Wereldpremière van de nieuwe Golf GTD Variant
Salonpremière op het autosalon van Genève
Al sinds 1982 staat de afkorting GTD bij Volkswagen voor 'Gran Turismo Diesel' en is ze synoniem voor sportief en tegelijk zuinig rijden. Voor het eerst sieren deze drie letters nu ook de Golf Variant, die net als de Golf GTD over een krachtige TDI-motor van 135 kW (184 pk) beschikt. De nieuwe Golf GTD Variant beleeft zijn wereldpremière op het komende autosalon van Genève.
Persbericht
30 januari 2015
V15-04N
Wereldpremière van de nieuwe Golf GTD Variant
- Sportief, zuinig, comfortabel en ruim
- Salonpremière op het autosalon van Genève
Al sinds 1982 staat de afkorting GTD bij Volkswagen voor 'Gran Turismo Diesel' en is ze synoniem voor sportief en tegelijk zuinig rijden. Voor het eerst sieren deze drie letters nu ook de Golf Variant, die net als de Golf GTD over een krachtige TDI-motor van 135 kW (184 pk) beschikt. De nieuwe Golf GTD Variant beleeft zijn wereldpremière op het komende autosalon van Genève.
Ook de Golf GTD Variant heeft alles in huis om uit te groeien tot een icoon voor kilometervreters: met zijn 184 pk sterke TDI-motor accelereert de Golf GTD Variant in 7,9 s van 0 tot 100 km/u. Het maximumkoppel van de tweelitermotor bedraagt 380 Nm. Tegelijk maakt deze sportieve break indruk met een gemiddeld verbruik van slechts 4,4 l/100 km.
De sportiviteit komt duidelijk tot uiting in het exterieurdesign. Behalve GTD-specifieke bumpers en een radiatorrooster met honingraatstructuur heeft de Golf GTD Variant ook verdonkerde achterlichtbehuizingen en bredere drempels. Lichtmetalen 17-duimsvelgen 'Curitiba', een zwarte dakrailing en twee verchroomde uitlaatpijpen maken zijn look compleet. Ook standaard voor de Golf GTD Variant: bi-xenonkoplampen, een 15 mm verlaagd sportonderstel en de progressieve stuurinrichting, die garant staat voor een nog preciezer stuurgedrag bij dynamische rijstijl en tegelijk voor meer comfort zorgt in het dagelijkse verkeer.
In het interieur zet het sportieve design zich door, met sportzetels bekleed in de stof 'Clark', verlichte drempellijsten en zwarte bekleding van de dakhemel en de stijlen, aangevuld met talrijke decoratieve elementen in 'Checkered Black' en roestvrijstalen pedaalkappen. Het met leder beklede multifunctiestuur met aluminiumafwerking en de schakelpookknop in golfballook zorgen voor de finishing touch.
De Volkswagen-groep
De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2013 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 9,731 miljoen exemplaren (2012: 9,276 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,8% op de wereldwijde personenwagenmarkt.
Bijna één kwart van alle nieuwe wagens in West-Europa (24,8%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2013 bedroeg de totale omzet van de Groep 197 miljard euro (2012: 193 miljard). In het boekjaar 2013 bedroeg de winst na belasting 9,3 miljard euro (2012: 21,9 miljard).
De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.
Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van motorfietsen over zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfsvoertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.
De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.
Daarnaast biedt de Volkswagen-groep een brede waaier aan financiële diensten aan, waaronder financiering voor handelaars en consumenten, leasing, bank- en verzekeringsdiensten en vlootbeheer.
De Groep exploiteert 106 productiesites in 19 Europese landen en in 8 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan 572.800 werknemers in voor de productie van ca. 39.350 voertuigen per dag, voor voertuiggerelateerde diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.
Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.