De Amarok, in elk opzicht verbeterd: wereldpremière van de nieuwe pick-up van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen

De Amarok, in elk opzicht verbeterd: wereldpremière van de nieuwe pick-up van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen stelt in wereldpremière zijn nieuwe Amarok voor (Vertaalde versie)

  • Nieuwe Amarok-generatie wordt eind dit jaar gelanceerd
  • Charismatische Amarok volgt helder design-DNA van Volkswagen
  • Hoogwaardig interieur met intuïtieve digitale en analoge bedieningselementen
  • Standaard uitgerust met ledkoplampen en een adaptieve snelheidsregelaar (ACC)
  • Topversie Aventura standaard met lederen bekleding en matrix-ledkoplampen IQ.LIGHT
  • Ruim twintig nieuwe rijhulpsystemen om nog moeitelozer te rijden
  • Langer koetswerk en langere wielbasis voor meer ruimte in de cabine
  • Tot vijf turbomotoren met vermogens van 110 tot 222 kW
  • Twee nieuwe AWD-systemen met maximaal vier modi
  • Gelanceerd als vierdeurs DoubleCab en tweedeurs SingleCab

 

De allrounder voor weg en terrein werd in Duitsland en Australië ontworpen en ontwikkeld en loopt in Zuid-Afrika van de band. Een hoogwaardige pick-up voor Australië en Nieuw-Zeeland, verscheidene landen in Afrika, het Midden-Oosten en Europa. Charismatisch en doordacht design. Een doordachte uitrusting, ruim twintig nieuwe rijhulpsystemen, mobiele online diensten, efficiënte en tegelijk koppelrijke motoren, twee vierwielaandrijvingen, op maat gemaakte accessoires en het heldere design-DNA van Volkswagen maken de nieuwe Amarok tot een van de meest veelzijdige en evenwichtige pick-ups ter wereld. Slagzin: ‘No matter what’. De hoogwaardige pick-up wordt eind dit jaar in de eerste landen gelanceerd.

Van de eerste Amarok-generatie wist Volkswagen Bedrijfsvoertuigen (VWCV) ruim 830.000 exemplaren te verkopen in Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Afrika, Noord-Azië en Zuid- en Centraal-Amerika. Nu is de tijd rijp voor de tweede generatie. Alles is nieuw, maar het Volkswagen-design laat geen twijfel bestaan over zijn afkomst. Dit is een Amarok. Hij is groter, krachtiger, atletischer en charismatischer. “Voor de nieuwe generatie hebben we het archetypische design van de Amarok ingrijpend gewijzigd. Hij oogt ontegensprekelijk expressiever en indrukwekkender”, aldus Albert Kirzinger, Head of Design bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. Een statement op zich is de neus van de pick-up, die zal worden aangeboden in de uitrustingsniveaus Amarok, Life en Style alsook in de topversie Aventura (exclusieve stijl). Opvallend: de rechte en erg verticale motorkap met onmiskenbaar Volkswagen-DNA. Hetzelfde geldt voor de stangen die horizontaal over het radiatorrooster lopen, met de nauwkeurig geïntegreerde ledkoplampen, die standaard zijn op alle versies.

 

HET EXTERIEUR IN DETAIL – DESIGN EN AFMETINGEN

Het Volkswagen-design laat er geen twijfel over bestaan: dit is een rasechte Amarok. En toch werd elke millimeter van de pick-up opnieuw uitgedacht, gedefinieerd en ontworpen. De afmetingen alleen al bevestigen dat de allrounder tot in het detail werd ontwikkeld: met zijn lengte van 5.350 millimeter is de nieuwe Amarok 96 millimeter langer dan zijn voorganger. Ook groeide de wielbasis met 173 millimeter (tot 3.270 millimeter), wat zich in extra interieurruimte vertaalt. En aangezien de wielbasis van de pick-up sterker groeide dan zijn totale lengte, werden de koetswerkoverhangen korter. Het nieuwe model is 1.910 millimeter breed (2.204 millimeter inclusief buitenspiegels) en in vergelijking met de vorige generatie nam de nuttige koetswerkbreedte toe. Naargelang de gekozen velg-bandcombinatie is de Amarok tot 1.880 millimeter hoog.

De terreincapaciteiten gingen er eveneens op vooruit. Zo steeg de doorwaadbare diepte van 500 tot 800 millimeter. En dankzij de kortere koetswerkoverhangen plukken de terreincapaciteiten de vruchten van geoptimaliseerde op- en afrijhoeken van 29 respectievelijk 21 graden. De overschrijdingshoek tussen de assen bedraagt eveneens 21 graden.

 

Charismatisch Volkswagen-design

Het koetswerk van Volkswagens nieuwe pick-up ademt een uitzonderlijke kracht. “Voor de nieuwe generatie hebben we het archetypische design van de Amarok ingrijpend gewijzigd. Hij oogt ontegensprekelijk expressiever en indrukwekkender”, vat Albert Kirzinger, Head of Design bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen het resultaat samen.

De nieuwe neus is een statement op zich. Opvallend: de krachtige, verticale motorkap met het onmiskenbare Volkswagen-DNA. Charismatisch: de horizontale dwarsspijlen in het bovenste radiatorrooster met de naadloos geïntegreerde fijne ledkoplampen, die standaard zijn op alle versies. Standaard op de Amarok, Aventura en Style: de matrix-ledkoplampen IQ.LIGHT. De hoogwaardige koplampen van de pick-up laten de weg ‘s nachts baden in het licht met de helderheid van daglicht, zonder daarbij de tegenliggers te verblinden. Ze creëren ook een onmiskenbare lichtsignatuur. Onder de dwarsspijlen gaat het radiatorrooster over in een horizontaal deel van de neus of – in geval van de Aventura – in een X-vormig design. Boven de nummerplaat werd het woord ‘Amarok’ gebosseleerd.

Bijzonder geprononceerd in het silhouet zijn de halfronde wielkasten, net als bij het vorige model. Anders dan bij vele andere pick-ups volgen de wielkasten een bijna rechte, eerder dan cirkelvormige, lijn. Een typisch kenmerk van de Amarok. De vleugels boven de lichtmetalen 21-duimsvelgen en de terreinbanden, die voor het eerst verkrijgbaar zijn, ogen krachtig en de wielkasten zijn afgewerkt met robuuste, zwarte plastic elementen.

Ook achteraan springt het design van Volkswagens nieuwe pick-up in het oog. De brede achterklep wordt geflankeerd door C-vormige achterlichten (met ledtechnologie op de Aventura), die tot ver op de flanken doorlopen. Over bijna de hele breedte van de achterklep werd het woord ‘Amarok’ gebosseleerd. De achterklep zelf is nu geïntegreerd in de centrale vergrendeling van de Life-versie en hoger. Ook kan de laadbak worden beveiligd met een elektrisch te openen en te sluiten rolafdekking. Daarnaast zijn er voor de laadbak ook een hardtop en een brede waaier aan toebehoren verkrijgbaar (zie sectie Accessoires).

In de Amarok-configurator krijgen klanten de keuze tussen acht koetswerkkleuren: de standaard lakafwerking Clear White en de metaalkleuren Midnight Black, Bright Blue, Light Grey, Dark Grey, Deep Red, Bright Beige en Mid Blue.

 

HET INTERIEUR IN DETAIL – KENMERKEN EN AFMETINGEN

 

Perfect geconnecteerd en intuïtief in gebruik

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft de nieuwe Amarok een systematisch functioneel en hoogwaardig interieurconcept gegeven. Eigenschappen zijn onder meer de digitale 8-duimsinstrumenten (Digital Cockpit, volledig digitaal, 12 duim op de versie Style en hoger) en een hypermodern infotainmentsysteem met een scherm in tabletformaat (standaard 10 duim, 12 duim op Style en hoger). Steeds inbegrepen in deze systemen: Android Auto (Google) en CarPlay (Apple) om smartphone-apps weer te geven op het infotainmentsysteem van het voertuig, mobiele online diensten van Volkswagen en twee USB-poorten. Typisch voor Volkswagen Bedrijfsvoertuigen: de vanzelfsprekende bedieningselementen, van het standaard multifunctionele Volkswagen-stuurwiel tot en met het sleutelloze instap- en startsysteem of de elektrische parkeerrem voor de vierwielaangedreven versies (Life en hoger). De Amarok Aventura beschikt ook standaard over een hoogwaardig audiosysteem van Harman Kardon.

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen gebruikt in de Amarok een bijzonder intuïtieve mix van digitale functies en ergonomisch geconfigureerde toetsen en/of druk-/draaiknoppen. Zo worden het volume van het infotainmentsysteem en de instellingen van de vierwielaandrijving geregeld met fysieke toetsen. Op de hogere uitvoeringen kregen deze robuust en kwalitatief ogende toetsen bovendien een aluminium rand. De stoelen werden eveneens grondig hertekend. Ze bieden passagiers het typische Volkswagen-comfort en zijn in de topversies elektrisch verstelbaar in tien richtingen. Achterin de dubbele cabine genieten drie volwassen passagiers een zee aan ruimte en comfort tijdens de rit.

 

Tot twintig opbergvakken en schuiven getuigen van de liefde voor details

Ook in zijn jongste generatie werpt de Amarok zich op als perfect werkend gereedschap, dat zich even compromisloos leent voor privéavonturen als voor het dagelijkse leven en werk. Tientallen opbergruimten vereenvoudigen het leven in het interieur. Dat begint al voorin de Amarok, met een dakconsole voor items zoals een zonnebril (vanaf de Life-uitvoering). De zonnekleppen bieden dan weer plaats aan toltickets of voertuigdocumenten (in de basisversie enkel aan bestuurderszijde), terwijl een groot compartiment op het dashboard als rek fungeert. Aan passagierszijde zit er niet een, maar twee handschoenkastjes en de middenconsole omvat een vak met inductielader voor smartphones onder het infotainmentsysteem (standaard vanaf Style). Achteraan de middenconsole werden twee bekerhouders voorzien, evenals een vak voor kleine items zoals munten en een ruim vak onder de centrale armsteun waar onder meer een tablet in past. De grote vakken in de voordeuren omvatten een flessenhouder (tot 1,5 liter), en een praktisch opbergvak onder de voorstoelen (vanaf Life) maakt het gamma opbergmogelijkheden compleet. Achterin bevinden zich nog kaarten-/tabletvakken op de rugleuning van de voorstoelen, kleine smartphonevakken in de rugleuning van de lederen versies, een centrale armsteun met twee bekerhouders, vakken in de deurpanelen en een relatief groot vak achter de stoelen. Zij vullen de opbergcompartimenten en -schuiven in het interieur van de Amarok aan en brengen het totale aantal vakken (naargelang de uitvoering) op twintig.

 

Multifunctionele en ruime laadbak

Achter de cabine (DoubleCab-versie) schuilt een 1.544 millimeter lange en 1.224 millimeter brede laadbak. De maximale breedte tussen de wielkasten bedraagt 1.206 millimeter, waardoor Europaletten (1.200 x 800) in de breedte kunnen worden geplaatst. De laadbak van de Amarok met enkele cabine is 2.305 millimeter lang en 1.224 millimeter breed en kan dus twee in de breedte geplaatste Europaletten vervoeren. De hoogte bedraagt 529 millimeter voor alle versies. Paletten en andere voorwerpen kunnen in de laadbak worden vastgezet met robuuste sjorringen met een trekbelasting tot 500 kilogram per stuk. De specificatieafhankelijke maximale laadcapaciteit tot 1,16 ton kan dus volledig benut en beveiligd worden.

 

MOTOREN, VERSNELLINGSBAKKEN, VIERWIELAANDRIJVING – TDI, TSI, 4MOTION

Bij zijn lancering zal de Amarok naargelang de markt keuze bieden uit vier efficiënte turbodiesels (TDI) en een turbobenzinemotor (TSI). In verscheidene landen – zoals de Europese markten – zullen alle versies standaard worden uitgerust met de 4MOTION-vierwielaandrijving.

 

Turbodieselmotoren van 110 kW tot 184 kW

Het dieselgamma begint bij drie viercilindermotoren, elk met een cilinderinhoud van 2,0 liter. De basisversie, die speciaal werd ontwikkeld voor diverse Afrikaanse markten, levert een vermogen tot 110 kW (150 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm. Deze motor wordt gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak en achterwielaandrijving.

Een niveau hoger staat de TDI met 125 kW (170 pk) en een maximumkoppel van 405 Nm, een inschakelbare vierwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Naargelang de markt en het model wordt deze motor ook aan een zuivere achterwielaandrijving en een eveneens inschakelbare vierwielaandrijving gekoppeld. Bij wijze van alternatief zal ook een zestrapsautomaat worden aangeboden.

De krachtigste viercilinder-TDI heeft een dubbele turbo en levert – in markten zoals Europa – een maximumvermogen van 150 kW (204 pk) en een superieur maximumkoppel van 500 Nm. In veel landen zal deze vermogensversie worden geleverd met een zes- of tientrapsautomaat en een permanente 4MOTION-vierwielaandrijving die het vermogen over de voor- en achteras verdeelt via een bijkomende elektromechanische transferbak. In andere landen levert deze TDI een vermogen van 154 kW (209 pk) in combinatie met een inschakelbare vierwielaandrijving en een tientrapsautomaat.

Zoals hierboven beschreven, sturen de TDI-motoren met 125 en 150 kW hun vermogen standaard naar een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie wordt het ook mogelijk om de TDI met 150 kW te koppelen aan de nieuw ontwikkelde tientrapsautomaat met shift-by-wire-systeem (de versie met 154 kW beschikt standaard over de tientrapsautomaat).

Helemaal bovenaan het dieselgamma staat de 3.0 V6 TDI, een zescilinder die – onder meer in Europa – een vermogen van 177 kW (241 pk) ontwikkelt. Afwijkende emissieregels op bepaalde markten resulteren in een vermogen van 184 kW (250 pk). Beide vermogensniveaus van de zescilinder sturen hun maximumkoppel van 600 Nm naar een standaard gemonteerde tientrapsautomaat. Deze transmissie werkt samen met de permanente 4MOTION-vierwielaandrijving.

 

Een turbobenzinemotor met 222 kW

In sommige markten zal Volkswagen Bedrijfsvoertuigen de Amarok ook aanbieden met een benzinemotor. Dat wordt een 2,3-liter viercilinder-turbomotor met een vermogen van 222 kW (302 pk) en een maximumkoppel van 452 Nm. Deze turbobenzinemotor zal eveneens worden gekoppeld aan de tientrapsautomaat en de permanente vierwielaandrijving.

Net als bij zijn voorganger hebben alle versies van de Amarok een brandstoftank van 80 liter. Dat resulteert in een groot rijbereik, dat uiteraard varieert naargelang de belasting en een eventuele trailer. De AdBlue-tank van de TDI-modellen zag haar volume stijgen van 6,3 tot 19,3 liter, .

 

Twee 4MOTION-systemen voor alle mogelijke toepassingen

In Europa en bepaalde andere markten wordt de Amarok standaard geleverd met de 4MOTION-vierwielaandrijving. Hetzelfde geldt wereldwijd voor alle motorversies vanaf 154 kW. Naargelang de markt en de motor worden er twee verschillende 4MOTION-systemen aangeboden: een permanente vierwielaandrijving en een vierwielaandrijving die in elke relevante situatie kan worden ingeschakeld.

Het permanente systeem wordt uitgerust met een bijkomende elektromechanische transferbak met twee verhoudingen, die op de handgeschakelde of automatische transmissie wordt geënt en op vraag kan worden ingeschakeld. Het 4MOTION-systeem met permanente vierwielaandrijving wordt gebruikt voor de krachtigere versies vanaf 150 kW en biedt diverse aandrijfverhoudingen. Met de 4MOTION-schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder vier verschillende modi inschakelen. De standaardmodus is de permanente vierwielaandrijving. In deze modus verdeelt het systeem het vermogen op variabele wijze over de vier wielen volgens hun grip en de gewenste acceleratie. In de tweede modus, 4H, stuurt de 4MOTION-aandrijving het motorvermogen naar de wielen met een kleinere verhouding om bijvoorbeeld moeiteloos besneeuwde wegen te overwinnen (hoge tractie bij normale snelheid). Daarnaast is er de 4L-modus als derde modus voor terreingebruik (hoog koppel bij lage toerentallen). De Amarok toont zich bijzonder efficiënt in de vierde modus: 2H: in deze stand – voornamelijk voor droge wegen – wordt het vermogen enkel naar de achteras gestuurd.

Het tweede 4MOTION-systeem is een tijdelijk inschakelbare vierwielaandrijving. Ze biedt drie modi en gebruikt een elektronische transferbak, die eveneens is gekoppeld aan de hoofdversnellingsbak en die het koppel wanneer nodig naar de voor- en achterwielen stuurt. Hier is achterwielaandrijving (2H) de standaardmodus. De modi 4H (weg) en 4L (terrein) worden ook gebruikt om veeleisende wegen of terreinen het hoofd te bieden. Maar welke vierwielaandrijving de pick-up ook heeft, de superieure technologie zorgt ervoor dat de Amarok elke terrein de baas kan. Naargelang de motorversie bieden deze versies ook een veel groter spectrum aan sleepmogelijkheden voor trailers met een gewicht tot 3,5 ton.

 

UITRUSTING – AMAROK, LIFE, STYLE, AVENTURA

 

De nieuwe Amarok zal in België worden aangeboden in vier uitrustingsniveaus. De basisversie is de Amarok, en daarboven staan de uitvoeringen Life en Style. Helemaal bovenaan het gamma staat de Aventura (hoogwaardige uitrusting, gericht op weggebruik).

Om een sterk verbeterd niveau van moeiteloos rijden te verzekeren, beschikt de Amarok over meer dan dertig rijhulpsystemen, waarvan er ruim twintig nieuw zijn in de zopas onthulde Amarok. Voorbeelden daarvan zijn de interactieve matrix-ledkoplampen IQ.LIGHT, de adaptieve snelheidsregelaar (ACC), Traffic Jam Assist en het controlesysteem Front Assist. Heel wat rijhulpsystemen, zoals de adaptieve snelheidsregelaar (ACC), worden standaard aangeboden.

 

Zes intelligente rijhulpprofielen staan de bestuurder bij

De bestuurder kan zich laten bijstaan door niet minder dan zes verschillende, intelligente rijhulpprofielen, waardoor de Amarok nog moeitelozer rijdt. Naargelang de uitrustingsversie zijn die profielen Normal, Eco, Slippery (glad), Snow/Sand (sneeuw/zand), Mud/Rut (modder/sporen) en Tow/Haul (slepen). Daarmee kan de Amarok nagenoeg elke uitdaging aan die hij in zijn dagelijkse pick-upleven tegenkomt.

 

ACCESSOIRES – OP MAAT GEMAAKTE DETAILOPLOSSINGEN

 

De Amarok kan nog verder worden gepersonaliseerd met een brede waaier aan accessoires. Het gamma omvat diverse velg-bandcombinaties, zoals de lichtmetalen 21-duimsvelgen Varberg (bandenmaat: 275/45) en – voor het eerst af fabriek leverbare – terreinbanden (tot 18 duim). Daarnaast omvat het gamma specifieke pick-upaccessoires, waarmee de Amarok kan worden afgestemd op vrijetijdsactiviteiten, lange ritten en dagelijks werk. Dat geldt in de eerste plaats bovenop het dak: dankzij een specifieke dakbelasting van 350 kilogram omvat de accessoirelijst voor het eerst een daktent voor vier personen, die kan worden opgesteld op het draagsysteem van de pick-up.

Voor de laadbak zijn onder meer een schuivensysteem, een gereedschapsbox, een fietsenhouder en een multifunctioneel transportsysteem verkrijgbaar. Ook een manuele en elektrische rolafdekking zijn verkrijgbaar, evenals een hardtop met ruiten, bekledingspanelen voor de vloer en de binnenwanden en verlichting voor de laadbak, plus een bescherming voor het voorste deel van de motorkap. Het spreekt voor zich dat het accessoiregamma ook diverse varianten van de stijlstang omvat. Het gamma wordt aangevuld met elektrische lieren en trailerkoppelingen en met kleine maar cruciale details zoals beschermroosters voor de achterlichten. De Amarok kan ook worden afgestemd op grotere terreinavonturen met een bullbar, bodembescherming, een terreinchassis met 20 millimeter extra bodemvrijheid, sleepogen (voor- en achteraan) en een snorkel die vooraan op de flank omhoog loopt om de motor van verse lucht te voorzien bij het doorwaden van water.

 

V22-14N - Amarok World Premiere (8p) 002.pdf 292 KB V22-14N - Amarok World Premiere (002).docx 1 MB V22-14F - Amarok World Premiere (9p) 002.pdf 362 KB V22-14F - Amarok World Premiere (002).docx 635 KB

 

VW Amarok Aventura - Exterieur + Interieur VW_Amarok_Aventura_Exterieur+Interieur.mp4 - 888 MB VW Amarok Panamericana - Exterieur + Interieur VW_Amarok_Panamericana_Exterieur+Interieur.mp4 - 2 GB

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf