The Endless Summer Feeling: wereldpremière van de Beetle Dune in Los Angeles

The Endless Summer Feeling: wereldpremière van de Beetle Dune in Los Angeles

Dinsdag 17 november 2015 — De Beetle Dune verwijst naar de legendarische Dune Buggy’s uit de jaren ’60 en ’70. Een charismatische offroadlook met een hoger opgehangen koetswerk en 18"-velgen 

 

 

De nieuwe Beetle Dune in 10 punten

 

1. Crossover: de Beetle Dune maakt zijn debuut op het salon van Los Angeles als coupé en cabriolet met de offroadlook van een terreinwagen.

2. Karakter: de Beetle Dune verwijst naar de legendarische Dune Buggy’s uit de jaren ’60 en ’70.

3. Exterieur: offroadelementen, nieuwe bumpers, diffusor en standaard lichtmetalen 18”-velgen.

4. Nieuwe kleuren: ‘Sandstorm Yellow Metallic’ en ‘Dark Bronze Metallic’; velgen optioneel in ‘Sandstorm Yellow’.

5. Offroadlook: koetswerkbescherming met wielkastverbredingen; grotere bodemvrijheid.

6. Interieur met charisma: nieuwe kleuren voor het instrumentenbord en geïndividualiseerde sportzetels.

7. Standaard: snelheidsregelaar, regensensor, zelfdimmende binnenspiegel, ParkPilot, wegrijhulp op hellingen.

8. Aandrijfsystemen: 170 pk voor de Beetle Dune in de VS, 150 pk in België.

9. Amerikaanse vondst: de New York Times was het eerste medium dat in de jaren ’30 de benaming ‘Beetle’ gebruikte.

10. Marktintroductie: begin 2016 komt de ‘Dune’ uit.

 

De Beetle is een icoon. Vandaag voegt Volkswagen met de nieuwe Beetle Dune een nieuw hoofdstuk toe aan de geschiedenis van deze ongeëvenaarde auto – de Dune is het eerste crossovermodel op basis van de kever (alias de Beetle) sinds die meer dan 80 jaar geleden op de markt kwam. Als eerbetoon aan de Amerikaanse automobilisten, die altijd al een bijzondere sympathie voor de Beetle hadden, beleeft de serieversie van de crossover zijn wereldpremière op de Los Angeles Auto Show.

 

Crossover, dat staat in dit geval voor een coupé of cabriolet met offroadlook. Het design, de 18”-velgen, het bredere koetswerk en de grotere bodemvrijheid van de Beetle Dune knopen daarbij aan met de periode van de legendarische Dune Buggy’s. Die ontstonden immers ooit op basis van de oer-Beetle, de ‘VW Kever’. Ze werden speciaal gebouwd voor de Californische zomer en voor de stranden van Santa Barbara en San Diego. En precies daar zal de nieuwe Beetle Dune zich ook thuis voelen. Tegelijk zal hij ongetwijfeld ook het enthousiasme van mensen uit noordelijker gebieden weten op te wekken: want wie met de Beetle Dune waar dan ook in de VS of elders op de wereld rijdt, zal zelfs midden in de winter ‘The Endless Summer’* ervaren. Vooral wanneer de Volkswagen in de nieuwe kleur ‘Sandstorm Yellow Metallic’, de kleur van duinzand, gelakt is. Begin 2016 komt de Beetle Dune in Noord-Amerika, Azië, Europa en Zuid-Afrika op de markt. Ter informatie: de auto zelf zag uiteraard het licht in Duitsland; maar de naam ‘Beetle’ is een Amerikaanse vondst. Het was de New York Times die de toen nieuwe Volkswagen in een bijdrage van 3 juni 1938 als ‘shiny little beetle’ (kleine, glanzende kever) omschreef.

 

* 'The Endless Summer' is een documentairefilm uit de jaren 1960 die  de levensstijl van de Californische surfers in beeld bracht.

 

Markt en model.

 

In 2014 werden 91.464 stuks van de Beetle en de Beetle Cabriolet gebouwd. Om dat cijfer een plaats te geven in de totale internationale verkoop van het merk: met dit verkoopcijfer plaatst het icoon zich tussen de Europese Touran en de ook in de VS aangeboden Volkswagen CC. Bovendien is de Beetle een van de meest succesvolle lifestyle-auto’s in zijn segment. Ongeveer een derde van alle exemplaren van de Beetle en de Beetle Cabriolet worden in de VS geleverd; daar is die laatste uitvoering trouwens de meest succesvolle vertegenwoordiger in het segment van de compacte lifestyle-cabriolets met vier zitplaatsen. Met de Beetle Dune komt nu een model met een uniek concept op de markt: een coupé en een cabriolet met offroadlook die – zoals al geschetst – het gevoel van een eindeloze zomer weten op te roepen. Nieuwe elementen voor het koetswerk zijn de bumpers, alle opbouwdelen, de achterdiffusor en de standaard ledachterlichten. Ook nieuw zijn de eveneens standaard lichtmetalen 18”-velgen ‘Canyon’.

 

Viercilinder turbomotoren. Bij de marktintroductie wordt de Beetle Dune in de VS aangeboden met een turbobenzinemotor van 125 kW/170 pk. In België zal hij beschikbaar zijn met een TDI-motor van 110 kW/150 pk.

 

De ontstaansgeschiedenis van de Beetle Dune

 

In 2000 al kwam er een eerste aanzet voor een Beetle Dune: op basis van de toenmalige New Beetle werd een conceptcar voor de Los Angeles Auto Show uitgewerkt – met een knalgeel gelakt koetswerk, een grotere bodemvrijheid en een transparant en wegneembaar dakstuk. 15 jaar geleden schreef Volkswagen over het prototype van de New Beetle Dune: "Deze offroad-Beetle met zijn transparant en wegneembaar dakstuk heeft een charismatische look die hem duidelijk onderscheidt van de andere producten in dit segment – wagens die het midden houden tussen een auto voor de gewone weg en een terreinwagen." De New Beetle Dune gaf als conceptcar een idee van wat mogelijk zou kunnen zijn. Een serieproductie stond op dat moment echter niet op het programma. Maar de ontwerpers van Volkswagen zijn de auto nooit vergeten: en net als de oorspronkelijke kever heeft die conceptcar tot vandaag zijn uitstraling behouden. Voor de ontwerpers van Volkswagen is het daarom pure passie om aan de verdere ontwikkeling van dit icoon te kunnen werken. En zo gebeurde het: onder leiding van Klaus Bischoff, de hoofdontwerper van Volkswagen, zette een team zich eind 2013 aan het werk om het concept van de New Beetle Dune op de Beetle van de 21e eeuw over te dragen. Er kwam een nieuw prototype tot stand. Dat werd in januari 2014 op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit onthuld. Deze keer echter neemt Volkswagen de conceptauto wel in productie. Optioneel kan de coupéversie van de Beetle Dune 2016, net als de eerste studie van de New Beetle Dune, met een transparant panoramisch dak uitgerust worden – wat in 2000 nog een technisch moeilijk te realiseren visie was, behoort vandaag tot de 'gewoon' mogelijk uitrusting van de Beetle. Ook dat is vooruitgang.

 

Het exterieur van de Beetle Dune

 

Voorzijde. Met zijn offroadelementen, nieuw ontworpen bumpers, een diffusor voor- en achteraan, een grotere bodemvrijheid en de voor deze reeks nieuwe lichtmetalen 18”-velgen geeft de Beetle Dune blijk van een heel eigen en krachtig karakter. De voorzijde bijvoorbeeld, werd grotendeels nieuw ontworpen. Wel bleven de iconische basisstijl en de kenmerkende ronde koplampen behouden. De volledig nieuw ontworpen voorschort oogt bijzonder dynamisch: kenmerkend daarbij is de grote, centrale luchtinlaat met een zwart honingraatrooster (een typisch designkenmerk van de crossover- en GTI-modellen van Volkswagen). Het rooster wordt naar onderen toe breder en zet zo het zelfverzekerde en sportieve uiterlijk van de voorzijde in de verf. Het rooster zelf is in een frame in ‘reflexzilver’ geïntegreerd. Naast de centrale luchtinlaat zijn er twee trapeziumvormige inzetstukken met een matzwarte omlijsting, waarin de mistlampen en de richtingaanwijzers schuilen. Daarnaast is de Beetle Dune (zoals ook de toekomstige R-Line- en Sportline-modellen) te herkennen aan een bijkomende luchtinlaat onder de voorrand van de motorkap.

 

Silhouet. Vooral in combinatie met lichte koetswerkkleuren springen de zwarte offroadelementen aan de flanken meteen in het oog. De dubbele wielkastverbredingen geven blijk van liefde voor het detail. Ze wekken enerzijds een indruk van stevigheid en vormen anderzijds een harmonieuze eenheid met het charismatische design van de verbrede spatborden. In zijaanzicht zetten de zwarte zijlijsten (gestileerde ‘kever’-treeplanken) en de in 'reflexzilver’ afgewerkte zijdrempels het charismatische uiterlijk nog extra kracht bij. Boven de zijlijsten is een zwarte dubbele sierstreep aangebracht die vooraan door de belettering ‘DUNE’ begrensd wordt. Hoogwaardig: de onderste lijsten van de zijruiten zijn afgewerkt in geanodiseerd aluminium.

 

Achterzijde. Drie elementen domineren het design van de achterzijde: de grote achterspoiler, de nieuw ontwikkelde ledachterlichten en de nieuw gevormde bumper. De tweekleurige achterspoiler – de bovenzijde is glanzend zwart, de onderzijde in koetswerkkleur – maakt deel uit van de standaarduitrusting en optimaliseert de neerwaartse druk op de achteras. De nieuwe ledachterlichten roepen een volledig nieuw nachtdesign in het leven. De bumper ten slotte onderstreept nog eens extra het heel eigen karakter van de Beetle Dune: de uitsparing voor de nummerplaat (met ledverlichting) en het onderste deel van de bumper zijn in mat zwart uitgevoerd; de diffusor is afgewerkt in glanzend ‘reflexzilver’.

 

Kleuren en afmetingen. Voor de Beetle Dune is er de keuze uit negen kleuren. Nieuw in het aanbod zijn ‘Sandstorm Yellow Metallic’ en ‘Dark Bronze Metallic’. Daarnaast bleven de klassieke kleuren behouden: ‘Zwart’, ‘Pure White’, ‘Moon Rock Silver Metallic’, ‘Platinum Grey Metallic’, ‘Reflex silver Metallic’, ‘Deep Black met pareleffect’ en ‘Oryx White met parelmoereffect’. De spaken van de lichtmetalen 18”-velgen ‘Canyon’ (banden 235/45), die normaal gepolijst zijn, kunnen optioneel in ‘Sandstorm Yellow Metallic’ gelakt worden; de binnenvlakken van de velgen zijn altijd zwart. De voor- en achterdiffusor, de buitenspiegelbehuizingen en de drempelverbredingen zijn in ‘reflexzilver’ afgewerkt. En last but not least kan de coupé met een zwart gelakt dak besteld worden; de Beetle Dune Cabriolet wordt altijd met een zwarte kap aangeboden. Eveneens in contrasterend zwart afgewerkt zijn aanbouwonderdelen zoals de deurlijsten, de luchtinlaat vooraan met honingraatpatroon en de wielkastverbredingen; die laatste beschermen de spatborden en verbreden het koetswerk met in totaal 14 mm (breedte excl. buitenspiegels: 1.822 mm). Verder werd de spoorbreedte van de nieuwe Beetle Dune verbreed met 7 mm vooraan en 6 mm achteraan. Passend bij de offroadlook werd de bodemvrijheid met 10 mm verhoogd.

 

Het interieur van de Beetle Dune

 

De kleuren ‘Sandstorm Yellow’ en zwart domineren het interieur. De Beetle is anders. Dat was hij altijd al. En dat geldt ook voor het nieuwste model. Een auto die buiten alle conventies staat. Charismatisch, zelfstandig. Er is de relatief steil gemonteerde voorruit die aan de klassieke kever herinnert. Er is het instrumentenbord – de dashpad – waarin innovatieve technologieën, bedieningselementen met gelakte oppervlakken en een luchtgekoeld handschoenkastje in de stijl van de kever ingebouwd zijn. Er is veel ruimte en comfort voor vier personen. Er zijn zetels die zich net zo goed lenen voor een rit op de racepiste van Laguna Seca als voor een trip van Los Angeles naar Las Vegas. En er zijn vormen die niet alleen mooi maar ook altijd functioneel zijn. Het design van het instrumentenbord bijvoorbeeld, dat een visuele link naar de periode van de eerste kever vormt, maar toch niet retro is.

 

Dat interieur heeft het Dune-team nog verder geïndividualiseerd. Drie elementen geven daarbij de kleurtoon aan. Ten eerste: de dashpad en de bovenrand van de deuren zijn standaard in ‘Sandstorm Yellow Metallic’ gelakt (glanzend zwart in combinatie met de koetswerkkleuren ‘Reflex silver Metallic’, ‘Moon Rock Silver Metallic’, ‘Dark Bronze Metallic’, ‘Oryx White met parelmoereffect’ en ‘Pure White’). Ten tweede: de ringen rond de wijzerplaten van de hoofd- en neveninstrumenten zijn eveneens in de kleur ‘Sandstorm’ uitgevoerd. Ten derde: de contrastnaden van de sportzetels vooraan (inclusief centrale armsteun) en de achterzetels, van het met leder beklede stuur (inclusief ‘DUNE’-logo), van de handremgreep en van de bekleding van de schakelpook zijn in de corresponderende kleur ‘Curry’ uitgevoerd; ook de siernaden van de stoffen voetmatten hebben die laatste kleur. De twee kleuren, ‘Sandstorm’ en ‘Curry’, zijn in de Beetle Dune bijzonder sterk aanwezig doordat alle andere elementen ofwel in het zwart ofwel in aluminiumlook uitgevoerd zijn. Tot de zwarte interieurelementen behoren de zetels (bekleding ‘Ceramique dark’), de deurbekleding, de stijlen en de hemelbekleding.

 

Fender-soundsystem. In combinatie met de systemen ‘Composition Media’ en ‘Discover Media’ biedt Volkswagen voor de Beetle Dune als optie een hoogwaardig soundsystem van de legendarische Amerikaanse producent Fender aan. Wie voor dat systeem kiest, krijgt tegelijk ook een sfeerverlichting voor het interieur met drie instelbare kleuren (wit, rood, blauw). Die sfeerverlichting omvat naast de indirecte verlichting in de deurpanelen ook een lichtring rond de luidsprekers in de deuren. Het Fender-soundsystem omvat twee tweeters vooraan in de spiegeldriehoeken en twee achteraan in de zijbekleding achteraan. In de voordeuren bevinden zich de basluidsprekers, die aangevuld worden met nog twee basluidsprekers in de zijbekleding achteraan. Daarnaast is een subwoofer geïntegreerd in een gesloten basbox in de koffer. Het hart van dit audiosysteem is een 10-kanaalsversterker met klasse A/B-eindversterker en een uitgaand vermogen van 400 watt.