Wereldpremière in Detroit: Volkswagen presenteert de Beetle Dune met offroadlook

Wereldpremière in Detroit: Volkswagen presenteert de Beetle Dune met offroadlook

Studiemodel Beetle Dune als mogelijke Cross-versie van het designicoon

Vrijdag 10 januari 2014 — De Beetle is een fenomeen, waar hij wereldwijd ook opduikt: bij de aanblik van deze auto worden mensen blij. Met de wereldpremière van de Beetle Dune op de North American International Auto Show in Detroit (13 tot 26 januari) stelt Volkswagen een Beetle voor met een brede, coole en robuuste offroadlook, een auto die zich onderscheidt van de massa.

Studiemodel quasi klaar voor serieproductie

De Beetle Dune is een studiemodel. Voorlopig. Want alles aan dit model is realiseerbaar. De serieproductie lonkt. En tot de zon haar warmte weer uitstraalt, toont de Beetle Dune dat zelfs het koude seizoen een boeiend kantje heeft: wintersport. Daarom bonden de designers de 50 mm verhoogde Beetle simpelweg een paar ski's op de rug. Zoals destijds bij de legendarische Kever of de luchtgekoelde sportwagens van Porsche. Dune – zijn naam, zijn verhoogde koetswerk, de 19-duimswielen en de offroadlook vragen erom om net zoals de VW Buggy's van lang geleden de stranden en duinen te veroveren. In de zomer kunnen de ski's – veilig bevestigd door middel van een intelligent mechanisme op de koffer- en dakspoiler – mee voor een partijtje 'sandboarding'. Met de Beetle Dune herneemt Volkswagen een idee dat in januari 2000 in Los Angeles ontstond met de voorstelling van de New Beetle Dune. Maar terwijl het in Californië getoonde studie model vooral in het interieur en met zijn dakopbouw aan sciencefiction deed denken, blikt Volkswagen met de Dune anno 2014 veel realistischer vooruit richting serieproductie.

 

Het Dune-concept onthult een mogelijke nieuwe serievariant van de sportiefste Beetle. De koetswerklak 'Arizona', een warme geeloranje metaalkleur, zet de toon. De telkens uit twee delen bestaande wielkastverbredingen contrasteren in zwart. De basis bestaat net zoals bij de Cross-modellen van Volkswagen uit matte, robuuste elementen. Het verschil schuilt in de zogenaamde 'blades': elementen van slechts 1,5 mm dik die boven de matte elementen geïntegreerd zijn. Doordat de glanzende en de matte delen elkaar niet raken, lijken ze als het ware boven de indrukwekkende wielkasten te zweven. De wielbogen verbreden het koetswerk aan iedere kant met een indrukwekkende 24 mm tot 1.856 mm in totaal (= 48 mm breder dan de Beetle). In de lengte meet de Beetle Dune 4.290 mm (+12 mm), de hoogte bedraagt 1.536 mm (+50 mm).

 

Passend bij het bredere koetswerk werd de spoorbreedte vooraan vergroot tot 1.607 mm (+29 mm), achteraan tot 1.573 mm (+29 mm). Daardoor en door de geringere wielbolling van 33 mm (ipv. 44 mm) zijn de 19-duimsvelgen met banden in maat 255/45 (diameter 723 mm) prominent aanwezig in de wielkasten. Optisch herinneren ze met hun vijf aluminiumspaken, zwart gelakte tussenruimtes en de gepolijste aluminiumring aan het design van de 18-duimsvelgen 'Twister' van de Beetle. Het VW-logo centraal in de velg is geïntegreerd in een 3D-module in koetswerkkleur.

 

Nieuw is het design van de nog charismatischere motorkap. Het midden van de kap is lichtjes verhoogd. In de lagere zijdelen, afgeboord met precieze randen, prijkt bovenaan telkens een opvallende ventilatieopening voor het motorcompartiment.

 

De Beetle Dune, die motortechnisch dicht bij de seriemodellen aanleunt, komt dankzij zijn tweeliter turbobenzinemotor van 155 kW (210 pk), gekoppeld aan een DSG-6-versnellingsbak, op elk terrein moeiteloos vooruit. Nooit was een Beetle zo dynamisch! In amper 7,3 s accelereert hij van 0 tot 100 km/u, een topsnelheid van 227 km/u is perfect haalbaar.

 

 

 

 

 

De Volkswagen-groep

   De Volkswagen-groep, waarvan de hoofdzetel in Wolfsburg gevestigd is, is een van de leidende autofabrikanten wereldwijd en de grootste autoconstructeur van Europa. In 2011 verhoogde de Groep het aantal geleverde voertuigen tot 8,265 miljoen exemplaren (2010: 7,203 miljoen), wat overeenkomt met een marktaandeel van 12,3% op de wereldwijde personenwagenmarkt.

   Meer dan één op vijf nieuwe wagens in West-Europa (23,0%) is afkomstig van de Volkswagen-groep. In 2011 bedroeg de totale omzet van de Groep 159 miljard euro (2010: 126,9 miljard). De winst na belasting nam in het boekjaar 2011 toe tot 15,8 miljard euro (2010: 7,2 miljard).

   De Groep telt twaalf merken uit zeven Europese landen: Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, Volkswagen Nutzfahrzeuge (bedrijfsvoertuigen), Scania en MAN.

   Ieder merk heeft zijn eigen karakter en opereert als een onafhankelijke speler op de markt. Het productspectrum gaat van zuinige kleine auto’s tot uiterst luxueuze wagens. In de sector van de bedrijfs-voertuigen reikt het gamma van pick-ups tot bussen en zware vrachtwagens.

   De Volkswagen-groep is ook actief in andere bedrijfssectoren, met de productie van grote dieselmotoren voor maritieme en stationaire toepassingen (kant-en-klare krachtcentrales), turboladers, turbomachines (stoom- en gasturbines), compressoren en chemische reactoren. Daarnaast produceert de groep ook speciale transmissiesystemen voor voertuigen en turbines.

   De Groep exploiteert 99 productiesites in 18 Europese landen en in 9 landen in Amerika, Azië en Afrika. Wereldwijd staan dagelijks 501.956 werknemers in voor de productie van ca. 34.500 voertuigen, voor voertuiggerelateerde -diensten of diensten in andere bedrijfsdomeinen. De Volkswagen-groep verkoopt zijn voertuigen in 153 landen.

   Het doel van de Groep is om aantrekkelijke, veilige en milieuvriendelijke wagens aan te bieden die in een steeds meer veeleisende markt kunnen concurreren en wereldwijd de norm bepalen in hun respectievelijke klasse.