Welkom in de familie: de nieuwe T-Cross

Welkom in de familie: de nieuwe T-Cross

Donderdag 25 oktober 2018 — De nieuwe T-Cross in enkele trefwoorden:

Aantrekkelijke uitbreiding: de nieuwe T-Cross maakt de Volkswagen SUV-familie voltallig.

  • Eigen persoonlijkheid: crossovermodel met viriel design, hoge individualiseringsgraad en duidelijk herkenbare familietrekken.
  • Doorontwikkelde veelzijdigheid: innovatief interieurconcept voor maximale flexibiliteit.
  • Compacte reus: twaalf cm korter dan de T-Roc en toch een volwaardige vijfdeurs.
  • Bagageruimte van een grote jongen: dankzij de verschuifbare achterbank en neerklapbare rugleuning tot 1.281 liter stouwruimte.
  • Polyvalente alleskunner: grote flexibiliteit en inzetbaarheid bij dagelijks gebruik.
  • Veilige begeleider: talrijke rijhulpsystemen die tot voor kort de hogere segmenten voorbehouden waren.
  • Uitgebreid motorenpalet: vier turbomotoren.
  • Drie benzinemotoren: 1.0 TSI met een vermogen van 70 kW/95 pk en 85 kW/115 pk, 1.5 TSI met een vermogen 110 kW/150 pk.
  • Eén diesel 1.6 TDI met een vermogen van 70 kW/95 pk.
  • Drie aantrekkelijke uitrustingsniveaus: T-Cross, Life en Style. Daarenboven voor Life en Style: designpacks en R-Line-packs.
  • Royale standaarduitrusting: zeer uitgebreid aanbod vanaf de basisversie.
  • Grote groeiverwachtingen: het segment van de compacte SUV’s zal de komende zeven jaar verdubbelen.
  • Grootste groeimarkten: Europa, Zuid-Amerika en China.
  • Gemeenschappelijke productie: de T-Cross wordt samen met de Polo in de Spaanse Volkswagen-fabriek Navarra geproduceerd.

(Vertaalde versie)

Welkom in de familie: de nieuwe T-Cross is de handige, coole en veelzijdige aanvulling van het SUV-aanbod bij Volkswagen. Hij is overal thuis, kan voor veel doeleinden worden ingezet en pakt, net als alle andere leden van de SUV-familie, uit met een verleidelijke look en een uitgesproken herkenbaarheid. De zorgvuldig uitgebalanceerde combinatie van een vlotte stijl, een uitgekiend gebruiksgemak en een hoogstaand rendement mikt op een jong en jong gebleven publiek dat zijn positief levensgevoel zelfbewust vertaald wil zien, maar tegelijkertijd niet blind is voor het kostenplaatje en het nut dat aan hun auto vasthangt.

 

De T-Cross is een crossovermodel voor de stad. Met zijn 4,11 meter is hij 54 mm langer dan de Polo die hij ook in hoogte overtreft: 1,56 meter of 112 mm meer. Binnen zijn segment zet hij op veel vlakken de maatstaf en laat hij qua gebruiksgemak, veiligheid en connectiviteit haast niets te wensen over. Bovendien biedt hij een veelvoud aan combinatie- en uitrustingsmogelijkheden die ruimte laten voor individualisering.

 

Opvallende neus met dominant radiatorrooster: het koetswerk

De T-Cross maakt al bij een eerste oogopslag indruk. De opvallende voorzijde vertoont familiegelijkenissen met de andere SUV’s van het merk maar zet tegelijkertijd het aparte karakter van het nieuwe model in de verf. Duidelijke accenten benadrukken de dominante motorkap en het brede radiatorrooster waarin de koplampen op de hoeken geïntegreerd werden. Het zijaanzicht wordt vormgegeven door twee horizontale koetswerklijnen.

 

Die vormen een gespierde schouderpartij en monden uit in een nieuw en opvallend designelement: Een reflectorband die dwars over de volledige breedte van de achterkant loopt en die afgeboord wordt door een zwarte bies die de breedte van de T-Cross visueel benadrukt.

