We have been charged up for more than 40 years. The electric pioneers e-booklet

We have been charged up for more than 40 years. The electric pioneers e-booklet

A history of electric mobility at Volkswagen? You might be forgiven for thinking that there’s not much to say on this front. But in actual fact, there is: Volkswagen had already embarked on in-depth research into alternative drive technologies in the early 1970s.

The first results of this research to be rolled out was the Type 2 electric van developed in 1972 – a second-series camper van converted to an electric drive. And not long after, the compact top-selling Golf was zipping around the country emission-free, boosted by the price shock experienced by drivers at German petrol stations as a result of the oil crisis. Initially just a test vehicle, there were small production runs of the Golf CitySTROMer that gave Volkswagen valuable insights into the development of electric drives.

All of this knowledge and experience flowed into our first large-scale production vehicle with a purely electric drive system – the latest e-Golf1. With a range of 300 kilometres, recuperation and quick-charging technology and state-of-the-art connectivity systems on board, the zero-emission vehicle epitomises pioneering technology in a familiar guise.


And the future remains exciting. That’s because Volkswagen is already working flat out on the next generation of electric models. The I.D.2 and I. D. BUZZ3 concept vehicles give an idea of how they will look in future. They not only set new standards in terms of their drive technology, but will also provide a completely new kind of digital experience – including fully automatic driving.

Over Volkswagen Belgium

Press room Volkswagen Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden. Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:


  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.  


  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  


  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 


Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy