Wereldpremière: concept ID. SPACE VIZZION pakt in Los Angeles uit met perfecte stroomlijn en veel ruimte

Wereldpremière: concept ID. SPACE VIZZION pakt in Los Angeles uit met perfecte stroomlijn en veel ruimte

  • Zevende conceptcar van de ID.-familie voorgesteld in de aanloop naar de Los Angeles Auto Show
  • ID. SPACE VIZZION1 definieert een volledig nieuw autosegment: de stroomlijn van een Gran Turismo met het ruimteaanbod van een SUV
  • Volledig nieuwe voor- en dakpartij met luchtstroomopeningen draagt bij tot een efficiënte stroomlijn en maakt een Cx-waarde van 0,24 mogelijk
  • ID. SPACE VIZZION geeft vooruitblik op de toekomstige productieversie voor Europa en Noord-Amerika
(Vertaling)

Volkswagen heeft aan de vooravond van de Los Angeles Auto Show de zevende conceptcar van de ID.-familie voorgesteld. De ID. SPACE VIZZION volgt zo op de ID.1, ID. CROZZ1, ID. BUZZ1, ID. VIZZION1, ID. BUGGY1 en ID. ROOMZZ1. Zoals alle modellen van de ID.-familie is ook de ID. SPACE VIZZION zuiver elektrisch aangedreven. Zijn design en vorm staan voor een nieuwe manier van denken. Heel opvallend is de voorpartij met een nieuw soort luchtstroomopeningen, die een Cx-waarde van 0,24 mogelijk maken. Zo verenigt de ID. SPACE VIZZION de stroomlijnkenmerken van een Gran Turismo met het genereuze ruimteaanbod van een SUV, en definieert hij een volledig nieuw autosegment.

 

“De nieuwe ID. SPACE VIZZION brengt een ongeziene veelzijdigheid, compromisloze kwaliteit en GERMAN DESIGN naar een nieuw tijdperk voor de mobiliteit”, zegt Klaus Bischoff, hoofd van Volkswagen Design. De conceptcar is gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving MEB van Volkswagen. De batterij met een bruto opslagcapaciteit van 82 kWh maakt afstanden tot 590 kilometer (WLTP)/300 mijl (EPA) mogelijk. Dankzij een systeemvermogen (4MOTION) tot 250 kW trekt de ID. SPACE VIZZION in 5,4 seconden op naar 100 km/u (5,0 seconden tot 60 mph).

 

Het koetswerk – pure stroomlijn

Elektrische voertuigen hebben geen koeling nodig en de motor neemt weinig ruimte in. De designers en bouwers van de ID. SPACE VIZZION gebruiken deze vrijgekomen ruimte onder meer om de stroomlijn te perfectioneren en zo het rijbereik te vergroten. In de opvallend vormgegeven voorpartij zijn luchtstroomopeningen geïntegreerd. De rijwind stroomt daarbij enerzijds door een dwarslat tussen de koplampen over de extreem laag geplaatste motorkap doelgericht naar achteren.

Anderzijds hebben de uiteinden van de voorbumper eveneens luchtstroomopeningen; ook hier wordt de lucht doelgericht naar achteren geleid. De luchtstroomopeningen van de bumper en de motorkap van de ID. SPACE VIZZION zijn als functionele constructiekenmerken ontworpen en werken tegelijk als onmiskenbare bijzonderheden van het koetswerkdesign van de conceptcar.

 

Het interieur – veel ruimte voor een leven onderweg

De ID. SPACE VIZZION benut de voordelen van het MEB ten volle. Het ruimteaanbod in het interieur doet dankzij de compacte elektrische aandrijving en de in de wagenvloer geïntegreerde batterij meer denken aan een limousine dan aan een middenklasser. Niet enkel de elektrische aandrijving maakt van de ID. SPACE VIZZION een duurzaam voertuig, maar ook de in het interieur gebruikte materialen. Die zijn consequent uit duurzame grondstoffen vervaardigd, zoals bijvoorbeeld het nieuwe ‘AppleSkinTM’, een kunstleder deels gemaakt van residu uit de appelsapproductie. Verder wordt in het interieur van de ID. SPACE VIZZION geen chroom meer gebruikt. Dat is vervangen door een lak met chroomlook.

Met zijn volledig digitale cockpit bepaalt de ID. SPACE VIZZION een nieuw ‘status quo’ voor intuïtieve bediening: voor het eerst wordt alle informatie, die relevant is voor het rijden, voornamelijk geconcentreerd in een AR-head-updisplay (AR: augmented reality). In plaats van de klassieke cockpit is er enkel nog een minischerm met relevante basisinformatie voor het rijden. Alle infotainment-, comfort- en onlinefuncties evenals de voertuiginstellingen zijn daarnaast samengebracht in een visueel zwevend aanraakscherm van 15,6 duim. Verdere belangrijke informatie krijgt de bestuurder automatisch en intuïtief in het ID. Light, een interactieve lichtstrip tussen de A-stijlen.

 

Concept met toekomst

De ID. SPACE VIZZION geeft een concrete vooruitblik op de productieversie, die eind 2021 zal worden voorgesteld en in verschillende versies op de markt zal komen in Noord-Amerika, Europa en China.

 

Simultane wereldpremière en tentoonstellingsopening in het Petersen Museum

De ID. SPACE VIZZION werd onthuld in het gerenommeerde Petersen Automotive Museum in Los Angeles. Op de avond van zijn wereldpremière is daar ook de langdurige tentoonstelling ‘Building an Electric Future’ officieel geopend. Volkswagen is partner van het museum en toont in verschillende expositieruimten de facetten van toekomstige voertuigen, van het design over de studiemodellen tot de productie.

  1. Conceptcar

 

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.


D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy