Wereldpremière van de gedigitaliseerde Multivan 6.1

Wereldpremière van de gedigitaliseerde Multivan 6.1

  • Grote update: Multivan 6.1 met een nieuwe waaier aan innovatief geconnecteerde rijhulp- en infotainmentsystemen
  • Meer veiligheid: elektromechanische stuurbekrachtiging zet deur open naar nieuwe rijhulpsystemen
  • Always on: webradio, streaming en online diensten dankzij infotainment met geïntegreerde e-simkaart
  • Nieuwe interfacematrix: digitale instrumenten en personaliseerbaar infotainment
  • 2.0 TDI met tot 199 pk beschikbaar, net als zuiver elektrische varianten met een rijbereik van meer dan 400 km

Hij is het icoon bij uitstek onder de bedrijfsvoertuigen: de Bulli Transporter, Caravelle, Multivan en California. Stuk voor stuk bestsellers. Wereldwijd en over de zes generaties heen - van T1 tot en met T6 - heeft Volkswagen Bedrijfsvoertuigen bijna twaalf miljoen exemplaren verkocht. Vandaag krijgt de huidige generatie een verregaande update: T6.1. Een icoon in het nieuw. Gedigitaliseerd en geconnecteerd. Nieuw aan boord: een armada aan hulpsystemen, voor het eerst een digitaal dashboard en de jongste generatie infotainmentsystemen van Volkswagen met geïntegreerde simkaart en dus permanente online verbinding. Ook het design van de voorzijde van de auto en het volledige dashboard zijn nieuw, de standaarduitrusting werd uitgebreid. De aandrijving wordt verzorgd door de nieuwste TDI-motor (90 tot 199 pk). Nieuw voor de Bulli is een zuiver elektrische aandrijving (die afhankelijk van de batterij tot ruim 400 km rijbereik biedt). De nieuwe T6.1 zal in de herfst van 2019 in de eerste landen worden gelanceerd.

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft de blauwdruk van de Europese transportvoertuigen, volumerijke bestelwagens en reisauto’s altijd opnieuw uitgevonden, doorontwikkeld, uitgepuurd en verbeterd. Zo ook dit keer. Om een rits nieuwe rijhulp- en infotainmentsystemen te kunnen integreren, dook het ontwikkelingsteam diep in de techniek aan boord. Dr. Thomas Sedran, voorzitter van de raad van bestuur bij Volkswagen Bedrijfsvoertuigen: “De nieuwe T6.1 is de auto voor het hier en nu. We hebben een beproefd voertuig genomen om diens rijhulp- en infotainmentsystemen en connectiviteit naar het hoogst mogelijke technische peil te tillen.”

 

Nieuwe Side Wind Assist standaard voor de T6.1

“De hydraulische stuurbekrachtiging van de T6 ruimt in de T6.1 baan voor een elektromechanisch systeem dat een actief ingrijpen op de stuurinrichting mogelijk maakt. De deur openzetten naar nieuwe rijhulpsystemen verandert alles”, verduidelijkt Alexander Hitzinger, verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. Hij gaat verder: “Met de T6.1 hebben een nieuwe maatstaf willen uitzetten op het vlak van voertuigveiligheid en comfort. Vooral aan de voertuigstabiliteit hebben we heel veel aandacht besteed. En we hebben duidelijk vooruitgang weten te boeken.” Een van de nieuwe rijhulpsystemen is Side Wind Assist dat standaard wordt voor alle T6.1-modellen. Dit systeem stabiliseert automatisch het voertuig van zodra de zijwind met stormkracht begint te blazen. Inzake veiligheid een duidelijke meerwaarde dus.

 

Nieuwe rijhulpsystemen die automatisch sturen en remmen

Dankzij de elektromechanische stuurbekrachtiging konden ook nog andere nieuwigheden worden voorzien. Denk maar aan de rijstrookassistent Lane Assist. Die registreert via camera de wegmarkeringen en houdt de T6.1 automatisch op zijn baanvak. In- en uitparkeren gaat voortaan een stuk eenvoudiger met Park Assist. Wanneer dit systeem wordt ingeschakeld, parkeert de T6.1 automatisch in en uit. De bestuurder hoeft enkel nog gas en rem te bedienen. En om het manueel parkeren vlotter te laten verlopen werd de flankbescherming van de Crafter voor de T6.1 aangepast. Die verlaagt het risico op beschadiging dankzij ultrasoonsensoren rondom de hele auto. De uitparkeerassistent behoedt dan weer voor ongevallen bij het achterwaarts uitrijden. Het systeem waarschuwt immers voor naderende voertuigen binnen een hoek van 90 graden achter het eigen voertuig. Indien de bestuurder niet reageert op de waarschuwingssignalen kan het systeem zelfs ingrijpen op de remmen.

 

Trailer Assist vergemakkelijkt het manoeuvreren met een aanhanger

Alle modellen uit het T6.1-gamma zijn uitgelezen sleepvoertuigen. In functie van hun aandrijving hebben ze een maximaal sleepvermogen tot 2.500 kg. Het parkeren met een aanhanger is voortaan een stuk makkelijker dankzij het systeem Trailer Assist afkomstig van de Crafter. Die maakt het voor de bestuurder overbodig maken om omgekeerd te denken: bij het achteruitrijden met een aanhanger moet je het stuur immers naar links draaien om de aanhanger naar rechts te doen sturen, en omgekeerd. Via de draaiknop van de elektrische buitenspiegelverstelling - die hier dienst doet als joystick - en een beeldweergave in de cockpit stelt de bestuurder eenvoudigweg de hoek in waarin de aanhanger geparkeerd moet worden. Het sturen doet de T6.1 vervolgens autonoom. In het Trailer Assist-systeem fusioneren de functies Park Assist, de elektromechanische stuurbekrachtiging en de achteruitrijcamera Rear View (die de knikhoek van de aanhangerdissel registreert). Het spectrum van nieuwe systemen wordt nog vervolledigd door een verkeersbordenherkenning via de camera vooraan het voertuig.

 

Digitaal interieur en nieuw dashboard

Het dashboard van de T6.1 is helemaal in het nieuw gestoken. Albert Kirzinger, designchef voor Volkswagen Bedrijfsvoertuigen: “We hebben de volledige rijomgeving van de bestuurder consequent toegesneden op de digitale wereld.” Daarbij vond het team van Kirzinger het noodzakelijk dat ze in de T6.1 de Digital Cockpit (volledig digitale wijzerplaten) en de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB3) konden integreren. Door de fusie van de Digital Cockpit en MIB3 ontstond op een visuele as een nieuw digitaal displaylandschap met weergave- en bedieningselementen.

 

Digital Cockpit van 10,25 duim

De 10,25 duim grote Digital Cockpit van de T6.1 zet de nieuwe maatstaf uit. Het is standaard op de Multivan Highline. De weergaves op het contrastrijke display zijn haarscherp en van hoogwaardige kwaliteit. De bestuurder kan switchen tussen verschillende weergaveconfiguraties. Dat switchen gebeurt via de View-knop op het multifunctionele stuur.

Configuratie 1: Toerenteller en snelheidsmeter worden interactief als wijzerplaten weergegeven. Centraal op het display is ruimte voor een vrij configureerbaar veld waar bijvoorbeeld de contactlijst van de smartphone kan worden weergegeven. In combinatie met het topinfotainmentsysteem kan hier ook de navigatiekaart centraal tussen de twee wijzerplaten worden ‘opengevouwd’.

Configuratie 2: Hier is de weergave volledig digitaal (zonder wijzerplaten) en verrijkt met allerhande informatievelden. Centraal is ook hier weer een vrij configureerbaar veld voorzien voor bijvoorbeeld de mediatheek. Ook de klassieke, analoge instrumenten werden in het nieuw gestoken, met in het midden het multifunctionele display.

 

MIB3 met een display tot 9;2 duim

Een andere highlight aan boord van de T6.1 zijn de nieuwe navigatiesystemen MIB3, Discover Media (8 duim) en Discover Pro (9,2 duim). De grafische interface van dit systeem met touchscreen werd vernieuwd en kreeg een personaliseerbaar Home-scherm waar de functies ook nog eens individueel geconfigureerd kunnen worden, net als apps op een smartphone. Het display van de Discover Pro is bovendien volledig in glas. Het infotainmentprogramma wordt afgerond met de MIB2-systemen Composition Audio (standaard vanaf de basisversie, met lijnendisplay) en Composition Colour (touchscreen van 6,5 duim, standaard vanaf Caravelle Highline, Multivan Comfortline en California Coast).

 

Infotainmensystemen met geïntegreerde simkaart

De belangrijkste nieuwe uitrustingsfeature voor alle infotainmentsystemen is een geïntegreerde simkaart (e-sim). Die maakt vanaf het systeem Composition Colour deel uit van de standaarduitrusting en is optioneel beschikbaar voor Composition Audio. Met de e-sim wordt de deur opengezet naar een nieuwe waaier aan online gebaseerde functies en diensten. De functie e-Call bijvoorbeeld: na een ongeval stuurt het automatisch de positie van het voertuig naar een noodcentrale en brengt het een spraakverbinding tot stand. Indien er uit de auto geen antwoord volgt, worden de hulpdiensten geïnformeerd. Bovendien wordt de e-sim gebruikt als interface voor Volkwagen We, een nieuwe wereld van online diensten. De 8 en 9,2 duim grote systemen van het MIB3 bieden daarnaast features zoals internetradio en muziekstreamingdiensten.

 

Natuurlijke spraakbediening voor meer gebruiksgemak

Dankzij e-sim wordt de bediening nog intuïtiever en dus eenvoudiger. De nieuwe infotainmentsystemen van 8 en 9,2 duim aan boord van de T6.1 reageren binnenkort op natuurlijke spraakbevelen. De spraakopgave wordt hierbij online in een databank vergeleken en automatisch omgezet naar een digital commando. Net als bij andere smart devices volstaat een korte wekroep om de T6.1 wakker te schudden. In dit geval “Hey Bulli”. Gevolgd door bijvoorbeeld: “Ik wil graag naar het Koningsplein in Brussel.” Meteen stelt het navigatiesysteem het juiste adres als nieuwe bestemming in.

 

Apple CarPlay™ functioneert nu ook draadloos

Dankzij de MIB3 wordt nog een andere, belangrijke interface geoptimaliseerd: App-Connect. Via deze functie kunnen smartphoneapps zoals Google Maps, de mediatheek of Spotify rechtstreeks via het display van het infotainmentsysteem worden bediend. Tot nu toe was daarvoor altijd een kabelverbinding nodig tussen de smartphone en het voertuig. Voor iPhone-gebruikers is deze kabel in combinatie met de 8- en 9,2-duimssystemen verleden tijd: via Bluetooth en het draadloze Apple CarPlay™ verbindt een gekoppelde iPhone zich automatisch met het infotainmentsysteem. Verder kunnen compatibele smartphones op alle markten nu ook draadloos worden opgeladen dankzij een laadstation via inductie in het nieuwe dashboard.

 

Nieuwe detailoplossingen perfectioneren de dagelijkse routine

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft volledig nieuwe features ontwikkeld op maat van de dagelijkse routine. Zo is er een 230-voltstekker aan de bestuurdersstoel voorzien en een vergrendelbaar vak in de dubbele zitbank aan passagierszijde. De laadmogelijkheden voor bijzonder lange voorwerpen werd nieuw ontwikkeld zodat voorwerpen nu tot onder de dubbele zitbank aan passagierszijde kunnen worden geschoven. Hiermee stijgt de maximale laadlengte van 2.450 mm naar 2.800 mm en van respectievelijk 2.900 naar 3.300 mm voor de versie met lange wielbasis. Standaard is de Transporter bovendien uitgerust met een aparte afsluiting van de laadruimte (voor voertuigen met een scheidingswand). Bijgevolg kan de laadruimte vergrendeld worden ten opzichte van de cockpit.

Mogelijkheid 1: enkel de laadruimte wordt vergrendeld (postbodemodus) Mogelijkheid 2: enkel de cockpit wordt vergrendeld (werfmodus) Later volgt nog een ‘koerierpack’ met een nog robuustere uitvoering van de onderdelen die bij dit soort gebruik nadrukkelijk worden aangesproken zoals de alternator, de batterij en de aandrijfassen.

 

Bijkomende uitrusting voor de Transporter 6.1

De standaarduitrusting van de Transporter 6.1 zal duidelijk worden opgewaardeerd. Heinz-Jürgen Löw, verantwoordelijk voor verkoop en marketing geeft uitleg: “We hebben de standaarduitrusting van de Transporter opgewaardeerd met elektrisch bediende ramen, centrale vergrendeling, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, nieuwe H7-koplampen, een binnenverlichting met energiezuinigere ledtechnologie en een audiosysteem met handenvrije Bluetooth-verbinding.”

 

Bijkomende uitrusting voor de Multivan 6.1

Ook de standaarduitrusting van de Multivan 6.1 ging er aanzienlijk op vooruit. Ten opzichte van zijn voorganger kan de Mulitvan 6.1 Trendline bijvoorbeeld bogen op het opgewaardeerde nieuwe dashboard, het audiosysteem Composition Colour met 6,5 duim groot touchscreen, een elektrisch kinderslot voor de deuren, nieuwe H7-koplampen en een nieuw lederen multifunctioneel stuurwiel. Voor de Multivan 6.1 Comfortline werd onder meer voorzien in het multifunctionele display Premium, sierelementen voor het dashboard en de zijwanden, het licht- en zichtpack en bijkomende USB-poorten voor de passagiers. De standaarduitrusting voor de Multivan 6.1 Highline doet daar nog nieuwe ledkoplampen bovenop, net als de nieuwe ledachterlichten, Park Assist (inclusief Park Pilot voor en achter en parkeerhulpremfunctie), het navigatiesysteem Discover Media met 8 duim groot display en de Digital Cockpit. De nieuwe standaarduitrusting voor Caravelle en Califonia zal later worden meegedeeld.

 

Nieuwe neus voor alle modellen

Als er één bedrijfsvoertuig is waarvan het design - zoals het er vandaag bijstaat - unaniem op goedkeuring kan rekenen, dan is het wel de T6. Meer zelfs, voor veel fans van deze allrounder heeft het design sinds lang een cultstatus bereikt. Het team van designchef Albert Kirzinger heeft daarom bewust enkel de voorzijde bijgestuurd. Kirzinger verduidelijkt: “De T6.1 komt met nog meer street credibility voor de dag. We hebben gekozen voor een heel groot radiatorrooster wat ook technisch gezien echt noodzakelijk is voor moderne motoren. Tegelijkertijd konden we de breedte in de verf zetten en hem een nog strakkere blik meegeven.” De dwarslijn opgebouwd uit de compacte koplampen en het bovenste deel van het radiatorrooster oogt daarbij smaller als op de voorganger. “We hebben hier een nieuwe dubbele dwarslijst in chroom getekend die over de volledige breedte loopt en als ledstrip voor het dagrijlicht tot in de koplamp doorloopt. Op die manier heeft hij een heel eigen charisma en herkent men al van ver dat het om een T6.1 gaat. “In functie van het model en het uitrustingsniveau wordt de voorzijde nog met bijkomende verchroomde details aangekleed. Ook het aanbod van kleuren en velgen werd opnieuw samengesteld.

 

Euro-6d-TEMP-motoren bieden tussen 90 en 199 pk

Ook het aanbod inzake aandrijvingen werd opnieuw geconfigureerd. De T6.1 met voorwielaandrijving wordt vanaf de commercialisering aangeboden met de uiterst efficiënte 2.0 turbodiesel (2.0 TDI). Alle 2.0TDI-motorversies voldoen aan de uitstootnorm Euro-6d-TEMP-EVAP. De nieuwe basismotor is met zijn 66 kW/90 pk krachtiger dan de voorganger (62 kW/84 pk). In de vermogenscategorie daarboven ontwikkelt de 2.0 TDI 81 kW/110 pk en vervangt hij de motor van 75 kW/102 pk en die van 84 kW/114 pk. De 2.0 TDI van 110 kW/150 pk en de 2.0 TDI biturbo met 146 kW/199 pk worden uit het vorige model overgenomen. De 150 pk sterke TDI kan optioneel worden uitgerust met een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en met de vierwielaandrijving 4MOTION (manueel of DSG). De topversie met 199 pk wordt standaard gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak (optioneel aangevuld met 4Motion).

Dankzij een samenwerking met partner ABT zal er zelfs een T6.1 worden aangeboden met nuluitstoot. Met een vermogen van 82 kW/114 pk en naar keuze een batterijcapaciteit van 38,8 of 77,6 kWh haalt deze laatste een rijbereik (volgens NEDC) van meer dan 400 km: ideaal geschikt dus voor een professioneel gebruik in een stedelijke omgeving.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy