Volkswagen zal in de toekomst een ‘zero emission’ autodeelplatform aanbieden
- ‘Auto on demand’ diensten zullen het WE/We platform verbreden
- Lancering in Duitsland is voorzien in 2019
- Internationale uitrol vanaf 2020 in Grote Europese-, Noord-Amerikaanse- en Aziatische steden
- De vloot deelwagens zal enkel uit elektrische voertuigen bestaan
Berlijn – Het merk Volkswagen wil binnenkort een autodeelsysteem opstarten. Via het WE-klantenplatform wil men vanaf 2019 in Duitsland verschillende ’auto on demand’ diensten opstarten. Vanaf 2020 zullen deze diensten ook worden aangeboden in de belangrijkste steden van Europa, Noord-Amerika en Azië. De bekendmaking door Jürgen Stackmann vond plaats gedurende een evenement dat in Berlijn werd georganiseerd. Stackmann is directielid bij Volkswagen en verantwoordelijk voor de verkoop.
"We zijn ervan overtuigd dat de markt voor autodelen nog veel potentieel biedt en daarom stappen we in deze markt met een erg globale aanpak. We willen alle mobiliteitsbehoeften dekken: van korte trajecten tot heuse vakanties. Onze on-demand vloot zal uitsluitend bestaan uit elektrische auto's, waardoor we milieuvriendelijke mobiliteit aanbieden met zero emission. Wij geloven dat dit een intelligente manier is om onze steden te ontlasten", aldus Jürgen Stackmann.
Naast autodelen kunnen ‘on-demand’ diensten ook micro-mobiliteitsoplossingen omvatten, zoals de onlangs door Volkswagen getoonde concepten zoals de I.D. Cityskater en I.D. Streetmat. Het gaat om innovatieve oplossingen voor stedelijke hypercentra. Aangezien de ‘on-demand’ voertuigdiensten van het WE/We-platform erg toekomstgericht zijn, kunnen ze ook een parkeertoepassingen of plaatselijke promoties aanbieden. Al deze diensten worden ontwikkeld als aanvulling op de mobiliteitsoplossingen die MOIA biedt op vlak van autodelen.
De ‘auto on demand’ diensten van het Volkswagen WE-platform zullen worden beheerd door de in Berlijn gevestigde onderneming UMI (Urban Mobility International), die volledig in handen is van Volkswagen AG. UMI startte haar activiteiten dit jaar met een team van 30 medewerkers. "Onze klanten willen milieuvriendelijke voertuigen die hen aan een correcte prijs naar hun bestemming brengen. En dat is precies wat we hen willen bieden", stelt Philip Reth, CEO van UMI.