Volkswagen verovert Sub-Saharaanse Afrikaanse markt
Volkswagen zet zijn groeistrategie verder door te regionaliseren. Na Noord-Amerika, Zuid-Amerika en China is de Afrikaanse Sub-Sahara de volgende logische etappe in deze expansie.
Sub-Saharaans Afrika wordt daarom de vierde belangrijke regio voor het merk Volkswagen. Thomas Schäfer, directeur voor de Volkswagen Group Africa, is verantwoordelijk om het netwerk in deze regio - met 49 staten en 920 miljoen inwoners – uit te bouwen.
Volgens Schäfer “biedt Afrika een enorm potentieel om antwoorden te bieden op de mobiliteitsbehoefte van de plaatselijke middenklasse.” Daarom heeft Volkswagen reeds drie fabrieken in deze regio. De Duitse constructeur bouwt al sinds 1951 auto’s in Zuid-Afrika. Daarbij komen ook nog de assemblagesites van Nigeria (opgestart in 2015) en die van Kenia (sinds december 2016).
Volkswagen wil tegen het eind van dit jaar (2017) ook een geïntegreerd mobiliteitsconcept opstarten in Rwanda. Het gaat om mobiliteitsoplossingen zoals autodelen (car-sharing) of een vervoerservice voor personen (ride-hailing). Om de marktvraag voor dit type voertuigen te beantwoorden, staat een nieuwe productiesite in Kigali (de Rwandese hoofdstad) op het programma.