Wereldpremière op TechCrunch 2017 in Berlijn: MOIA presenteert ‘ridepooling’-concept met ‘s werelds eerste elektrische ridesharing-auto

Wereldpremière op TechCrunch 2017 in Berlijn: MOIA presenteert ‘ridepooling’-concept met ‘s werelds eerste elektrische ridesharing-auto

Woensdag 6 december 2017 —  

·         Visie wordt realiteit: De Berlijnse start-up presenteert zijn ‘ridepooling’-concept na slechts twaalf maanden ontwikkeling

·         Carpooling krijgt een geheel nieuwe look: volledig elektrisch, milieuvriendelijk, ruimte voor maximaal zes inzittenden

·         ‘Eén miljoen auto’s van de weg’: een nieuw mobiliteitsaanbod om het verkeer in grote steden te reduceren, te beginnen in Hamburg in 2018 

Slechts één jaar na zijn oprichting introduceert MOIA, de mobiliteitsstart-up van de Volkswagen-groep, zijn uitgebreide ridepooling-concept. Het MOIA-concept biedt nieuwe mobiliteitsopties die het verkeer in grootsteden aanzienlijk zullen reduceren. De start-up presenteerde zijn ridepooling-ecosysteem met de missie ‘Eén miljoen auto’s van de weg’ op TechCrunch in Berlijn, waar de zelfontworpen MOIA-auto, die volledig elektrisch en geoptimaliseerd is voor ridepooling-diensten, zijn debuut maakt.

MOIA wil een miljoen auto’s minder in de steden

“Een jaar geleden zijn we op TechCrunch in Londen met de visie gestart om met steden samen te werken om de efficiëntie in hun straten te verbeteren. We willen een oplossing bieden voor de typische vervoersproblemen waarmee steden worden geconfronteerd, zoals verkeers-, lucht- en geluidsvervuiling en ruimtegebrek, terwijl we hen tegelijkertijd helpen om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken. Op korte tijd hebben we de basis gelegd om een nieuwe mobiliteitscomponent aan de stedelijke mix toe te voegen. In 2018 staan we klaar om ons ridepooling-concept internationaal te lanceren en zetten we de eerste stappen richting ons doel om het aantal auto’s in grootsteden in Europa en de VS tegen 2025 met één miljoen te verminderen”, aldus MOIA CEO Ole Harms.

Als eerste project zal het ecosysteem, inclusief de nieuw ontworpen auto, eind 2018 in Hamburg worden gelanceerd. “We zullen de volledige ridepooling-waardeketen kunnen aanbieden, in zijn geheel of enkel individuele onderdelen", zegt Harms. Er zijn verschillende operatormodellen mogelijk die samen met steden en partners kunnen worden ontwikkeld.

Het laatste ontbrekende onderdeel van het complete pooling-systeem is de MOIA-auto, die op TechCrunch voor het eerst aan het publiek is gepresenteerd. Naast de auto bestaat het systeem uit een klanten-app die passagiers gebruiken om een MOIA te reserveren en te betalen. Vooraleer een klant een rit boekt, toont de app welke auto’s beschikbaar zijn en hoeveel de rit zal kosten. Een pooling-argoritme groepeert inzittenden met gelijkaardige bestemmingen om de capaciteit van elke auto te vergroten en omwegen te vermijden. Een bestuurdersapp en een uitgebreid vlootbeheer maken het systeem compleet.

De enige wereldwijde elektrische ridepooling-zeszitter

De MOIA-wagen is een volledig elektrische auto die voldoende ruimte biedt om tot zes inzittenden van een comfortabele zitplaats te voorzien. Het interieur werd ontworpen met het oog op ruimtelijkheid, met op zichzelf staande stoelen, voldoende beenruimte en genoeg ruimte om te bewegen en elke zitplaats met gemak te bereiken. De auto werd exclusief ontwikkeld en ontworpen voor ridepooling-diensten: elke rit moet comfortabel zijn. Zelfs inzittenden die liever geen contact hebben met de andere inzittenden moeten zich aan boord comfortabel kunnen voelen. De stoelen zijn uitgerust met handige functies zoals dimbare leeslampjes en USB-poorten. Verder voorziet elke auto zijn inzittenden van een snelle wifi-verbinding. De geoptimaliseerde automatische deur en handgreep vergemakkelijken het in- en uitstappen. Bovendien kan bagage worden opgeslagen in een grote ruimte naast de bestuurder.

“De auto staat voor totaal comfort en is een cruciaal onderdeel van onze consistente service-ervaring. We hebben hem ontwikkeld met behulp van ons co-creatieproces, bestaande uit meerdere rondes van potentiële gebruikers uit verschillende leeftijdscategorieën, die auto’s testten en feedback gaven. Vele ideeën uit dit proces werden rechtstreeks ingezet voor de ontwikkeling van de auto. We werken ook aan andere, toekomstige versies", aldus MOIA COO Robert Heinrich.

Productietijd registreren dankzij flexibele processen

Volkswagen Bedrijfsvoertuigen en Volkswagen Osnabrück ontwierpen, ontwikkelden en bouwden de MOIA-auto in een recordtijd van tien maanden. De auto heeft een bereik van 300 kilometer volgens de WLTP-standaard en kan in ongeveer 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen. “Samen met MOIA en VW Osnabrück herdefiniëren we de automobielindustrie", aldus Echkhard Scholz van de Raad van Bestuur van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen. “We zijn erg trots op het feit dat we in slechts tien maanden tijd een nieuwe auto hebben kunnen bouwen die specifiek is afgestemd op de behoeften van ridepooling.” Deze prestatie werd mogelijk gemaakt door het gebruik van flexibele processen in de fabriek in Osnabrück. De auto zal volgend jaar zijn debuut maken in de straten van Hamburg.

Sinds oktober 2017 test MOIA zijn service in Hannover en blijft hij zijn componenten voortdurend in realtime verder ontwikkelen. Het ‘MOIA co-creatieproces’ is een integraal onderdeel van deze test, die uit een vloot van 20 Volkswagen T6 Multivans bestaat.