Wereldpremière van de nieuwe Polo

Wereldpremière van de nieuwe Polo

- Les nouveaux moteurs Euro 6 sont jusqu’à 21% plus sobres et se signalent par leur grande vivacité

Woensdag 12 februari 2014 — Met bijna 14 miljoen geproduceerde exemplaren tot dusver is de Volkswagen Polo een van de meest verkochte auto's ter wereld. Nu debuteert een technisch duidelijk verder ontwikkelde generatie van de bestseller. Vooral met zijn nieuwe Euro 6-motoren en de nieuwe infotainment- en bijstandssystemen maakt de Polo een enorme sprong voorwaarts. Volkswagen vernieuwde het complete aandrijvingsaanbod en slaagde er daarbij in om het verbruik met tot 21% terug te dringen. De nieuwe Polo TDI BlueMotion is goed voor een nieuw record: met een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km (82 g CO2/km) is hij een van de zuinigste auto's. Voor het eerst verschijnt vanaf de herfst ook een Volkswagen met benzinemotor als apart BlueMotion-model op de markt, in de vorm van de Polo TSI BlueMotion: die laat met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 94 g/km eveneens recordwaarden optekenen.

Persbericht

12 februari 2014

V14-07N

 

 

 

Wereldpremière van de nieuwe Polo met nieuwe motoren, nieuwe technologie en een nieuwe look

 

- Nieuwe Euro 6-motoren zijn tot 21% zuiniger en tegelijk bijzonder pittig

- Nieuwe infotainment- en bijstandssystemen doen klassegrenzen vervagen

- Front Assist standaard in België

 

Met bijna 14 miljoen geproduceerde exemplaren tot dusver is de Volkswagen Polo een van de meest verkochte auto's ter wereld. Nu debuteert een technisch duidelijk verder ontwikkelde generatie van de bestseller. Vooral met zijn nieuwe Euro 6-motoren en de nieuwe infotainment- en bijstandssystemen maakt de Polo een enorme sprong voorwaarts. Volkswagen vernieuwde het complete aandrijvingsaanbod en slaagde er daarbij in om het verbruik met tot 21% terug te dringen. De nieuwe Polo TDI BlueMotion is goed voor een nieuw record: met een gemiddeld verbruik van 3,2 l/100 km (82 g CO2/km) is hij een van de zuinigste auto's. Voor het eerst verschijnt vanaf de herfst ook een Volkswagen met benzinemotor als apart BlueMotion-model op de markt, in de vorm van de Polo TSI BlueMotion: die laat met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 94 g/km eveneens recordwaarden optekenen.

 

Comfort en veiligheid doen klassegrenzen vervagen. Als een van de eerste compacte auto's zal de Polo, eveneens vanaf de herfst, met bijzonder opmerkelijk ledkoplampen verkrijgbaar zijn.

 

Een nieuwe elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting verbetert het stuurgedrag. Optioneel biedt Volkswagen de Polo ook met een nieuw ontwikkeld Sport Select-onderstel aan, dat dankzij elektronisch geregelde dempers met een druk op de knop de keuze biedt tussen twee afstellingen. Tegelijk maken vele bijstandssystemen uit de klasse van de Golf hun opwachting in de nieuwe Polo, zoals de standaard anti-multicrashremfunctie (die na een aanrijding automatisch de remdruk aanhoudt), de vermoeidheidsdetectie, Front Assist met noodremfunctie voor de stad (standaard in België) en de adaptieve snelheidsregelaar ACC met automatische afstandsregeling tussen voertuigen onderling. Het zicht naar achteren wordt door de optionele achteruitrijcamera Rear Assist voortaan nog duidelijker.

 

Vooruitstrevend infotainment. Ook de radio- en radio-navigatiesystemen werden nieuw ontworpen. Als tweede generatie van het zogenaamde modulaire infotainmentplatform MIB weerspiegelen ze de nieuwste technologie. De systemen volgen op het vlak van soft- en hardware het infotainmentaanbod van de grotere Golf en bieden zo al naargelang de versie functies zoals Bluetooth audiostreaming (afhankelijk van de smartphone inclusief coverweergave en bediening via het aanraakscherm), naderingssensoren (weergave van extra menudetails bij nadering met de hand), in- en uitzoomen met twee vingers op de navigatiekaart (zoals op een smartphone) en de koppeling van de mobiele telefoon met de externe voertuigantenne via een inductie-interface. De vier beschikbare systemen kunnen alle met de digitale radio-ontvangst DAB+ worden uitgerust. Via MirrorLink™ zullen bovendien speciale smartphone-apps via het aanraakscherm te gebruiken zijn.

 

Lancering in het voorjaar. Uiterlijk is de nieuwe Polo meteen te herkennen aan het opgefriste design van de voor- en achterzijde. Nieuwe kleuren, interieurstoffen en talrijke andere uitrustingsdetails perfectioneren de Volkswagen. De nieuwste generatie van de Polo komt al in de loop van het voorjaar op de markt. De primeur is weggelegd voor Duitsland, waar de nieuwkomer – ondanks zijn verbeterde uitrusting en nieuwe techniek – dezelfde basisprijs meekrijgt als zijn voorganger. De meeste andere Europese markten volgen quasi meteen. In Afrika en Azië zal de opvolger van de 'Car of the Year 2010' in de tweede helft van het jaar debuteren. Behalve in de klassieke uitrustingsniveaus (Trendline, Comfortline, Highline) zal de Polo ook weer verkrijgbaar zijn als GTI, BlueGT, CrossPolo en zoals eerder gemeld als BlueMotion-model. Net zoals bij het debuut van de up! en de Beetle brengt Volkswagen ter gelegenheid van de Europese marktinvoering bovendien ook een exclusief uitgerust lanceringsmodel op de markt: de Polo Fresh. Die hoogwaardige speciale versie zal beschikbaar zijn in vijf koetswerkkleuren, met exclusieve uitrustingselementen en een tweekleurig interieur.

 

Nieuwe technologieën en bijstandssystemen

 

Elektromechanische stuurinrichting. In de Polo debuteert een nieuw ontwikkelde elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting. Het compacte systeem werd direct in de stuurkolom geïntegreerd. De nieuwe stuurinrichting van de Polo onderscheidt zich door een bijzonder pittig responsgedrag en een opvallend goede filtering van oneffenheden in de weg. Het systeem maakt gebruik van een stuuroverbrenging aangedreven door een elektromotor (wormoverbrenging).

 

Sport Select-onderstel. Volkswagen biedt voor de polo voor het eerst elektronisch geregelde dempers aan. Die vormen de kerncomponent van het nieuwe, optionele Sport Select-onderstel. De basisafstelling van dat onderstel is sportief, maar wel comfortabeler dan van een klassiek sportonderstel. Met een druk op de 'Sport'-toets (bovenaan in de middenconsole) activeert de bestuurder in de dempers een elektromechanische klep en schakelt zo van de sportieve maar tegelijk toch comfortabele afstelling over naar de typische straffe afstelling van een sportonderstel.

 

Adaptieve snelheidsregelaar ACC. Dit voor de Polo optionele systeem maakt gebruik van een geïntegreerde radarsensor in de voorzijde van de wagen. De gewenste snelheid kan tussen 30 en 160 km/u vrij ingesteld worden. De ACC werkt zowel met een manuele als met de DSG-versnellingsbak. In combinatie met de DSG remt de ACC de Polo automatisch af indien de voorligger vertraagt, zelfs tot volledige stilstand. De ACC houdt de ingestelde snelheid en een vooraf gekozen afstand tot de voorliggers aan en vertraagt of versnelt de wagen automatisch in vlot verkeer. De dynamiek van het systeem kan door de selectie van het gewenste rijprogramma apart worden bijgeregeld. De ACC wordt in de Polo steeds gecombineerd met het systeem Front Assist en de noodremfunctie voor de stad, die op de nieuwe Polo standaard zijn, ook indien de ACC niet besteld wordt.

 

Front Assist. Dit noodremsysteem, standaard op de nieuwe Polo, is een software-uitbreiding van de adaptieve snelheidsregelaar ACC. Het is permanent actief en detecteert met behulp van een geïntegreerde radarsensor aan de voorzijde van de wagen het risico op een eventuele kop-staartaanrijding. Deze functie verbetert de respons van de remmen door het remcircuit voor te vullen en kan het voertuig zelfs automatisch tot stilstand afremmen. Indien echt gevaar dreigt, wordt de bestuurder gewaarschuwd met een optisch en akoestisch signaal, alsook door een korte remstoot, die hem aansporen om zelf in te grijpen. Indien de bestuurder het systeem ‘gehoorzaamt’ en remt, kan in ideale omstandigheden (responstijd, rijomstandigheden, wrijvingscoëfficiënt van het wegdek) een aanrijding met de voorligger vermeden worden. Reageert de bestuurder echter niet, dan wordt de initiële remstoot gevolgd door een automatische afremming, totdat de in het systeem vastgelegde reactietijd verstreken is. Indien de bestuurder nog steeds niet reageert, dan wordt nog sterker geremd. Als een aanrijding in dit stadium niet meer te vermijden is, zorgt de noodremfunctie ervoor dat de impact van de crash beperkt blijft. Tegelijkertijd worden de gevarenpinkers geactiveerd.

 

Noodremfunctie voor de stad. De noodremfunctie voor de stad is een uitbreiding van Front Assist en controleert met behulp van dezelfde radarsensor de zone voor de Volkswagen. Het systeem is actief tot 30 km/u. Indien bij een dreigende aanrijding met een rijdend of stilstaand voertuig voor de Polo de bestuurder niet reageert, dan wordt het remsysteem net zoals bij de Front Assist voorbereid. Indien nodig initieert de noodremfunctie automatisch een remmanoeuvre op volle kracht om de ernst van de aanrijding te verminderen. Bovendien wordt de remkracht maximaal versterkt indien de bestuurder het rempedaal zelf onvoldoende induwt.

 

Anti-multicrashremfunctie. Een technologische highlight van de nieuwe Polo is de standaard anti-multicrashremfunctie. Die houdt na een aanrijding automatisch de remdruk aan om verdere aanrijdingen te vermijden of de impact ervan te verminderen. Het systeem wordt geactiveerd zodra door de sensoren van de airbags een eerste aanrijding gedetecteerd wordt. Ook tijdens het automatisch ingrijpen van de remmen blijft de auto steeds beheersbaar door de bestuurder. De bestuurder kan steeds de controle weer overnemen van de anti-multicrashremfunctie, bijvoorbeeld door het gaspedaal in te drukken. Het systeem wordt ook uitgeschakeld indien de bestuurder zelf met volle kracht remt.

 

Vermoeidheidsdetectie. Dit bijstandssysteem analyseert het rijgedrag en spoort de bestuurder tijdig aan om een pauze in te lassen indien zijn rijgedrag vermoeidheid doet vermoeden. Bij het begin van ieder traject registreert het systeem bepaalde kenmerken die het rijgedrag typeren (bewegingen van het stuur en de pedalen en andere signalen gemeten in het voertuig, zoals dwarsversnellingen). Het systeem detecteert of de bestuurder minder geconcentreerd is, op basis van afwijkingen ten opzichte van het rijgedrag dat in het begin van het traject geregistreerd werd. Indien vermoeidheid wordt vastgesteld, geeft het systeem een waarschuwing door weergave van een symbool via de boordcomputer en met een geluidssignaal. Indien de bestuurder geen pauze neemt, volgt na 15 minuten een nieuwe waarschuwing.

 

Nieuwe motoren, tot 21% zuiniger. Volkswagen heeft zijn gamma efficiënte benzine- en dieselmotoren nieuw opgebouwd. De nieuwste generatie van de drie- en vijfdeurs Polo rijdt daardoor nog zuiniger. Een voorbeeld: het verbruik van de dieselversie met 90 pk en DSG-versnellingsbak daalde met 21%. Alle motoren beantwoorden bovendien aan de Euro 6-uitstootnorm en zijn beschikbaar met stop-startsysteem en energierecuperatie (standaard vanaf 66 kW/90 pk).

 

Benzinemotoren. Alle in Europa aangeboden benzinemotoren voor de nieuwe Polo zijn drie- of viercilinders. Een overzicht van de vermogenversies bij de lancering: 44 kW/60 pk (indirecte injectie MPI), 55 kW/75 pk (MPI), 66 kW/90 pk (directe injectie TSI) en 81 kW/110 pk (TSI). Het gemiddelde verbruik en de uitstoot van de instapversie met 60 pk konden van 5,5 l/100 km en 128 g/km teruggedrongen worden tot 4,6 l/100 km en 106 g CO2/km in de versie met stop-startsysteem en energierecuperatie. Een prachtig voorbeeld van de energetische efficiëntie is de 1.0 TSI-motor van 66 kW/90 pk in de Polo TSI BlueMotion, die in de tweede helft van het jaar debuteert. Het is de eerste 1,0-liter driecilinder turbomotor met directe injectie in deze modelreeks. Hij verbruikt gemiddeld slechts 4,1 l/100 km, wat goed is voor een CO2-uitstoot van 94 g/km. De voorganger met eveneens 90 pk verbruikte gemiddeld 4,9 l/100 km (113 g CO2/km).

 

Net als zijn voorganger zal ook de nieuwe Polo in de loop van het jaar worden aangeboden in BlueGT-versie met benzinemotor. Die zal beschikken over de actieve cilinderuitschakeling ACT en voortaan 110 kW/150 pk leveren, tegenover 103 kW/140 pk in de vorige generatie. Ook al op de planning: de Polo GTI. Diens vermogen stijgt van 132 kW/180 pk naar 141 kW/192 pk.

 

Dieselmotoren. Ook nieuw onder de motorkap van de Polo zijn de drie rechtstreeks ingespoten driecilinderdieselmotoren (TDI). Zij puren hun vermogen voortaan uit een cilinderinhoud van 1,4 liter (voordien 1,2 en 1,6 l). Het vermogen is identiek aan de vorige generatie: 55 kW/75 pk, 66 kW/90 pk en 77 kW/105 pk. De versies met 75 en 90 pk zijn meteen vanaf de start beschikbaar, de versie met 105 pk volgt later.

 

Bijzonder interessant is een vergelijking tussen de eigenschappen van de nieuwe 1.4 TDI en de eerdere 1.2 TDI. De vergroting van de cilinderinhoud tot 1,4 l leidt tot een duidelijk beter vertrekkoppel en een harmonieuzere koppel- en vermogensopbouw. Zelfs de versie met 75 pk lever al vanaf een laag toerental van 1.500 t/min. een krachtig koppel van 210 Nm.

 

Ook qua comfort scoren de nieuwe driecilinders uitstekend. Volkswagen realiseerde het extra comfort op technisch vlak onder andere door nieuwe lagers voor de nevenaggregaten. Bovendien beschikken de motoren over een balansas en een tweemassavliegwiel, om ook op die manier de trillingen en het geluidsniveau te verminderen. Een nieuw ontwikkelde motorafdekking en een specifiek oliecarter dragen bij tot de verdere verlaging van  het geluidsniveau.

 

Dankzij de nieuwe motorengeneratie daalde het gemiddeld brandstofverbruik van de TDI-motoren duidelijk. Een schoolvoorbeeld van zuinigheid is opnieuw de Polo TDI BlueMotion van 75 pk: Volkswagen slaagde erin om het al zeer lage gemiddelde verbruik van 3,4 l/100 km (88 g CO2/km) nog verder terug te dringen tot 3,2 l/100 km (82 g/km). Opmerkelijk is de vooruitgang bij de Polo TDI van 90 pk met DSG. Het nieuwe model verbruikt gemiddeld 3,4 l/100 km (89 g CO2/km), terwijl de voorganger een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 112 g/km liet optekenen. Dat betekent een verbruiksdaling met 21%.

 

Nieuw exterieurdesign

 

De designers zorgden vooral voor een opmerkelijke doorontwikkeling van de voor- en achterzijde van de auto. De nieuwe ontworpen koplampen en achterlichten creëren een heel aparte uitstraling. De nieuwe Polo is 3.972 mm lang (+2 mm), 1.682 mm breed (excl. buitenspiegels) en 1.453 mm hoog.

 

Voorzijde. Het design van de voorzijde werd door de nieuw vormgegeven bumper en de grotere luchtinlaten onderaan duidelijk expressiever en sportiever. Een nieuwe chroomsierlijst verbindt als structurerend designdetail de beide mistlichten en doet de Polo breder ogen. Tegelijk werd door deze sierlijst het optische zwaartepunt verder naar onderen verplaatst. De vormelijke integratie van het radiatorrooster in het design van de koplampen wordt eveneens door een chroomelement beklemtoond. Die chroomlijst legt op de Polo Comfortline en Highline de link tussen het centrum van de koplampen en de horizontale oriëntatie van het radiatorrooster.

 

Ledkoplampen. Met de jongste generatie van de Polo doet een bijzonder innovatief lichtdesign zijn intrede in deze modelreeks. Voor de topvariant van de koplampen op de Polo maakt Volkswagen volledig gebruik van ledtechnologie, een absolute nieuwigheid voor dit model en voor de hele klasse. Dankzij hun detailrijke en avant-gardistische vormgeving zijn de dubbele schijnwerpers al van ver meteen herkenbaar. Het licht van de koplampen is nog witter en leunt nog nauwer aan bij daglicht dan het licht van xenonkoplampen en zorgt dat de ogen van de bestuurder bij ritten in het (schemer)donker minder snel vermoeid raken. De ledkoplampen zullen beschikbaar zijn voor de Polo Trendline, Comfortline, Highline en GTI.

 

Achterzijde. Aan de achterzijde wordt de breedte van de auto beklemtoond door een stilistische evolutie, met onder meer een duidelijke horizontale opdeling en een brede uitsparing voor de nummerplaat. De trapeziumvorm van die uitsparing loopt onderaan breed uit naar de achterwielen, waardoor een dynamische spanning ontstaat. De reflectoren op de hoeken in de achterbumper zorgen eveneens voor een extra brede indruk. Ook de achterlichtblokken kregen een nieuw design.

 

Zijaanzicht. Voor de jongste Polo zijn tien verschillende velgendesigns verkrijgbaar, waaronder zes nieuwe, zodat hij ook in zijaanzicht meteen herkenbaar is. Nieuw in het aanbod zijn ook de standaard lichtmetalen velgen voor de Polo Comfortline (15 duim) en de Polo Highline (16 duim).

 

Nieuw interieur

 

Nieuwe architectuur van instrumenten en middenconsole. Het interieur van de jongste Polo telt talrijke ergonomische en optische verbeteringen. Behalve de drie nieuwe driespaakssturen uit de Golf-klasse valt ook het nieuwe instrumentencluster met driedimensionaal buisvormig design op. De instrumenten in de typische Volkswagen-designtaal zijn tot in het fijnste detail en bijzonder nauwkeurig uitgevoerd. Zeer overzichtelijk is ook de nieuw ontwikkelde bedieningslay-out van de middenconsole.

 

Nieuwe radio- en radio-navigatiesystemen. De nieuwe Polo is de eerste Volkswagen die wordt uitgerust met radio- en radio-navigatiesystemen uit de tweede generatie van het modulaire infotainmentprogramma MIB. Daarbij is er de keuze uit vier systemen, alle met aanraakscherm. Composition Touch is het basismodel, met een monochroom 5-duimsscherm, een SD-kaartlezer en Aux In-interface en luidsprekers voorin. Net erboven bevindt zich het systeem Composition Colour, met een kleurenscherm van 5 duim, twee extra luidsprekers achterin, een cd-speler (mp3- en WMA-compatibel) en 'phase diversity' (duaal ontvangstsysteem). Het hoogste niveau op het vlak van radio-cd heet Composition Media, en omvat onder meer een USB-interface en een kleurenscherm van 6,5 duim met naderingssensoren, een Bluetooth-telefooninterface, een JPEG-viewer voor de weergave van afbeeldingen en, optioneel, spraakbediening. De topinstallatie in de nieuwe infotainmentgeneratie, Discover Media, heeft behalve alle elementen van Composition Media ook een navigatiesysteem. Optioneel kunnen de systemen bovendien met iPod-integratie (MEDIA-IN) en een achteruitrijcamera (vanaf Composition Colour) worden uitgebreid.

 

MirrorLink™ brengt apps aan boord. Een nieuwigheid in de Polo wordt het optionele MirrorLink™, dat samen met de infotainmentsystemen Composition Media en Discover Media aan boord zal zijn. Daarmee wordt het in de toekomst mogelijk om inhoud en functies van de smartphone via het touchscreen van het Polo-infotainmentsysteem weer te geven en te bedienen. Om te vermijden dat de bestuurder wordt afgeleid, zullen tijdens het rijden enkel specifiek ontworpen apps toegankelijk zijn. Volkswagen zal zo bijvoorbeeld apps aanbieden die behalve met de geografische gegevens van het navigatiesysteem ook rekening houden met voertuiggegevens zoals het toerental, de snelheid en de inhoud van de brandstoftank. Apps zonder directe link met het voertuig, zoals internetradio of berichtendiensten, kunnen ook gebruikt worden indien ze MirrorLink™ ondersteunen. Om de ontvangstkwaliteit te verbeteren en tegelijk de gsm-straling in de auto duidelijk te verminderen, kan de smartphone draadloos – via de gsm-interface Comfort – aan de buitenantenne van de Polo gekoppeld worden. Het volstaat om de telefoon vooraan in een opbergvak van de middenconsole in te pluggen. Via een USB-aansluiting wordt hij opgeladen.

 

 

De nieuwe Polo – overzicht

 

Lancering Europa

            voorjaar 2014

 

Uitrustingsniveaus

            Trendline, Comfortline, Highline

 

Aparte modelvarianten

            BlueMotion, BlueGT, Cross, GTI, lanceringsmodel 'Fresh'

 

Motoren (bij de lancering)

Polo 2014*                                                         Polo 2013

Benzine                                                              Benzine

- 1.0 MPI 44 kW/60 pk, 3 cil. in lijn                   - 1.2 MPI 44 kW/60 pk, 3 cil. in lijn

- 1.0 MPI 55 kW/75 pk, 3 cil. in lijn                   - 1.2 MPI 51 kW/70 pk, 3 cil. in lijn

- 1.2 TSI 66 kW/90 pk, 4 cil. in lijn                    - 1.4 MPI 63 kW/85 pk, 4 cil. in lijn

- 1.2 TSI 81 kW/110 pk, 4 cil. in lijn                  - 1.2 TSI 77 kW/105 pk, 4 cil. in lijn

 

Diesel                                                                  Diesel

- 1.4 TDI 55 kW/75 pk) , 3 cil. in lijn                 - 1.2 TDI 55 kW/75 pk, 3 cil. in lijn

- 1.4 TDI 66 kW/90 pk, 3 cil. in lijn                   - 1.6 TDI 66 kW/90 pk, 4 cil. in lijn

- 1.4 TDI 77 kW/105 pk, 3 cil. in lijn                 - 1.6 TDI 77 kW/105 pk, 4 cil. in lijn

 

* De nieuwe motoren ter vervanging van de vroegere 1.4 TSI met 103 kW/140 pk en 132 kW/180 pk worden later gelanceerd.

 

Aandrijving

            voorwielaandrijving

 

Versnellingsbakken

            manueel 5 of 6 versnellingen, DSG als optie

 

Onderstel

            vooraan: schroefveren met telescopische gasdrukdempers, wielophanging met veerpoten en onderliggende driehoeken

            achteraan: gasdrukdempers met aparte veren, meerarmige wielophanging met geïntegreerde stabilisator

 

Koplampen

            H7, H7 dubbele schijnwerpers, bi-xenon, led

 

Afmetingen

            lengte: 3.972 mm

            breedte: 1.682 mm excl. spiegels

            hoogte: 1.453 mm

 

Bijstands- en rijdynamieksystemen

            adaptieve snelheidsregelaar ACC met automatische afstandsregeling tussen voertuigen onderling

            elektronische stabiliteitscontrole ESC inclusief ABS, remkrachtversterking, antislipsystemen ASR en MSR, elektronische remkrachtverdeling, elektronisch geregeld antislipsysteem dat werkt als een sperdifferentieel (standaard)

            vermoeidheidsdetectie

            anti-multicrashremfunctie (standaard)

            parkeersensoren ParkPilot

            achteruitrijcamera Rear Assist

            Sport Select-onderstel

            Front Assist met noodremfunctie voor de stad

 

Infotainment

            Radio Composition Touch (5 duim)

            Radio/cd Composition Colour (5 duim)

            Radio/cd Composition Media (6,5 duim)

            Radio/navigatie Discover Media (6,5 duim)

            MirrorLink™

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfs-voertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   De Groep exploiteert 99 productiesites in 18 Europese landen en in 9 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan dagelijks 501.956 werknemers in voor de productie van ca. 34.500 voertuigen, voor voertuiggerelateerde -diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.