Wereldpremière van de ID. Buzz met lange wielbasis

Wereldpremière van de ID. Buzz met lange wielbasis

  • Zee van ruimte: de nieuwe ID. Buzz1 met lange wielbasis is een van de ruimste elektrische auto's op de markt, met plaats voor zeven personen en een grote bagageruimte
  • Efficiënte aandrijving: de grote ID. Buzz wordt in Europa en Noord-Amerika gelanceerd met een optionele nieuwe batterij van 86 kWh (netto) en een nieuwe elektromotor van 210 kW
  • Hedendaagse ‘Samba Bus’: nieuw ontwikkeld panoramadak met elektronisch gestuurde verduistering is het grootste glazen dak dat Volkswagen ooit heeft geproduceerd
  • Nieuwste ID.-software: verder ontwikkelde infotainmentgeneratie met nieuwste software en nieuw head-updisplay debuteren in de grote ID. Buzz
  • Comeback in de VS en Canada: met de ID. Buzz viert Volkswagen de terugkeer van de VW-bus naar Noord-Amerika. De dag van de wereldpremière zal in de toekomst worden gevierd als een nieuwe feestdag

De ID. Buzz2/3 is zonder twijfel het designicoon onder de elektrische auto's en de jongste uitbreiding in het populaire modelgamma is de ID. Buzz met lange wielbasis1. ‘Made in Germany’ voor Europa – en voor Canada en de VS. Met de lancering van de grote ID. Buzz viert Volkswagen namelijk de comeback van de VW-bus in Noord-Amerika. Niet meer dan logisch dus dat hij op 2 juni 2023 zijn wereldpremière zal beleven in de surfhotspot Huntington Beach aan de Pacific Coast Highway bij Los Angeles, waar op dat moment de grootste VW-bus-bijeenkomst in de VS plaatsvindt. Een eerbetoon aan de fans en het land. Tegelijkertijd verwelkomt Amerika de nieuwe ID. Buzz met een groots gebaar: voortaan wordt 2 juni gevierd als ‘Volkswagen Bus Day’, een nieuwe feestdag. Ook voor de daaropvolgende Europese première werden de datum en locatie bewust gekozen. Deze vindt namelijk plaats in het kader van het internationale VW-bus Festival in Hannover (23 tot 25 juni), met meer dan 6.000 voertuigen de grootste Europese VW-bus-meeting.

Toegenomen ruimte, rijbereik en prestaties. Met een lengte van bijna vijf meter en plaats voor zeven personen is de grote ID. Buzz perfect voorbereid voor zijn lancering in Noord-Amerika. Tegelijkertijd wordt de waaier aan mogelijke toepassingen in Europa uitgebreid. De extra lengte creëert ruimte voor een derde stoelenrij, voor nog meer bagageruimte, voor een nieuwe, grotere batterij (nettocapaciteit van 85 kWh) en dus voor een nog groter rijbereik. In de winter verhoogt een nieuwe warmtepomp de efficiëntie. Bovendien zal de ID. Buzz worden gelanceerd met een eveneens nieuwe elektromotor van 210 kW (286 pk). Hij stuwt de grote ID. Buzz in nauwelijks 7,9 seconden naar 100 km/u. En dat is nog niet alles: voor 2024 staat er een vierwielaangedreven variant (GTX) met een vermogen van 250 kW (339 pk) op de planning. Deze ID. Buzz GTX zal de sprint van 0 tot 100 km/u afwerken in 6,4 seconden, ruim voldoende om vlot in te voegen op de snelweg.

Hedendaagse ‘Samba Bus’. Andere nieuwigheden van de elektrische VW-bus zijn een head-updisplay, een verbeterd infotainmentsysteem van de volgende generatie en de mogelijkheid om hem vanop afstand te parkeren via een smartphone. Het nieuw ontworpen, hoogtechnologische panoramadak – het grootste van alle Volkswagen-modellen – roept dan weer herinneringen op aan de legendarische ‘Samba Bus’ uit de jaren vijftig. De Noord-Amerikaanse versies krijgen ook stoelen met klimaatregeling en een verlicht VW-logo in de neus.

