70 jaar Samba – de exotische bijnaam voor de cult-Bulli uit Hannover

70 jaar Samba – de exotische bijnaam voor de cult-Bulli uit Hannover

(Vertaalde versie)

  • Wereldpremière op de IAA 1951
  • Tot 1967 werden 100.000 exemplaren geproduceerd
  • De ‘speciale versie Minibus’ werd ‘Samba’
  • Een van 's werelds dierbaarste Volkswagens

 

Voor velen is hij het symbool van de hippiecultuur, hoewel hij al lang voor de flower power-generatie een populaire minibus was: precies 70 jaar geleden werd op de eerste naoorlogse IAA in Frankfurt een nobele minibus met 8 zitplaatsen voorgesteld, gewoon als speciale versie. Vandaag de dag is deze VW-bus wereldberoemd en bijzonder gewild onder de naam Samba. De Samba wordt door velen beschouwd als het hoogtepunt van de Bulli-cultus.

 

De IAA opent voor het eerst sinds de oorlog weer haar deuren. Volkswagen maakt van de gelegenheid gebruik om de nieuwe voertuigen te presenteren op een adembenemende stand van 1.350 m2. Volkswagen bouwt er delen van de assemblagelijn van de Kever opnieuw op, en een ongeziene, bijna surrealistisch aandoende lichtinstallatie betovert de bezoekers. In de media wordt de stand zelfs de ‘Tempel van de Volkswagen’ genoemd en het concept wordt trendsettend voor toekomstige tentoonstellingen.

 

Een ander hoogtepunt is zeker de wereldpremière van de nieuwe personenvervoerder, die Volkswagen bij de start van de verkoop gewoon de VW Minibus ‘Special Version’ noemt. De verschillen met de conventionele combi zijn allesbehalve bescheiden: voor een meerprijs van aanvankelijk bijna 3.000 DM krijgt de klant een exclusief pakket van extra uitrusting. Aan de buitenkant schittert de edele Transporter in een harmonieuze tweekleurige koetswerklak met aantrekkelijke aluminium sierlijsten en voorbumper. De beglazing rondom met dakramen, tot dan toe alleen bekend in de bussector, maakt van de Bulli met 23 ramen de ‘glazen panoramabus’. Er is ook een groot openklapbaar zonnedak, waardoor de passagiers achterin het gevoel hebben dat ze in een cabrio zitten. Dichter bij de natuur op reis is niet mogelijk.

 

Het klassevolle interieur met beklede zijpanelen en chromen sierstrips omgeeft de passagiers en creëert een luxueuze sfeer. De passende muzikale omlijsting voor het kleine reisgezelschap komt desgewenst van een buizenradio (Auto-Super-model) in het dashboard.

 

Dit is een echte luxe touringcar in het klein die Volkswagen in elkaar heeft gezet. Hij wordt dan ook in de Verenigde Staten verkocht als de Microbus Deluxe. In Duitsland blijven zij echter bescheiden onder de naam Speciale versie (Sonderausführung) of, vanaf 1952, onder de al even emotieloze benaming Speciaal model (Sondermodell).

 

De klanten zelf zorgen echter al heel snel voor een coole naam, ook al is de precieze afleiding vandaag helaas niet meer precies te begrijpen. Samba kan afgeleid zijn van het acroniem Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett (versie met zonnedak en speciaal dashboard) of ook Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung (speciale versie met speciale uitrusting). In die tijd zou het niet hebben misstaan om de naam te lenen van de dans, die in die tijd exotisch leek, en ook levensvreugde bracht. Maar niet alleen in de volksmond kreeg de luxe Bulli die naam. In 1954 werd hij uiteindelijk officieel Samba genoemd in de Nederlandse prijslijst.

 

De serieproductie van de VW ‘Sonderausführung’ minibus begon op 27 juni 1951 en eindigde in juli 1967 nadat er bijna 100.000 stuks waren gebouwd.

 

De oudst bekende Samba is in particuliere handen bij een verzamelaar in het Rijnland. Bijna zijn hele geschiedenis is bewijsbaar. De eigenaar heeft zelfs de originele factuur nog. Vergeleken met de huidige marktprijzen, lijkt het bijna een ‘weggevertje’ voor 9.025 DM. Maar in die tijd bedroeg het gemiddelde jaarloon ook maar 3.579 DM.

 

De Samba Bullis zijn meer dan ooit in trek, wat vaak tot uiting komt in de prijzen. In de afgelopen jaren hebben modellen in topconditie herhaaldelijk duizelingwekkend hoge veilingprijzen opgebracht. Zo is de hoogste prijs die tot op heden voor een Samba is behaald USD 302.500 (2017 bij veilinghuis Barrett-Jackson).

 

In principe is voor de aanschaf van zo'n speciale versie-Samba een traceerbare geschiedenis van onschatbare waarde, want niet alles wat op Samba lijkt, is ook als zodanig geproduceerd.

 

Een paar feiten over de Samba:

 

• De koetswerkkleur was bijna altijd tweekleurig.

• Hij was alleen verkrijgbaar met sierlijsten.

• De totale lengte van die sierlijsten is 1.112 cm.

• Er zat altijd een klokje in het dashboard.

• Met de optie M 130 'weglaten van dakramen en schuifdak af-fabriek' werden deze voorzieningen weggelaten.

• Een Samba van juni 1951 tot begin augustus 1963 is een zogenaamde 23-raams – het schuifraam in de cabinedeuren wordt geteld als één raam.

• Een Samba van augustus 1963 tot juli 1967 is een zogenaamde 21-raams – de hoekramen werden weggelaten als gevolg van de nieuwe bredere achterklep.

• De eerste Samba had maar 18 kW/25 pk.

• Vanaf 1953 was de Samba de eerste Transporter die een bumper had in plaats van stootkussens achteraan.

• De plexiglas hoekramen werden pas in februari 1955 vervangen door ramen van veiligheidsglas - In Zwitserland werd hij daarom soms ook Plexibus genoemd.

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf