Wereldpremière van de Passat GTE in Parijs

Wereldpremière van de Passat GTE in Parijs

Vrijdag 3 oktober 2014 — De wereldpremière van de Passat GTE in tien punten:
1. De Passat GTE is de eerste plug-in hybride van Volkswagen die zowel in Berline- als in Variant-versie verkrijgbaar is.
2. Nieuwe Passat GTE heeft voorwielaandrijving en levert een maximaal systeemvermogen van 160 kW (218 pk).
3. Bij voldoende opgeladen accu en vanaf een bepaalde minimale buitentemperatuur start de Passat GTE steeds in elektrische modus.
4. Passat GTE kan tot 50 km puur elektrisch rijden
5. Rijbereik met een volle brandstoftank en volledig opgeladen accu bedraagt meer dan 1.000 km.
6. Gemiddeld verbruik (NEDC) van minder dan 2,0 l/100 km* (CO2-uitstoot 45 g/km*)
7. In hybride modus is de Passat GTE tot 220 km/u snel, in elektrische modus bedraagt de topsnelheid 130 km/u
8. Ledkoplampen, infotainmentsysteem Composition Media en Front Assist incl. noodremfunctie voor de stad standaard
9. Digitaal en interactief Active Info Display als optie
10. De Passat GTE onderscheidt zich door een specifiek design, onder meer herkenbaar aan de c-vormige dagrijlichten

De nieuwe Passat geldt als een van de meest innovatieve auto's in zijn klasse. Een hightech wagen in een expressief design met strakke verhoudingen, uitgerust met vooruitstrevende aandrijf-, bijstands- en infotainmentsystemen. Intussen staat de achtste generatie in Europa aan de start. En Volkswagen doet er meteen al een schepje bovenop. Op het autosalon in Parijs heeft de Duitse autoconstructeur in wereldpremière de Passat GTE voorgesteld, de eerste Passat met plug-in hybride aandrijving. Hij is een zero-emissievoertuig en een kilometervreter in één. In 'GTE'-modus toont deze Volkswagen, verkrijgbaar als Berline en Variant, zich bovendien van zijn sportiefste kant. De plug-in hybride aandrijving wordt in dit geval gevormd door een rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor (TSI) en een elektromotor. Die laatste wordt van energie voorzien door een lithium-ionaccu, die zowel tijdens het rijden (Charge-modus) als via het stopcontact kan worden opgeladen. De accu bezorgt de Passat GTE een puur elektrisch en dus emissievrij rijbereik tot 50 km. De bestuurder kan de puur elektrische modus ('E-Mode') ook gericht manueel inschakelen via een toets naast de schakelpook, bijvoorbeeld om na een lange rit emissievrij door te rijden in de stad. Neem nu Londen. Wie daar met een plug-in hybride zoals de Passat GTE of een puur elektrische auto zoals de e-up! de stad inrijdt, is vrijgesteld van de Congestion Charge (vervuilingstaks) die anders betaald moet worden.

 

218 pk en meer dan 1.000 km rijbereik. Voor een contrast met de 'E-Mode' zorgt de eveneens met een druk op de knop inschakelbare 'GTE'-modus, waarin de Passat GTE zijn maximale systeemvermogen van 160 kW (218 pk) ter beschikking stelt. Bovendien worden in deze modus verschillende parameters zoals de gaspedaalkarakteristiek en de stuurinrichting sportiever afgesteld. De 1.4 TSI-motor levert een vermogen van 115 kW (156 pk) vanaf 5.000 t/min., de elektromotor ontwikkelt 85 kW (115 pk). Het maximumkoppel van de plug-in hybride aandrijving bedraagt 400 Nm. Het krachtige prestatiepotentieel gaat bovendien hand in hand met respect voor het milieu en energetische efficiëntie. Het gemiddelde verbruik (NEDC-meting voor hybride voertuigen) zal minder dan 2,0 l/100 km en 13,0 kWh/100 km bedragen. Die waarden staan garant voor een CO2-uitstoot van minder dan 45 g/km. Met een volle brandstoftank van 50 l en indien de accu volledig is opgeladen, leveren de TSI- en elektromotor samen een rijbereik van meer dan 1.000 km; zo rijdt de Passat GTE bijvoorbeeld van Parijs naar Londen en weer terug zonder tankstop.

 

130 km/u elektrisch, ruim 220 km/u met TSI. Tegenover de voorbeeldig lage verbruiks- en uitstootwaarden staan dynamische prestaties. De Passat GTE, steeds voorwielaangedreven en uitgerust met een specifiek voor de hybride aandrijving ontwikkelde zesversnellingsbak met dubbele koppeling, accelereert in minder dan 8,0 s van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van meer dan 220 km/u; in elektrische modus is dat 130 km/u.

 

Omvangrijke strategie voor elektrische mobiliteit. De Passat GTE komt in de tweede helft van 2015 op de markt, en wel tegelijk als Berline en als Variant. Met de lancering van de plug-in hybride zal de Europese versie van de Passat verkrijgbaar zijn in niet minder dan negen aandrijvingsversies, met een vermogenwaaier van 92 kW (125 pk) tot 206 kW (280 pk), die allen aan de Euro 6-uitstootnorm beantwoorden. Bovendien geldt de Passat GTE als een belangrijke bouwsteen in de elektromobiliteitsstrategie van Volkswagen. Na de XL1, de e-up!, e-Golf en Golf GTE zijn de Passat GTE Berline en Variant het vijfde en zesde model dat dankzij een elektromotor compleet emissievrij kan rijden voor de dagelijkse verplaatsingen.

 

Uitrusting: hightech elementen GTE-design

 

Apart. De Passat GTE vormt een apart uitrustingsniveau binnen de modelreeks. Tot de standaarduitrusting behoren enerzijds elementen die ook voor andere versies van de Passat standaard of als optie beschikbaar zijn in functie van het uitrustingsniveau. Daartoe behoren bijvoorbeeld de ledkoplampen (dim- en grootlicht), de vermoeidheidsdetectie, de anti-multicrashremfunctie, Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad, een regensensor, parkeersensoren voor- en achteraan, chroomomlijsting van de zijruiten en comfortzetels voorin. Anderzijds beschikt de Passat GTE als vlaggenschip met hightech aandrijftechnologie over talrijke specifieke elementen en uitgebreide uitrustingen, zowel voor het exterieur als het interieur, die uitsluitend voor dit model zijn voorbehouden.

 

Exterieur. De Passat GTE is onmiddellijk te herkennen aan een extra blauwe lijn in het specifieke verchroomde radiatorrooster. Eveneens nieuw ontworpen is de voorbumper. Opmerkelijk daarin zijn de dwarslijsten in de onderste luchtinlaat en de c-vormige leddagrijlichten. De rechtstreeks in de bumper geïntegreerde ledmodules vormen bij de Passat GTE een duidelijke en charismatische signatuur voor de plug-in hybride. De c-vormige leddagrijlichten en de blauwe lijn in het radiatorrooster zijn bewust gebruikte designdetails. Blauw is immers de kleur van de elektromobiliteit bij Volkswagen en samen met de c-vormige dagrijlichten een kenmerk van alle elektrische en plug-in hybride modellen van het merk. In zijaanzicht maken de lichtmetalen 17-duimswielen Astana de Passat GTE meteen herkenbaar.

 

Interieur. Ook het interieurconcept werd op de nieuwe aandrijftechnologie afgestemd. De ingenieurs en interfacedesigners van het technische ontwikkelingscentrum van Volkswagen creëerden elementen op maat van het plug-in hybride concept, zoals de instrumenten (o.a. met een 'Powermeter') en het standaard infotainmentsysteem Composition Media, met een menu-onderdeel specifiek voor de functies en weergaven met betrekking tot de aandrijving. Standaarddetails zoals de blauwe sfeerverlichting, het met leder beklede multifunctiestuur met blauwe siernaden, een GTE-specifieke schakelpook met blauwe stiksels en stoffen zetelbekleding Sevilla met een blauwe basisstructuur werden eveneens specifiek voor de Passat GTE ontworpen. Het interieur wordt verder verfraaid met sierelementen in 'Waves'-design (aluminiumlook) en 'Piano Black' (hoogglanzend zwart), en met een GTE-logo aan de voet van de schakelpook.

 

Functies bedienbaar via app. Eigenaars van de Passat GTE kunnen gebruikmaken van de app 'CAR-NET e-Remote', waarmee ze via hun smartphone bijvoorbeeld het laadproces van de accu kunnen starten of de klimaatregeling vanop afstand kunnen activeren. Voorts kan ook informatie over de voertuigstatus, de laadstatus van de accu, de laatste ritgegevens of de laatst geregistreerde parkeerpositie worden opgevraagd. Het is ook mogelijk om te controleren of de deuren gesloten en de lichten uitgeschakeld zijn.

 

Instrumenten: specifieke weergave voor de Passat GTE

 

Touchscreen. De nieuwe Passat GTE wordt standaard uitgerust met het infotainmentsysteem Composition Media met 6,5-duimsscherm. Optioneel zijn ook de audio-navigatiesystemen Discover Media (eveneens met 6,5-duimsscherm) en Discover Pro (met 8-duimsscherm) verkrijgbaar. Beide systemen beschikken in de Passat GTE over tal van extra functies, zoals de 'rijbereikmonitor', de 'weergave van de energiestromen', de 'zero emission-statistiek', de 'e-manager' en de '360°-rijbereikweergave'.

 

Rijbereikmonitor: geeft het actuele elektrische rijbereik van de Passat GTE weer in de vorm van een grafiek, alsook het potentiële rijbereik indien bepaalde secundaire energieverbruikers worden uitgeschakeld.

 

Weergave van de energiestromen: geeft door middel van een geanimeerde grafiek de vermogensstroom bij het accelereren (blauwe pijlen) en bij het remmen/recupereren (groene pijlen) weer.

 

e-Manager: maakt het mogelijk om tot drie verschillende timers te programmeren om het gewenste laadniveau van de accu in te stellen in functie van de vertrektijd. Tegelijk kan via de standaard standklimaatregeling tijdens het laden de wagen voorverwarmd of -gekoeld worden.

 

360°-rijbereikweergave: in 'E-Mode' wordt de potentiële actieradius van de wagen voor een enkele rit in 360° op de kaart weergegeven. De laadstations kunnen worden weergegeven en als bestemming voor de navigatie gebruikt worden.

 

Powermeter als centraal instrument. Links in het instrumentencluster wordt de toerenteller aangevuld door de zogenaamde 'Powermeter', die onder meer aangeeft of de accu geladen wordt (via recuperatie) dan wel of hij energie levert. De bestuurder kan hierop aflezen hoeveel vermogen hij vraagt of in welke mate energie gerecupereerd wordt. De snelheidsmeter bevindt zich nog steeds aan de rechterkant. Via het kleurenscherm van de boordcomputer 'Premium' tussen de Powermeter en de snelheidsmeter worden permanent onder andere het resterende elektrische rijbereik en de actieve rijmodus weergegeven. Na het starten van de motor verschijnt in een apart ledveld onderaan op het scherm van de boordcomputer de boodschap 'READY' zodra de elektromotor rijklaar is, omdat hij in stilstand niet te horen is.

 

Active Info Display. Ook voor de nieuwe Passat GTE zal Volkswagen als optie het Active Info Display aanbieden, een volledig als één scherm opgebouwd instrumentencluster met interactieve weergave. Alle instrumenten, ook de specifieke weergaven voor de Passat GTE, worden daarbij volledig virtueel gegenereerd via software. De navigatie-informatie kan in 2D en 3D worden weergegeven. Het scherm heeft een diameter van 12,3 duim of 312 mm. De schermresolutie van 1.440 x 540 pixels maakt een uiterst precieze en hoogwaardige weergave van alle details mogelijk. De weergave is interactief. In 'Navigatie'-modus bijvoorbeeld verschuiven de snelheidsmeter en toerenteller naar de zijkant om meer plaats vrij te maken voor de navigatiekaart. Afhankelijk van de behoefte kan informatie met betrekking tot het rijden, de navigatie of de bijstandssystemen in het grafische vlak van de snelheidsmeter of toerenteller geïntegreerd worden. Gegevens die via het infotainmentsysteem weergegeven kunnen worden in de middenconsole, zoals afbeeldingen van telefooncontacten of cd-covers, kunnen ook door het Active Info Display worden overgenomen. Zo vindt de bestuurder alle relevante informatie in zijn directe gezichtsveld. Uit de veelheid aan informatie kan hij bijvoorbeeld de belangrijkste informatie in functie van de situatie filteren en in een individueel wijzigbare configuratie weergeven.

 

Aandrijving: emissievrij telkens wanneer dat mogelijk is

 

TSI, elektromotor, DSG, accu. De aandrijfeenheid van de Volkswagen Passat GTE bestaat zoals gemeld uit een 1.4 TSI-benzinemotor met directe injectie en een driefasige permanent opgewekte elektrische synchroonmotor. De elektromotor draait van bij de start aan zeer hoog toerental en levert vanuit stilstand een maximumkoppel van 330 Nm. Hij wordt van energie voorzien via een lithium-ionaccu met een capaciteit van 9,9 kWh. Volkswagen rust de Passat GTE uit met een geautomatiseerde DSG-zesversnellingsbak met een drievoudige koppeling (dubbele koppeling plus scheidingskoppeling), specifiek ontwikkeld voor het gebruik in hybride voertuigen. De scheidingskoppeling koppelt de TSI zodra dat mogelijk is los van de aangedreven voorwielen en schakelt hem uit, bijvoorbeeld in zogenaamde vrijloopfases. In dat geval exploiteert de Passat GTE de kinetische energie en rolt hij zonder aandrijfkracht verder. De elektromotor is in het versnellingsbakcarter geïntegreerd. Tot de andere componenten van de hybride aandrijving behoren onder andere de vermogenselektronica (die de gelijkstroom van de accu omvormt in wisselstroom voor de motor) en een oplader. Een elektromechanische remkrachtversterker en een elektrische compressor voor de klimaatregeling garanderen ook in 'E-Mode' een optimale en energie-efficiënte werking van de remmen en de klimaatregeling.

 

Werkingsmodi: start in 'E-Mode'

 

Van 'E-Mode' tot GTE. De Passat GTE biedt vier verschillende, intuïtief begrijpbare rijmodi: 'E-Mode', 'Hybrid', 'Battery Charge' en 'GTE'. Via het multifunctiescherm in het instrumentencluster ziet de bestuurder steeds welke modus actief is.

 

Start in 'E-Mode'. Na het starten vertrekt de Passat GTE automatisch in 'E-Mode' (enkel bij onvoldoende opgeladen accu of bij extreem lage buitentemperaturen neemt de TSI-motor het meteen over). Indien de laadtoestand van de accu tot een bepaalde ondergrens gedaald is of indien zeer veel vermogen gevraagd wordt, schakelt de aandrijving automatisch over op de 'Hybrid'-modus. De Passat GTE rijdt dan als een klassieke volhybride, die bij het vertragen via recuperatie de accu oplaadt en in functie van de situatie automatisch de TSI en/of de elektromotor gebruikt. In deze modus wordt de laadtoestand van de accu op een constant niveau gehouden. Via de 'E-Mode'-toets (links van de schakelpook) kan de bestuurder indien gewenst manueel de 'E-Mode' inschakelen. Deze toets kan ook gebruikt worden om via het infotainmentsysteem een pop-upvenster te openen dat de keuze biedt tussen 'E-Mode', 'Hybrid' en 'Battery Charge'.

 

'Battery Charge' via menu. Behalve de modi 'E-Mode' en 'Hybrid' kan via het menuscherm van het infotainmentsysteem nog een andere modus geselecteerd worden: 'Battery Charge'. In die modus wordt de accu tijdens het rijden opgeladen.

 

Sportief in 'GTE'-modus. Met een druk op de 'GTE'-toets (eveneens links naast de schakelpook) activeert de bestuurder de gelijknamige modus en laat de Passat GTE zich van zijn sportiefste kant zien. De karakteristiek van het gaspedaal, de versnellingsbak en de stuurinrichting wordt voor alle inzittenden merkbaar sportiever, de TSI wordt prestatiegerichter afgesteld. Daarenboven werken de TSI en de elektromotor in 'GTE'-modus tijdens het zogenaamde 'boosten' samen, om het volledige systeemvermogen en een maximaal systeemkoppel ter beschikking te stellen.

 

Accu opladen. Er zijn twee manieren om de accu van de Passat GTE extern op te laden via het geïntegreerde contactpunt in het radiatorrooster. Enerzijds via de standaard laadkabel aan een klassiek 230V-stopcontact. Indien de accu volledig leeg is, wordt hij in dit geval (wisselstroom, laadvermogen 2,3 kW) in vier uur en een kwartier 100% opgeladen. Anderzijds biedt Volkswagen als optie een Wallbox aan voor installatie in de garage of carport. Die laadt de accu op met een vermogen van 3,6 kW, waardoor een volledige laadbeurt nog slechts tweeënhalf uur duurt. Er zijn ook publieke laadpunten die net zoals de Wallbox met 3,6 kW opladen.