Comfortabel, geconnecteerd en duurzaam: nieuwe oplossingen voor het opladen van de elektrische modellen van Volkswagen
(Vertaalde versie)
Vrijdag 17 december 2021
- Plug & Charge maakt oplaadkaarten weldra overbodig
- Bidirectioneel opladen verandert elektrische auto’s in de toekomst in rijdende energiestations
- Nieuwe software voor betere oplaadplanning en sneller opladen
- Met meer dan 270.000 oplaadpunten geeft Volkswagen toegang tot een van de grootste en snelste oplaadnetwerken van Europa
- Opladen en energie worden core business voor Volkswagen
Volkswagen is de eerste massaconstructeur die zijn klanten een alomvattend en naadloos ecosysteem aanbiedt voor het opladen van hun elektrische modellen. Stap voor stap wordt de service We Charge nog performanter, comfortabeler en duurzamer, met nieuwe oplaadoplossingen voor thuis en onderweg, nieuwe functies in de ID.-modellen en weldra ook met technologie voor bidirectioneel opladen.
“Een oplaadinfrastructuur die zich over het hele gebied uitstrekt, is bepalend voor een versnelde uitrol van de elektrische campagne. Opladen moet nog eenvoudiger en dagelijks bruikbaar worden”, verklaart Silke Bagschik, CMO ID. Digital en Hoofd Verkoop en Marketing E-Mobility bij Volkswagen. “Met de nieuwe software in onze ID.-modellen en met oplossingen als Plug & Charge leveren wij hier als constructeur een doorslaggevende bijdrage.”
Verder dan de auto denken. De Volkswagen-groep creëert belangrijke voorwaarden voor de elektrische campagne van het merk. “Ons doel is dat de elektrische auto door onze klanten zonder compromis als eerste auto kan worden ingezet. Daarom bouwen we aan een volledig oplaadecosysteem met oplaadoplossingen voor thuis en een snelle uitbreiding van de snellaadinfrastructuur voor onderweg, naast deskundig advies, uitgebreide oplaadtarieven en de juiste fleetoplossingen voor zakelijke klanten”, zegt Elke Temme, Hoofd van het bedrijfssegment Opladen en Energie bij Volkswagen Group Components en CEO van Elli. “Bovendien hebben we een helder doel voor ogen. We willen de batterijen van onze elektrische auto’s bruikbaar maken als flexibele mobiele buffers op de energiemarkt. Dergelijke buffers zijn een absolute noodzaak om het aandeel hernieuwbare energie te verhogen. Bovendien kan het opladen zo aanzienlijk goedkoper worden voor de klant omdat op die manier eigen stroom aan het publieke net kan worden teruggeleverd.”
Thuis opladen. De elektrisch aangedreven modellen van Volkswagen laten zich nu al comfortabel opladen in de garage thuis, bijvoorbeeld met de ID. Charger, de wallbox van het groepsmerk Elli. De klant kan daarbij kiezen tussen de basisversie en twee volledig geconnecteerde varianten, die dankzij de We Connect ID.-app via zijn smartphone kunnen worden bediend. Daarenboven biedt het merk Volkswagen in Duitsland met ‘Volkswagen Naturstrom’ het geschikte energiecontract: het staat garant voor 100 procent gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen.
Opladen onderweg: weldra ook via Plug & Charge. We Charge-klanten hebben met de We Charge-oplaadkaart vandaag al toegang tot een van de grootste oplaadnetwerken van Europa. Nu al zijn meer dan 270.000 publieke oplaadpunten (zowel in de stad als op lange afstanden) aangesloten. Dat aantal stijgt onafgebroken. Tegen 2025 wil de Volkswagen-groep in Europa daarenboven, in samenwerking met sterke partners, zo’n 18.000 snellaadpunten installeren. Daarbij komen nog eens ongeveer 35.000 oplaadpunten die samen met handelspartners ontstaan, en vele daarvan zijn publiek toegankelijk.
Nog in 2022 krijgen de ID.-modellen van Volkswagen een nieuwe functie die de huidige identificatie via de oplaadkaart vervangt en die zo het opladen aan snellaadpunten nog vereenvoudigt: zodra de klant de stekker insteekt, start een versleutelde en veilige communicatie volgens ISO-15118-standaard tussen de wagen en de paal. Die identificatie duurt slechts een paar seconden, waarna het opladen begint. De afrekening verloopt zoals gewoonlijk via het We Charge-contract. Plug & Charge wordt in 2022 beschikbaar in de netwerken van Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola en eviny, en er zijn gesprekken gaande met nog andere grote partners.
The next level: intelligent opladen en bidirectioneel opladen. De eerste vereiste om thuis intelligent op te kunnen laden is een thuisenergiemanagementsysteem (HEMS, Home Energy Management System). Dat kent alle noden van de verbruiker zodat zijn stroomverbruik intelligent kan worden gespreid en beheerd. Op die manier wordt het vooral voor bezitters van een fotovoltaïsche installatie nog eenvoudiger om met hun zelf opgewekte zonnestroom op te laden.
Daarnaast is het dankzij slimme stroomprijzen en algoritmes nu reeds mogelijk om de auto net dan te laden wanneer er veel hernieuwbare energie voorhanden is. Zo moeten bijvoorbeeld windturbines niet worden stilgelegd omdat er geen afnemers beschikbaar zijn. Alleen al in 2019 is in Duitsland 6.500 gigawattuur aan hernieuwbare energie onbenut gebleven: daarmee hadden 2,7 miljoen elektrische auto’s een jaar lang kunnen rijden.
Het potentieel wordt echter nog groter in combinatie met bidirectioneel opladen: een toonaangevende technologie die bij Volkswagen op het punt staat op de markt te komen. Elektrische auto’s kunnen dan de stroom die ze niet nodig hebben, in het huisnet van de klant injecteren (Vehicle-to-Home) en in de toekomst ook aanbieden ter stabilisering van het elektriciteitsnetwerk. Alle ID.-modellen met 77 kWh-batterij worden in de toekomst voor deze technologie geschikt. Ook voor reeds geleverde exemplaren zal ze vervolgens dankzij een Over-the-Air-Update beschikbaar komen. De stroomafgave en de communicatie verlopen via een speciale DC-BiDi-Wallbox.
Nieuwe software voor ID.-modellen. Binnenkort rollen alle ID.-modellen van de band met nieuwe software die grote voordelen biedt bij het opladen. Voor de 77 kWh-batterijen neemt het maximaal oplaadvermogen toe van 125 naar 135 kWh (en zelfs 150 kWh voor de ID.5 GTX). Bij opladen van een SOC (State of Charge = oplaadstatus) van 5 naar 80 procent wordt zo tot 9 minuten uitgespaard. Deze verbeteringen worden binnenkort via een software-update geactiveerd in reeds geleverde klantenwagens. Om de batterij maximaal te sparen is er een nieuwe Battery Care Mode. Die beperkt de oplaadstatus (SOC) bovenaan tot 80 procent.
Ook het oplaadmenu, dat voortaan op het eerste niveau staat van het grote aanraakscherm van de ID.-modellen, wordt informatiever en zuiverder gestructureerd. De online routeberekening van het navigatiesysteem bedenkt voor langere ritten een slimme planning met meerdere stops, zodat de auto zo vlot mogelijk op zijn bestemming aankomt. Daarbij houdt hij rekening met gegevens over het verkeer en het traject, maar ook met de gewenste SOC bij aankomst. De evaluatie van de oplaadstops gebeurt dynamisch en houdt rekening met het vermogen van de palen en hun bezettingsgraad. Indien nodig kan de routeplanner twee korte oplaadpauzes met hoog vermogen voorstellen in plaats van één lange met een lager vermogen.
Ondersteuning van de uitbreiding van hernieuwbaar opgewekte energie. Als eerste autoconstructeur ondersteunt het merk Volkswagen de uitbreiding van hernieuwbare energie via nieuwe wind- en zonneparken in Europa. Daarmee moet evenveel extra groene stroom worden geproduceerd en aan het net teruggeleverd als de modellen van de ID.-familie nodig hebben om te rijden, omdat de klanten nog niet allemaal zelf groen kunnen opladen. Tegen 2025 moeten zo 20 nieuwe sites worden opgericht die samen zo’n zeven terawattuur aan extra groene stroom per jaar moeten opleveren. Dat betekent meer dan 300 nieuwe windturbines. Volkswagen investeert daarvoor tot 2025 ongeveer 40 miljoen euro.
Het toekomstbeeld van het merk Volkswagen. Centraal in het decarboniseringsprogramma ‘Way to Zero’ staat de versnelde uitbreiding van de elektrische campagne met de merkstrategie ACCELERATE. Ten laatste in 2050 wil Volkswagen een klimaatneutrale balans. Als tussendoel moet tegen 2030 de CO2-uitstoot per voertuig met zo’n 40 procent dalen (basis: 2018). Ook de bouw en de toeleveringsketen maar ook het gebruik van elektrische auto’s moet in de balans klimaatneutraal worden gemaakt. Daarbij hoort het consequent recycleren van de hoogspanningsbatterijen van elektrische voertuigen.
Het doel is de volledige elektrificatie van alle nieuwe wagens. Tegen 2030 moet minstens 70 procent van de afzet van Volkswagen in Europa bestaan uit zuiver elektrische auto’s, wat dus overeenstemt met een pak meer dan een miljoen wagens. In Noord-Amerika en China moet het elektrische aandeel minstens 50 procent bedragen. Daarom brengt Volkswagen minstens één nieuw elektrisch model per jaar op de markt.