Wereldpremière van de nieuwe Tiguan (Vertaling)

Wereldpremière van de nieuwe Tiguan (Vertaling)

Update voor de meest succesvolle SUV in Europa: De nieuwe Tiguan elektriseert en dynamiseert zijn klasse

Belangrijkste kenmerken van de nieuwe Tiguan1

  • Nummer 1. De Tiguan is de meest verkochte SUV in Europa en 's werelds meest succesvolle Volkswagen van het moment
  • Plug-inhybride. Tot 130 km/u kan de nieuwe Tiguan eHybrid1 zuiver elektrisch worden aangedreven en rijdt hij dus lokaal emissievrij
  • Hoogwaardige prestaties. Volkswagen R ontwikkelt de meest dynamische Tiguan in de geschiedenis van het model: de Tiguan R met 235 kW1
  • R-model met nieuwe koppelverdeler. De vierwielaandrijving met koppelverdeler garandeert een ongekende dynamiek in het SUV-segment
  • IQ.DRIVE-systeem Travel Assist2/3. De nieuwe Tiguan ondersteunt de bestuurder desgewenst tot 210 km/u bij het sturen, remmen en optrekken
  • Geconnecteerde Tiguan. Het nieuwe infotainmentplatform MIB3 verbindt de SUV online3 met de buitenwereld
  • Twindosing voor de TDI1. Een dubbele SCR-katalysator dringt de stikstofoxidenuitstoot van de turbodieselmotor gevoelig terug
  • Designupdate. Het Tiguan-design staat te boek als sympathiek, iconisch en authentiek. En nu heeft Volkswagen die heldere stijl nog aangescherpt
  • SUV met universeel motorgamma. De Tiguan1 scoort met ultramoderne eHybrid-, TSI- en TDI-motoren
  • Een SUV die bergen verzet. Met een sleepvermogen tot 2,5 ton is de Tiguan net zo goed thuis in de jachthavens als in de paardensport

De Volkswagen Tiguan is de meest succesvolle SUV van Europa en een van de meest verkochte sports utility vehicles ter wereld. Tot nog toe werden al meer dan zes miljoen exemplaren gebouwd. In 2019 was hij opnieuw het populairste model van het merk en de hele Volkswagen-groep, met ongeveer 911.000 geproduceerde exemplaren. En nu ondergaat de bestseller een ingrijpende update. Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer en aangewezen CEO van het merk Volkswagen: “In 2016 gaf de tweede Tiguan-generatie het startschot voor ons wereldwijde SUV-campagne, dat tal van succesmodellen heeft voortgebracht. Volkswagen zet nu de volgende stap door de nieuwe Tiguan te elektrificeren, te digitaliseren en te connecteren. Zo heeft de compacte SUV alles in huis om de uitdagingen van deze tijd aan te gaan.”

Evolutie van de nieuwe Tiguan. Alle belangrijke technologieën van het populaire model zetten een grote stap voorwaarts: zo elektrificeert Volkswagen de Tiguan met een nieuwe, ultramoderne oplaadbare hybrideaandrijving (180 kW / 245 pk systeemvermogen). Ook debuteert de SUV als Tiguan R, een apart model met een 235 kW (320 pk) sterke TSI-motor. Speciaal voor dit uiterst dynamische topmodel ontwikkelden de performance-experts van Volkswagen R een nieuwe vierwielaandrijving met koppelverdeler. En dankzij Twindosing behoren de turbodieselmotoren (TDI) van de nieuwe Tiguan tot de schoonste verbrandingsmotoren ter wereld. Met het in de Tiguan nieuwe Travel Assist2/3 biedt de SUV voortaan de mogelijkheid tot geassisteerd rijden tot 210 km/u (overlangse en laterale geleiding). Daarnaast introduceert de nieuwe SUV een heel nieuw scala aan online diensten en functies3 via de nieuwste generatie infotainmentsystemen (MIB3). Eveneens nieuw is het 480 watt sterke geluidssysteem3 van audiospecialist Harman Kardon. Volkswagen digitaliseerde ook de bediening van de klimaatfuncties met aanraakgevoelige sliders3 en vlakken3. En last but not least loodsen de nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen3 de bestuurder comfortabeler en veiliger dan ooit door de nacht.

De allrounder onder de SUV's. Net als zijn voorgangers is de nieuwe Tiguan een echte allrounder. Een authentieke SUV met een sleepvermogen tot 2,5 ton en een rasechte Volkswagen die alle aspecten van het leven in de auto perfect beheerst. Dankzij zijn nieuwe aandrijf-, rijhulp- en infotainmentsystemen slaagt de Tiguan meer dan ooit in zijn opdracht.

Volledig nieuwe voorzijde. Visueel is de gefacelifte Tiguan onder meer te herkennen aan zijn nieuwe voorzijde. Klaus Zyciora, hoofd van Volkswagen Group Design en hoofdontwerper voor het merk Volkswagen: “Met Volkswagens nieuwe SUV-radiatorrooster slaat de Tiguan een visuele brug naar modellen zoals de grotere Touareg en de Noord-Amerikaanse Atlas Cross Sport.”

 

Nieuwe aandrijfsystemen

Geëlektrificeerde eHybrid. Volkswagen heeft het motorgamma van de Tiguan geherstructureerd. Een van de hoogtepunten wordt daarbij de nieuwe Tiguan eHybrid met zijn oplaadbare hybrideaandrijving van 180 kW / 245 pk. De Tiguan eHybrid is een belangrijke pijler in de elektrificering van het Volkswagen-gamma. Dr. Frank Welsch, lid van de raad van bestuur van het merk Volkswagen, verantwoordelijk voor ontwikkeling: “We hebben het aandrijfconcept zo geprogrammeerd dat de Tiguan eHybrid altijd in de elektrische E-modus start als de batterij voldoende is opgeladen. Met een volle batterij komt hij volgens de WLTP-cyclus ongeveer 504 kilometer ver. Zo kunnen de meeste van onze klanten hun gemiddelde dagelijkse afstand zuiver elektrisch afleggen. En daar draait het in de praktijk om: lokaal emissievrij rijden!” Dankzij de intuïtief in te stellen hybridemodus is het zelfs tijdens verre verplaatsingen mogelijk om voldoende elektrische energie te sparen om stedelijke bestemmingen uitstootvrij binnen te rijden. De Tiguan eHybrid kan zuiver elektrisch rijden met snelheden tot 130 km/u. In de Hybrid-modus staat de elektromotor de TSI (rechtstreeks ingespoten turbobenzinemotor) bij tijdens het accelereren. Voor uitgesproken dynamische prestaties is er de GTE-modus, die wordt geactiveerd met een knop naast de DSG-hendel. In deze GTE-modus werken de elektromotor en TSI-motor samen om de maximale systeemprestaties van de Tiguan eHybrid te leveren.

Twindosing reinigt. Ook de andere krachtbronnen onderscheiden zich door hun duurzame innovaties. Een voorbeeld: de TDI-turbodieselmotoren, die een groot deel van de Tiguan-verkoop voor hun rekening nemen, beschikken voortaan over twee achter elkaar geplaatste SCR-katalysatoren, elk met een apart AdBlue-injectiesysteem. Dankzij dit zogeheten Twindosing-systeem kon Volkswagen de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) aanzienlijk verminderen in vergelijking met het vorige model. De eerste SCR-katalysator staat dicht bij de motor, waardoor hij snel na het starten zijn optimale bedrijfstemperatuur bereikt en de NOx-uitstoot snel reduceert. Die opstelling vlak bij de motor biedt ook voordelen bij een lage motorbelasting. De tweede SCR-katalysator bevindt zich in de bodem van de auto. Door de grotere afstand tot de motor zijn de uitlaatgassen tot 100 graden koeler wanneer ze door de tweede katalysator gaan. Deze SCR-katalysator werkt dan ook optimaal bij een zwaardere belasting, bijvoorbeeld bij hogere snelheden of bij het trekken van een aanhangwagen. Dankzij Twindosing werkt dus altijd een van beide SCR-katalysatoren in het optimale temperatuurbereik. Daardoor worden stikstofoxiden bijzonder doeltreffend nabehandeld en omgezet in water en ongevaarlijke stikstof.

Dynamisch R-model. Een motorische innovatie in het gamma is de 235 kW (320 pk) sterke performance-TSI van de eerste Tiguan R. “De Tiguan R breidt de productfamilie verder uit. Hij heeft alle kenmerken die je van een R-model verwacht en verenigt sportiviteit – en zelfs circuitcapaciteiten – met een onbeperkt dagelijks gebruiksgemak en een expressief ontwerp”, schetst Jost Capito, hoofd van Volkswagen R. Voor het nieuwe R-model herwerkte Volkswagen R niet alleen de EA888 evo4 (de nieuwste versie van de performance-TSI), maar werd ook een nieuwe vierwielaandrijving met koppelverdeler ontwikkeld. Deze verdeelt het aandrijfkoppel variabel over de voor- en achteras en over het linker- en rechterachterwiel. Dat werkt als volgt: het differentieel van het bekende 4MOTION-aandrijfsysteem brengt het vermogen in een verhouding van 50:50 over op het linker- en rechterachterwiel, zodat beide wielen met hetzelfde koppel worden aangedreven (zelfs als het differentieel ze in bochten met verschillende snelheden laat draaien). De koppelverdeler kan het koppel echter variabel verdelen over de twee achterwielen. In het vakjargon wordt dit koppelvectoring genoemd. Doordat het vermogen apart kan worden verdeeld, kan in bochten tot 100 procent van het aandrijfkoppel naar het buitenste wiel worden gestuurd. En dat resulteert in een merkbaar wendbaarder rijgedrag. De intensiteit van de krachtverdeling wordt bepaald door de stuurhoek, de stand van het gaspedaal, de zijdelingse versnelling, de giersnelheid en de rijsnelheid. Ook kan de bestuurder de werking van de koppelverdeler en de stabiliserende rijhulpsystemen beïnvloeden via de standaard voorziene rijmodusselectie (Comfort, Sport, Race, Individual, Offroad, Snow en Offroad-Individual) en de slider voor het DCC-onderstel. Met de R-knop op het nieuw ontwikkelde multifunctionele stuurwiel van de Tiguan R heeft de bestuurder bijzonder snel toegang tot de meest dynamische modus, Race.

 

Nieuwe bedienings- en infotainmentsystemen

Digitale aanraakvlakken in plaats van toetsen en regelaars. In het interieur heeft Volkswagen een volledig nieuwe aanraakmodule3 voor de klimaatregeling geïntegreerd. Naast de aanraakgevoelige vlakken worden ruim bemeten en verlichte sliders gebruikt voor de debiet- en temperatuurregeling. Optioneel kun je met de aanraakvlakken ook functies zoals de stoel-, achterruit- en voorruitverwarming bedienen en het menu van de klimaatregeling oproepen. Het nieuwe multifunctionele stuurwiel kan eveneens optioneel worden gedigitaliseerd met verlichte sliders en vlakken. Onder de klimaatregelmodule bevinden zich verlichte USB-C-aansluitingen.

MIB3 en App-Connect Wireless3. Bovendien scoort de Tiguan technisch gezien met een nieuwe reeks van infotainmentsystemen (MIB3), die online met een brede waaier aan services zijn verbonden. Dankzij een Online Connectivity Unit (OCU) met geïntegreerde eSIM omvatten de MIB3-systemen tal van functies, waaronder de onlinediensten We Connect (voorbereid voor een onbeperkte gebruiksperiode) en We Connect Plus (in Europa voorbereid voor gratis gebruik gedurende een of drie jaar). Naargelang van de uitrusting bieden de MIB3-systemen ook nieuwe functies zoals een natuurlijke spraakbesturing3, toegang tot streamingdiensten3 (zoals Apple Music™) en de mogelijkheid om tal van instellingen3 te personaliseren en op te slaan in een Volkswagen-ID in de cloud, zodat de bestuurder ze ook in andere Volkswagen-voertuigen kan gebruiken. Eveneens nieuw is de voortaan draadloze integratie van apps via App-Connect Wireless3 voor Apple CarPlay™ en Android Auto™.

Geluidssysteem van Harman Kardon. Samen met audiospecialist Harman Kardon ontwikkelde Volkswagen een nieuw hoogwaardig audiosysteem voor de Tiguan. Dat optionele systeem telt tien hoogwaardige luidsprekers en een versterker van 480 watt. Met vier voorgeprogrammeerde klankprofielen kan het geluid individueel worden aangepast. Rijke bassen, kristalheldere hoge tonen en een haarscherpe stemweergave zorgen voor een fascinerende geluidsbeleving.

 

Nieuwe rijhulp- en verlichtingssystemen

Travel Assist2/3 als nieuw IQ.DRIVE-systeem. Volkswagen bundelt zijn systemen voor geassisteerd rijden onder het overkoepelende merk IQ.DRIVE. De Tiguan gaat nu nog een stap verder met Travel Assist, dat voor het eerst op het model wordt aangeboden. Dat systeem kan in de plaats van de bestuurder sturen, remmen en accelereren bij snelheden van 0 (DSG) of 30 km/u (handgeschakelde versnellingsbak) tot 210 km/u. Toch blijft de bestuurder steeds verantwoordelijk voor de controle over de SUV. Het systeem heeft daarvoor onder meer toegang tot de automatische afstandsregeling ACC2/3 (overlangse geleiding) en de spoorassistent Lane Assist2/3 (laterale geleiding). Travel Assist wordt geactiveerd door middel van de gelijknamige knop op het nieuwe multifunctionele stuurwiel. De bestuurder moet zijn handen steeds op het stuurwiel houden, ook als Travel Assist actief is. De elektronica van de Tiguan registreert dit via capacitieve vlakken op het stuurwiel. Zelfs op lange en zeer vlakke rechte wegen toont de capacitieve detectie zich veel betrouwbaarder dan systemen die zich  baseren op de stuurhoek.

Predictieve ACC2/3 De huidige generatie van de automatische afstandsregeling ACC houdt ook rekening met lokale snelheidsaanduidingen, borden die de bebouwde kom aangeven, kruispunten en rotondes. Daartoe houdt de sturing van het assistentiesysteem rekening met de signalen van de frontcamera en de gps- en kaartgegevens van het navigatiesysteem. De ACC van de Tiguan toont aan hoe zelfs vertrouwde rijhulpsystemen voortdurend verder worden ontwikkeld en intelligenter worden gemaakt. Een ander voorbeeld is het omgevingsbewakingssysteem Front Assist2, dat in de Tiguan standaard wordt aangeboden en waarvan de functies verder werden uitgebreid. Zo kan het systeem nu nog beter reageren op mensen die op het punt staan de weg over te steken in complexe situaties. Lane Assist is een derde voorbeeld van een verder ontwikkeld systeem: de nieuwste generatie van Lane Assist kan wegmarkeringen en afbakeningen zoals grasbermen voortaan nog nauwkeuriger detecteren.

Nieuw IQ.LIGHT3. De Tiguan kan voor het eerst beschikken over een nieuwe lichtevolutie, de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen. Dat koplampsysteem werd in vergelijkbare vorm ingewijd door de grotere Volkswagen Touareg. De nieuwe Tiguan is na de Touareg, Passat en Golf al de vierde Volkswagen die met deze ledverlichting debuteert. Dit systeem, dat wereldwijd tot de top in zijn soort wordt gerekend, gebruikt een matrix van 24 leds per koplampmodule om verschillende – soms interactieve – verlichtingsfuncties te activeren en op de weg te projecteren. Een andere functie die voor het eerst in de Tiguan wordt aangeboden, schuilt in de dynamische ledrichtingaanwijzers met ‘veeganimatie’ die in de module van de IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen zijn geïntegreerd. Ook de ledachterlichten werden hertekend en beschikken in de topversies3 over diezelfde richtingaanwijzers met wisanimatie. Eveneens nieuw zijn de visueel opvallende klik-klakomschakeling tussen de achterlichten en remlichten en de geanimeerde Coming home/Leaving home-functie bij het ontgrendelen en vergrendelen van de Tiguan.

 

Nieuwe uitrustingsniveaus

Tiguan, Life, Elegance, R-Line. Volkswagen heeft ook de uitrustingsniveaus opnieuw geconfigureerd en ontworpen. Het basismodel met de uitrustingsnaam Tiguan wordt gevolgd door de rijker uitgeruste Life-versie. Het volgende niveau is opgesplitst in de uitvoeringen Elegance (exclusiever) en R-Line (sportiever). Alle Tiguan-versies zijn standaard uitgerust met ledkoplampen, de proactieve inzittendenbescherming2 in combinatie met Front Assist2, het nieuwe multifunctionele stuurwiel, een infotainmentsysteem met een display van minstens 6,5 duim en de functies We Connect en We Connect Plus.

Specifieke exterieuruitrusting van de R. Het door Volkswagen R ontwikkelde en gelijknamige R-gamma kenmerkt zich door een heel eigen, exclusief universum van prestaties en uitrusting. De R-uitvoeringen zijn steeds de krachtigste in het gamma. Volkswagen R ontwikkelt ook altijd een uitrusting op maat voor deze modellen en de 235 kW (320 pk) sterke Tiguan R is geen uitzondering op die regel. De verfijnde exterieuruitrusting omvat (onder meer) specifieke bumpers, een eveneens specifieke diffuser achteraan, wielkastverbreders en lichtmetalen 21-duimsvelgen Estoril.

Specifieke functionele uitrusting van de R. De specifieke R-uitrusting wordt onder meer vervolmaakt door bijzonder krachtige 18-duimsremmen, een nieuw afgesteld en 10 millimeter verlaagd DCC-onderstel met adaptief gestuurde dempers, specifieke rijmodi op maat van de R, een uitschakelbaar ESC-systeem, de volledig nieuw ontwikkelde vierwielaandrijving met koppelverdeler en een onafhankelijke sportuitlaat met vier kanalen, zichtbare eindpijpen en chroomafwerking. Tegen meerprijs kan de Tiguan R ook worden uitgerust met een titanium sportuitlaat van specialist Akrapovič.

Specifieke interieuruitrusting van de R. Het interieur van de Tiguan R onderscheidt zich onder meer door nieuwe topsportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, die exclusief voor dit model zijn ontwikkeld en die zowel visueel als ergonomisch optimaal zijn afgestemd op het dynamische karakter van de auto.

 

De Tiguan – Een wereldwijd succesverhaal

Meest succesvolle SUV in Europa. Het afgelopen jaar rolde gemiddeld om de 35 seconden een exemplaar van Volkswagens bestseller van de band in een van de vier Tiguan-fabrieken ter wereld, zo'n 911.000 stuks in het totaal. Dat hoge productietempo weerspiegelt de snelle ontwikkeling van het model. De eerste generatie van de SUV werd in 2007 als wereldprimeur voorgesteld op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA). Nog datzelfde jaar volgde de marktlancering van de Tiguan, die aanvankelijk enkel met vierwielaandrijving (4MOTION) werd geleverd. Sindsdien ging het almaar bergop voor de nieuwkomer. In 2008 bouwde Volkswagen al meer dan 150.000 stuks van de Tiguan, die tegen die tijd ook leverbaar was met voorwielaandrijving. In Duitsland wierp hij zich van bij het begin op als de meest succesvolle SUV op de markt en ook in de rest van de wereld was het model erg in trek. Met vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest trad hij als een van de veiligste auto’s in zijn klasse toe tot het A-SUV-segment. Ook was hij de eerste Volkswagen die volledig werd aangedreven door efficiënte turbobenzine- en turbodieselmotoren. In het voorjaar van 2020 waren al ongeveer zes miljoen Tiguans geproduceerd.

Generatie I – de update van de eerste Tiguan. In het voorjaar van 2011 presenteerde Volkswagen op het autosalon van Genève een grote technische en visuele update nadat er al 700.000 Tiguans waren gebouwd. Het ontwerp leunde dichter aan bij dat van de Touareg. De turbomotoren werden nog zuiniger, mede dankzij een stop-startsysteem en nieuwe technologieën zoals de spoorassistent Lane Assist2, de automatische grootlichtfunctie Dynamic Light Assist en het elektronische sperdifferentieel XDS tilden de veiligheid en het comfort naar een hoger niveau. Deze update maakte de SUV wereldwijd nog populairder: de jaarlijkse verkoopvolumes rondden voor het eerst de kaap van 500.000 Tiguans. Van deze tweede reeks werden tussen 2011 en de nazomer van 2015 bijna twee miljoen stuks geproduceerd, een stijging met bijna 300 procent ten opzichte van de eerste generatie over een vergelijkbare periode.

Generatie II – de nieuw ontwikkelde tweede Tiguan. In september 2015 vormde de IAA in Frankfurt het toneel voor de wereldpremière van de nieuw ontwikkelde tweede Tiguan-generatie. En ‘nieuw’ stond hier veeleer voor ‘revolutie’ dan ‘evolutie’, want de Tiguan was voor het eerst gebaseerd op het modulaire MQB-platform voor dwars ingebouwde motoren. Dit technische platform veranderde alles: dynamischere proporties met verder naar buiten geplaatste assen legden de basis voor een dynamische SUV-stijl; binnenin was er gevoelig meer ruimte dankzij de langere wielbasis; op technisch vlak maakten nieuwe rijhulpsystemen zoals het omgevingsbewakingssysteem Front Assist2 met noodremfunctie voor de stad2 en voetgangerdetectie2 de weg vrij voor een nieuw tijdperk van actieve veiligheid. In april 2016 werd de tweede Tiguan-generatie gelanceerd. Tegelijk lanceerde Volkswagen een wereldwijd SUV-campagne met de Tiguan als centrale pijler.

Generatie II als XL-versie – Tiguan Allspace en Co. Modeljaar 2017 werd nog belangrijker met het debuut van een tweede Tiguan-model, de XL-versie met een 110 millimeter langere wielbasis en specifieke voor- en achterkant. De SUV, die verkrijgbaar werd als vijf- en zevenzitter, rolt van de band in de Puebla-fabriek in Mexico en – als specifieke versie voor China – in de Anting-fabriek van SAIC-Volkswagen in Sjanghai. In Amerika biedt Volkswagen de tweede Tiguan-generatie sinds 2017 exclusief in de lange versie aan. In Europa en vele andere markten ter wereld wordt het nieuwe model met lange wielbasis intussen verkocht als Tiguan Allspace. Ook hij wordt in Puebla gebouwd. SAIC-Volkswagen biedt zijn tegenhanger uit Sjanghai op de Chinese markt aan als de Tiguan L5. Achtergrond: parallel met de Tiguan L werd ook de eerste generatie van het model nog een tijd verkocht als Tiguan. Inmiddels is hij vervangen door de nieuwe Tharu5.

NWB en LWB. Intern onderscheidt Volkswagen de twee wielbasisvarianten van generatie II met de aanduidingen NWB (normale wielbasis) en LWB (lange wielbasis). Hoewel beide modellen technisch gezien grotendeels identiek zijn, schuilt het grootste verschil in hun ruimteaanbod achterin, zoals een vergelijking van de Europese versies laat zien: de Tiguan met vijf plaatsen (NWB) biedt 615 tot 1.655 liter bagageruimte, terwijl dat bij de Tiguan Allspace met vijf plaatsen (LWB) 760 tot 1.920 liter is. Als de Tiguan Allspace als zevenzitter wordt besteld, is er 700 tot 1.755 liter bagageruimte beschikbaar. In 2018 heeft SAIC-Volkswagen het motorgamma van de Tiguan LWB in China uitgebreid met de Tiguan L PHEV5 met een eerste oplaadbare hybrideaandrijving.

Vier fabrieken, vier tijdzones – de Tiguan kent geen landsgrenzen. Van de 6,18 miljoen Volkswagens die in 2019 werden gebouwd, was een op zeven een Tiguan: 910.926 exemplaren om precies te zijn. Sinds het eerste volledige productiejaar is het jaarlijkse productievolume van de Tiguan dus bijna verachtvoudigd. In 2019 waren de drie belangrijkste Tiguan-markten China (ongeveer 255.000 stuks), de Verenigde Staten (ongeveer 110.00) en Duitsland (ongeveer 85.000). Volkswagen bouwt de Tiguan momenteel in vier fabrieken. Omdat deze verspreid zijn over vier tijdzones, loopt de productie van de allrounder praktisch de klok rond. De SUV met normale wielbasis (NWB) – waarvan de update als eerste wordt voorgesteld – wordt in Volkswagens hoofdfabriek in Wolfsburg (Duitsland) gebouwd voor de Europese, Afrikaanse en Aziatische markten, alsook voor Oceanië. De Kaluga-fabriek, 170 kilometer ten zuidwesten van Moskou, produceert de Tiguan NWB5 voor de Russische markt en de naburige Centraal-Aziatische landen. In Sjanghai produceert SAIC-Volkswagen de in China verkochte Tiguan L5 (LWB). De fabriek in Puebla (Mexico) bouwt de LWB-versies van de Tiguan voor Noord-5 en Zuid-Amerika5, evenals de Tiguan Allspace voor Europa, Afrika5, Azië5 en Oceanië5.

 

 

Alle uitrustingsgegevens zijn van toepassing op de Duitse markt.

1) Bijna productierijp prototype

2) Rijhulpsystemen werken slechts binnen de grenzen van het systeem.

3) Speciale uitrusting

4) Geschatte waarden voor de verschillende cycli van de WLTP-procedure (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) op de rollentestbank (niet gemeten volgens de richtlijnen voor seriemodellen). De WLTP-waarden van de productiemodellen kunnen variëren naargelang van de uitrusting. Het reële rijbereik wordt mee bepaald door rijstijl, snelheid, gebruik van comfortuitrusting/andere stroomverbruikers, buitentemperatuur, aantal passagiers/lading en topografie.

5) Dit model wordt niet aangeboden in Europa

Over Volkswagen Belgium

  

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten. Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.volkswagen.be. 
 

 

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

 

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al  meer dan 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

 

© 2021 D'Ieteren Automotive SA/NV.

Alle rechten voorbehouden - Wettelijke bepalingen https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf