CEO Herbert Diess op de algemene vergadering: "Met NEW AUTO gaan we Volkswagen opnieuw uitvinden"

CEO Herbert Diess op de algemene vergadering: "Met NEW AUTO gaan we Volkswagen opnieuw uitvinden"

  • Groep zet de koers uit voor de grootste transformatie in de geschiedenis van de onderneming met NEW AUTO-strategie tot 2030
  • CEO Diess herbevestigt verhoogde margedoelstelling van 8 tot 9 procent tegen 2025
  • Algemene vergadering beslist over nieuw bezoldigingssysteem met concrete ESG-doelstellingen
  • Sterke eerste helft van 2021: de leveringen zijn aanzienlijk toegenomen, het elektrisch volume is meer dan verdubbeld, het bedrijfsresultaat wordt op 11 miljard euro geraamd
  • CEO Diess: "Individuele mobiliteit gaat een mooie toekomst tegemoet. Met onze sterke merken en wereldwijde technologieplatformen hebben we een duidelijk plan om ook in de nieuwe wereld van mobiliteit een leidende rol te blijven spelen."

De Volkswagen-groep is ervan overtuigd dat zij goed is voorbereid op een toekomst van uitstootvrije en autonome mobiliteit. "Met onze NEW AUTO-strategie zullen we Volkswagen tegen 2030 opnieuw uitvinden", zei CEO Herbert Diess op de virtuele algemene vergadering van de Volkswagen-groep. "Binnen de komende 10 jaar zal de auto duurzaam, veilig, intelligent en uiteindelijk autonoom zijn. Individuele mobiliteit gaat een mooie toekomst tegemoet. Met onze sterke merken en wereldwijde technologieplatformen hebben we een duidelijk plan om ook in de nieuwe wereld van mobiliteit een leidende rol te blijven spelen."

 

Innovatief vermogen, technologische bekwaamheid, snelheid en omvang zullen in de toekomst steeds belangrijker worden. Met zijn vermogen om platforms wereldwijd op te schalen, wil de Volkswagen-groep zijn marktaandeel in e-mobiliteit verder uitbreiden, aldus Diess. Hij herhaalde ervan overtuigd te zijn dat e-mobiliteit de enige manier is om de CO2-uitstoot in het wegverkeer de komende tien jaar aanzienlijk te verminderen en verwees tegelijkertijd naar de onlangs gepresenteerde plannen van de EU-Commissie. "Ons doel: wereldmarktleider worden voor e-voertuigen", zei Diess.

 

Sterke eerste helft van 2021

In de eerste zes maanden van het lopende boekjaar heeft de Volkswagen-groep verdere vooruitgang geboekt op deze weg, ondanks de COVID 19-pandemie en de wereldwijde tekorten aan halfgeleiders: tegen eind juni waren de leveringen aanzienlijk gestegen met 27,9 procent tot ongeveer vijf miljoen voertuigen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De groep zette zijn succesvolle e-offensief voort en leverde in de eerste zes maanden 170.939 zuivere e-voertuigen af aan klanten. Dit was meer dan twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. Herbert Diess: “Met een marktaandeel van 26 procent heeft de Volkswagen-groep in de eerste helft van het jaar in Europa meer elektrische auto's verkocht dan enig ander bedrijf." Met zijn eigen productie in de kernmarkten China en de VS is Volkswagen ervan overtuigd dat het goed gepositioneerd is om e-mobiliteit wereldwijd snel op te voeren. "Wij verwachten dat onze marges in e-mobiliteit en in de verbrandingsactiviteiten al over twee tot drie jaar op hetzelfde niveau zullen liggen." Als basis voor de jaarlijkse planningsronde in november had de groep de oorspronkelijke marge voor het bedrijfsrendement op de omzet in 2025 verhoogd van 7-8 procent tot nu 8-9 procent.

 

De financiële prestaties van de Volkswagen-groep zijn in het eerste halfjaar van 2021 al aanzienlijk verbeterd: op basis van voorlopige cijfers verwacht het bedrijf voor de eerste helft van het jaar een hoog bedrijfsresultaat van ongeveer 11 (-1,49) miljard euro. De netto cashflow in de automobieldivisie zal naar verwachting ongeveer 10 (-4,8) miljard euro bedragen.

 

Dividendvoorstel ongewijzigd

De raad van bestuur en de raad van toezicht hebben aan de algemene vergadering voorgesteld om over het boekjaar 2020 een dividend van 4,80 euro per gewoon aandeel en 4,86 euro per preferent aandeel uit te keren. Dat zou op het niveau van de boekjaren 2018 en 2019 liggen. Van het succesvolle boekjaar 2019 werd vorig jaar 855 miljoen euro van de resterende ingehouden winsten overgedragen naar het boekjaar 2020 wegens de gevolgen van de COVID 19-pandemie.

 

De raad van toezicht heeft ook het nieuwe bezoldigingssysteem voor leden van de raad van bestuur ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering. Dat is in het boekjaar 2020 herzien en is al sinds januari 2021 van kracht. Naast andere aanpassingen voert het doelstellingen door op het gebied van milieu (Environment), sociale zaken (Social) en bestuur (Governance) (de zogenaamde ESG-doelstellingen). Op die manier onderstreept de Volkswagen-groep zijn engagement voor een koolstofarme economie en meer duurzaamheid.

 

Succesvolle merken als sterkte van de Volkswagen-groep

In de Premium merkengroep heeft AUDI als leidend merk een sterk operationeel resultaat en een leveringsrecord behaald in het eerste halfjaar van 2021. De nadruk ligt op de elektrificatie en digitalisering van de modelportefeuille. Herbert Diess: "Geen enkele andere premium fabrikant biedt een vergelijkbaar aanbod van e-auto's". AUDI zal dit verder uitbreiden, onder meer via het hoogtechnologische Artemis-project. "AUDI ontwikkelt zo opnieuw spitstechnologieën voor de hele groep", aldus Diess. Die worden ook bij Bentley gebruikt. De bundeling van het Britse luxemerk met Lamborghini en Ducati in de Premium merkengroep zal het mogelijk maken de technologie van AUDI in een nog hoger prijssegment te positioneren en te profiteren van grotere schaalvoordelen.

 

In de groep van de volumemerken zet het leidende merk Volkswagen met zijn ACCELERATE-strategie ook krachtig in op de elektrificatie en digitalisering van zijn portefeuille. Het merk wil tegen 2025 de wereldmarktleider worden in het volumesegment voor batterij-elektrische voertuigen. Het bouwt zijn brede, volledig elektrische ID.-familie uit met de modellen ID.3, ID.4, ID.51 en ID.62, en volgend jaar bouwt het met de ID. BUZZ2 aan de meest uitgebreide productportefeuille van de industrie op dit gebied tot nu toe. Over de rol van het merk, zei Diess: "Met het toekomstproject Trinity brengt Volkswagen de Artemis-technologie naar het volumesegment, zoals het dat ook met de e-aandrijving heeft gedaan met het elektrische modulaire systeem MEB."

 

Een voorbeeld daarvan is de onlangs gepresenteerde volledig elektrische CUPRA Born, die is gebaseerd op het MEB-platform. "Met de CUPRA Formentor beschikt het merk over een aantrekkelijke modelportfolio", zei Diess. De merken SEAT en CUPRA voeren ook een ambitieus elektrificatieplan uit en investeren daarin tegen 2025 ongeveer vijf miljard euro.

 

Het merk ŠKODA zet ook zijn modellenoffensief voort. Diess merkte op: "De nieuwe OCTAVIA is het rolmodel in zijn klasse met hybride aandrijvingen en zijn internetmogelijkheden. Met de ENYAQ is ŠKODA het tijdperk van de e-mobiliteit binnengestapt." Bovendien heeft ŠKODA op internationaal vlak dit jaar de verantwoordelijkheid overgenomen voor de regionale markten van Rusland en Noord-Afrika.

 

Samen met zijn joint venture partner ARGO AI is het merk Volkswagen Bedrijfswagens een technologische pionier in de ontwikkeling van autonome shuttles voor steden zoals de ID. BUZZ AD1. Tegelijkertijd onthulde het merk onlangs de nieuwe T71 op basis van de MQB, die voor het eerst ook met een plug-inhybride aandrijving zal worden aangeboden. Diess zei dit nog over de ontwikkeling van het merk: "Volkswagen Bedrijfswagens wordt steeds meer een lifestylemerk. De nieuwe T7 is innovatief en digitaal, comfortabel en functioneel. Volgend jaar lanceren we onze meest emotionele elektrische auto tot nu toe, de ID. BUZZ."

 

In de groep van de sportmerken zet het merk Porsche zijn succesvolle koers in een snel tempo voort. Het heeft in de eerste zes maanden van het jaar een hoog bedrijfsresultaat en recordleveringen behaald. "Porsche speelt in een klasse apart met duurzame winstmarges van meer dan 15 procent. Zelfs in een moeilijk 2020 behield Porsche zijn winstgevendheid met dubbele cijfers. Het merk is sterker dan ooit", zei Diess. De orderportefeuille voor de Taycan bedraagt momenteel vier tot vijf maanden. Het merk Bugatti zal worden ondergebracht in een joint venture met Rimac, afhankelijk van de wettelijke goedkeuringen.

 

Wat de bedrijfsvoertuigen betreft, wordt verwacht dat TRATON in de eerste helft van het jaar een omzet van 13,6 miljard euro zal behalen, waarmee het niveau van dezelfde periode in het jaar 2019 van vóór de crisis zal worden bereikt. De orderportefeuille van meer dan 170.000 voertuigen is een record voor de eerste zes maanden. Terzelfder tijd werd de overname van Navistar met succes afgerond. Diess zei daarop: "Door de overname van Navistar heeft TRATON zijn wereldwijde aanwezigheid verder uitgebreid. Het bedrijf is dus bezig aan de laatste loodjes van zijn strategie van wereldwijde kampioen. In de toekomst zal TRATON zich meer op de Chinese markt richten." TRATON wil ook verder versnellen in elektromobiliteit. Tegen 2025 zal in totaal 1,6 miljard euro naar onderzoek en ontwikkeling voor e-mobiliteit gaan. De eerste successen zijn al zichtbaar: de volledig elektrische Lion's City E is al op de weg in Hamburg en andere Europese steden.

 

 

  1. Het voertuig is momenteel nog niet te koop.

Het voertuig is momenteel nog niet te koop in Europa

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf