75 jaar Volkswagen Belgium in de kijker op InterClassics

75 jaar Volkswagen Belgium in de kijker op InterClassics

75 jaar geleden, op 17 maart 1948, begon er een mooi zwart-geel-rood autoverhaal, toen het Huis D’Ieteren een akkoord met Volkswagen tekende om het merk uit Wolfsburg in België in te voeren. Ter gelegenheid van het InterClassics salon, gehouden van 17 tot 19 november, zet de Belgian VW Club die 75ste verjaardag in de schijnwerpers door in Paleis 4 van Brussels Expo acht belangrijke modellen uit de geschiedenis van het merk tentoon te stellen.

Jaar na jaar komen op InterClassics duizenden gepassioneerde automobielliefhebbers samen in de paleizen van Brussels Expo op de Heizel. Na vorig jaar de zeven versies van de Transporter te hebben tentoongesteld is de Belgian VW Club ook in 2023 opnieuw van de partij. Want er valt iets te vieren! Het is immers de 75ste verjaardag van het begin van de invoer van Volkswagen in België, door het Huis D’Ieteren.

Het hele verhaal begint in 1948, met de onvermijdelijke Kever, en het loopt sindsdien langs een hele waaier aan iconische modellen. In samenwerking met andere clubs die Volkswagen in hun hart dragen, privéeigenaars en de D’Ieteren Gallery ging de Belgian VW Club een niet geringe uitdaging aan en ging men voor elk decennium op zoek naar een model dat zijn tijd kleurde. Hou u vast aan uw autogordels, de Belgian VW Club neemt u mee op een heel aangename trip terug in de tijd!

Jaren ’50: de Kever, uiteraard!
Welk ander model kan beter symbool staan voor de jaren ’50? Europa zit in volle renaissance en de eerste Volkswagen wordt, zoals zijn naam het aangeeft, de wagen van het volk. Ook nu nog zijn er maar heel weinig auto’s die eenzelfde uitstraling bezitten als de Kever. Het startschot werd gegeven op 27 december 1945, en de productie van het ‘Typ 1’, zoals de auto toen nog heette, zou maar liefst 57 jaar duren! Op 30 juli 2003 liep in het Mexicaanse Puebla de 21.529.464ste en laatste Kever van de band. U heeft het goed gelezen: meer dan 21 miljoen exemplaren!

In België werd het contract tussen de Anciens Établissements D’Ieteren Frères en Volkswagen getekend op 17 maart 1948, onder impuls van Pierre D’Ieteren. Als hoofd van het familiebedrijf had deze laatste het voorgevoel dat de vraag naar een toegankelijke, betrouwbare en zuinige auto zou stijgen en zo de hele automobiliteit zou democratiseren. Hij kreeg gelijk! Met zijn revolutionair ontwerp en productiemethodes had de Kever een weergaloos succes, zowel bij ons als elders.

De overeenkomst bleek dus heel belangrijk in de geschiedenis van het Huis D’Ieteren… en ook voor het succes van Volkswagen in België. Het model dat in het kader van InterClassics wordt getoond is een Type 111 uit 1949, een versie die heel dicht aanleunt bij het concept dat Ferdinand Porsche aan het begin van de jaren ’30 had bedacht. De auto is uitgerust met een luchtgekoelde viercilinder motor van 1.131 cc en 25 pk, en weegt minder dan 700 kg. Deze Kever haalde de 100 km/u, maar verbruikte niet meer dan 7 à 8 ​ liter brandstof per 100 km. Wist u trouwens dat de leveringen van de eerste Kevers in België over de weg gebeurde? En dat de prijs van de standaardversie 50.000 Belgische frank bedroeg? We zeiden het al: de Kever is een icoon!

Jaren ’60: de unieke lijnen van de Karmann Ghia
Het succes van de Kever bracht de mensen van Volkswagen op ideeën, en logischerwijze werd er uitgekeken naar een uitbreiding van het gamma. Op basis van een Kever-chassis, en aanvankelijk ook aangedreven door dezelfde motor, kreeg de Karmann Ghia sportieve lijnen mee, waardoor de Volkswagen-klanten ook in een hoger segment een wagen konden kiezen. Het model werd tussen 1955 en 1974 in Duitsland gebouwd (in Brazilië zelfs tot 1975), aanvankelijk enkel in een coupé-versie. Vanaf 1961 kwam daar ook een cabriolet bij.

Tijdens zijn lange carrière genoot het model een mooi commercieel succes. Op het moment dat de productie van de Karmann Ghia werd stilgelegd waren 362.601 coupés en 80.881 cabrio’s gebouwd, met motoren variërend tussen een 1.200 cc (30 pk), 1.300 cc (40 pk), 1.500 cc (44 pk) en 1.600 cc (50 pk). De wagen is relatief zeldzaam en daarom zeer in trek bij verzamelaars!

Jaren ’70: de Passat, de eerste in een halve eeuw bestaan
Een halve eeuw! Wie had in 1973 durven denken dat de Volkswagen Passat zo een succes zou kennen en zo een lang leven zou beschoren zijn? Met meer dan 30 miljoen geproduceerde exemplaren is de Passat de op één meest verkochte Volkswagen, na de Golf (meer dan 35 miljoen exemplaren), maar voor de Kever (21,5 miljoen). Om maar te zeggen dat de Passat-familie mythische vormen aanneemt…

Het verhaal begint dus in 1973, met de Passat B1, waarvan er een exemplaar op de Belgian VW Club-stand op InterClassics te bewonderen valt. Het model met de indrukwekkende achterklep was beschikbaar als twee- of als vierdeurs. Met een lengte van 4,19 meter bood deze hatchback ontworpen door Giorgio Giugiaro meer ruimte dan gelijk welke Volkswagen voordien. Als zustermodel van de toenmalige Audi 80 bleef de Passat B1 tot 1980 in het gamma, en er werden niet minder dan 2,5 miljoen exemplaren van verkocht. De Variant-versie, die in 1974 zijn opwachting maakte, droeg in grote mate bij tot dat succes. Deze break is ondertussen niet meer van de markt weg te denken, en de negende generatie van de Passat wordt trouwens sinds deze vrijdag 17 november gecommercialiseerd.

Gedurende vijf decennia bleek de Passat een mooi voorbeeld van de evolutie van de automobiel: de wagen werd voorzien van alle belangrijke vooruitstrevende technische snufjes, van ABS tot de moderne geconnecteerde intelligente rijhulpsystemen. Het veelzijdige model, zowel ontworpen voor gezinnen als kilometervretende professionele gebruikers, werd al snel de referentie qua middenklasser voor professioneel gebruik. Niet enkel in Europa, maar ook in China en de Verenigde Staten.

Jaren ’80: de Golf II GTI, een echt symbool!
Hoe zou de geschiedenis van Volkswagen er uit hebben gezien zonder de alom aanwezige Golf? Nochtans vormde de auto een grote uitdaging! Toen het nieuwe model in 1974 op de markt kwam bleken de Kever en de Golf zowat elkaars tegenpool. De luchtgekoelde motor achteraan werd vervangen door een watergekoelde motor vooraan. Door deze verandering werd de Golf ook een voortrekker en niet langer een wagen met achterwielaandrijving zoals de Kever.

Op basis van ondertussen legendarische schetsen van Giorgio Giugiaro en zijn Italdesign ontwerpstudio vervingen de stilisten van Volkswagen de rondingen van de Kever door een vorm die werd gekenmerkt door hoeken en rechte lijnen. Maar het werd een succes! Afhankelijk van de jaargangen (en de levenscyclus van de verschillende modellen) vertegenwoordigde de Golf tussen 30 en 50 procent van de verkoop van het merk Volkswagen in België.

Het is onmogelijk om hier niet het mooie verhaal van de sportieve GTI-versie aan te verbinden, een variant die heel veel aan het imago van de Golf heeft bijgedragen. We herinneren er graag even aan dat het Volkswagen is die het GTI-concept (Grand Tourisme Injection) heeft uitgevonden, voor sportieve compacte wagens. Door de band genomen zijn die lichter, voorzien van een krachtiger motor, een scherpere stuurinrichting en een hardere ophanging. De verschillende versies van de Golf GTI hadden stuk voor stuk een enorm succes. De versie die op InterClassics wordt getoond is de Golf II GTI, het model dat in 1984 op de markt kwam. De wagen is eigendom van één van de leden van de Golf GTI Classic Club en werd in december 1984 ingeschreven, en stamt dus uit de allereerste jaargang van de Golf II GTI. Met zijn 1800 cc motor van 112 pk beschikt dit G1/G2 transitiemodel over enkele kenmerken die slechts één jaar te verkrijgen waren. De volledig zwarte bumpers bijvoorbeeld (vanaf 1985 werd daar een rood streepje op aangebracht), of een specifieke stof voor de voorzetels en achterbank, een sportieve streep onderaan het koetswerk, identiek aan die van de Golf I GTI en een radiatorrooster met enkele koplampen (in 1985 werd de GTI ook voorzien van verstralers). Met slechts 58.000 km op de teller verkeert deze wagen in concours-staat, wat echter niet verhinderde dat de auto in mei van dit jaar deelnam aan de door de Golf GTI Classic Club georganiseerde reis richting Schotland.

In 1986 werd de Golf II GTI 16V de opvolger, met een 1800 cc van 139 pk. Deze zestienklepperversie schonk Volkswagen trouwens zijn eerste rallywereldtitel: de Zweed Kenneth Eriksson werd in 1986 wereldkampioen Groep A (toen de tweede divisie). In 1987 veroverden Kenneth Eriksson en de Golf II GTI 16V de eerste algemene WK-zege voor Volkswagen, dankzij een overwinning in de Rally van Ivoorkust.

Jaren ’90: de super-sportieve Corrado
Naast heel populaire gezinswagens produceerde Volkswagen ook een hele waaier aan sportieve coupés. Iedereen herinnert zich de Scirocco, die in drie versies werd gebouwd, maar wat weet u nog over de Corrado? Zijn naam, afgeleid van het Spaanse ‘correr’ (lopen) stond symbool voor een wagen die de tweede generatie van de Scirocco moest opvolgen.

Bij de 97.521 exemplaren die tussen 1989 en 1995 werden verkocht zaten ook twee heel sportieve varianten van de Corrado. In 1989 werd de Corrado G60 de eerste Volkswagen die standaard met een G-lader werd uitgerust, waardoor de motor van 1.781 cc 160 pk ontwikkelde. Drie jaar later werd de Corrado VR6 de krachtigste van alle Corrado’s: de smalle zescilinder van 2.861 cc (met een V-hoek van 15°) produceerde 190 pk.

De wagen die op InterClassics te zien is, is een 16V-versie uit 1994. De viercilinder in lijn ​ van 1.984 cc ontwikkelde 115 pk, waardoor de 200 km/u gezwind werd bereikt.

Jaren 2000: de Phaeton, pure luxe
Volkswagen is een naam die ook kan worden geïnterpreteerd als ‘de auto voor iedereen’. Maar ‘voor iedereen’, dat betekent dus ook voor zij die een wagen uit het hoogste segment willen! Met de presentatie van de Phaeton op het salon van Genève in 2002 stapte Volkswagen het segment van de luxeberlines in. Ferdinand Piëch, toenmalig voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen, koesterde hoge ambities. Hij wou een nieuw marktsegment aanboren voor Volkswagen en tegelijk het merk naar een nieuw niveau tillen.

De afmetingen van de Phaeton laten weinig twijfel bestaan over de intentie om van het model het ‘vlaggenschip’ van het merk te maken, zoals wel eens werd gezegd. Oordeel zelf maar: 5,06 meter lang, 1,9 meter breed en 1,45 meter hoog. En nochtans was de Phaeton geen exuberante automobiel: zijn vloeiende lijnen en het licht gebogen dak getuigden van een tijdloze discretie.

Al bij de lancering werd de Phaeton met vernieuwende krachtbronnen aangeboden. De vijfliter V10 TDI diesel (goed voor 313 pk en een fenomenaal koppel van 750 Nm!) maakte toen van de Phaeton de meest krachtige dieselberline ter wereld. En de twee benzinemotoren waren ook niet mis. Naast de 3,2 liter V6 van 241 pk was er ook de beroemde zesliter W12. Dat was een samenstelling van twee zescilindermotoren in V (vandaar dus de W), die maar liefst 420 pk produceerde! Gedurende de 15-jarige productie evolueerden de motoren regelmatig, maar ze bleven steevast heel krachtig.

Qua luxe en comfort werden in de Phaeton hoogstaande materialen gebruikt zoals chroom, houtfineer en leder. Sommigen aarzelden niet om de wagen tot salon op wielen om te dopen. Bij de andere snufjes die toen nog ongezien waren hoorden onder andere een standaard pneumatische ophanging met aanpasbare demping, een 4MOTION-vierwielaandrijving (die echter niet standaard was op de V6) of zelfs een elektronische airco met vier zones. En voor de meest veeleisende gebruikers waren individueel masserende en geventileerde zetels in optie leverbaar!

Tussen 2007 en 2014 zorgden vier updates er voor dat de Phaeton aan de top bleef. Bij de nieuwigheden onder andere een multimediasysteem met aanraakscherm, koolstofvezel- en keramische remmen voor de W12, rijhulpsystemen als Rear Assist, Side Assist en een verbeterde adaptieve ACC cruisecontrol, cameragebaseerde herkenning van de verkeersborden en een dynamische afstelling van de koplampen. Onder andere…

En er zijn nog interessante weetjes. Zo werd de Phaeton gebouwd in de prestigieuze “Gläserne Manufaktur” in Dresden, een in glas uitgevoerde fabriek die vooral voor dit model was gebouwd en waar de toekomstige eigenaars van de Phaeton de bouw van hun wagen konden gadeslaan, in het bijzonder het ‘huwelijk’ tussen chassis en koetswerk. De “Gläserne Manufaktur” is ook nu nog een oord van spitstechnologie! Het bewijs: nadat er tussen 2017 en 2020 de e-Golf werd gebouwd is dit staaltje van toparchitectuur die iedereen in staat stelt om getuige te zijn van de autoproductie nu de site waar de Volkswagen ID. 3 wordt gebouwd.

Jaren 2010: de XL1, zuinigheidsrecord
Een auto die gemiddeld 1 liter/100 km verbruikt: dat was het hyperambitieuze project dat aan het begin van de 21ste eeuw werd gelanceerd door Ferdinand Piëch, de voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen. Zo kwam de constructeur uit Wolfsburg in 2011 met de XL1 op de proppen, een model dat vanaf 2013 op amper 250 exemplaren werd gebouwd.

Met een officieel verbruik van 0,9 liter/100 km en oplaadbaar plug-in hybridesysteem dat een volledig elektrische autonomie leverde die tot 50 km kon bedragen was deze auto de recordhouder qua zuinigheid!

Die prestaties kwamen er niet toevallig. Ze zijn helemaal te danken aan de technische kenmerken van deze unieke tweezitter. Bij de belangrijkste cijfers horen onder andere het lage gewicht (795 kg), een perfecte aerodynamische lijn (Cx van 0,189), een laag zwaartepunt (de wagen is 1,15 meter hoog), een hybride krachtbron bestaande uit een 800 cc TDI tweecilinder (48 pk) en een elektrische motor (27 pk), een DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen en dubbele koppeling, en een lithium-ion batterij. Dankzij al die troeven volstaan 6,2 kW (8,4 pk) om zonder grote inspanningen een constante snelheid van 100 km/u aan te houden. In elektrische modus is de XL1 tevreden met minder dan 0,1 kWh om een traject van meer dan een kilometer af te leggen.

Door al die technologie en avant-gardistische materialen vervulde de XL1 in 2013 een ware pioniersrol. Een soort wagen van de toekomst, gebouwd in het heden. Al die bijzondere kenmerken, én zijn zeldzaamheid, verdienen zeker wat van uw aandacht op InterClassics!

Jaren 2020: de ID. Buzz, het verleden in een modern kleedje
Tijd nu voor de moderne tijden, met het lopende decennium. De jaren 2020 zullen allicht de geschiedenis ingaan als het tijdperk waarin er naar groenere technologieën werd overgestapt. De reductie van de broeikasgassen gebeurt vooral via de elektrificatie van het automobielpark en Volkswagen is op dat vlak één van de meest geëngageerde constructeurs.

De elektrische auto is ook bron van passie en plezier, zoals de Belgian VW Club bewees door deel te nemen aan heel wat wedstrijden van de Bridgestone FIA ecoRally Cup, het kampioenschap van regularityrally’s voor elektrische wagens, georganiseerd door de Internationale Autofederatie FIA. De eerste ID. Buzz was amper in België aangekomen of de wagen zorgde al voor opzien door in 2022 deel te nemen aan de E-Rallye Monte-Carlo. Een jaar later deed de Belgian VW Club nog beter: het Belgische team won de teamrangschikking door vijf wagens bij de eerste elf te plaatsen, waarbij ook een podiumplaats in de individuele competitie.

De ID. Buzz geeft perfect de passie voor Volkswagen en zijn geschiedenis weer, een passie die de Belgian VW Club blijft drijven. Met de nieuwe ID. Buzz en ID. Buzz Cargo introduceert Volkswagen een van de meest geavanceerde en duurzame autoconcepten van het moment. Deze twee wagens met nuluitstoot zijn op designvlak de afstammelingen van één van de grootste iconen uit de autowereld, de T1. Die werd zo het tijdperk van de elektromobiliteit binnengebracht.

De ID. Buzz maakt deel uit van het eerste gamma bussen en nutsvoertuigen die gebouwd en geleverd zijn met een neutrale CO²-voetafdruk. Een hoog percentage gerecycleerde materialen en de afwezigheid van leder van dierlijke oorsprong in het interieur verhogen het engagement van de ID. Buzz om de duurzame ontwikkelingsstrategie van Volkswagen te realiseren. De autonomie kan 423 km halen (Cargo: 425 km). Aangesloten op een DC-snellaadstation en door gebruik van een maximaal laadvermogen van 170 kW kan de batterij in ongeveer 30 minuten van 5 tot 80 procent van zijn capaciteit worden opgeladen

Kortom, de moderne versie van de ‘Bulli’ en zijn elektrische krachtbron biedt een waaier aan mogelijkheden en technologieën voor heel wat activiteiten: reizen, sport, het dagelijks leven, werk… Het is de weerspiegeling van een nieuw autotijdperk dat Volkswagen en D'Ieteren de volgende jaren zullen blijven invullen!

Praktische info

Sinds 1965 is de Belgian VW Club dé club voor de fans van Volkswagen, een merk dat overal ter wereld, en zeker in België, heel wat passie losmaakt. Deze passie vertaalt zich in heel wat vormen, zoals in oldtimers, sport, campers en elektromobiliteit.

Tijdens InterClassics heeft de Belgian VW Club het naast de geschiedenis van het merk, door de aanwezigheid van enkele uitzonderlijke collectiestukken, het ook over sport (dankzij de GTI) en de elektromobiliteit met de ID. Buzz. Het belang van dit type salon is uiteraard het delen van de passie voor het merk, en u zal in de wandelgangen of op de stand zeker leden van de Club kunnen ontmoeten. Afspraak dus op InterClassics, op vrijdag 17 en zaterdag 18 november van 10 tot 20 uur, en op zondag 19 november van 10 tot 18 uur. De stand van de Belgian VW Club bevindt zich in Paleis 4 van Brussels Expo.

https://www.belgianvwclub.be/fr/

https://interclassics.events/

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf