De nieuwe Golf R Variant: meer vermogen, meer dynamiek, meer emoties, meer ruimte

(Vertaalde versie)

  • Krachtige break: 235 kW (320 pk)1, 420 Nm, in 4,9 seconden naar 100 km/u
  • Een opvallend uiterlijk: R-typisch krachtig sportief design
  • Buitengewone beweeglijkheid: 4MOTION vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring, krachtig remsysteem
  • R-Performance Pakket2: twee nieuwe rijprogramma's Special en Drift, 270 km/u topsnelheid
  • Digitaal en geconnecteerd: R-specifieke Digital Cockpit Pro, uitgebreide rijhulpsystemen, nieuwste MIB3-infotainmentsysteem
  • Dagelijks leven en vrije tijd: Aanhangerkoppeling2 voor een treklast tot 1,9 ton, 1.642 liter maximaal bagagevolume

 

Met 235 kW (320 pk)1 is de nieuwe Golf R Variant de krachtigste en meest dynamische Golf Variant tot nu toe. Meer vermogen en rijdynamiek, talrijke innovaties, meer ruimte en een heleboel emoties maken de nieuwe Golf R Variant beter dan ooit tevoren. De standaard 4MOTION vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring wordt aangedreven door een 2.0 TSI motor met een maximumkoppel van 420 Nm. Het vermogen wordt overgebracht via een R-specifiek afgestelde zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG). De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u neemt slechts 4,9 seconden in beslag. Bij 250 km/u wordt de stuwkracht elektronisch vergrendeld. Met het optioneel verkrijgbare R-Performance-pakket is een topsnelheid van 270 km/u mogelijk. Hij omvat ook 19-duimsvelgen en de extra rijprofielen Special (Nürburgring-modus) en Drift (voor powerslides). Talrijke rijhulpsystemen en een infotainmentsysteem van de nieuwste generatie garanderen nog meer veiligheid en comfort.

Ondanks zijn sportieve karakter blijft de nieuwe Golf R Variant wat een Golf Variant altijd is geweest: een variabele allrounder, een comfortabele vrijetijds- en gezinsbreak voor alle situaties. De geschiktheid voor dagelijks gebruik wordt op geen enkele manier beperkt door het R-specifieke sportonderstel (20 mm verlaagd) en het race-design. "De Golf R Variant is de perfecte combinatie van de compacte Golf R3 en een Variant. Sportiviteit, prestaties en emotie komen samen met ruimte, variabiliteit en innovatieve kracht", zegt Sven Smeets, Head of Business Unit R. De 66 mm langere wielbasis van de Golf Variant – in vergelijking met de Golf – komt ook het interieur van de R Variant volledig ten goede. Vooral de passagiers achterin genieten van de grotere afmetingen: de maximale beenruimte is toegenomen van 903 mm tot 941 mm. Het volume van de bagageruimte bedraagt 611 liter tot een maximum van 1.642 liter met de lading tot aan het dak en de tweede zetelrij neergeklapt. Voor het eerst is de Golf R Variant optioneel verkrijgbaar met een aanhangerkoppeling met een toegestaan trekvermogen (geremd) tot 1,9 ton en een kogeldruk van 80 kilogram.

 

Sportiefste Golf Variant met talrijke R-specifieke elementen

Het krachtige koetswerk van de nieuwe Golf R Variant wordt gekenmerkt door R-typische attributen, zoals de voorbumper met splitter en de zijvleugels als luchtafbuigende elementen. In zijaanzicht springen de opvallend verbrede drempels in koetswerkkleur in het oog. Volledig nieuw zijn de R-specifieke achterbumper met de in hoogglanzend zwart gespoten diffusor en het volgens Volkswagen R-specificaties gebouwde sportuitlaatsysteem met twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen. Er zijn drie kleuren beschikbaar: het R-typische Lapiz Blue Metallic, en ook Pure White en Deep Black Pearl Effect.

Net als de compacte Golf R beschikt ook de Golf R Variant over de nieuw ontwikkelde 4MOTION vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring met wielselectieve koppelregeling op de achteras. Een nieuwe achteras-transmissie verdeelt de aandrijfkracht niet alleen naar behoefte tussen de voor- en achteras, maar ook tussen de achterwielen. Vooral in de bochten zorgt de innovatieve aandrijving voor een aanzienlijke verbetering van de wendbaarheid van de nieuwe Golf R Variant. De vierwielaandrijving is via een Vehicle dynamics Manager gekoppeld aan andere onderstelsystemen zoals het elektronisch differentieelslot (XDS) en de adaptieve onderstelregeling DCC. Het resultaat: uiterst precieze en neutrale rijeigenschappen, optimale tractie-eigenschappen en een uitstekende wendbaarheid. Kortom: maximaal rijplezier. De nieuwe Golf R Variant werd finaal getuned op de Nürburgring Nordschleife.

Twee nieuwe rijprofielen verhogen het rijplezier en de veiligheid

Met het optionele R-Performance-pakket beschikt de hoogperformante break over twee extra rijprofielen. In de Special-modus zijn alle belangrijke rijparameters ingesteld voor veeleisende racecircuits zoals de Nordschleife. Het Drift-rijprofiel opent een nieuw perspectief van rijdynamiek buiten de openbare weg en verhoogt het rijplezier en de veiligheid aanzienlijk bij het cross-country rijden. De vier rijprofielen Comfort, Sport, Race en Individual zijn standaard beschikbaar. Door een druk op een knop kan de bestuurder de ESC in twee fasen aan zijn behoeften aanpassen en in de modus ‘ESC uit’ volledig uitschakelen voor alle rijsituaties, waarbij het omgevingsbewakingssysteem Front Assist en de uitwijkassistent in noodgevallen het volledige ESC-systeem opnieuw activeren.

De 1.984 cm³ viercilinder turbomotor van de EA888-serie ontwikkelt 235 kW (320 pk) in zijn vierde versie. Dat is 14 kW (20 pk) meer dan in het vorige model. Het maximumkoppel stijgt van 400 Nm tot 420 Nm. Het is al aanwezig bij lage toerentallen van slechts 2.100 t/min en blijft constant op dit hoge niveau tot 5.350 t/min. De nieuwe motor voldoet uiteraard aan de huidige EU6 AP-uitstootnorm. Op de vooras wordt een nieuw remsysteem met 18-duims remschijven gebruikt. Daarmee zijn ze een duim (25,4 millimeter) groter dan bij de voorganger. De nieuwe rem is geconstrueerd met stiftschijven en een aluminium rempot, wat het gewicht per zijde met 600 gram vermindert. Een snelheidsafhankelijke indicator in de elektronische rembekrachtiger (eBKV) zorgt voor een fijne regeling. De zichtbare onderdelen van het remsysteem baden in opvallend blauw, met het R-logo als visueel uitroepteken.

 

De Golf R Variant is ook in het interieur een echt R-model

De nieuwe Golf R Variant is standaard uitgerust met onder meer een nieuw multifunctioneel sportstuur met leder en topsportstoelen voorin. Die hebben geïntegreerde hoofdsteunen met blauwe R-logo's. De middenpanelen van de stoelen zijn bekleed met de stoffen stoelbekleding ‘R’ in zwart-blauw. De binnenkant van de zitkussens zijn gemaakt van microfleece ArtVelours in Flint Grey. Het Nappa lederpakket kan als optie worden besteld. Dit omvat actieve klimaatregeling voor de voorstoelen en sierelementen op de binnenzijde van de deuren in carbonlook met blauwe accenten.

In vergelijking met het vorige model is de bediening voor de bestuurder bijna volledig opnieuw ontworpen. Aanraakvlakken, schuifregelaars en schermen vervangen de functies van klassieke bedieningselementen en analoge displays. De R-specifieke Digital Cockpit Pro biedt exclusieve functies zoals een nieuwe horizontale toerenteller bovenin het volledig digitale display en een laptimer voor circuittiming. De bediening wordt optioneel ondersteund door een zelflerende spraakbesturing.

Zoals bij alle Volkswagens wordt moderne connectiviteit geboden door het nieuwe MIB3 infotainmentsysteem, dat online verbonden is met een brede waaier van diensten uit het eigen Volkswagen We-ecosysteem van het merk en dat cloud-gebaseerde personalisatie via Volkswagen ID mogelijk maakt. De Digital Cockpit Pro en het infotainmentsysteem zijn op één visuele as gerangschikt en kunnen altijd optimaal worden bekeken en bediend.

Het onderstel

Geperfectioneerde voor- en achteras. In overeenstemming met het enorme vermogen van de nieuwe break, heeft Volkswagen het onderstel van de Golf R Variant specifiek opnieuw getuned. Het sportonderstel verlaagt de carrosserie met 20 millimeter ten opzichte van de Golf Variant. De ingenieurs moesten een evenwicht zien te vinden tussen het garanderen van uitzonderlijke prestaties en optimale rijeigenschappen. Het onderstel is voorzien van een McPherson-as aan de voorzijde en een achteras met vier armen per wiel. Vergeleken met de voorganger zijn de veerconstantes en de stabilisatorconstantes elk met tien procent verhoogd. De afstelling van het adaptieve DCC-onderstelcontrolesysteem werd ook aangepast door wijziging van de systeemhydraulica en de parametrisering. Om hogere bochtensnelheden en een betere zijdelingse controle mogelijk te maken, verhoogden de ingenieurs het negatieve camber aan de voorkant (-1°20'). Bovendien kon zo een aanzienlijk neutraler rijgedrag bij het accelereren worden bereikt. Tegelijkertijd zijn de experts erin geslaagd het gewicht van het aluminium subframe met drie kilo te verminderen en het nog stijver te maken. Ook de achteras werd aangepast aan de sportieve ambities van de Golf R Variant door middel van aangepaste draagarmlagers en wieldragers. De evenwichtige aslastverdeling speelt ook een belangrijke rol in de uitstekende bestuurbaarheid van de Golf R Variant. De Golf R Variant is zes procent beter (op basis van het ideaal van 50:50) dan de Golf R. De sportieve break scoort ook beter op het vlak van de luchtweerstandscoëfficiënt: de Cw-waarde van de Golf R Variant ligt nog eens vier procent lager dan die van de uitgebreid aerodynamisch geoptimaliseerde Golf R.

 

De remmen

18-duims remsysteem. De Variant R, die snelheden tot 270 km/u kan halen en 1.630 kilogram licht is, heeft een betrouwbare en zelfverzekerde afremming nodig wanneer dat vereist is. Vooraan wordt een nieuw remsysteem met 18-duims remschijven gebruikt. Daarmee zijn ze een duim (25,4 millimeter) groter dan de remschijven van het vorige model. De afmetingen van de schijf veranderen van 340 x 30 millimeter naar 357 x 34 millimeter. De nieuwe rem is geconstrueerd met stiftschijven en een aluminium rempot, wat per zijde het gewicht met 600 gram vermindert. Een snelheidsafhankelijke indicator in de elektronische rembekrachtiger (eBKV) zorgt voor een fijne regeling. Bij het manoeuvreren reageren de remmen bijzonder harmonieus, en bij hoge snelheden grijpen ze spontaan en heftig in zoals gewenst. Zelfs vlak voordat het ABS wordt ingeschakeld, is de nieuwe rem zeer gemakkelijk in te stellen dankzij de fijnafstelling op het vlak van hoge remdruk. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de nu grotere hoofdremcilinder, die zorgt voor een scherpe maar verfijnde respons in combinatie met een sportief korte rempedaalslag, wat de bestuurder zeker subjectief merkt.

De geschiedenis van de breaks van Volkswagen

Topprestaties in zes generaties. De eerste Golf Variant kwam in 1993 op de markt – als breakversie van de Golf III. Net als alle vijf volgende generaties was de eerste Variant gebaseerd op het platform van de Golf-berline en werd al snel de topper in de compacte klasse. De basisvariant begon met 55 pk geleverd door een 1,4-liter viercilinder benzinemotor. Vanaf het begin konden verschillende motorvarianten met vierwielaandrijving worden besteld. Vanaf eind 1994 kwam de eerste zeer sportieve Golf Variant op de markt met een VR6-motor, 190 pk, een maximumkoppel van 245 Newtonmeter en standaard vierwielaandrijving. Terwijl het piekvermogen van de tweede generatie Variant slechts 115 pk bedroeg, kwam de derde generatie opnieuw met heel wat vermogen: de Golf Combi, die toen bekend stond als de Volkswagen Bora Variant, had een maximaal motorvermogen van 204 pk dankzij de VR6. Met vierwielaandrijving haalde hij een snelheid van 235 km/u en sprintte hij in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Vanaf begin 2007 bood de Variant van de vijfde Golf-generatie 147 kW (200 pk) en 280 Nm als 2.0 TSI, die op de voorwielen werkte. In zijn laatste incarnatie haalde de auto een topsnelheid van 235 km/u met handgeschakelde versnellingsbak. In 2009 kwam dan de volgende generatie met de 1.4 TSI als topmodel, goed voor 118 kW (160 pk). De break werd standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, met een automatische versnellingsbak als optie. In 2015 kwam er voor het eerst een Golf R Variant op basis van de Golf VII op het toneel. De 2.0 TSI R met tweeliter turbo viercilinder verraste begin 2015 met 221 kW (300 pk) en 380 Nm. 4MOTION vierwielaandrijving en een DSG zesversnellingsbak waren standaard aan boord. De sprint werd afgelegd in 5,1 seconden, de topsnelheid werd elektronisch begrensd op 250 km/u. Een facelift begin 2017 gaf de top break tien pk extra, waardoor de sprint naar 100 km/u werd teruggebracht tot 4,9 seconden, de topsnelheid bleef standaard op 250 km/u, 270 km/u optioneel in het Performance-pakket. Eind 2018 werd het motorvermogen afgetopt op 300 pk met slechts minimale opofferingen in sprintprestaties en nog steeds 250 km/u standaard (270 km/u optioneel). Met de nieuwe R-Performance Torque Vectoring, 20 pk en 20 Nm meer motorvermogen en standaard en optionele R-Performance items, betreedt de nieuwe Golf R Variant als krachtige break van Volkswagen nu ongekende sferen.

 

 

  1. Brandstofverbruik (volgens NEDC), l/100 km: binnen stad 9,2; buiten stad 6,1–5,9; gecombineerd 7,3–7,2; CO₂-emissie, g/km: gecombineerd 166–164; efficiëntieklasse: D–C.
  2. Prijzen en alle uitrustingsspecificaties gelden voor de Duitse markt.
  3. Golf R - Brandstofverbruik (NEDC), l/100 km: binnen stad 9,0; buiten stad 6,0-5,9; gecombineerd 7,1-7,0; CO₂-uitstoot, g/km: gecombineerd 163-161; efficiëntieklasse: D.

 

V21-21N - Golf Variant R.docx

DOCX - 1.1 Mb

V21-21F - Golf Variant R.docx

DOCX - 1.1 Mb

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf