Het voor de Golf nieuwe Travel Assist maakt ondersteund rijden mogelijk tot 210 km/u. Daarbij grijpt het systeem onder meer in op de automatische afstandsregelaar ACC (geleiding in langsrichting) en de rijstrookhulp Lane Assist (geleiding in dwarsrichting). Travel Assist wordt geactiveerd via het multifunctionele stuurwiel. Om wettelijke en veiligheidsrelevante redenen moet de bestuurder het systeem permanent monitoren, wat betekent dat hij minstens één hand op het stuurwiel moet houden. Dankzij nieuwe capacitieve sensoren op het stuurwiel volstaat het dat de bestuurder het licht aanraakt. Als hij de handen langer dan 15 seconden van het stuurwiel haalt, wordt hij daarop gewezen met optische en akoestische waarschuwingssignalen en met een druk op de remmen. De bestuurder moet dan wel reageren of het stuurwiel vastnemen, anders wordt de Emergency Assist (noodgevallenassistent) actief en wordt de Golf tot stilstand gebracht.
ACC met anticiperende snelheidsherkenning. De nieuwste generatie van de automatische afstandsregelaar werkt in de Golf anticiperend. Daarbij berekent het systeem met behulp van de route- en gps-gegevens van het navigatiesysteem de positie van de Golf en vermindert het zo anticiperend de snelheid voor bochten, ronde punten, kruispunten, snelheidsbeperkingen en bebouwde kommen. Parallel heeft ACC toegang tot de verkeersbordherkenning via de frontcamera en regelt het de snelheid bij zodra een snelheidsbeperking wordt herkend. Bovendien heeft het ACC in zijn hoogste versie nog een fileassistent.
Front Assist. Front Assist biedt nieuwe functies. De omgevingsbewaking, die werkt met een radarsensor en in combinatie met de frontcamera, waarschuwt en remt bij noodsituaties wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt. Met behulp van de City-noodremfunctie en voetgangerherkenning werkt het ook bij zeer lage snelheden in de stad. Maar nu wordt dit bereik nog uitgebreid met een fietsersherkenning, een uitwijkondersteuning en – voor het eerst bij Volkswagen – een afdraaihulp.
Afdraaihulp. Bij linksaf slaan wordt de Golf automatisch tot stilstand gebracht (met tegelijk een akoestische en optische waarschuwing) door de afdraaihulp als op de rijstrook die wordt overgestoken een tegenligger komt. Afhankelijk van de snelheid van beide voertuigen kan de afdraaihulp binnen de grenzen van het systeem een ongeval verhinderen of de gevolgen ervan verminderen.
Adaptieve ophanging DCC. Het DCC is geen klassiek rijhulpsysteem, maar het heeft wel een invloed op het rijgedrag. De adaptieve ophanging reageert permanent op het wegdek en op de rijsituatie en houdt daarbij rekening met bijvoorbeeld stuur-, rem- en acceleratiebewegingen. Via de keuze van de DCC-modus kan de bestuurder de reductie van koetswerkbewegingen volgens zijn smaak beïnvloeden. Voor elk wiel wordt in fracties van seconden de vereiste demping berekend en op de vier schokdempers doorgevoerd. Het DCC biedt daarmee op elk moment het beste rijcomfort en een optimale rijdynamiek. Met het verder ontwikkelde DCC van de nieuwe Golf kan de ijking in de rijmodus INDIVIDUAL nu los van de vaste modi COMFORT, ECO en SPORT worden uitgebreid. Met een schuifknop kiest de bestuurder daarbij precies zijn heel persoonlijke DCC-modus en slaat die op. Daarmee zijn nu ook tussenstappen voor de gekende modi beschikbaar.
IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen. Volkswagen zal de Golf aanbieden met drie verschillende versies van de ledkoplampen. In de topversie worden voor het eerst in het compacte segment de bijzonder krachtig schijnende IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen toegepast. Het systeem werd voor het eerst in de huidige Touareg gebruikt in een vergelijkbare vorm en daarna aan de Passat doorgegeven. De bestuurder schakelt het systeem in via de Dynamic Light Assist. Via de 22 leds per matrixkoplampmodule worden afhankelijk van de Golf-versie tien verschillende en gedeeltelijk interactieve lichtfuncties geactiveerd en op de weg geprojecteerd. Een andere functie die voor het eerst in de Golf wordt geïntegreerd is de vegende richtingaanwijzer van de IQ.LIGHT – ledmatrixkoplampen. Door zijn opvallende look heeft deze vegende richtingaanwijzer een positief effect op de veiligheid.