 

Hoewel hij met een lengte van 4,11 meter zowat 12 centimeter korter uitvalt dan de T-Roc biedt de T-Cross een vlotte instap via zijn vier grote deuren: een uitgesproken voordeel van het modulaire platform dat het mogelijk maakt om de aangedreven vooras heel ver naar voor te monteren. De lange wielbasis van 2,56 meter is de basisvoorwaarde voor een erg ruim interieur dat veel plaats biedt aan tot vijf inzittenden. De kofferruimte is tussen 385 en 455 liter groot. In een handomdraai verandert de T-Cross dankzij de neerklapbare rugleuning in een kleine Transporter met een vlakke laadvloer en tot 1.281 liter stouwvolume.

 

Neem plaats: het interieur

In de T-Cross bewaart u het overzicht: Door de hoge zitpositie en het goede zicht rondom genieten de inzittenden een soeverein overzicht. Bestuurder en voorste passagier zitten immers 597 mm boven de rijweg, de achterste passagiers 652 mm. Het interieur is uitgesproken ruim gesneden en creëert zo het gevoel in een groter voertuig te zitten. Bovendien laat het zich heel flexibel, bliksemsnel en uiterst eenvoudig aanpassen aan de uiteenlopende eisen. Het begint met een 14 cm verschuifbare achterbank die in functie van de wens ofwel de voetruimte voor de passagiers op de tweede rij ofwel het laadvolume vergroot. Dan is er de rugleuning die in de verhouding 60:40 gedeeld kan worden en gedeeltelijk of volledig neergeklapt kan worden. Ten slotte kan de voorste passagierszetel neerklappen (in optie) waardoor in combinatie met de deelbare rugleuning van de achterbank ook zeer lange voorwerpen getransporteerd kunnen worden.

 

De grote dashpads komen in kleur en structuur overeen met de zitmaterialen, de stuurwielspaken, de gelakte middenconsole, met de voerkleur Platinum Grey en met de koetswerkleuren. Dit geeft het interieur van het voertuig een cool, sportieve look. De voor de uitrustingsniveaus Life en Style beschikbare designpacks bieden bovendien een 3D-decor voor het dashpad, tweekleurige zitbekledingen, een in kleur overeenstemmende afwerking van het stuur en de middenconsole alsook op elkaar in kleur afgestemde buitenspiegels en wielen. De keuze bestaat uit varianten van zwart, Energetic Orange en Bambus Garden. De indirecte sfeerverlichting maakt het interieur meteen sfeervol. Elektrische ruiten aan alle vier deuren zijn eveneens standaard net zoals de in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

 

Krachtig en spaarzaam: de turbomotoren (alle gegevens zijn prognoses)

Steeds voldoende power. Voor een vlotte rit in de T-Cross zijn vooralsnog vier efficiënte turbomotoren verkrijgbaar: de beide 1.0 TSI driecilinderbenzinemotoren met roetpartikelfilter hebben respectievelijk een vermogen van 70 kW (95 pk) en 85 kW (115 pk). Terwijl de versie van 70 kW/95 pk van 0 naar 100 km/u optrekt in 11,5 seconden en een maximumsnelheid haalt van 180 km/u, slaagt de sterkere versie erin hetzelfde te doen in 9,9 seconden en haalt hierbij een maximumsnelheid van 193 km/u (waarden voor handgeschakeld en DSG zijn identiek).  Topversie is de 1.5 TSI viercilinder met 110 kW (150 pk) die in 7,8 seconden de 100 km/u-grens bereikt en een maximumsnelheid van 220 km/u haalt. Een 1.6 TDI viercilinder met een vermogen van 70 kW (95 pk) maakt het aanbod volledig. Met zijn handgeschakelde versnellingsbak heeft hij 12,0 seconden nodig om tot 100 km/u te komen (DSG 12,4 seconden) en hij zet een maximumsnelheid van 181 km/u neer (DSG 180 km/u). Alle motoren beantwoorden aan de nieuwste uitstootnorm Euro 6D-TEMP. Beide benzinemotoren met cilinderinhoud van 1,0 liter behoren tot de betrouwbare Volkswagen-motorfamilie EA211 met een lichtmetalen krukascarter.

 

Afhankelijk van de gekozen aandrijving en het uitrustingsniveau wordt de kracht van de motor respectievelijk door een vijf-, zes- of zevenversnellingsbak of een geautomatiseerde DSG-zeven via de vooras op de rijbaan gebracht.

 

Terwijl de instapbenzinemotor (70 kW, 95 pk) met een handgeschakelde vijfversnellingsaandrijving gecombineerd wordt, wordt de sterke versie van 85 kW (115 pk) standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak en in optie met de zeer efficiënte DSG-7-versnellingsbak. De grote benzinemotor van 1,5 liter (110 kW, 150 pk) is standaard aan een DSG-7-versnellingsbak gekoppeld. De 1.6 TDI-dieselmotor is naar keuze verkrijgbaar met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of in optie met een DSG-7-versnellingsbak. Alle motoren beschikken over een automatisch start-stopsysteem en recuperatie van de remenergie.

 

Overzicht benzinemotoren

1.0 TSI (70 kW/95 pk)              driecilinder     5-versnellingsbak

1.0 TSI (85 kW/115 pk)            driecilinder     6-versnellingsbak of

DSG-7-versnellingsbak

1.5 TSI (110 kW/150 pk)          viercilinder      DSG 7-versnellingsbak

 

Overzicht dieselmotor

1.6 TDI, (70 kW/95 pk)            viercilinder      5-versnellingsbak of

DSG-7-versnellingsbak

 

 

 

De benzinemotoren in detail

De basisbenzinemotor 1.0 TSI levert 70 kW/95 pk bij 5.500 t/min en haalt een maximumkoppel van 175 Nm tussen 2.000 en 3.500 t/min wat hem even vinnig als efficiënt maakt. Met deze driecilinder accelereert de T-Cross in 11,5 s van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u.

 

De tweede driecilindervariant van de 1.0 TSI haalt een vermogen van 85 kW/115 pk. Zijn maximumvermogen ontwikkelt de rechtstreeks ingespoten turbomotor bij 5.500 t/min Het maximumkoppel van 200 Nm staat ter beschikking tussen 2.000 en 3.500 t/min. Deze versie trekt in 9,9 seconden op van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 193 km/u (identieke waarden voor de manuele en DSG-versnellingsbak).

 

Kort na zijn commerciële start zal de T-Cross ook beschikbaar zijn met de 1.5 TSI-viercilinder met 110 kW/150 pk. Deze hightechkrachtbron is uitgerust met actief cilindermanagement dat in functie van de gebruikssituatie twee cilinders uitschakelt en zo het verbruik en de uitstoot aanzienlijk drukt. Zijn maximumkoppel van 250 Nm ontwikkelt deze vinnige en verfijnde viercilinderturbo van 1.500 tot 3.500 t/min. Zijn maximumvermogen geeft hij vrij van 5.000 tot 6.000 t/min. Opvallend voor deze turbomotor zijn de volledig variabele, kenveldgestuurde oliepomp, een krukas waarvan de eerste hoofdlager een polymeerlaag meekrijgt, een efficiënte indirecte laadluchtkoeling en een bijzonder innovatief warmtemanagement. De injectiedruk bedraagt 350 bar. De 1.5 TSI trekt in 7,8 s op van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 220 km/u.

 

De dieselmotor in detail

De 1.6 TDI-viercilinderturbodiesel stelt tussen 3.250 en 4.000 t/min een maximumvermogen van 70 kW/95 pk ter beschikking. Zijn maximumkoppel bedraagt 250 Nm. De common-railinjectie zorgt voor een heel zachte en dus stille verbranding. De 1.6 TDI accelereert in 12,0 seconden naar 100 km/u (12,4 seconden met DSG) en haalt een topsnelheid van 181 km/u (DSG: 180 km/u).

 

Veilig je bestemming bereiken: de rijhulpsystemen

De rijhulpsystemen van een grote jongen: de T-Cross heeft een hele scala aan veiligheidstechnologie aan boord die tot nu toe voorbehouden was voor grotere voertuigen en werpt zich bijgevolg op tot een van de veiligste SUV’s in zijn segment.

 

Zijn voortreffelijke crasheigenschappen en voorbeeldige bescherming van de inzittenden vult hij nog aan met een brede waaier aan rijhulpsystemen voor de bestuurder die helpen om het risico op een aanrijding te verminderen en het comfort naar een hoger peil te tillen. Zo is hij standaard uitgerust met het omgevingswaarschuwingssysteem Front Assist inclusief voetgangerdetectie en noodremfunctie voor de stad, de rijstrookassistent Lane Assist, de wegrijhulp voor op hellingen, het proactieve systeem ter bescherming van de inzittenden en de dodehoekassistent Blind Spot Detection met daaraan gekoppeld, de uitparkeerassistent. Optioneel kunnen klanten nog kiezen voor de vermoeidheidsdetectie, de automatische cruisecontrol ACC en de parkeerassistent Park Assist.

 

Intuïtieve bediening voor de connectiviteit

Digitale reikwijdte: de T-Cross biedt de veeleisende gebruikers de gepaste connectiviteit en een verbinding met de buitenwereld van het hoogste niveau. Ook de bediening en de individualiseringsmogelijkheden voor de functies aan boord zijn intuïtief gekozen. Voor optimale connectiviteit en voldoende energie in de smartphone zorgen tot vier USB-aansluitingen en het draadloos laden via inductie. Het optionele sleutelvrije ont-/vergrendelings- en startsysteem Keyless Access maakt instappen in de T‑Cross een stuk comfortabeler. De eveneens optioneel beschikbare grootlichtassistent Light Assist schakelt de grootlichten automatisch aan en uit in functie van het tegenliggend verkeer. Het optionele soundsysteem van het Amerikaanse Beats is zeker ook het vermelden waard. Het omvat een 300 watt krachtige 8-kanaalsversterker en een aparte subwoofer in de koffer.

 

De uitrustingspakketten

Opties en pakketten: de T-Cross kan via optionele uitrusting en verschillende aantrekkelijke optiepakketten in hoge mate op de persoonlijke smaak worden afgestemd en opgewaardeerd. Vanaf de basisversie zijn een boorcomputer, radio, variabele achterbankrug, in de hoogte verstelbare bestuurdersstoel, snelheidsbegrenzer en voetgangerbescherming aan boord. Het tweede uitrustingsniveau Life biedt daar bovenop onder meer het multifunctionele stuur, Park Distance Control voor- en achteraan, klimaatregeling, in de hoogte verstelbare passagiersstoel, een schuiflade onder de passagiersstoel en lichtmetalen 16-duimsvelgen. Het derde uitrustingsniveau Style voegt daar nog ledkoplampen, lederen multifunctioneel stuur, sport-comfortstoelen, sfeerverlichting, Climatronic en lichtmetalen 17-duimsvelgen aan toe. Voor de uitrustingsniveaus Life en Style pakt Volkswagen verder nog uit met designpakketten. Tegelijkertijd kunnen deze beide uitrustingsniveaus optioneel nog worden opgedirkt met R-pakketten voor het koetswerk en het interieur.

 

Een dozijn nieuwe Volkswagen SUV's tussen 2016 en 2020

Met de nieuwe T-Cross zet Volkswagen een wereldwijde SUV-productcampagne kracht bij. In 2016 werd die campagne op gang geschoten met de huidige Tiguan-generatie. In 2017 kwamen daar de Tiguan Allspace met tot zeven zitplaatsen en de compacte T-Roc bij. In datzelfde jaar bracht Volkswagen in een hoger segment twee zevenzitters uit: de Atlas die voorbehouden blijft voor de USA en diens Chinese zustermodel Teramont.

 

2018 startte meteen met een spervuur aan SUV’s. In New York stelde Volkswagen of America twee Atlas studiemodellen voor: de Cross Sport (een bijna productieklare vijfzitter) en de Tanoak (een pick-up). In China onthulde Volkswagen diezelfde maand in wereldpremière de nieuwe Touareg, het vlaggenschip van het merk. Tegen de achtergrond van deze wereldpremière presenteerde het merk in Peking ook nog twee toekomstige SUV’s voor de Chinese markt: de Powerful Family SUV (studiemodel voor een allrounder voor gezinnen) en de Advanced Midsize SUV (tegenhanger van het Atlas Cross Sport-studiemodel).

 

Een blik op de verdere toekomst resulteert in een aantal heel concrete feiten. In 2020 wordt de eerste volledig elektrische SUV van Volkswagen op de markt gebracht: de I.D. CROZZ. Met een gamma dat reikt van de T‑Cross tot de I.D. CROZZ zal Volkswagen een van de ruimste SUV-programma’s ter wereld aanbieden en er haast ieder marktsegment mee afdekken.