Comeback in Amerika. Met de T4-generatie nam de VW-bus twintig jaar geleden afscheid van de VS en Canada. Maar de Microbus, zoals de VW-bus tussen New York en San Francisco wordt genoemd, heeft tot op vandaag niets van zijn cultstatus verloren. Vooral de generaties T1, T2 en T3 met achterin geplaatste motor zijn anno 2023 nog steeds een vertrouwd beeld op strandparkings in Californië, Florida en Long Island, ondanks hun gezegende leeftijd. Met de langverwachte ID. Buzz maakt Volkswagen de cirkel rond en brengt het merk de VW-bus – nu met elektromotor en achterwielaandrijving – terug naar Noord-Amerika. Thomas Schäfer, Volkswagen AG-bestuurslid, Brand Group Volume: “Volkswagen is een supersterk wereldmerk met een geweldige geschiedenis, miljoenen trouwe fans en legendarische producten. Dat wordt hier op de grootste VW-bus-meeting in de VS onmiddellijk duidelijk. Ik ben dan ook verheugd dat we in dit kader de première van de ID. Buzz met lange wielbasis vieren. Met dit model zetten we een grote stap om opnieuw een echte ‘Love Brand’ te worden.” Ook Pablo Di Si, President en CEO van Volkswagen Group of America, onderstreept het belang van de elektrische VW-bus voor de Amerikaanse markt: “De ID. Buzz en de VS vormen een perfecte match! De VW-bus heeft een lange geschiedenis in de VS en geniet daar een echte cultstatus. We stellen ons dan ook als doel om het merk er terug te laten schitteren. En daarvoor is de grote ID. Buzz precies het juiste model voor de VS: elektrisch, digitaal en met een geweldig design. Op en top Volkswagen met andere woorden!” Het Amerikaanse debuut van de ID. Buzz brengt tevens een automobiele levensstijl terug, schetst Lars Krause, bestuurslid voor Sales and Marketing bij Volkswagen Commercial Vehicles: “Al decennialang belichaamt de VW-bus een unieke levensfilosofie, zowel in de VS en Canada als in Europa. De foto van de legendarische Lightbus T1 op Woodstock is onvergetelijk. Het DNA van dit symbool van vrijheid leeft voort in onze ID. Buzz. Het is voor ons van kapitaal belang om de mensen in Noord-Amerika de ID. Buzz te kunnen aanbieden, een moderne, zuiver elektrische opvolger met een iconisch design.”

Made in Germany. De eerste leveringen van de ID. Buzz in Amerika zijn gepland voor 2024. Alle exemplaren van de ID. Buzz zullen echter – net als de Multivan en de Bulli T6.1 – van de band rollen in de hoofdfabriek van Volkswagen Commercial Vehicles in Hannover. Dat is een van de modernste autofabrieken ter wereld en is de historische heimat van de VW-bus-familie. Bijna tegelijk met de marktlancering in Noord-Amerika, wordt de ID. Buzz met lange wielbasis ook in Europa leverbaar. Daar oogst de ID. Buzz1 met normale wielbasis al sinds vorig jaar heel wat succes als vrijetijdsvoertuig en bestelwagen (ID. Buzz Cargo2): de hele jaarproductie van 2022 was in een mum van tijd uitverkocht. Kai Grünitz, Volkswagen-bestuurslid, BU Ontwikkeling: “Met zijn combinatie van een zuiver elektrische aandrijving, de nieuwste software en ultramoderne rijhulpsystemen, een zee aan ruimte en een legendarisch design-DNA is de ID. Buzz uniek. De ID. Buzz met verlengde wielbasis introduceert tevens onze nieuwe elektrische aandrijving met meer vermogen en een hogere efficiëntie. In combinatie met de grote 86 kWh-batterij leent hij zich dan ook perfect voor lange reizen. Met zijn nieuwe bedieningsconcept, een head-updisplay en een verduisterbaar panoramadak zetten we nu ook de volgende stap op het gebied van digitalisering en bieden we technologieën die erg in trek zijn bij onze klanten.”

EXTERIEUR

Een nieuwe dimensie. Het design van de ID. Buzz met verlengde wielbasis (intern ‘Long Wheel Base’ of kortweg LWB genoemd) werd parallel met de normale versie (Normal Wheel Base, NWB) gecreëerd. Al tijdens het ontwikkelingsproces werd ervoor gezorgd dat beide modellen ondanks hun verschillende wielbasis de typische harmonieuze proporties en stilistische helderheid van een VW-bus zouden hebben. De NWB-versie is 4.712 millimeter lang, de nieuwe LWB-variant 4.962 millimeter. Die extra lengte werd gerealiseerd door de wielbasis te verlengen van 2.989 tot 3.239 millimeter. Opzij is de extra 250 millimeter verdeeld over de schuifdeuren, die 192 mm breder zijn, en de 58 mm langere zones tussen de C-stijlen en de achterwielen. Beide modellen zijn 1.985 millimeter breed zonder buitenspiegels en tot 1.927 millimeter hoog, naargelang de uitrusting. De voor een minibus uitstekende cw-waarde bedraagt 0,29.

DNA van de VW-bus. De twee wielbases van de ID. Buzz delen de karakteristieke korte en dus scherpe koetswerkoverhangen en het onvergelijkbare design van de VW-bus. Belangrijke details zijn de opvallende V-vormige motorkap, de sympathieke graphics van de ledkoplampen en de klassieke achterkant van de VW-bus met de wagenbrede ledstrip van de ID. Buzz. Nieuw voor de Noord-Amerikaanse versies is het verlichte VW-logo in de neus (niet toegestaan in Europa). Voor alle modellen met de interactieve IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen en de IQ.LIGHT-achterlichten herkent de ID. Buzz zijn eigenaars aan de sleutel en begroet hij hen met een lichtanimatie zodra ze de auto naderen. Typisch VW-bus: klanten krijgen de keuze tussen vijf tweekleurige uitvoeringen. Nieuw hier is de combinatie van Mono Silver (onderste gedeelte) en Candy White (bovenste gedeelte).

Slim glas. Samen met de verlengde ID. Buzz debuteren ook het grote glazen panoramadak met Smart Glass en de ramen in de schuifdeuren die bij het openen elektrisch naar binnen schuiven. Naargelang de uitrusting worden de schuifdeuren en de achterklep ook elektrisch geopend en gesloten. Het glazen panoramadak met Smart Glass werd volledig opnieuw ontworpen. Met een transparant glasoppervlak van 1,5 m2 (1,54 x 0,93 m) is het het grootste panoramadak van alle Volkswagen-modellen. Het transparante dakoppervlak strekt zich uit over de volledige eerste en tweede stoelenrij. Het ‘slimme glas’ kan elektrisch overschakelen van transparant naar ondoorzichtig en omgekeerd met behulp van de ‘touch slider’ (vooraan boven de bestuurder en voorpassagier) of met de spraakassistent. Zelfs in de ondoorzichtige modus is het dak aangenaam helder. Het lijkt in dat geval op mat glas; de kleurtoon ‘ondoorzichtig’ sluit naadloos aan bij de rest van de dakbekleding. De omschakeling gebeurt via een PDLC-laag (Polymer Dispersed Liquid Crystal) die in het glas is geïntegreerd. In de transparante toestand wordt op de kristallen van deze laag een spanning gezet. Wordt de PDLC-laag daarentegen spanningsloos gemaakt, dan rangschikken de kristallen zich zodanig dat er een ondoorzichtig oppervlak ontstaat. Andere coatings in het glas reflecteren de energierijke infraroodstraling van het zonlicht en verminderen zo de warmtestraling. Bij koude buitentemperaturen daarentegen laat het glas de warmtestraling in het interieur van de VW-bus om energie te besparen en de temperatuur in het hoofdgedeelte op een comfortabel niveau te houden. Met het glazen panoramadak neemt de al grote hoofdruimte van de ID. Buzz met 30 millimeter toe tot 1.093 millimeter voorin en 1.072 millimeter op de tweede rij.

INTERIEUR

Vijf, zes of zeven plaatsen. De ID. Buzz met lange wielbasis is een van de weinige elektrische voertuigen die met gemak plaats bieden aan paraglide-uitrusting (tot 2.469 liter laadvolume) en die een half voetbalteam, compleet met sporttassen en ballen, naar een uitwedstrijd kunnen brengen (zes zitplaatsen plus bestuurder). Naargelang de configuratie kan deze ID. Buzz worden gebruikt als vijfzitter (2/3), zeszitter (2/2/2, met individuele stoelen en armsteunen op de tweede zitrij) of zevenzitter (2/3/2). De passagiersstoel vooraan, de buitenste stoelen op de tweede rij en de stoelen op de derde rij zijn standaard uitgerust met ISOFIX- en Top Tether-verankeringen voor kinderzitjes.

De eerste stoelenrij. Net als in de VW-bus van enkele decennia geleden zitten bestuurder en bijrijder rechtop en hoog in de ID. Buzz. De verstelbare armsteunen aan de binnenkant van de voorstoelen zijn altijd standaard en naargelang de uitrusting hebben de bestuurder en voorpassagier ook recht op armleuningen aan de buitenkant. De topversies van de stoelen zijn in twaalf richtingen elektrisch verstelbaar en hebben ook een massage- en geheugenfunctie. De voorstoelen van de Noord-Amerikaanse modellen krijgen bovendien een nieuwe klimaatregeling voor de stoelen. Conform de hoge zitpositie is ook het instrumentenpaneel van de ID. Buzz hoog geplaatst. Ook dat is typisch voor een VW-bus. Alle schermen zijn digitaal en bevinden zich op een ergonomisch geoptimaliseerde visuele as. Een vrijstaand display met een diagonaal van 13,5 centimeter / 5,3 duim fungeert als cockpit, waarvan de weergave kan worden ingesteld via het multifunctionele stuurwiel. Centraal in het midden van het dashboard bevindt zich het infotainmentsysteem, waarvan het aanraakscherm voortaan 32,8 centimeter / 12,9 duim groot is. De ‘touch sliders’ onder het display, waarmee functies zoals de temperatuur en de volumeregeling worden bediend, zijn voortaan ook verlicht. Het interieur wordt verlicht door een sfeerverlichting met tien kleuren. Als optie kan de lange ID. Buzz echter ook worden uitgerust met een versie met dertig kleuren.

Nieuw head-updisplay. De ID. Buzz kan voor het eerst over een head-updisplay beschikken. Dat projecteert belangrijke gegevens zoals de snelheid of navigatie-instructies op de voorruit en dus in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat deze zich nog beter kan concentreren op de verkeerssituatie.

Verder ontwikkeld infotainment. De verlengde ID. Buzz wordt wereldwijd gelanceerd met de nieuwste ID.-software en onderscheidt zich dan ook door een grotendeels vernieuwde grafische interface en menustructuur voor het infotainmentsysteem. De bediening werd eenvoudiger, duidelijker en meer personaliseerbaar. Daartoe heeft Volkswagen het 12,9 duim grote scherm verdeeld in twee permanent zichtbare aanraakbalken en het startscherm. De bovenste balk van het scherm biedt links een nieuwe rechtstreekse sneltoets voor het hoofdmenu, zodat de bestuurder met een klik een overzicht van alle apps kan oproepen. Daarnaast is er een toets voor het nieuwe Car Control Center, dat rechtstreeks toegang geeft tot de belangrijkste voertuigfuncties, die bovendien afzonderlijk kunnen worden geconfigureerd. Het hoofdmenu en het Car Control Center kunnen te allen tijde worden opgeroepen zonder dat de actieve app moet worden afgesloten. Dat maakt de bediening gevoelig eenvoudiger. Het nieuwe startscherm in het midden combineert de inhoud van de belangrijkste apps op tegels van verschillende grootte. Naast klassieke inhoud zoals navigatie en radio/media bieden de tegels ook nieuwe functies zoals suggesties van de spraakassistent IDA. De gebruiker kan het startscherm ook naar wens configureren. De onderste aanraakbalk bevat de klimaat- en stoelfuncties, evenals de home-knop, waarmee de bestuurder op elk moment het startscherm kan openen.

IDA-sraakassistent. Talloze functies van de ID. Buzz laten zich bedienen met de spraakassistent IDA. Dat geldt onder meer voor het omgevingslicht, de rijmoduskiezer, het navigatiesysteem of het nieuwe panoramadak met Smart Glass. Zelfs individuele vragen zoals informatie over gebouwen in de omgeving zijn mogelijk. De spraakassistent kan ook aanwijzingen interpreteren: wanneer de bestuurder zegt “Ik heb het koud”, reageert de ID. Buzz door de verwarming een graad hoger te zetten.

Intuïtief waarneembaar ID. Light. Een specifieke ontwikkeling van Volkswagen is het interactieve ID. Light: deze smalle lichtband strekt zich uit over het bedieningspaneel onder de voorruit en geeft naast de displays intuïtief waarneembare informatie weer met behulp van gekleurde lichtsignalen. Een voorbeeld: wanneer het navigatiesysteem de bestuurder waarschuwt voor een nakende rijstrook- of snelwegwissel, wordt dit door het ID. Light aangegeven met een blauw pulserend licht in de richting van de rijstrookverandering.

USB-C en 230V. De ID. Buzz is uitgerust met een inductielader voor compatibele smartphones in het bedieningspaneel. Bovendien heeft de elektrische VW-bus tot acht USB-C-poorten in het interieur. Alle USB-C-poorten (behalve de 15-wattpoort op de achteruitkijkspiegel) werken met de nieuwe oplaadstandaard USB Power Delivery (USB-PD). Daardoor leveren ze naargelang het aangesloten apparaat een vermogen tot 45 watt. Dat impliceert dat laptop- en gereedschapsbatterijen bijvoorbeeld drie keer zo snel kunnen worden opgeladen als met de conventionele USB-C-interfaces. Het frame van de passagiersstoel beschikt tevens over een optionele 230-voltaansluiting met een maximumvermogen van 300 watt. Anders dan bij auto’s met een verbrandingsmotor kan de 230-voltaansluiting in de elektrische ID. Buzz ook worden gebruikt wanneer de aandrijving is uitgeschakeld.

ID. Buzz Box. Een van de vele praktische kenmerken van de VW-bus is de uitneembare ID. Buzz Box. Hij biedt een opbergvak in het bovenste gedeelte, waarvan de verstelbare scheidingselementen tegelijkertijd dienst doen als ijskrabber en flesopener. Aan de voorzijde bevindt zich een opklapbaar vak van 1,4 liter (bijvoorbeeld voor een waterfles) en daartegenover zit een lade van 5,0 liter voor grotere voorwerpen zoals laptops en tablets. De box kan worden vastgezet tussen de voorstoelen en voor de tweede zitrij als deze de vorm van een achterbank heeft. Als de tweede rij met afzonderlijke stoelen is uitgerust, kan de box ook tussen de stoelen worden geplaatst. Ook zijn er twee uitklapbare bekerhouders voorzien onder de middenconsole tussen bestuurder en voorpassagier.

De tweede stoelenrij. Standaard wordt de ID. Buzz geleverd met een driezitsbank op de tweede rij. De rugleuning kan in twee delen (40/60) worden neergeklapt en de helling kan met 16 graden worden versteld. Bovendien is de achterbank als geheel of in twee delen in de lengte verschuifbaar, en dat over 200 millimeter. De buitenste stoelen kunnen op verzoek worden verwarmd. Met de praktische handgreep bovenaan de buitenste rugleuningen van de tweede rij kan de bank 120 millimeter naar voren worden geschoven en ook naar voren worden geklapt om de in- en uitstap voor passagiers op de derde rij te vereenvoudigen. Tegen meerprijs kan de tweede rij worden uitgerust met twee afzonderlijke stoelen inclusief armleuningen.

De derde stoelenrij. De twee afzonderlijke stoelen op de derde rij – een technische aanpassing van de grote Amerikaanse Volkswagen SUV Atlas– kunnen in de lengterichting worden verschoven. Ook de hoek van de rugleuning is verstelbaar. Wanneer de rugleuningen van de achterste stoelen samen met die van de tweede rij worden neergeklapt, ontstaat een gelijkmatige hoogte in de hele laadruimte. Indien nodig kunnen de twee afzonderlijke stoelen achterin volledig worden verwijderd. In Europa en Canada is de derde zitplaats aan boord optioneel, in de VS is ze standaard. De ID. Buzz met normale wielbasis, die in Europa wordt aangeboden, zal ook bestelbaar zijn met de derde zitrij.

Een kofferruimte voor fietsen en surfplanken. De nieuwe ID. Buzz met verlengde wielbasis biedt een bagageruimte in typisch VW-bus-formaat. In de vijfzitsconfiguratie bedraagt het laadvolume tot aan de bovenkant van de rugleuningen 1.340 liter (NWB: 1.121 liter). Wordt de grote ID. Buzz tot aan de eerste stoelenrij beladen, dan stijgt het volume tot 2.469 liter. Zo kan de bagageruimte worden omgevormd tot een laadruimte voor paraglide-uitrusting, fietsen en surfplanken. Zelfs met zeven personen in de auto is er achter de derde zitrij in de ID. Buzz nog steeds een volume van 306 liter.

HET AANDRIJFSYSTEEM

Nieuw batterijsysteem. De ID. Buzz met lange wielbasis wordt bestelbaar met twee batterijformaten: de netto energie-inhoud van de standaardbatterij bedraagt 77 kWh (bruto: 82 kWh). De verlengde wielbasis creëerde ook ruimte voor een nieuwe batterij met een netto energie-inhoud van 85 kWh (bruto: 91 kWh). Naast de grotere batterij heeft Volkswagen ook een nieuw en bijzonder efficiënt aandrijfsysteem ontwikkeld met een elektromotor van 210 kW (286 pk).

De nieuwe, uiterst efficiënte aandrijving in detail. De nieuwe, achterwielaangedreven APP550 is technisch gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Het aandrijfgeheel bestaat onder meer uit de nieuwe synchrone elektromotor met permanente magneet, goed voor een maximumkoppel van 560 Nm, een eenversnellingsbak en een nieuwe omvormer (vermogens- en sturingselektronica). Het toegenomen vermogen, koppel en rendement is te danken aan een rotor met sterkere permanente magneten die een hogere thermische belasting aankunnen, een verder ontwikkelde stator met een groter effectief aantal wikkelingen bij een maximale draaddoorsnede, alsmede een waterkoelingsmantel voor de buitenkant van de stator en een gecombineerde olie- en waterkoeling voor een eveneens hogere thermische stabiliteit. De nieuwe elektromotor van de ID. Buzz verhoogt de topsnelheid tot een elektronisch begrensde 160 km/u (huidige ID. Buzz NWB: 145 km/u). Hij stuwt de grote ID. Buzz in nauwelijks 7,9 seconden naar 100 km/u.

Sneller opladen. De batterij kan worden opgeladen aan snellaadpunten (DC) met een piekvermogen tot 200 kW. Daarmee wordt de grote batterij in nauwelijks 25 minuten opgeladen van 10 tot 80 procent. Onderweg zorgt een nieuw thermisch managementsysteem ervoor dat de batterij tijdens de reis naar het volgende DC-laadstation wordt voorgeconditioneerd, zodat ze zo snel mogelijk nieuwe energie kan opnemen. Die voorbereiding begint wanneer de routegeleiding van het standaard navigatiesysteem van de ID. Buzz actief is. Is het rijbereik van de ID. Buzz kleiner dan de totale afstand tot de ingevoerde bestemming, dan integreert het systeem automatisch een oplaadstop in de routegeleiding. Als alternatief kan de bestuurder andere oplaadstations langs de route of op de bestemming weergeven en het minimumvermogen selecteren dat voor het opladen moet worden gebruikt. Bij compatibele DC snellaadstations kan de ID. Buzz ook via Plug & Charge worden opgeladen, waarbij de ID. Buzz via de oplaadstekker communiceert met het laadstation. De activering en facturering verlopen automatisch, zonder laadkaarten of apps. Thuis, op het werk of bij openbare oplaadpunten kan de batterij van de ID. Buzz worden opgeladen met wisselstroom van 11 kW.

RIJHULPSYSTEMEN

Innovatieve rijhulpsystemen. De ID. Buzz is een hoogtechnologisch voertuig. Dat komt ook tot uiting in het gamma rijhulpassistentiesystemen. Veel van deze systemen behoren tot de standaarduitrusting, zoals Car2X (gebruik van zwermgegevens om te waarschuwen voor gevaren in de directe omgeving), Front Assist met voetgangers- en fietsersdetectie (omgevingsbewaking met noodremfunctie), en de proactieve bescherming van de inzittenden (inclusief het aanspannen van de veiligheidsgordels in noodgevallen), alsook aan de verkeersbordherkenning en Lane Assist, het waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook. Optioneel zijn geavanceerde comfortsystemen beschikbaar, zoals de nieuwste versie van Travel Assist met gebruik van zwermgegevens. Op verzoek biedt Travel Assist laterale en overlangse ondersteuning op snelwegen, en dat van 90 km/u tot de maximumsnelheid. Bovendien assisteert het rijhulpsysteem de bestuurder bij rijstrookwissels op de snelweg. De bestuurder van de ID. Buzz behoudt steeds de controle, maar wordt merkbaar ontlast. Hetzelfde geldt voor het nieuwe Park Assist Pro-systeem met geheugenfunctie voor automatisch inparkeren. De elektrische VW-bus parkeert zich automatisch op verschillende manieren. Eén daarvan is het autonoom parkeren met geheugenfunctie over een afstand tot 50 meter. De bestuurder houdt toezicht op het parkeren vanuit het voertuig of controleert het parkeerproces van de ID. Buzz via zijn smartphone-app.

OPHANGING

Lager zwaartepunt, kleinere draaicirkel. De in de bodem van de auto geïntegreerde lithium-ionbatterij verlaagt het zwaartepunt van de ID. Buzz en vermindert rolneigingen tot een minimum. Het gewicht van de batterij is tevens centraal in het voertuig verdeeld, met een neutraal rijgedrag als resultaat. De draaicirkel is klein door de grote wielkasten en de compacte vooras: bij de ID. Buzz met lange wielbasis bedraagt hij 11,8 meter, voor het NWB-model is dat 11,1 meter.

MacPherson, multi-link en grote wielen. De basis voor een hoog comfort- en veiligheidsniveau is de basisindeling van het onderstel. Vooraan gebruikt de ID. Buzz een MacPherson-as met gecombineerde veren en schokdempers. Achteraan zit een multi-linkas. Dit laatste is een garantie dat de overdwarse en overlangse krachten optimaal van elkaar worden gescheiden. De spoorbreedte van 1.673 millimeter vooraan en 1.670 millimeter achteraan is royaal te noemen. Achteraan zorgt die grote spoorbreedte voor een aanzienlijke doorlaadbreedte tussen de wielkasten van 1.204 millimeter. De verlengde ID. Buzz zal op de markt worden gebracht met wielen van 18, 19, 20 en 21 duim. Alle velgen zijn voorzien van banden met geoptimaliseerde rolweerstand.

Elektrisch remmen. Naargelang de situatie kan het niveau van energierecuperatie van de elektromotor worden aangepast om de ID. Buzz af te remmen zonder tussenkomst van de asremmen. Daarbij wordt de kinetische energie omgezet in elektrische energie en naar de batterij gevoerd. De mate van energierecuperatie kan door de bestuurder worden ingesteld: in de automatische rijmodus D (Drive) begint de ID. Buzz zonder weerstand te freewheelen zodra de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt. In dat geval vergroot het rollen het bereik. In de automatische B-modus (Brake) vertraagt de ID. Buzz zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Het recuperatie-effect is dan zo groot dat de normale remmen nauwelijks nog worden gebruikt. Dat is vooral nuttig bij afdalingen, omdat de wielremmen worden ontzien en er veel energie wordt teruggewonnen. De eBV, de elektrische rembekrachtiger, speelt hierbij een doorslaggevende rol: tot een vertraging van ongeveer 0,3 g – wat overeenkomt met een recuperatievermogen van ongeveer 100 kW – remt de ID. Buzz alleen via de aandrijving.

MILIEU

Dankzij een pakket van gerichte maatregelen is de ID. Buzz een van 's werelds meest duurzame voertuigen. In het kader van die maatregelen heeft Volkswagen beslist geen leder of andere materialen van dierlijke oorsprong te verwerken in de ID. Buzz. De stuurwielvelg is bijvoorbeeld gemaakt van een synthetisch materiaal dat er even hoogwaardig uitziet en net zo aangenaam aanvoelt als leder. Voor vele bekledingsstoffen, alsook voor de hemelbekleding van de ID. Buzz, doet Volkswagen een beroep op materialen gemaakt van gerecycleerde producten. Zo is er een bekleding in zogeheten SEAQUAL®-garen, waarvan de vezels voor ongeveer 10 procent uit ingezamelde kunststoffen uit de oceaan bestaan en voor ongeveer 90 procent uit PES (gerecycleerde PET-flessen).

  1. ID. Buzz (NWB): elektriciteitsverbruik (gecombineerd): 21,7 - 20,5 kWh/100 km (WLTP); CO₂-uitstoot (gecombineerd): 0 g/km; efficiëntieklasse: A+++; WLTP-bereik: 402 tot 423 km
  2. ID. Buzz (NWB): elektriciteitsverbruik (gecombineerd): 22,2 - 20,4 kWh/100 km (WLTP); CO₂-uitstoot (gecombineerd): 0 g/km; efficiëntieklasse: A+++; WLTP-bereik: 402 tot 425 km
  3. ID. Buzz met lange wielbasis: bijna-productierijpe studie

*Commercialisation in Belgium starts in January 2024.

https://www.youtube.com/watch?v=gmG5tcM6tu0

PC - ID. BUZZ LWB WP.docx 751 KB PC - ID. BUZZ LWB WP.pdf 316 KB

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf