Arteon en Arteon Shooting Brake: wereldpremière

Arteon en Arteon Shooting Brake: wereldpremière

Voor het eerst ook als Shooting Brake – nieuwe Arteon debuteert in 2020 met plug-inhybride en als R-model

  • Eén gamma, twee modellen. Nieuwe Arteon Shooting Brake komt samen met de geüpdatete Arteon op de markt
  • Avant-gardistisch. Arteon en Arteon Shooting Brake maken een designstatement met hun onmiskenbare koetswerk en interieur
  • Arteon Shooting Brake1. Tweede model in het avant-gardistische gamma interpreteert het breakconcept op een totaal nieuwe en expressieve manier
  • 100 procent digitaal. Het volledige gamma geniet uitgebreide technische updates en heeft standaard Digital Cockpit Pro
  • Arteon eHybrid. Volkswagen biedt voor het eerst een 160 kW (218 pk)1 sterke plug-inhybride aandrijving aan in het Arteon-gamma
  • Unieke R-versies. Volkswagen R heeft voor beide Arteons een performanceaandrijving met 235 kW (320 pk)1 ontwikkeld
  • Twindosing voor de TDI. De dubbele SCR-katalysator reduceert de stikstofoxiden (NOx) van de turbodiesels met tot 80 procent
  • 140 kW sterke TSI met hoge compressie. Innovatief B-cyclus-verbrandingsproces verbetert het rendement met tot 10 procent
  • Geassisteerd rijden. De nieuwe Arteon-modellen kunnen dankzij de Travel Assist voor het eerst tot 210 km/u geassisteerd rijden
  • Nieuwe vierwielaandrijving. De R-modellen hebben standaard vierwielaandrijving met de nieuwe koppelverdeler voor een betere rijdynamiek
 

 

De Arteon is de GT van Volkswagen: een avant-gardistische allrounder, energiek en efficiënt. Nu breidt Volkswagen het gamma als wereldpremière uit met een tweede versie: de nieuwe Arteon Shooting Brake, een sportief, vooruitstrevend vijfdeursmodel. Een designstatement. Het nieuwe model zal in de tweede helft van het jaar zijn Europese debuut maken. Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer en nieuwe CEO van het merk Volkswagen: “De Arteon Shooting Brake biedt extra ruimte voor al de ritten van het leven. Hij is ontworpen voor alle automobilisten die een individuele stijl en innovatieve technologieën evenzeer waarderen als optimale functionaliteit en variabiliteit.” Nog nooit eerder is er een soortgelijke Volkswagen geweest. Klaus Zyciora, designhoofd van de Volkswagen-groep: “In de Arteon Shooting Brake wordt de progressieve dynamiek van een GT verzoend met het multivariabele concept van een break - een nieuwe interpretatie en uitgesproken expressief.”

 

Arteon eHybrid – nuluitstoot in de stad

Plug-inhybride aandrijving met 160 kW (218 pk). Samen met het debuut van de Arteon Shooting Brake presenteert Volkswagen een grondige update van het modelgamma. Alle nieuwe ontwikkelingen worden in beide koetswerkversies toegepast. Zo heeft de Arteon voor het eerst recht op een plug-inhybride aandrijving van 160 kW (218 pk). “De vraag naar hybride aandrijvingen neemt wereldwijd toe. Daarom vonden we het belangrijk”, aldus Jürgen Stackmann, bestuurslid van het merk Volkswagen en verantwoordelijk voor Sales, Marketing en Aftersales, “om beide Arteons nog in 2020 als eHybrid met plug-inhybride aandrijving te kunnen aanbieden.” Dr. Frank Welsch, bestuurslid van het merk Volkswagen verantwoordelijk voor Ontwikkeling, voegt hieraan toe: “Het zuiver elektrische rijbereik is zo groot dat veel bestuurders van de Arteon eHybrid en Arteon Shooting Brake eHybrid hun dagdagelijkse afstanden zonder uitstoot zullen kunnen afleggen. Als fastbackversie en Shooting Brake behoren beide Arteons tot de eerste modellen in hun soort die in de hogere middenklasse beschikbaar zijn met een plug-inhybride aandrijving. Jürgen Stackmann: “De Arteon eHybrid en Arteon Shooting Brake eHybrid spreken zowel het hart als het verstand aan. Vandaar dat ze uniek zijn in hun prijssegment.”

 

Arteon R – Dynamiek voor de businessclass

Sportwagenaandrijving met 235 kW (320 pk). Inspiratie, empathie en progressiviteit zijn de centrale merkwaarden van Volkswagen R. Ze zijn terug te vinden in elk model van de performancespecialist. Een dynamiek die de auto geschikt maakt voor het racecircuit, wordt daarbij verzoend met het hoogste niveau van dagelijkse bruikbaarheid. Deze kenmerken typeren ook de nieuwe en eerste R-modellen van het Arteon-gamma; voortaan zijn dit de sportieve speerpunten van de productfamilie. Jost Capito, hoofd van Volkswagen R: “Met de Arteon R en Arteon Shooting Brake R dringt Volkswagen verder door in het segment van premium performance. Fascinerend is hier niet alleen het pure vermogen van 320 pk, maar ook de manier waarop deze voertuigen hun power omzetten in aandrijfkracht. We hebben een nieuwe vooruitstrevende technologie ontwikkeld die we 'R-Performance Torque Vectoring' noemen. Daarbij verdeelt een koppelverdeler de aandrijfkracht niet alleen variabel over de assen, maar ook over de achterwielen, afhankelijk van de situatie. En dat zorgt in deze klasse voor een nieuw niveau van rijdynamiek.”

 

Zes hightech TDI's en TSI's

Hoog rendement, lage emissies. Voor de Arteon en de Arteon Shooting Brake zullen in totaal drie drukgevoede benzinemotoren (TSI), twee turbodiesels (TDI) en, zoals hoger vermeld, een plug-inhybride aandrijving (eHybrid) beschikbaar zijn. De TSI's ontwikkelen 140 kW (190 pk)1 , 206 kW (280 pk)1 en 235 kW (320 pk) in het geval van de R-TSI. Ook in de eHybrid wordt een TSI gebruikt; deze ontwikkelt 115 kW (156 pk) en wordt aangevuld met een elektromotor van 85 kW (115 pk). De TDI zal verkrijgbaar zijn met 110 kW (150 pk)1 en 147 kW (200 pk)1. Alle motoren pakken uit met een hoog rendement, lage emissiewaarden en een krachtig koppel. Dankzij het innovatieve aanbod van aandrijftypes voldoen de nieuwe Arteon en Arteon Shooting Brake aan extreem veel mobiliteitseisen. Het hoge rendement van de aandrijvingen wordt telkens bereikt door innovatieve motor- en uitlaatgastechnologieën:

Bijvoorbeeld TSI met B-cyclus-verbrandingsproces. Een van de technische innovaties bij de benzinemotoren kenmerkt de 2.0 TSI met 140 kW. In deze motor maakt het zogenaamde B-cyclus-verbrandingsproces een bijzonder hoge compressie mogelijk. En dit verbetert de efficiëntie tot 10 procent. Opvallende resultaten: een vermindering van het verbruik en de uitstoot evenals een krachtig koppel dat al beschikbaar is bij lage toerentallen (320 Nm bij 1.500 tot 4.100 t/min).

Bijvoorbeeld TDI met Twindosing. Ook bij de turbodieselmotoren met directe injectie maakt Volkswagen gebruik van nieuwe technologieën. Dankzij Twindosing – een dubbel SCR-katalysatorsysteem (Selective Catalytic Reduction) met telkens aparte AdBlue-injectie – stoten ze, afhankelijk van de versie, tot 80 procent minder stikstofoxiden (NOx) uit. Tot nu toe was Twindosing alleen beschikbaar in het vermogensbereik tot 150 pk. Met de nieuwe Arteon 2.0 TDI met een vermogen van 147 kW/200 pk is Twindosing nu uitgebreid naar de 200 pk-klasse. Deze turbodiesel kan optioneel ook worden gecombineerd met de 4MOTION-vierwielaandrijving.

 

Nieuwe rijhulpsystemen

Travel Assist – tot 210 km/u geassisteerd rijden. De technische innovaties hebben naast de aandrijvingen ook betrekking op de IQ.DRIVE-rijhulpsystemen. Nieuw in dit modelgamma: Travel Assist. Het systeem maakt het mogelijk om gedeeltelijk geautomatiseerd te rijden in het snelheidsbereik van 0 tot 210 km/u. De Travel Assist maakt voornamelijk het rijden in stop-and-go-verkeer en ter hoogte van wegwerkzaamheden merkbaar veiliger en comfortabeler. Een integraal bestanddeel van de Travel Assist is de ACC met anticiperende snelheidsregeling. De automatische afstandsregeling reageert met overeenkomstige snelheidsaanpassingen op snelheidsbeperkingen, bebouwde kommen, bochten, rotondes en kruispunten. De functie Travel Assist omvat ook de rijstrookassistent Lane Assist met spoorgeleiding en de noodremassistent Front Assist met voetgangerherkenning. De achteruitrijcamera Rear View werd verder ontwikkeld en biedt nu onder andere ook een Cornerview (uitbreiding van het camerabeeld op het scherm van het infotainmentsysteem van 90 graden tot een groothoek van 170 graden) en een speciale Trailer View (van bovenaf op de dissel om het aankoppelen te vergemakkelijken).

Active Lighting System: Als de Arteon uitgerust is met het optionele Active Lighting System, worden zelfs de ledkoplampen een soort rijhulpsysteem. Achtergrond: de bovenste koplampen lichten het verloop van een bocht perfect bij, nog voordat er daadwerkelijk wordt ingestuurd. Het Active Lighting System – een technologiepack – maakt daarbij gebruik van dubbele ledkoplampen met zogenaamde projectorlenzen. Het technologiepack omvat ook de dynamisch gestuurde grootlichtfunctie Dynamic Light Assist en de ‘dynamische bochtverlichting met anticiperende regeling’. Enerzijds verlicht deze laatste de bochten naargelang de stuurhoek via de variabel stuurbare koplampmodules. Anderzijds gebeurt dit ook onafhankelijk van de stuurhoek, louter anticiperend (voorspellend) op basis van de voorste camerabeelden en de routegegevens van het navigatiesysteem. Hierdoor kan de Arteon het verloop van de bocht verlichten, nog voordat de bestuurder instuurt. Bovendien is de lichtbundel van de koplampen optimaal gericht op de straal van de bocht, omdat er geen verlies aan spreidingsbereik is.

 

Avant-gardistisch design van koetswerk en interieur

Facelift vooraan. De stijl van de Arteon volgt geen enkel voorbeeld of geen enkele trend; de Arteon is met zijn ontwerp het gezicht in de menigte. Nu werd dit gezicht verder verfijnd. Vooraan zijn de nieuwe modellen te herkennen aan hun aangescherpte voorzijde. Voor het eerst kan de Arteon ook worden geconfigureerd met een nieuwe leddagrijverlichting, waarvan de ledstrips niet alleen onder de standaard ledkoplampen zijn geïntegreerd, maar optioneel ook centraal in het radiatorrooster: verlichting als het nieuwe chroom. Dit geeft de Arteon een nieuwe en onmiskenbare dag- en nachtlichtsignatuur. Ook de ledachterlichten zijn nieuw ontwikkeld.

Koetswerk van de Shooting Brake. Vanaf de B-stijlen is het design van de nieuwe Shooting Brake naar achteren toe volledig anders. Marco Pavone, hoofd koetswerkdesign bij Volkswagen: “We hebben de dakpartij en daarmee ook de zijdelingse glaspartijen naar achteren sterk versmald, terwijl we de wielkasten hebben laten uitwaaieren, om de Shooting Brake een zeer krachtige schouderpartij te geven. Zo kreeg hij ondanks de functionaliteit van een vijfdeursmodel ook de allures van een sportwagen.”

Tot 1.632 liter laadruimte. Achter de markante achterklep van de nieuwe Arteon Shooting Brake schuilt een laadruimte van 565 liter (fastback: 563 liter), gerekend tot aan de rugleuning van de achterbank en de bagageafdekking. Beladen tot aan de dakhemel en de rugleuning van de voorstoelen neemt het laadvolume toe tot 1.632 liter (fastback: 1.557 liter). In beide gevallen is de laadvloer 2.092 mm lang (tot aan de voorstoelen).

 

Het koetswerk

Stijlvol dynamisch

Tweemaal Arteon. Fastback en Shooting Brake: voortaan zijn er twee versies van de Arteon. “Toen Volkswagen in 2017 de Arteon op de markt bracht, zei ik dat hij de designelementen van een klassieke sportwagen combineerde met de elegantie en ruimtelijkheid van een fastback”, schetst Klaus Zyciora. “Met de nieuwe Arteon Shooting Brake”, aldus Zyciora, “tonen we nu de nieuwe interpretatie van het thema ‘break’ en het meest expressieve voertuig dat we ooit met een rechte achterklep gepresenteerd hebben. Beide modellen, Arteon en Arteon Shooting Brake, worden gekenmerkt door atletische lijnen en een bijzonder functioneel totaalconcept.

MQB-afmetingen. Het model is gebaseerd op het modulaire MQB-platform voor dwars voorin ingebouwde motoren. Dit biedt tal van voordelen, zoals een zeer lange wielbasis van 2.840 mm en daardoor ook een bovengemiddelde ruimtebenutting. Beide koetswerkversies zijn even lang (4.866 mm). Bovendien hebben de twee Arteon-modellen ook dezelfde koetswerkbreedte (1.871 mm zonder buitenspiegels) en spoorbreedte (voor en achter 1.587 mm). Door zijn specifieke concept is de Shooting Brake met 1.447 mm 19 mm hoger dan de GT (1.428 mm):

 

De voorzijde – het gezicht in de menigte

Verlicht radiatorrooster. De motorkap strekt zich uit over de hele breedte van de voorzijde tot aan de wielkasten en vormt zo de schouderpartij. Vooraan reikt ze tot diep in het radiatorrooster. Met zijn dwarslatten benadrukt deze grille op zijn beurt de grote breedte van de Arteon. Allemaal samen oogt dit niet alleen avant-gardistisch, het is ook aerodynamisch: de stroomlijncoëfficiënt bedraagt slechts 0,265. Bovendien vormen chroom en licht een nieuwe alliantie in de Arteon: de twee dwarslatten bovenaan omsluiten centraal het nieuwe, gladde VW-logo en zijwaarts de diepliggende standaard ledkoplampen. De onderste van de twee dwarslatten is aan de uiteinden voorzien van ledlichtgeleiders. Ze vormen het dagrij- en parkeerlicht en, in het geval van de optionele ledkoplampen, ook het knipperlicht. De lichtelementen, het radiatorrooster en de motorkap vormen visueel één geheel. Dit geldt des te meer voor de gefacelifte Arteon en de Arteon Shooting Brake, omdat de ledlichtgeleiders nu als nieuwigheid in combinatie met de ledkoplampen van de topversie de volledige tweede dwarslat van het radiatorrooster verlichten (optioneel: R-modellen). De Arteon is dus ook ’s nachts het gezicht in de menigte.

Geïndividualiseerde voorschorten. Ook het onderste deel van de voorzijde, de bumperpartij, is aangepast. Tot nu toe waren er hier vier chroomlatten. De uitvoeringen Arteon (basisversie), Elegance (luxueuzer) en R-Line (sportiever) hebben nu drie duidelijk opvallender uitgevoerde chroomlatten. De buitenste en onderste segmenten van de voorschort zijn altijd in koetswerkkleur (behalve de zijdelingse luchtinlaatroosters). Het onderscheid tussen de uitrustingsversies: de Elegance verschilt van de basisuitvoering door twee extra aparte luchtinlaatopeningen voor de voorwielen en een chroomlat die boven de voorspoiler is geïntegreerd. De R-Line heeft boven de voorspoiler daarentegen een grotere, doorlopende onderste luchtinlaat, die aan de uiteinden voor de voorwielen wordt omlijst door een C-vormige, in koetswerkkleur gelakte zone. De R-modellen onderscheiden zich hierin: het hele middengedeelte van de bumperpartij is er zwart en er zijn ook geen chroomlatten voorzien. Aan de buitenkant hebben de R-modellen ook twee zeer grote, extra luchtinlaten in hoogglanzend zwart, waarachter de intercoolers schuilgaan.

 

De aparte R-modellen

Typisch Volkswagen R. Met hun superieure sportiviteit zijn de Arteon R en Arteon Shooting Brake R ook qua design zeer typische Volkswagen R-modellen. Rondom presenteert het markante koetswerk zich als bijzonder dynamisch en hoogwaardig, met nieuwe lichtmetalen 20-duimsvelgen, een 18 duim groot remsysteem met blauwe remklauwen, en zwarte koetswerkaddenda. Een speciaal voor de Arteon R ontworpen uitlaatsysteem is met zijn vier trapeziumvormige uitlaatpijpen op een visueel opvallende manier in de sportieve diffuser ingebed. Het systeem zorgt voor een superieur geluid, waarvan de intensiteit kan worden aangepast via een rijprofielselectie.

 

 

Het interieur

Nieuw ontworpen en gedigitaliseerd

Exclusieve binnenruimte. De Volkswagen-interieurdesigners hebben het volledige dashboard (instrumentenbord, oppervlakken, luchtroosters, sierelementen), de middenconsole (met de infotainmentzone en de bediening van de klimaatregeling) en de bovenste delen van de deurpanelen opnieuw ontworpen. Ook nieuw: de stoffen en het leer in het interieur. Het ontegensprekelijk exclusieve interieur sluit nu nog duidelijker aan bij de positionering van de Arteon.

Nieuw dashboard. De bovenste delen van het dashboard en de deurpanelen vallen op door de nieuwe kunstleren oppervlakken, verfijnd met decoratieve stiksels, en slaan zo visueel een brug naar de Touareg, de topklasse-SUV van Volkswagen. In het tweede niveau zijn het, afhankelijk van de uitrustingsversie, nieuwe sierelementen van echt hout (Eucalyptus) of metaal (Kruisgeslepen en Aluminium Black Carbon) die het interieur verfijnen. Ook de luchtroosters die hier zijn geïntegreerd en tot in het derde niveau van het dashboard reiken, zijn nieuw ontworpen. In dit niveau volgen verlichte sierelementen. Die kunnen de lichtsfeer in het interieur van de Arteon laten variëren door middel van sfeerverlichting (optioneel afhankelijk van de uitrustingsversie) met tot 30 kleuren via de verlichte sierelementen. Ook de handgrepen en de kunstleren inzetstukken in de deuren zijn nieuw ontworpen.

Nieuwe gedigitaliseerde bedieningselementen. In de Arteon wordt een nieuwe generatie van multifunctionele stuurwielen met digitale aanraakvlakken gebruikt. In combinatie met het rijhulpsysteem Travel Assist heeft ook de stuurvelg gevoelige oppervlakken. Wanneer de Travel Assist actief is, wordt geregistreerd of de bestuurder om veiligheidsredenen ten minste één hand aan het stuur heeft. Volledig nieuw ontworpen: de gedigitaliseerde bediening van de klimaatregelingsfuncties. De temperaturen van het optionele Climatronic worden nu intuïtief ingesteld via aanraakschuifregelaars. Hetzelfde geldt in de manuele modus van de automatische klimaatregeling voor de ventilatiefunctie. De stoelverwarming, de ontdooifuncties van de ruiten en andere klimaatregelingsfuncties worden eveneens bediend via nieuwe aanraakvlakken in de middenconsole. Beide Arteons worden standaard gelanceerd met volledig digitale instrumenten: de Digital Cockpit Pro. De graphics van het 10,25 duim grote scherm zijn helder en hoogwaardig. Met behulp van een view-knop op het multifunctionele stuurwiel kan de bestuurder eenvoudig en snel schakelen tussen drie basislay-outs.

High-end infotainment. Boven de nieuwe bediening van de klimaatregeling zijn de infotainmentsystemen van het MIB3 goed zicht- en bereikbaar geïntegreerd: Ready 2 Discover (8 duim groot aanraakscherm met optionele retrofitmogelijkheid van de navigatiefunctie), Discover Media (8 duim met navigatie, standaard in Duitsland) en Discover Pro (9,2 duim met navigatie). Nieuwe functies zijn onder andere natuurlijke spraakbediening, een upgrademogelijkheid en het gebruik van compatibele smartphones als mobiele sleutel. Voor het eerst biedt Volkswagen voor dit gamma ook een nieuw ontwikkeld high-end geluidssysteem van audiospecialist harman/kardon aan, dat speciaal is afgestemd op de Arteon en Arteon Shooting Brake. Het systeem voedt in totaal twaalf hoogwaardige luidsprekers via een 700 watt sterke 16-kanaals ethernetversterker. Eén luidspreker bevindt zich als middenluidspreker in het nieuw ontworpen dashboard en één als subwoofer in de kofferruimte, terwijl de resterende tweeters, middentoonluidsprekers en woofers in de deuren gemonteerd zitten. De individuele geluidssturing van het harman/kardon-geluidssysteem gebeurt via het infotainmentsysteem. Hier zijn ook geconfigureerde instellingen zoals Pure, Chill out, Live en Energy beschikbaar.

Veel ruimte voor bestuurder, passagiers en bagage. Zowel voor- als achterin profiteren alle inzittenden van beide Arteon-versies van het uitstekende totaalaanbod van het modulaire MQB-platform voor dwars voorin geplaatste motoren. Een gemeenschappelijke referentiemaat: de maximale beenruimte achterin van 1.016 mm is een topwaarde in zijn klasse. Dankzij zijn specifieke dakpartij biedt de Shooting Brake zowel voor- als achterin extra interieurhoogte: 1.008 tot 1.019 mm (+11 mm) voorin en 883 tot 835 mm (+48 mm) achterin. De interieurbreedte is ook gelijk: 1.500 mm voorin en 1.481 mm achterin. De rugleuning van de achterbank is in beide modellen standaard asymmetrisch neerklapbaar. Achter de achterbank van de Arteon Shooting Brake is een laadruimte van 565 liter (fastback: 563 liter) beschikbaar bij belading vanaf de achterbank en tot op de hoogte van de bagageafdekking. Beladen tot aan de rugleuningen van de voorstoelen neemt het laadvolume toe tot 1.632 liter (fastback: 1.557 liter). In beide gevallen is de laadvloer maximaal 2.092 mm lang (tot aan de voorstoelen).

Geïndividualiseerde R-modellen. Het interieur van de Arteon R-modellen pakt uit met de Black Carbon-stijl, met even sportieve als exclusieve sierelementen. Daarnaast wordt de binnenruimte nog verfijnd door nieuwe, ergonomisch geoptimaliseerde sportstoelen in nappaleer met geïntegreerde hoofdsteunen en een geborduurd R-logo. Even onmiskenbaar is de blauwe R-knop op het nieuwe sportstuur: met deze knop kan de bestuurder direct overschakelen naar een Race-modus, de sportiefste van alle beschikbare rijprofielen.

 

 

Het nieuwe aandrijvingsgamma

Twee Arteons, zes motorversies

Hoog rendement, lage emissies. Voor de Arteon en de Arteon Shooting Brake zullen in totaal vier drukgevoede benzinemotoren (TSI), twee turbodiesels (TDI) en een plug-inhybride aandrijving (eHybrid) beschikbaar zijn. De TSI's ontwikkelen 110 kW (150 pk)1, 140 kW (190 pk)1 , 206 kW (280 pk)1 en 235 kW (320 pk) in het geval van de R-TSI. Ook in de eHybrid wordt een TSI gebruikt; deze ontwikkelt 115 kW (156 pk) en wordt aangevuld met een elektromotor van 85 kW (115 pk). De TDI zal verkrijgbaar zijn met 110 kW (150 pk)1 en 147 kW (200 pk)1. Alle motoren pakken uit met een hoog rendement, lage emissiewaarden en een krachtig koppel.

 

Arteon eHybrid – de plug-inhybride aandrijving

Zuiver elektrisch dagdagelijks verkeer. De voordelen van de elektrische mobiliteit en de kwaliteiten van een kilometervreter versmelten in de Arteon eHybrid en Arteon Shooting Brake eHybrid tot een van de meest efficiënte businessclassmodellen. De gemiddelde dagelijkse afstand van de meeste pendelaars kunnen beide eHybrid-modellen puur elektrisch afleggen.

Start in E-Mode. De plug-inhybride aandrijving is ontworpen om vooral korte afstanden in stedelijke gebieden zuiver elektrisch af te leggen. Daarom starten de Arteon eHybrid-modellen altijd puur elektrisch in de E-Mode als de batterij voldoende is opgeladen. Dankzij een configureerbare hybridemodus is het bovendien zeer eenvoudig om ook tijdens een langere trip voldoende elektrische energie op te slaan om een stedelijke bestemming zonder uitstoot te kunnen binnenrijden.

E-plus TSI-motor. Op langere afstanden en boven 140 km/u ondersteunt de elektromotor de efficiënte benzinemotor (TSI). De voor het rendement geoptimaliseerde interactie tussen elektro- en verbrandingsmotor verhoogt hier de efficiëntie en de dynamiek. In dit geval kan elektrische energie worden gebruikt voor puur elektrisch rijden, maar ook om de prestaties te verbeteren. Daarbij werkt de elektrische stuwkracht als een extra booster, die in de eHybrid-modus een heel speciaal soort dynamiek ontvouwt. Daarenboven kan de bijzonder sportieve GTE-modus geactiveerd worden door middel van een kickdown of de GTE-knop. De TSI ontwikkelt een vermogen van 115 kW/156 pk. De elektromotor draagt precies 85 kW/115 pk bij. Dit resulteert in een systeemvermogen van 160 kW/218 pk. De lithium-ionhoogspanningbatterij (in de voertuigbodem geïntegreerd voor de achteras) voorziet de elektromotor van energie. Voor de overbrenging maakt de Volkswagen gebruik van een speciaal voor hybridegebruik ontwikkelde 6-versnellingsbak met dubbele koppeling (DQ400E). De voorwielen worden aangedreven. De chauffeur zelf is ook online verbonden met zijn eHybrid-model: via de We Connect-app kan hij bijvoorbeeld het interieur vooraf afkoelen of opwarmen of het oplaadproces starten, op voorwaarde dat de laadkabel is aangesloten. Bovendien kunnen – zoals bij elke nieuwe Arteon – de meest uiteenlopende data (zoals het rijbereik) worden opgeroepen en kunnen talrijke functies worden bediend.

 

Arteon R – de nieuwe performanceaandrijving

EA888 evo4 en koppelverdeler. De 235 kW (320 pk) sterke turbomotor met vier cilinders van de Arteon R-modellen behoort tot de EA888-familie van benzinemotoren. De Evo4 is de nieuwste evolutie van deze 2 liter grote TSI-motoren. Hij levert zijn maximumvermogen tussen 5.350 en 6.500 t/min. Het maximumkoppel van 420 newtonmeter is al beschikbaar vanaf 2.000 t/min. Het vermogen wordt doorgaans via een 7-versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG) overgebracht naar de standaard vierwielaandrijving. Een nieuwe koppelverdeler (R Performance Torque Vectoring) regelt daarbij de variabele krachtverdeling tussen de assen en de twee achterwielen. Dit tilt de rijdynamiek voor deze klasse naar een nieuw niveau. Afhankelijk van de rijomstandigheden wordt tot 100 procent van het aandrijfkoppel naar het wiel aan de buitenkant van de bocht geleid. En dat leidt tot een merkbaar wendbaarder rijgedrag. De intensiteit van de krachtverdeling wordt bepaald door de respectieve stuurhoek, de stand van het gaspedaal, de dwarsversnelling, de giersnelheid en de rijsnelheid. De bestuurder kan ook de werkingswijze van de koppelverdeler en de stabiliserende rijdynamieksystemen beïnvloeden via de standaard rijprofielselectie en de schuifregelaar voor het DCC-chassis.

 

TSI-technologie – B-cyclus-verbrandingsproces

2.0 TSI met B-cyclus-verbrandingsproces. Deze 2 liter grote turbobenzinemotor met 140 kW (190 pk) maakt gebruik van het zogenaamde B-cyclus-verbrandingsproces, dat het rendement met wel 10 procent verbetert. Merkbare gevolgen: een verlaging van het verbruik en de uitstoot en – zelfs bij lage toerentallen – een krachtig koppel (320 Nm van 1.500 tot 4.100 t/min). En zo werkt het B-cyclus-verbrandingsproces: in vergelijking met andere benzinemotoren worden de inlaatkleppen van deze 2.0 TSI minder lang geopend. Dit komt omdat de inlaatkleppen tijdens de inlaatslag al gesloten worden op een moment dat de zuiger nog enige afstand af te leggen heeft en naar beneden beweegt. Het mengsel zet dus sterker uit in de cilinder. Deze expansie vermindert de druk en de temperatuur in het mengsel. Dit maakt het onder andere mogelijk om de compressieverhouding te verhogen tot 12,2:1. Meer compressie betekent niets anders dan meer efficiëntie. En dat vermindert dan weer het verbruik en de CO2-uitstoot. Vooral bij middelhoge toerentallen (deellastbereik) kunnen hiermee de grootste verbruiksvoordelen behaald worden.

 

TDI-technologie - Twindosing voor alle turbodiesels

Twee SCR-katalysatoren. Ook bij de turbodieselmotoren met directe injectie maakt Volkswagen gebruik van nieuwe technologieën. Dankzij Twindosing – een dubbel SCR-katalysatorsysteem (Selective Catalytic Reduction) – stoten ze, afhankelijk van de versie, tot 80 procent minder stikstofoxiden (NOx) uit. De AdBlue wordt daarbij doelgericht voor de twee achter elkaar opgestelde SCR-katalysatoren ingespoten. De eerste SCR-katalysator bevindt zich dicht bij de motor, zodat deze snel zijn optimale bedrijfstemperatuur kan bereiken. Zo wordt al meteen na het starten een efficiënte reiniging gerealiseerd. De opstelling dicht bij de motor is ook een voordeel bij het rijden onder lage belasting. Volkswagen heeft de tweede SCR-katalysator geïntegreerd in de ondervloer van de Arteon. Door de grotere afstand tot de motor zijn de uitlaatgassen voor de tweede katalysator tot 100 graden Celsius koeler. Deze katalysator werkt optimaal onder hoge belasting, bijvoorbeeld op de snelweg of bij het rijden met een aanhanger. Onafhankelijk van de bedrijfsmodus van de motor zorgt dit ervoor dat een van de twee SCR-katalysatoren altijd in het optimale temperatuurbereik werkt en dat de uitlaatgassen bijzonder efficiënt worden nabehandeld.

NOx wordt stikstof en water. In detail wordt AdBlue – een synthetische ureumoplossing – via een doseermodule in de uitlaatgasstroom voor de SCR-katalysatoren ingespoten, waarbij ammoniak ontstaat. Een chemisch proces in de katalysator zet de stikstofoxiden door middel van de ammoniak om in water en onschadelijke stikstof. Dankzij de efficiëntere dosering blijft het verbruik van AdBlue ondanks de dubbele injectie op hetzelfde niveau.

 

Specificaties*

 

Arteon en Arteon Shooting Brake

Koetswerkversies

  • Arteon (fastback)**
  • Arteon Shooting Brake**

Uitrustingsmatrix

  • Arteon (basismodel)
  • Elegance (luxueuze uitvoering)
  • R-Line (sportieve uitvoering)
  • R (unieke performancemodellen)

Aandrijvingsversies

  • eHybrid**, 160 kW/218 pk (DSG-6-versnellingsbak, voorwielaandrijving)
  • 2.0 TSI**, 140 kW/190 pk (6-versnellingsbak, voorwielaandrijving)
  • 2.0 TSI**, 206 kW/280 pk (DSG-7- versnellingsbak, 4MOTION met lamellenkoppeling)
  • 2.0 TSI**, 235 kW/320 pk (DSG-7- versnellingsbak, 4MOTION met koppelverdeler)
  • 2.0 TDI**, 110 kW/150 pk (DSG-7- versnellingsbak, voorwielaandrijving)
  • 2.0 TDI**, 147 kW/200 pk (DSG-7- versnellingsbak, voorwielaandrijving)
  • 2.0 TDI**, 147 kW/200 pk (DSG-7- versnellingsbak, 4MOTION met lamellenkoppeling)

Buitenafmetingen

  • Lengte: 4.866 mm
  • Breedte: 1.871 mm (zonder buitenspiegels)
  • Hoogte: 1.428 mm (fastback) en 1.447 mm (Shooting Brake)
  • Wielbasis: 2.840 mm
  • Spoorbreedte: 1.587 mm voor en achter

Koffervolume

  • Arteon: 563 liter tot 1.557 liter
  • Arteon Shooting Brake: 565 liter tot 1.632 liter

Maximale laadlengte

  • 2.092 mm

 

Assistentie-, onderstel- en lichtsystemen

  • Travel Assist met file- en wegenwerkenrijhulp (dwarse en overlangse rijhulp tot 210 km/u)
  • ACC met anticiperende snelheidsregeling (overlangse rijhulp tot 210 km/u)
  • Area View (omgevingsassistent)
  • DCC (adaptieve onderstelregeling)
  • Dynamic Light Assist (interactieve grootlichtassistent)
  • e-BKV (elektromechanische rembekrachtiger)
  • Emergency Assist (noodsysteem, wanneer de bestuurder uitvalt)
  • Emergency Call (noodoproepdienst)
  • ESC (elektronisch stabiliteitsprogramma)
  • Front Assist (omgevingsbewakingssysteem) met voetgangerherkenning en City-noodremfunctie
  • Lane Assist (rijstrookassistent)
  • Light Assist (grootlichtassistent)
  • Multi Collision Brake (anti-multicrashremfunctie)
  • Park Assist (Parkeerhulp)
  • Proactive Occupant Protection System met PreCrash Rear
  • Rear Traffic Assist (uitparkeerhulp)
  • Rear View (achteruitrijcamera, nu ook met Cornerview en Trailer View 
  • Side Assist (rijstrookwisselhulp)
  • Sign Assist (verkeersbordenherkenning)
  • Start-Stop 2.0 (o.a. motorstop al bij 7 km/u)

 

MIB3-Infotainment

  • Ready 2 Discover: infotainmentsysteem, o.a. met eSIM, 8 duim groot aanraakscherm en optionele retrofitmogelijkheid voor navigatie
  • Discover Media: infotainmentsysteem, o.a. met eSIM, 8 duim groot aanraakscherm en navigatiefunctie (standaard in Duitsland)
  • Discover Pro: infotainmentsysteem, o.a. met eSIM, 9,2 duim groot aanraakscherm en navigatiefunctie
  • harman/kardon-geluidssysteem met 700 watt muziekvermogen

 

Mobiele onlinediensten

  • We Connect: o.a. met ‘Personalisering’, noodoproepsysteem eCall, ‘Storingsoproep’, ‘Informatieoproep’, ‘Voertuigstatus’, ‘Deuren & Licht’, ‘Automatische ongevalmelding’, ‘Voertuigstatusbericht’, ‘Ritgegevens’, ‘Parkeerpositie’, ‘Afspraakplanning Onderhoud’
  • We Connect Plus: afhankelijk van uitrustingsversie o.a. met ‘Gebiedsinformatie’, ‘Snelheidsinformatie’, ‘Claxonneren & Knipperen’, ‘Online diefstalalarmsysteem’, ‘Online standverwarming’, ‘Vergrendelen & Ontgrendelen’, ‘Online verkeersinformatie plus gevaarinformatie’, ‘Online routeberekening, ‘Tankstations’, ‘Laadstations’, ‘Webradio’, ‘Online kaartenupdate’, ‘Parkeerplaatsen’, ‘Online spraakbesturing’, ‘Mediastreaming’, wifihotspot
  • We Connect Fleet (optioneel voor zakelijke klanten als digitaal wagenparkbeheer): o.a. met ‘Rittenlogboek’, ‘Tankboek’, ‘Rijefficiëntie’, ‘Gps-locatie en routeverloop’, ‘Verbruiksanalyse’ en ‘Onderhoudsbeheer’

 

 

 

* Alle informatie geldt voor Duitsland. Voor andere landen kunnen er afwijkingen zijn.

** Het voertuig is een productierijp prototype

1 Het voertuig is een productierijp prototype.

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

 

PROFIEL VAN DE GROEP:

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. 

 

De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

- D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om de burgers verantwoordelijke en innovatieve mobiliteit aan te bieden. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

- Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

- D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.  



Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy