Wereldpremière van de ID. ROOMZZ in Shanghai
Maandag 15 april 2019
- Zero-emissie-SUV: seriemodel zal als grootste SUV met drie zitrijen vanaf 2021 in China doorstarten
- Open Space: nieuwe zitconfiguraties veranderen ID. ROOMZZ in een automobiellounge
- IQ.DRIVE-systemen fusioneren: proefmodel kan in de modus ID. Pilot autonoom rijden zonder tussenkomst van de bestuurder
Volkswagen heeft vandaag in de aanloop naar het autosalon in Shanghai op de ‘Brand SUV Night’ de nieuwste telg van de ID.-familie voorgesteld: de ID. ROOMZZ. Het multivariabele allroundmodel is een zero-emissie-SUV van vijf meter en evenzeer afgestemd op de wensen van het gezin als op zakelijke eisen. Het seriemodel zal in 2021 eerst op de Chinese markt worden gelanceerd. De ID. ROOMZZ volgt met zijn koetswerkdesign het heldere, homogene lijnenspel van de ID.-familie. Tegelijk slaat het proefmodel in het segment van de grote SUV’s met zijn talrijke details nieuwe wegen in.
“Deze SUV is een monoliet: zijn design lijkt naadloos uit het geheel te zijn gefreesd. Daarnaast beweegt de ID. ROOMZZ zich met elektrische lichtheid geruisloos en emissievrij voort”, zegt Klaus Bischoff, hoofddesigner van het merk Volkswagen.
In de ID. ROOMZZ smelten al de toekomstige IQ.DRIVE-systemen samen. Hierdoor glijdt hij in de optionele modus ID. Pilot autonoom door het verkeer (level 4). De passagiers wordt door interactieve lichtzones informatie aangereikt.
Het gloednieuwe interieurconcept biedt een uitstekend geheel aan individualiseerbaarheid en variabiliteit. De verschillende zitconfiguraties passen zich niet alleen aan de persoonlijke wens van de passagiers aan maar ook aan elke rijmodus.
Als de bestuurder naar de autonome modus omschakelt, kunnen de stoelen afzonderlijk 25° naar binnen worden gedraaid om een communicatieve loungesfeer aan boord te creëren. Bovendien is er bij autonoom rijden, voor elke stoel ook afzonderlijk te kiezen, de modus ID. Pilot Relax waarbij elke passagier zijn eigen inrichting kiest. In deze modus kan de stoel traploos in een ligpositie worden gebracht.
Een dashboard zoals we dat vandaag kennen, bestaat niet in de ID. ROOMZZ. In de handmatige modus ID. Drive lijkt de Digital Cockpit samen met het stuur voor de bestuurder te zweven. De Digital Cockpit bestaat uit een paneel dat volledig met glas is bedekt. Conceptueel in het paneel geïntegreerd: het digitale stuur.
Buitengewoon zijn ook de materialen van het interieur. Bijvoorbeeld de stoelbekledingen uit AppleSkin™, een nieuw product vervaardigd uit duurzame grondstoffen. In de ID. Light-vlakken van de deurpanelen werd speciaal behandeld fineerhout verwerkt. Het actieve filtersysteem CleanAir waakt erover dat de lucht binnenin ook bij een slechte omgevingslucht zuiver blijft.
De ID. ROOMZZ weet te overtuigen met een soeverein rijbereik: met één lading maakt de batterij van 82 kWh afstanden van tot 450 km (WLTP), respectievelijk 475 km (NEDC, China), mogelijk. Het studiemodel laat zich via het snellaadsysteem met een laadcapaciteit van 150 kW (DC) binnen het halfuur tot 80 procent opladen.
Beide e-motoren kunnen met een vermogen van 225 kW (306 pk) hun beide assen permanent aandrijven (4MOTION elektrisch). De ID. ROOMZZ sprint in 6,6 seconden naar 100 km/u en is tot 180 km/u snel (elektronisch begrensd). Zoals bij alle elektrische auto’s is het maximumkoppel vanuit stilstand beschikbaar.
De ID. ROOMZZ wordt aan het publiek voorgesteld van 18 tot 26 april op Auto Shanghai, een van China’s grootste automobielbeurzen.