Digitale transformatie: Volkswagen schakelt een versnelling hoger
- Versnelde bouw van concernwijd platform en digitale services voor Volkswagen We-ecosysteem
- Digitaliseringsinvesteringen tot 3,5 miljard euro gepland tot 2025
- Samenwerkingen en acquisities voor opbouw van softwarecompetentie op stapel
- Doel: omschakeling van autobouwer naar mobiliteitsaanbieder met volledig geconnecteerde voertuigenvloot
Volkswagen in verandering: met eigen software-expertise en de slagkracht van externe partners wil het concern de bouw van zijn ecosysteem versnellen. Om die reden zal de auto zich ontwikkelen als het centrale knooppunt in het internet of things.
“We hebben een duidelijke visie: we blijven producent van velerlei hoogwaardige voertuigen. Maar in de toekomst zullen onze Volkswagens zich meer en meer ontwikkelen naar digitale ‘devices’ op wielen”, zegt Jürgen Stackmann, lid van de raad van bestuur van Volkswagen, op een persconferentie, in de gebouwen van het concern in Berlijn. “Onze klanten worden een deel van een ecosysteem dat we Volkswagen We zullen noemen. Het vervolledigt de Volkswagen-ervaring op wielen en introduceert de digitale leefwereld van onze klanten in de auto”, aldus Stackmann. Bovendien willen we door open interfaces ook derden aansporen om met eigen software deel te nemen aan het ontstaan van een sterke community.
Software in de auto wint aan belang
Software en de daarmee verbonden diensten zullen in de toekomst sterker tot de differentiëring van de auto leiden, beklemtoont Michael Jost, hoofd merk- en productstrategie Volkswagen. Jost: “Om deze ontwikkeling aan te pakken, moeten we de auto grotendeels opnieuw uitvinden.”
Daar hoort onder andere een herziene, uiterst eenvoudige IT-architectuur in de auto bij die vanaf 2020 zijn première in de I.D.-familie van elektrische auto's zal vieren. Deze IT-architectuur doet afstand van besturingssystemen met software die specifiek afkomstig is van de fabrikant, waarvan er vandaag tot zo’n 70 in het voertuig aanwezig zijn. In de plaats daarvan zal de intelligentie van het voertuig zich concentreren op enkele hostcomputers met uniforme programmeertalen. De software komt voortaan van een enkele leverancier: de klant zal de diensten op basis van het nieuwe automobiele besturingssysteem ‘vw.OS’ beleven. Jost: "Met deze scheiding van hard- en software beantwoorden we aan de voorwaarde voor continue updates en upgrades." Bovendien bereiken we daarmee een belangrijke fase op weg naar autonoom rijden.
2020 wordt keerpunt voor het merk Volkswagen
2020 wordt daarom een keerpunt voor het merk Volkswagen. Terwijl vandaag reeds ongeveer 1,5 miljoen voertuigen op het internet geraken zonder online verbinding dankzij de namontage van Volkswagen Connect, zal Volkswagen vanaf dan zijn gehele vloot connecteren. Elk jaar worden meer dan vijf miljoen nieuwe Volkswagens deel van het internet of things.
Om het ecosysteem zo open en toegankelijk mogelijk te houden, heeft Volkswagen zijn distributiemodel aangepast. De nieuwe dealerovereenkomsten maken het Volkswagen voor het eerst mogelijk om rechtstreeks met zijn klanten in contact te treden gedurende de hele levenscyclus van de auto. Op deze manier kunnen de klanten op maat worden bediend zonder dat ze naar de garage hoeven te komen.
Bouw van een concernwijd platform
Ruggengraat van het ecosysteem wordt het concernwijde One Digital Platform (ODP). Het is gebaseerd op cloudtechnologie en verbindt voertuig, klant en services. Via het ODP verbindt de nieuwe IT-architectuur van het voertuig met de diensten van Volkswagen of externe partners die in het ecosysteem van Volkswagen geïntegreerd worden.
“Volkswagen bouwt het toonaangevende ODP voor alle merken van het concern op. Bijkomend zetten we in op ondersteuning van buitenaf. De samenwerkingen die daaruit voortvloeien, zullen we in de nabije toekomst bekendmaken”, deelt Christoph Hartung, hoofd Digital & New Business/Mobility Services van de Volkswagen merken, mee.
Digitaliseringsinvesteringen van 3,5 miljard euro tot 2015
Met de strategie Transform 2025+ heeft het merk het grootste veranderingsproces uit haar geschiedenis in gang gezet. Tot 2025 wil ze een leidende rol in de nieuwe automobielindustrie spelen, innovatieve mobiliteitsoplossingen op touw zetten en zich ontwikkelen tot wereldmarktleider in de elektromobiliteit. Centraal staat de ontwikkeling van de autobouwer naar mobiliteitsaanbieder met geconnecteerde voertuigenvloot.
Zo’n 3,5 miljard euro plant Volkswagen in deze tijdspanne uit te geven voor zijn digitalisering en met digitale aanbiedingen en diensten wil het een miljardenomzet genereren.