Wereldpremière van de vernieuwde up! op het autosalon van Genève

Wereldpremière van de vernieuwde up! op het autosalon van Genève

 

Nieuwe topmotor, meer personaliseringsmogelijkheden, smartphone-integratie

- up! TSI met nieuwe 90 pk-turbomotor voor bijzonder pittige rijervaring

- Nieuwe up! beats met 300 watt sterk soundsysteem van BeatsAudio™

 

Tien belangrijke feiten over de vernieuwde up!

1. Meer dynamiek, meer personaliseringsmogelijkheden: Volkswagen frist zijn succesvolle stadsauto op alle vlakken op.


2. Meer power: nieuwe TSI van 90 pk maakt rijprestaties op het niveau van de eerste Golf GTI mogelijk, bij een gemiddeld verbruik van slechts 4,4 l/100 km.


3. Nieuwe look: up! krijgt nieuwe bumpers, nieuwe diffusor achteraan, buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, nieuwe koplampen met leddagrijlichten en nieuwe achterlichten.


4. Voor iedereen de gepaste up!: individualisering met 13 mogelijke koetswerkkleuren, drie dakkleuren en tien verschillende dashpad-designs.


5. Beter geconnecteerd: nieuw audiosysteem ‘composition phone’ en smartphone-integratie voor optimale connectiviteit.


6. Meer sound: Volkswagen presenteert in Genève de vernieuwde up! beats met een soundsysteem van 300 watt – powered by BeatsAudio™.


7. Optimaal klimaat: nieuwe Climatronic met Pure-Air-systeem.


8. Cool interieurdesign, ook ‘s nachts: nieuwe sfeerverlichting in wit (high up!), oranje (cross up!) en blauw (e-up!).


9. Startklaar: vernieuwde up! komt vanaf de late zomer op de markt.


10. Nog meer waar voor z’n geld: basisprijs van de vernieuwde up! blijft op het niveau van zijn voorganger, met meer uitrusting.

 

De kleinste Volkswagen wordt kleurrijker en pittiger. Vanaf de nazomer van dit jaar maakt immers de tweede generatie van de up! zijn opwachting in Europa, met nieuw ontworpen koetswerkelementen, nieuwe kleuren, nieuwe velgen, nieuwe personaliseringsmogelijkheden, nieuwe uitrusting, nieuwe interieurcombinaties, nieuw infotainment en een nieuwe topmotor, die duidelijk meer vermogen en koppel biedt. Volkswagen stelt de nieuwe versie van de up! op het autosalon van Genève voor het eerst voor aan het grote publiek. Sinds vijf jaar behoort de up! tot de meest succesvolle kleine auto’s van Europa. In landen zoals Duitsland en Nederland is hij de nummer 1 in zijn segment. Maar ook buiten Europa is de up! succesvol, bijvoorbeeld in Brazilië, Japan en Zuid-Afrika.

 

Nieuwe design- en uitrustingselementen Alle versies van de in Genève voorgestelde up! krijgen nieuwe koplampen (standaard met leddagrijlichten), nieuwe bumpers, een opmerkelijke achterdiffusor, nieuw ontworpen achterlichten, nieuwe buitenspiegelbehuizingen met geïntegreerde richtingaanwijzers, nieuwe kleuren en designs voor de dashpad (designpaneel aan het instrumentenbord) en nieuwe dessins voor de zetels. Net zoals de grotere Volkswagen-modellen kan ook de jongste up! nu met de ‘Licht en zicht’-functie (‘Coming home/leaving home’ en regensensor) besteld worden. De functionaliteit van de mistkoplampen wordt in de toekomst uitgebreid met de afdraaiverlichting. Daarenboven biedt Volkswagen voor de up! voor het eerst een met leder bekleed multifunctiestuur en de klimaatregeling Pure Air Climatronic aan. ‘Pure Air’ staat voor een luchtkwaliteitssensor met een actieve biogeenfilter, die de luchtkwaliteit op een constant hoog niveau houdt en verhindert dat schadelijke stoffen – zoals zwamsporen en allergenen – in het interieur terechtkomen.

 

Nieuwe turbomotor De nieuwe topmotor voor de up! is een toonbeeld van efficiënte aandrijftechniek. De 1.0 TSI, een drukgevoede benzinemotor met een cilinderinhoud van een liter, levert een krachtig vermogen van 66 kW (90 pk). Zijn maximumkoppel van 160 Nm staat al vanaf 1.500 t/min. ter beschikking. Deze driecilinder is de krachtigste motor en de eerste turbo in deze modelreeks. Een top van 185 km/u en nauwelijks 10 s voor de sprint van 0 tot 100 km/u zijn dynamische cijfers. Daarmee komt deze up! in de buurt van de prestaties van de eerste Golf GTI. Zijn dynamisme gaat echter hand in hand met een hoge energetische efficiëntie: Met een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km (102 g CO2/km, voorlopige waarde) haalt de up! 1.0 TSI een rijbereik tot 800 km met één volle tank. Het sportieve potentieel van de krachtigste up! wordt door zijn zichtbare uitlaatpijp beklemtoond.

 

Nieuwe smartphone-integratie Nog een nieuwigheid aan boord van de up! is de smartphone-integratie. Gewoon in de houder boven op het instrumentenbord klikken en via Bluetooth koppelen: zo verandert de smartphone dankzij de Volkswagen-app in een infotainmentsysteem met navigatiefunctie en boordcomputer.

 

Nieuwe up! beats met 300 watt soundsysteem Meteen vanaf de lancering voegt Volkswagen een nieuwe uitrustingsversie aan het gamma toe: de up! beats. Een auto waarbij ‘sound’ bepalend is voor het totaalconcept. Een standaard soundsysteem van 300 watt, geconfigureerd door de Amerikaanse audiospecialist BeatsAudio™, geeft hier immers de toon aan. Ook in dit geval is de smartphone-integratie standaard.

 

up! biedt nieuw niveau van individualisering

 

Meer kleuren, meer dessins. De up! is een kleine auto die garant staat voor prettige mobiliteit. Met de nieuwe generatie biedt Volkswagen nu nog meer individualiseringsmogelijkheden voor iedereen. Zo is de in Genève voorgestelde up! beschikbaar met keuze uit dertien koetswerkkleuren, negen verschillende exterieurfolies, tien nieuwe dashpad-designs, drie dakkleuren, drie ‘design packs’, twee ‘colour packs’, twee basiskleuren voor de interieurbekleding (‘titaanzwart’ en ‘ceramique’), gekleurde lichtmetalen velgen en sfeerverlichting met versieafhankelijke kleuren voor de topmodellen.

•    Koetswerkkleuren. Van de dertien beschikbare kleuren zijn er zeven nieuw in het aanbod: ‘teal blue’, ‘coral red’, ‘costa azul’ (blauw), ‘honey yellow’, ‘edelweiss’, ‘blueberry’ en ‘savanna gold’.

•    Dashpad-designs. Afhankelijk van de koetswerkkleur, de interieuruitrusting en het model kunnen up!-klanten uit een waaier van tien nieuwe dashpad-designs kiezen. Daarvoor wordt een innovatief ‘labelingprocedé’ gebruikt, dat een hogere mate aan individualisering mogelijk maakt.

 

Meer motoren. Het motorengamma bestond tot dusver uit twee driecilinders met multipointinjectie (MPI) en een vermogen van respectievelijk 44 kW (60 pk) en 55 kW (75 pk). Dat duo van 1,0-literbenzinemotoren wordt met de nieuwe, sportieve 1.0 TSI van 66 kW (90 pk) uitgebreid tot een trio. Daarnaast maakt ook het zero-emissievoertuig e-up! (60 kW/82 pk) zijn opwachting. Wie op aardgas wil rijden, kan opnieuw kiezen voor de eco up! (50 kW / 68 pk).

 

Meer standaarduitrusting. Zoals voordien zijn er ook nu weer zeven uitrustingsvarianten: take up!, move up!, high up! en eco up! (telkens twee- of vierdeurs), alsook load up!, cross up! en e-up! (telkens vierdeurs). Overzicht van de wijzigingen per uitrustingsvariant:

•    take up! De basisversie take up! wordt voortaan uitgebreid met elementen zoals leddagrijlichten, lednummerplaatverlichting, geïntegreerde richtingaanwijzers in de buitenspiegelbehuizingen, een chroomlijst tussen de koplampen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. Het glanzend zwarte paneel in de middenconsole (met daarin de bediening van verwarming/ventilatie; optioneel de klimaatregeling en radio) is omlijst met een fijne verchroomde rand.

•    move up! Vanaf move up! behoren tegenover de eerste generatie nu onder meer het nieuw ontwikkelde audiosysteem ‘composition’, een USB-aansluiting, een grotere boordcomputer en een specifieke dashpad in ‘black cube’-design extra tot de standaarduitrusting.

•    high up! In high up! omvat de extra standaarduitrusting onder andere sfeerverlichting (wit), een eveneens specifieke dashpad (drie mogelijke varianten in ‘pixels’-design), zetelverwarming vooraan, een met leder bekleed multifunctiestuur, zes luidsprekers, mistkoplampen inclusief afdraaiverlichting en de nieuwe lichtmetalen 15-duimsvelgen ‘radial’. Ook de klimaatregeling behoort zoals voordien tot de standaarduitrusting.

•    cross up! Nieuw in de offroadvariant cross up! zijn een dashpad in ‘cross’-look en oranje sfeerverlichting.

•    e-up! De nieuwe e-up! wordt gekenmerkt door een dashpad in nieuw ‘shark skin’-design, blauwe sfeerverlichting, een licht- en regensensor en de nieuwe smartphone-integratie.

 

Meer uitrustingspacks. Volkswagen biedt drie nieuwe ‘roof packs’, afgestemd op de koetswerkkleuren, met een dakpaneel in een van de contrastkleuren ‘black’, ‘white’ of ‘grey’, contrasterende buitenspiegelbehuizingen en verdonkerde zijruiten achteraan. Nog een nieuwigheid in het gamma zijn drie ‘design packs’. Die omvatten een specifieke dashpad, designfolies voor het exterieur en eveneens contrasterende buitenspiegelbehuizingen. Het aanbod aan nieuwe uitrustingspacks wordt afgerond met de ‘colour packs’. Daarbij wordt de up! opgevrolijkt met lichtmetalen 16-duimsvelgen, designfolies voor het koetswerk en gelakte buitenspiegelbehuizingen – telkens in de contrastkleuren ‘hot orange’ of ‘goldbeige’.

 

Nieuwe up! beats – perfecte sound, powered by beats

 

300 watt door Dr. Dre. De Amerikaanse audiospecialist Beats Electronics – in 2008 opgericht door rapper Dr. Dre – groeide vooral met zijn koptelefoons uit tot een merkicoon in de muziekwereld. Vandaag biedt de onderneming uit Californië al lang heel wat andere pareltjes voor audiofielen aan, waaronder ook krachtige soundsystemen voor auto’s. Die soundsystemen van BeatsAudio™ toont Volkswagen dit jaar in Genève voor het eerst in de Polo en de vernieuwde up!. In het geval van de kleine stadsauto leverde dat meteen een compleet nieuwe uitrustingsversie op: de up! beats. De 300 watt sterke 8-kanaalsversterker van diens soundsysteem is uitgerust met een digitale signaalprocessor (DSP). Voor een kristalheldere klank zorgen zeven over het interieur verdeelde highend-luidsprekers: twee hogetoners in de A-stijlen, twee lagetonenluidsprekers in de voordeuren, twee breedbandluidsprekers achterin en een geïntegreerde subwoofer in de uitsparing van het – in dit geval niet aanwezige – reservewiel; die laatste staat garant voor diepe bassen.

•    Uitrusting up! beats. De up! beats onderscheidt zich aan de buitenkant door nieuwe lichtmetalen 15-duimsvelgen, een speciale decoratieve folie in ‘beats’-design en buitenspiegelbehuizingen in contrastkleur. In het interieur zorgen een specifieke dashpad, een speciale drempellijst en op de kleur van deze nieuwe uitrustingsversie afgestemde veiligheidsgordels voor een heel aparte look. Standaard is de up! beats bovendien met de smartphone-integratie en witte sfeerverlichting uitgerust.

 

Nieuw infotainmentconcept – smartphone wordt infotainmentsysteem

 

Twee nieuwe audiosystemen. Volkswagen ontwikkelde een volledig nieuwe smartphone-integratie voor de up!. Daarvoor werd eerst een nieuwe infotainmentgeneratie ontwikkeld: het basissysteem ‘composition’ met een monochroom display van 3,1 duim en het topsysteem ‘composition phone’ met een kleurenscherm van 5,0 duim. Beide systemen beschikken over een dubbele tuner, een Aux In-aansluiting en een SD-kaartlezer. Het basissysteem heeft daarenboven een cd-speler, het topsysteem een Bluetooth-interface met handenvrijinrichting. In combinatie met ‘composition phone’ kan de up! bovendien voor het eerst worden uitgerust met een achteruitrijcamera. Optioneel kunnen beide systemen worden uitgebreid met DAB+ (digitale radio-ontvangst), het ‘Sound plus’-pack (met zes luidsprekers) en een USB-interface in de middenconsole. De ‘composition phone’ is bovendien verkrijgbaar met de nieuwe smartphone-integratie en het BeatsAudio™-soundsysteem.

 

Smartphone-integratie. Via ‘maps + more dock’ worden actuele smartphones met Apple- of Android-besturingssysteem in de bediening van de ‘composition phone’ geïntegreerd. Daarvoor wordt de smartphone eenvoudig boven de middenconsole in een houder geklikt en via Bluetooth met het audiosysteem verbonden. De Volkswagen-app ‘maps + more’ biedt dan de functies ‘navigatie’ (offline navigatie zonder roamingkosten, 2D- of 3D-kaartweergave), ‘boordcomputer’ (multifunctionele weergave met voertuiggegevens), ‘telefoon’ (handenvrij bellen) en ‘think blue. trainer’.  (energiespaartips), ‘e-charging manager (in de e-up!), ‘car function’ (verschillende voertuigfuncties), ‘media control’ (toegang tot muziekbestanden, weergave van titel, uitvoerder en cover, zoekfunctie via handschriftherkenning) en ‘radio control’ (keuzen van FM, AM of DAB+, weergeven, zoeken en opslaan van radiozenders). De smartphone-integratie omvat ook een USB-interface met oplaadfunctie en dataoverdracht.

 

 

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf